Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Horrigan

Jääkapissa chilit säilyvät hyvin. Omia Aji Cristaleitani säilytin jääkapissa pienessä minigrip-pussissa ja tuoreina pysyivät, vaikka viikon pari siellä makasivat.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: snu - elokuu 26, 2009, 07:58:47 ap
Lainaus käyttäjältä: MikaK - elokuu 24, 2009, 16:37:03 ip
Satokausi alkaa lähestyä loppuaan ja aika jonka chilit vielä voivat olla avoimella terassilla käy lyhyeen. Kasveissa on kuitenkin sekä podeja että kukkia&nuppuja. Olisiko järkevää nyppiä ylimääräiset kukat&nuput siinä toivossa, että kasvi silloin käyttäisin kaiken energiansa podien kypsyttämiseen vai olisiko reaktio päinvastainen ja kasvi panostaisikin uusiin kukkiin?


Veikkaisin, että olisi hyvä leikellä kaikki jokaisen oksan viimeisen podin jälkeen kasvava pois. Näin kasville ei jää aktiivisia kasvupisteitä, joihin tuhlata energiaansa.


Pätkin Chinensen (Congo) juuri näin ja heti alkoivat podit kypsyillä ja mielestäni jäljellejääneet n.120 podia jopa suurentua. Valtava tuotto yhdestä yksilöstä vaan siemeniä hyvin vähän. Joissain paloissa vain yksi siemen. Kypsyvät podit ovat lisäksi lehtimassan alla enkä saa hyvää fotoa niistä. Typistelen kohta muitakin haboja.
Kuulostaa muutenkin järkevältä säästää kasvin energiaa turhalta kukinnalta/podintuttoyritykseltä joka jää kuitenkin kesken.

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 26, 2009, 21:14:16 ip
Lainaus käyttäjältä: snu - elokuu 26, 2009, 07:58:47 ap
Lainaus käyttäjältä: MikaK - elokuu 24, 2009, 16:37:03 ip
Satokausi alkaa lähestyä loppuaan ja aika jonka chilit vielä voivat olla avoimella terassilla käy lyhyeen. Kasveissa on kuitenkin sekä podeja että kukkia&nuppuja. Olisiko järkevää nyppiä ylimääräiset kukat&nuput siinä toivossa, että kasvi silloin käyttäisin kaiken energiansa podien kypsyttämiseen vai olisiko reaktio päinvastainen ja kasvi panostaisikin uusiin kukkiin?


Veikkaisin, että olisi hyvä leikellä kaikki jokaisen oksan viimeisen podin jälkeen kasvava pois. Näin kasville ei jää aktiivisia kasvupisteitä, joihin tuhlata energiaansa.


Pätkin Chinensen (Congo) juuri näin ja heti alkoivat podit kypsyillä ja mielestäni jäljellejääneet n.120 podia jopa suurentua. Valtava tuotto yhdestä yksilöstä vaan siemeniä hyvin vähän. Joissain paloissa vain yksi siemen. Kypsyvät podit ovat lisäksi lehtimassan alla enkä saa hyvää fotoa niistä. Typistelen kohta muitakin haboja.
Kuulostaa muutenkin järkevältä säästää kasvin energiaa turhalta kukinnalta/podintuttoyritykseltä joka jää kuitenkin kesken.


täytynee tehdä omille habsuille sama homma... monta viikkoa on podit jo olleet +-5cm pitkiä, uudet kukat vaan tippuu, eikä mikään vielä kypsy  ::)
#813

est. 28.07.2009

Hyde

Lainaus käyttäjältä: dnamihy - elokuu 13, 2009, 21:46:37 ip
Lainaus käyttäjältä: dnamihy - heinäkuu 30, 2009, 19:01:04 ip
Terveshys taas. Ensimmäiset chilini alkoivat kukkimaan,mut kukat kestää noin kolme päivää ja sit kuihtuuvat. Onko tämä normaalia ja kauanko kestää podin muodostuminen,jos niitä nyt ollenkaan tulee? lajeina lombardo,hercules,caribbean red haba ja kasvavat turve,kevytsora,hiekka sekoituksessa.
lannoitus:merilevä ja kananpee.

Eipä hätää,kun malttaa odottaa ;D  lombardossa ja jalapenossa roikkuu jo mukavankokoisia palkoja,myös habat kukkii kovasti.

nytpä on haboissakin jo palkoja,mahtaako saada enää kypsäksi ilman lisä valoa? 100w natikka kyl löytyis.

Habafun

Mikäs tätä on nakerrellu?



Pieni ylpeydenaiheeni eli jalapeño oli yön aikana joutunut uudestaan julman ilkivallan uhriksi ja vaikka lähes suurennuslasilla tutkin puskan, niin syyllistä ei ainakaan vielä löytynyt... Isomman reiän huomasin eilen, pienempi löytyi sitten aamulla. Tukikepissä jota vasten tämä podi nojaili oli kyllä jotain epäillyttävän näköisiä jätöksiä :o Kellään mitään hajua kuka noita nakertelee, ja miten siitä pääsee eroon?  :P


MasaT

Lainaus käyttäjältä: Habafun - elokuu 29, 2009, 13:15:23 ip
Mikäs tätä on nakerrellu?

Taitaapi olla etana tai kotilo mutustellut jalapenoa.
Jostain kumman syystä tuntuu juuri jalapenot olevan kotiloiden herkkua.
Ainakin minulla järsivät Jalapeno grandea ihan mielellään.

Muffe42

Mistäs eri syistä voi johtua chilien lehtien muuttuminen keltaisiksi?

Omilla kasveilla on tuo ongelma. Kasvualustana on kaktusmultaa, jossa ei siis ole paljoa ravinteita, siitäkö johtuu? Jos on näin, mitä yleislannoitetta suosittelette (mieluiten jotain suht edullista yleislannoitetta tai kahta)? En ole laittanut muita ravinteita kuin merileväuutetta (jos se edes ravinteeksi lasketaan).

Kasvupaikka on lasitettu parveke, joka on lounaaseen kohti. Kasvit ovat (ilmeisesti) c. annuumia (täysin valkoiset kukat).
Podeja osa on jo tuottanut, muutamassa on vain yksi mutta parissa useampi. Vain viimevuotinen Apache on onnistunut kypsyttämään hedelmiään punaisiksi, laitoin nuo muut itämään hiemän liian myöhään (1. idätyssatsi kuoli). Kasvit eivät ole kovin tuuheita ja pituutta on noin 30cm. Kuvia voin laittaa jos löytyy tarvetta.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys.

http://naurunappula.com/59313/Garfield_go_back_to_bed?offset=6

Horrigan

Lainaus käyttäjältä: Muffe42 - elokuu 29, 2009, 22:38:20 ip
Mistäs eri syistä voi johtua chilien lehtien muuttuminen keltaisiksi?

Omilla kasveilla on tuo ongelma. Kasvualustana on kaktusmultaa, jossa ei siis ole paljoa ravinteita, siitäkö johtuu?


Siitä johtuu. Lannoitetta kehiin.

Lainaus käyttäjältä: Muffe42 - elokuu 29, 2009, 22:38:20 ipJos on näin, mitä yleislannoitetta suosittelette (mieluiten jotain suht edullista yleislannoitetta tai kahta)? En ole laittanut muita ravinteita kuin merileväuutetta (jos se edes ravinteeksi lasketaan).


Puutarhan kesää monet ovat käyttäneet hyvin tuloksin. Itselläni ei ole kokemusta kyseisestä lannoitteesta, mutta uskon sen toimivan, kun kerran niin moni sitä suosittelee.
Merileväuute ei ole lannoite. Sitä vain käytetään tehostamaan kasvin elinvoimaa sekä ravinteidenottokykyä yms.

Nerohaba

elokuu 30, 2009, 13:42:31 ip #568 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2009, 18:50:36 ip käyttäjältä Nerohaba
Moi!

Meillä taas mietiskellään että mikä mahtaa vaivata rakkaita chilejä..

kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa joten tässäpä ne linkkien takana

ongelma 1
Tässä kuva lehdestä jossa on jotain outoja pieniä pilkkuja. mitä ne ovat? ja ovatko vaarallisia? kasvissa en ole vielä pahoja lehtikatoja tms huomannut. lannoitteena kärsän oma mixi ja kasvit on omatekemässä "altakasteluruukussa"

ongelma 2
Tässä onkin sitten kyse hieman pahemmasta vaivasta eli runko on alkanu MÄDÄNTYÄ!
Tämä toistuu kaikissa omatekemissä altakasteluruukuissa.
Voiko esim kova kylmän ilman veto tehdä tälläistä kun ikkunalaudalla oleskelevat?
Vahingot ovat lähes kaikissa 5:ssä kasvissa samat.
lannoituksena näissäkin kärsän mix.

E: tuon mädäntyneen rungon pinnassa oleva valkea töhnä on hieman kalkkimaista eli kovaa ja murenee helposti jos siitä on jotain apua..


Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

TunturiTiger

voi nenä!
miten noi jalapenot voi olla noin eri tasosia? pari ekaa on ollu ihan mukavia leivän päälle ja vaikka johonkin soosiinkin, mutta nyt tuli eka varsinainen pettymys. maku oli 2 asteikolla 1-10 jossa 1 on paprika. oonko mä esim lannottanu liikaa? oon antanu tota pirkka-kuhanvaan-lannotetta joka toisella tai joka kolmannella kastelulla.

wille

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2009, 22:26:24 ip
voi nenä!
miten noi jalapenot voi olla noin eri tasosia? pari ekaa on ollu ihan mukavia leivän päälle ja vaikka johonkin soosiinkin, mutta nyt tuli eka varsinainen pettymys. maku oli 2 asteikolla 1-10 jossa 1 on paprika. oonko mä esim lannottanu liikaa? oon antanu tota pirkka-kuhanvaan-lannotetta joka toisella tai joka kolmannella kastelulla.


Chilien tulisuudessa ja maussa saattaa olla huomattavia eroja jopa saman kasvin samalla oksalla.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TunturiTiger

just..  ??? petyin vaan niin että meinasin heivata koko perkuleen puskan mäkeen.
joskus muutama vuosi sitten aksvattelin viimeksi noita kuhanvaan caribean red habaneroja. silloin ekat pari podit oli tosi jees, mutta kun vein niitä töihin muutamille maistiaisiks niin maku oli lähinnä sama kuin paprikassa. silloin heitin kaikki puskat meneen rumien sanojen saattelemana.
onko muuten mahdollista että maku laimenee jos on liian kauan puskassa kiinni? noi jallut tuntuu olevan melkein parempia kun ne on vielä melkein kokonaan vihreitä. tosin tuo lajikekin on joku kukkakaupan siemenhyllystä ostettu. pussin kyljessä luki vaan jalapeno ja sen alla yksivuotinen.

Rambe

Kuinka näiden syömisestä selviäisi hengissä?
Raakana on meinaan "hiukka" polttavia.
Eli miten valmistettuna pystyis käyttään?

Chilivaari

Ruokaan sekoitettuna ja kypsennettynä tietysti.
Aluksi voi riittää puolikas, ehkä neljänneskin kerman kanssa haudutettuna vaikkapa pihvien lisukkeena. Wokeissa ja vastaavissa kannattaa silputa tosi pieneksi.

manmanman

Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?

Olen kyllä täysin turisti liittyen sähköön ja sähkölaitteisiin. :(

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 31, 2009, 13:02:07 ip
Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?

Olen kyllä täysin turisti liittyen sähköön ja sähkölaitteisiin. :(


Kyllähän vanhoihin taloihin tehdään paljon ns "saneerausmaadoituksia". Eli uusi madoitettu rasia ja siihen tulevasta nollajohdosta lenkki rasian maadoitukseen. Tämä on sitten oikeiden sähköasentajien hommia, älä tee itse. Saatat saada liikaa jännitettä elämääsi  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 31, 2009, 14:02:38 ip
Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 31, 2009, 13:02:07 ip
Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?

Olen kyllä täysin turisti liittyen sähköön ja sähkölaitteisiin. :(


Kyllähän vanhoihin taloihin tehdään paljon ns "saneerausmaadoituksia". Eli uusi madoitettu rasia ja siihen tulevasta nollajohdosta lenkki rasian maadoitukseen. Tämä on sitten oikeiden sähköasentajien hommia, älä tee itse. Saatat saada liikaa jännitettä elämääsi  8)

ja muista aina, että oikea sähköasentaja käy aina havlemmaksi kuin hautajaiset.

manmanman

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 31, 2009, 14:21:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 31, 2009, 14:02:38 ip
Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 31, 2009, 13:02:07 ip
Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?

Olen kyllä täysin turisti liittyen sähköön ja sähkölaitteisiin. :(


Kyllähän vanhoihin taloihin tehdään paljon ns "saneerausmaadoituksia". Eli uusi madoitettu rasia ja siihen tulevasta nollajohdosta lenkki rasian maadoitukseen. Tämä on sitten oikeiden sähköasentajien hommia, älä tee itse. Saatat saada liikaa jännitettä elämääsi  8)

ja muista aina, että oikea sähköasentaja käy aina havlemmaksi kuin hautajaiset.


Joo en todellakaan ole menossa sörkkimään itse.  :D

Pitäisi varmaan soittaa isännöitsijälle jos vaikka pistäisi kaverit asentelemaan tuommoisia.

tonttu

elokuu 31, 2009, 15:04:25 ip #578 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2009, 16:57:24 ip käyttäjältä tonttu

Ja tämmöinen saneerausmaadoittaminen (nollaaminen) on sitten nykymääräyksien mukaan kiellettyä. Jos kerta rupee tekee, ni tekee sit kunnolla. Itte oon vanhaa taloa remontoidessa aina tehnyt uudet sähköt vähän kerrassaan. Ei jätetä semmosia ansoja sinne rasian sisään, ku päällepäin näyttää hyvältä, mut sisältä löytyyki sit pomppulankoja. Tästä tosin oon vanhempien sähkäripartojen kanssa vääntäny kättä kahvitauon verran, eikä mee sit mitenkään jakeluun miksi ei sais. Kuitenkin erona on sähkötutkinnon suorituksissa ainakin 20 vuotta. 20 vuotta sitten se oli sallittua.



welho

oon huomannu, että chilien alaosassa on valkoisia ohuita nauhantapaisia. Onko normaalia? ?