Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

syyskuu 14, 2018, 11:55:05 ap #1320 Viimeisin muokkaus: syyskuu 15, 2018, 14:28:12 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Yllätyin kun kanelipussissa olikin Cinnamomum burmannii.  Enkunkielisessa Wikipediassa onkin sitten laitettu näin: The most common and cheapest type of cinnamon in the US is made from powdered C. burmannii..  Santa Maria, kaneli, jauhettu, 55g. Takana lukee: "Kanelimme (Cinnamomum Burmanii) tulee Indonesiasta ja siinä on makea aromaattinen maku."  (Huomaa kaksi virhettä nimessä.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamomum_burmannii   Sanotaan että tässä on kiinankaneliakin enemmän kumariinia.


Vertaa  https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaneli   "Suurin osa myytävästä kanelista on kuitenkin kassia- eli äpärän- tai kiinankanelia.[3] Se on halvempaa ja sisältää runsaasti makua voimistavaa ja maksalle myrkyllistä kumariinia"

-----------------------

Tälläiseen vielä törmäsin.  Siinä tulee muutama mielenkiintoinen asia esiin.  http://www.tiedetuubi.fi/tiede/kemiallinen-joulukalenteri-1224-kaneli-vie-kielen-mennessaan

Chilisti

Onko porukalla kokemusta itämisen nopeudesta baccatum, chinence ja annuumien välillä?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilisti - lokakuu 27, 2018, 15:55:42 ip
Onko porukalla kokemusta itämisen nopeudesta baccatum, chinence ja annuumien välillä?

Mulla itänyt kaikki hyvät siemenet 1-2 viikossa jos ei 3 viikossa itänyt niin aika varmasti oli kuolleita. Nopeiten noista kolmesta lajikkeesta itänyt alle viikossa. Villi chilit siten vähän hitaampia. Viikko itämisestä niin ekat sirkkalehdet tullu.

Marko S

Help,

Johan tässä rauhallisinkin mies alkaa pikku päissään kuvitella kummallisia :D

Istutin 11 eri lajikkeen siememiä 11.12.2018 ja niistä tällä hetkellä 10 on itänyt tuolla kylvölaatikossa enemmän tai vähemmän mutta... se yksi perhana ei!
Tabasco, tuo jonka sain ihan podeina suoraan Teksasista, hevosaitauksessa olevasta puskasta, ei ole näytä elonmerkkejä! Tiedän, olen hätäinen mutta haluaisin kysyä kokeneempien kasvattajien kokemuksia siitä, kuinka kauan saattaa kestaää tuon mokoman  C. frutescens -peijakkaan itäminen? Siemeniä kyllä riittää vaikka pienelle kylälle mutta ehkä tässä pitää rauhoittua ja odotella.

Huru-ukko

Mitä siellä kylvölaatikossa on ?. Onko se lautta, vai multa/turve kasvualustana ?.

miiksuli

joulukuu 22, 2018, 11:00:57 ap #1325 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2018, 11:24:17 ap käyttäjältä miiksuli
Jos lohduttaa niin mulla iti yksi yhdeksästä ja sillekin jäi kypärä päähän. Sain täältä PI 322717 frutin siemeniä.

Marko S

Kasvualustana on kasvuturve. Ei lisälämmitystä, eli periaatteessa huoneenlämmössä ovat itämässä.
Noh, ehkä nuo vielä nousevat :)

Vuorikaskas

joulukuu 25, 2018, 00:48:31 ap #1327 Viimeisin muokkaus: joulukuu 25, 2018, 01:06:52 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Just edellä pari sivua sitten käsiteltiin lämmönmittausta tasan siitä missä siemen itää (esim mullasta tai kivivillasta) ja mikä siihen vaikuttaa.     Ei ole mitään periaatteessa lämpöjä vaan ihan oikeita lämpötiloja.

Ainakin #1288 ja sitä ennen.  Ja tuskin on pahaksi lukea keskustelu ajatuksella #1256 alkaen.

Mutta sitten on aina näitä vaikeammin itäviä.  Syystä tai toisesta.  C. frutescens on villichili lähinnä. Ainakin PI 322717 hyvinkin.

sorrii

9 päivää ollut lautalla siemenet minikasvarissa:
Aji Amarillo; 7 Pot Chaguanas; Biquinho; Cajamarca; Charapita; Fidalgo Roxa; Habanero Peruvian White/White Bullet; Moruga Scorpion; Naga Morich; Rocoto Montufar; Tabasco; C Lanceolatum ...
Alusta asti sumutellut niitä kanelivedellä  ;D : Liottelin 1rkl pariin desiin vettä ja tällä kertaa tiputtelin kahvisuodattimen läpi. Paperin joutui vaihtamaan 3 kertaa, kun kaneli tukkii sen! Nyt kuitenkin tuli aika kirkasta lientä. Mittailin EC'n joka oli ½ ja peehoon säädin 5.7 ... Alussa muutama tippa Oxyplussaa sumutinpulloon vielä ...
Idätyslautta oli alkuun pari päivää rättipatterin päällä kylppärissä 27 asteen lämmössä. Sitten kun ensimmäisiä häntiä alkoi näkyä [Aji Amarillo] niin siirsin peilikaapin päälle [24-25 *C]

Näytti taaas että itujen/juurenalun päitä kuivahtaa. Epäilen, että siinä rättipatterilla käy liikaa ilmavirta ... tiedähäntä.

6. päivän kohdalla laitoin yläpuolelle 36W Motonetin esl'n [6400K]
Nyt näkyy itua kaikissa muissa paitsi 7Potissa. Lancessakin -luulen niin- näyttäisi olevan pienenpieni häntä yhdessä. Hitaampaa on taas ollut mihin olen tottunut, kun ennen pidin laatikkoa jääkaapin yläpuolella kaapissa. Siellä huiteli lämmöt 28-30 välillä. Mutta tuli yleensä myös hometta alle viikossa. Idätyksen lopussa 2 viikon jälkeen viimeistään oli paperi pelkää limaa.

Nyt näyttää paperit ihan puhtailta. Parikin kertaa oon huomannut jonkunlaista homeen alkua joidenkin siementen lähellä. Se on lähtenyt pois kanelisumuttelun jälkeen ... hmm..

Voisin siis tehdä rohkean päätelmän jo, että ei kanelista ainakaan paljoa haittaa varmaan ole  8) ... [[olikohan riittävän varovaista]]

Huomenna tai ylihuomenna siirrän ainakin isoimmat kasvualustaan, ja otan ehkä kuvankin. Nyt ei lautta näytä sikolätin pohjalta  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tjk-666

Kysymys: onko porukalla havaintoa Naga Morichin hitaasta tai ongelmallisesta itämisestä. Kesälle 2018 kun vuosi takaperin näitä idättelin niin jouduin laittamaan uuden setin siemeniä lisää, kun ekalle ei tapahtunut mitään. Mullassa idätän ja mielestäni kaikkien sääntöjen mukaan, kun nytkin lajikkeita on neljättä kymmenta (osa viime kesän siementen testauksia) ja hyvin toimii. Mutta sama homma taas tänä vuonna Nagan kanssa (siemenet hankittuja Semillas, Fatalii), mitään ei tapahdu vaikka muut näyttävät jo tältä:

https://www.dropbox.com/s/1cas0sxzl81i384/IMG_5618.jpg?dl=0

MarLind77

Minulla tänä keväänä ekan kerran Naga kasvamassa. Lautalla idättelin ja oli sama tilanne, muut lajikkeet itivät nopeasti mutta Naga murjotti eikä näyttänyt elonmerkkejä. Kun sain lämmön nousemaan 25-26 asteesta n.28 asteeseen niin alkoi tapahtumaan. Lämmön mittasin siitä kohtaa missä siemenet olivat. Tämä oma kokemukseni aiheesta.

tjk-666

Hmmm, voisin kokeilla toista settiä hieman 'kovemmilla' lämmöillä. Nyt olen idättänyt niitä pimeässä saunan lauteilla jossa lämpöä arviolta sellainen max 22 astetta.

Vuorikaskas

helmikuu 15, 2019, 19:34:02 ip #1332 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2019, 20:11:52 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: tjk-666 - helmikuu 15, 2019, 18:03:37 ip
Hmmm, voisin kokeilla toista settiä hieman 'kovemmilla' lämmöillä. Nyt olen idättänyt niitä pimeässä saunan lauteilla jossa lämpöä arviolta sellainen max 22 astetta.


Minä harrastan idättämistä muovipussissa paperi vesivarastona lampun lämmössä jossa pussin lämpötila nousee noin 30 asteeseen ja lampun ollessa pimeänä taas laskee noin 20 asteeseen.  (Hyvin tuloksin.  Selaa muutama sivu taakse.) 

Vuorikaskas

 Huomioi haihtuminen ja sen aiheuttama viileneminen.  Näistä on edellä varsin kattavasti juttua kuvin. Ilman lämpö on yleensä eri asia kuin itävän siemenen lämpö.  Mittaa siis oikeasta paikasta kun kerran puhe on itämislämmöstä!

tjk-666

Pitääpä tutkia asiaa. Mietinkin tuossa juuri, että mistäs tuollaisen lämpöisen paikan tahän repäisen, paneeli irti jääkaapin päältä? Mielenkiintoista tässä on se, että lähes kellontarkasti verraten edelliseen kauteen josta statistiikaa on tallella, annuumit, backat toimivat samalla kaavalla (6-8pv). Rocotot taas toimivat miten toimivat - osa nopeastikin ja osa myöhemmin?! Chinenset taas tulevat perässä mutta samalla kaavalla lähes vuorokauden sisällä edv (10-14pv), nyt tullut keltainen, punainen, pink  -haba, hyl, scotch bonnet. Mutta tuo Naga vaan on omituinen - ei mitään. Odottelu jatkuu.  :) pv= päivät olen laskenut siitä, kun siemen on laitettu itämään multaan ja ensimmäinen kalpea varren käyrä on niin paljon pinnalla että sirkkalehdet lähes näkyvät. Sitten valoon! Itävyysprosentti ollut noin 80-90 kokonaisuudessa. Saunan speksit ovat mitkä ovat... Mutta purkit ovat olleet sellaisissa mini kasvihuoneissa ja koko ajan kosteassa.


tjk-666


sorrii

Mä olen idätellyt vuosia jääkaapin päällä olevassa kaapissa. Lautalla joka on minikasvarissa. Lisäksi kaapissa on ollut 20-30W esl ajastimella 8h. Lämmöt yöllä 26-27; päivällä lähes 30C
Siinä iti kivasti nopeimmat jopa päivässä; tavallisesti kaikki lajikkeet 4-6 päivää. Vuosiin en pitänyt koko lauttaa juurikaan yli viikkoa, koska siinä ajassa alkoivat yleensä siemenet tummua, alkoi tulla hometta yms. Se tapa toimi mulla kaikilla kokeilemillani pubeillakin. Villejä ja jotain yksittäisiä harvinaisia jäi kokonaan itämättä kyllä. Lanceolatum iti kerran 4 päivässä: Se oli siemenketjukirjeestä viimeinen siemen, josta pala pois ...  ;)

Viime vuonna sitten aloin idättelemään kylppärissä: Ensin rättipatterin päällä, jossa oli styrofoamista kapea hylly. Lämpömittari siellä lautan alla vedessä näytti 27-28 astetta. Jotenkin tuli outoja oireita niile itäneille jonka oletin johtuvan liiasta lämmöstä tai ilmavirrasta: Juuren päät kuivuivat tai kuolivat ja tummuivat. Siirsin sitten lautan peilikaapin päälle ja asentelin saman (nyt36W esl) valon laatikon yläpuolelle. Itäminen näytti paremmalta, mutta selvästi jo puolta hitaammalta esim. baccatumeilla, kuin ennen. Onnistui jotenkin mutta huonommin.

Tänä vuonna tein ekalla satsilla ihan saman "virheen" ja siemenistä tuli edes jotenkin elävä pikkutaimi ~50% varmuudelle. Muistinpa sitten tässä viime viikolla, että viime vuonnakin tein viimeisen ison idättelyn olohuoneessa kukkapyödän alla, jossa lämpöpatteri pitää tasaista 28 asteen lämpöä: Se viimeinen satsi onnistui lähes täysin viimeksi. Tällä tai ensi viikolla siis menee seuraava erä tuonne kasvipöydän alle! Edellisistä idättelyistä kaneliveden kera on muuten juttua ylempänä. Ei pelastanut kanelivesi niitä, mutta tuli nipinnapin tarpeeksi eläviä.

Nyt vaan siis kahden talven perustellisella kokemuksella teen päätelmän, että ero 24-25 asteessa tai 28-30 asteessa on tosi iso: Lämpimämmässä itävät puolta nopeammin ja idut/taimet ovat tukevia ja vahvoja siirrettäviksi. Nuo viileämmässä hitaamin itäneet ovat myös selvästi heikompia ja lähtevät kasvuun tosi surkeasti siirron jälkeen. Kyllävaan sanoisin että kannattaa yrittää idättää nopeasti, varsinkin lautalla, josta ne idut pitää vielä nyppiä irti ja istuttaa niin pieninä johonkin. Minä siirrän yleensä Jiffy-palleroon tai kivivillaan. Ennen on se onnistumisprosentti ollut ~98% ... Nyt näyttää että siirretyistä vain puolet selviää ..  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Siitä lämpimästä paikasta havaintoja. Niitähän löytyy asunnosta joka lämpöpatterin päältä sekä tietokoneen, digiboksin ym. päältä. Ne on hyviä kuivauspaikkoja esim. siemenille. Oon aika varma, että ne pari kokeilua kylppärin rättipatterilla näytti, että vaikka on tuollainen minikasvihuone siinä seinällä, niin kun se ei ole tiivis ja siinä käy ilmeisesti aika puhallus rakosista ...

Yläkomero esim. sen jääkaapin päällä on itsessään umpinainen, eikä siellä sisällä käy sellaita ilmavirtaa, niin on hyvä. Huono puoli keittiössä yleensäkin on vaan, että siellä niitä homeitiöitä lentelee. Viikossa on se lautan suodatinpaperi ihan limaista mössöä, ettei saa ehjänä nostettuakaan: pitää kaapia siitä foamin päältä! ((hookasookas auttaa kyllä vähän ...))

Jos siis on joku kaappi jonka voi vaikka väliaikasesti siirtää lämpöpatterin eteen: ihan kiinni patteriin, niin wot ...
Mulla on sellaiseen ikkunasyvennykseen rakennettu pöytä työpöytätasosta 60cm korkeudella, joka on ihan kiinni seinissä. Patteri jää sinne pöydän alle. Siellä on tähän aikaa vuodesta aikas kivat lämmöt. Eikä ole ainakaan tässä talossa ollut liian kuumalla ne patterit. Ovellisessa kaapissa/komerossa voi vähän säätää pitämällä ovia rakosellaan sopivasti. Lämpömittari on hyvä olla! Pistooli on paras ... Pitää vaan etsiä se sopiva paikka  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

Uusi chilinkasvattaja täällä, morjens.

En ole koko keskustelua lukenut läpi, mutta viimeisiissä parikymmentäsivua lukeneena, heräso yksi kysymys:

Useampi kertoo idättäneensä chilit ja sen jälkeen laittaneet ne kivivillakuutioon. Eli se kysymys, kannattaako siemenet idättää muualla ensin, vai
voiko laittaa suoraan kivivillakuutioon?

Kojootti

Voi ihan hyvin laittaa kivivillaan heti, tosin esim. lautalla idättäessä voi karsia itämättömät pois. Mulla on kaikki idätetty pienissä villakuutioissa/napeissa joka sitten jatkossa sopii isomman kuution koloon.

Jonkun verran tulee hukkaa noissa villakuutioissa idättäessä koska jos ei siemen idä niin sen verran on jo kilpailevaa kasvustoa ehtinyt kehittyä niihin ettei ole järkevää käyttää sellaista villakuutiota uudelleen.