Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Miksaa

HanippA, voisko saada päivässä liikaa valoa?? Pienempi taimi on myös herkempi valolle, mikä täsmäisi siihen ja isomman chilin isoimpiin lehtiin.. Mikä valojakso sulla on nyt per vrk?

Chilit alkavat roikottaa lehtiään, jos ne saa liikaa valoa, ilman pimeätaukoa. Itse käytän 16/8 jaksoa, mutta jokainen säätää sen valotehonsa mukaan sopivaksi. Esim. syksyllä 600w natikan alla annoin vaan 13-14h valoa, kun se riitti chileille podivaiheessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Eris

Kun idättää märän paperin välissä, missä kohtaa kannattaisi siirtää siemen multaan (tai turpeeseen)? Yhdessä siemenessä on nyt 6 päivän jälkeen ihan pieni valkoinen "nypy" eli siis hännän alku tullut ulos, kannattaako siirtää nyt vai hännän kasvettua? Kiitokset vastauksista näihin tyhmiin kysymyksiini.  :D

Chilivaari

Minun kokemukseni on, että sillä ei ole oikeastaan mitään väliä. Pienempi juuri kestää paremmin kovanäppisen käsittelyssä.  :D

Sirkkalehtien aukeamista pidempään ei kannata odotella, sillä siemenen voimalla taimi ei kasva enempää, ellei saa ravinteita ja niitä saa mullasta tai lannoitteesta vesiviljelyssä.
http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi.html

Eris

Taidan päivän tai kaksi vielä odottaa ja sitten laittaa multaan :) Tuo kelluva lauttakin on käytössä, näin ekaa kertaa kun siemenet on itämässä niin on kyllä kämppä täynnä kaikenlaisia viritelmiä että näkee vähän miten toimivat. Muun muassa mullassa, kaktusmullassa, turpeessa, turpeen ja mullan sekoituksessa, kelluvalla lautalla (Tosin vähän epäonnistui se viritelmä, myöhemmin uusiksi) ja märän talouspaperin sisällä. Siemenet ovat olleet 4-6pv itämässä ja tällä hetkellä tuon märän talouspaperin sisällä 4pv ollut Chilly Chilin siemen on itänyt. Tosin enhän tiedä mitä mullassa ja turpeessa on tapahtunut, mitään ei ole ainakaan vielä ylös noussut. :)

Nerohaba

Moi!
Olen nyt vuoden verran kasvatellut kaupan haboja,aji cristallia yms kaupoista löytyvää chiliä mutta ensikesäksi olisi mukava saada jotain uutta ja erillaista eli millaisia lajikkeitä tulisi tilata kun kokemusta ei ole vielä paljon ja mitä eroja on kasvatuksessa esim C.baccatum C.annuum jne?
5 lajiketta olisi hyvä ja toki lajikkeiden tulisuus miedosta tuliseen että on sitten monenlaiseen käyttötarkoitukseen.  ;)
Täältä voisi esim laittaa linkkejä tähän? http://www.chilimaailma.net/plaincart/index.php
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

papereeka88

Jos olet kaupan chilejä kasvatellut menestyksekkäästi ei noitten muittenkaan kanssa ongelmia luulisi olevsn.Itselläni ollut kasvamassa muutamia lajikkeita,joista muutamia havaintoja:Annuumeja edusti itselläni jalapeno hercules sekä chiluacle negro.Näittä kahta pitäisi kyllä pystyä kasvattamaan kuka tahansa ei mitään ongelmia ole ollut ja podeja tulee jo toista aaltoa.Baccatumia edusti lemon drop,mikä olikin jo hieman haastavampi,en saanut kuin 5 podia aikaiseksi ja 5 kasvista vain yksi tuotti nuo vähän marjat.Chinensenä minulla oli caribbean red habanero mikä oli yksi satoisimmista kasveistani kaikki 4 pensasta tuottivat runsaasti kukkia ja n.5 podia per puska sain kerättyä.Jos olisivat kasvit saanet nauttia kesä auringosta tulokset olisivat varmasti paljon paremmat.Näitä nyt olen itse kasvatellut eikä mitään taika konsteja ole tarvittu.Seuraavaksi olisi tarkoitus ehkä keskittyä enemmän baccatumeihin ja pukata jonkin moinen kasvihuone pihalle :)Itselläni oli suunnitelmissa sellaisia lajikkeitakuin aji crystal,aji amarillo jne.Ehkä jokusia annuumeja ja muutama chinense,että saadaan pidettyä tappo tulisien linjaa yllä :D
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

MadDog

tammikuu 14, 2010, 20:16:44 ip #906 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2010, 20:20:05 ip käyttäjältä MadDog
Mikähän tässä menee pieleen kun useampi chili ( Dutch, Thai Dragon ) alkaa pudotteleen lehtiä, kaikki alkaa kellastua ja kasvu pysähtyy?  ???
Valoa tulee 23w ESL:stä 12h päivässä. Kastelu noin 4 päivän välein. Joka toinen kerta lannoitteena BioGrow 2ml litraan sekoitettuna.

Onko ruukut liian pienet 11cm halkasija, chilit on 10-18cm korkeat? Vai saako liian vähän typpeä? Kaikki kasvaa turvemullassa. Lämpötila siinä 20-22 astetta. Välillä suihkuttelen kevyesti laimenettua merilevä uutetta lehdille.

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/WsfCQJVAStFvd2QEnQ7BQg?feat=directlink

Eris

Siemenet ovat itäneet, ja on aika siirtää ne multaan ja/tai turpeeseen. Kun siemenen laittaa multaan (jogurttipurkkiin) tuon valkoisen hännän kanssa, kannattaako päälle laittaa vielä rei'itetty elmukelmu, jonka sitten ottaa pois kun varsi alkaa näkyä, vai kannattaako elmukelmun jättää suosiolla pois nyt kun siemenet ovat kerran jo itäneet?

Kiitos vastauksista :)

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 20:19:08 ip
Siemenet ovat itäneet, ja on aika siirtää ne multaan ja/tai turpeeseen. Kun siemenen laittaa multaan (jogurttipurkkiin) tuon valkoisen hännän kanssa, kannattaako päälle laittaa vielä rei'itetty elmukelmu, jonka sitten ottaa pois kun varsi alkaa näkyä, vai kannattaako elmukelmun jättää suosiolla pois nyt kun siemenet ovat kerran jo itäneet?

Kiitos vastauksista :)


Itse olen pitänyt elmukelmua niin kauan että sirkkalehdet aukeaa. :)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Alumini

tammikuu 14, 2010, 20:53:11 ip #909 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2010, 21:07:03 ip käyttäjältä Alumini
Tietääkö kukaan että saako Turun lähellä mistään hydroiluun sopivaa soraa toi jotain muuta vastaavaa? Vai voiko soran tilalla käyttää pelkästään kivivillaa? Ehtisin jo viherpeukusta sen enempää ajattelematta tilata jo paketin enkä haluaisi maksaa 20 euroa 10 litrasta soraa.. Muutenkin riittäisi 2 litraa tuota tavaraa  :D    Tarkoitus olisi siis rakentaa 4 bubbelria.

Sattusiko kenelläkään muuten olemaan Duke Pequin (C. frutescens) http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5523.0 siemeniä? Oman chilipuun kasvattaminen houkuttaa kummasti mutta jos tilaan niitä Fataliilta niin pitäisi sitten ostaa vielä pajon muitakin lajikkeita ja äidin mielestä on tähän hommaan käytetty jo ihan tarpeeksi rahaa (melkein 100 e). Sinänsä hyvä juttu kyllä että nyt en ainakaan voi tuhlata rahaa karkkiin ynm turhaan.  ;D

edit: Mitäs tämä tarkoittaa? Viherpeukku on suljettu eikä minun paketti ole vielä saapunut sieltä! http://www.viherpeukku.fi/catalog/ Onko se ollut aikaisemminkin suljettuna?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MadDog - tammikuu 14, 2010, 20:16:44 ip... saako liian vähän typpeä? Kaikki kasvaa turvemullassa. Lämpötila siinä 20-22 astetta.


Ei kai vain ole lannoittamatonta turvetta?
Tai kesän sateessa maannutta?
Lannoitevajaukselta tuo äkkiä katsoen vaikuttaa. Purkin koko kyllä riittää, etkä vettäkään makuuta lautasilla.

Paracetamol

Lainaus käyttäjältä: Alumini - tammikuu 14, 2010, 20:53:11 ip
edit: Mitäs tämä tarkoittaa? Viherpeukku on suljettu eikä minun paketti ole vielä saapunut sieltä! http://www.viherpeukku.fi/catalog/ Onko se ollut aikaisemminkin suljettuna?


Viherpeukulla on kait vähän ongelmia virkavallan kanssa.  ;D

http://www.basso.fi/keskustelu_aihe.php?v=1549372

MadDog

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 14, 2010, 21:10:46 ip
Lainaus käyttäjältä: MadDog - tammikuu 14, 2010, 20:16:44 ip... saako liian vähän typpeä? Kaikki kasvaa turvemullassa. Lämpötila siinä 20-22 astetta.


Ei kai vain ole lannoittamatonta turvetta?
Tai kesän sateessa maannutta?
Lannoitevajaukselta tuo äkkiä katsoen vaikuttaa. Purkin koko kyllä riittää, etkä vettäkään makuuta lautasilla.


Turve on Biolan turvemultaa joka on kyllä lannoitettu. Typpeä 150mg/l. Tuoretta ja sisällä ollutta. No en ala vielä sitten isompaan ruukkuun siirtämään. Ruukun pohjalla on lisäksi 3cm kevytsoraa, vesi ei seiso aluslautasella. Kokeillaan vähän lannoite lisäystä...

Eris

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 14, 2010, 20:25:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 20:19:08 ip
Siemenet ovat itäneet, ja on aika siirtää ne multaan ja/tai turpeeseen. Kun siemenen laittaa multaan (jogurttipurkkiin) tuon valkoisen hännän kanssa, kannattaako päälle laittaa vielä rei'itetty elmukelmu, jonka sitten ottaa pois kun varsi alkaa näkyä, vai kannattaako elmukelmun jättää suosiolla pois nyt kun siemenet ovat kerran jo itäneet?

Kiitos vastauksista :)


Itse olen pitänyt elmukelmua niin kauan että sirkkalehdet aukeaa. :)


Noniin, huomasin nyt että ensimmäinen Cayenne Long Slim taimi näkyy jo kasvavan normaalista kukkamullasta! Elikkä toinen kysymys: Atheos tuossa kertoikin jo että elmukelmu kannattaa ottaa pois kun sirkkalehdet aukeavat (Tosin tästäkin varmaan kaikilla on eri metodinsa, aion kuitenki tätä kokeilla.) Mitenkäs tuon valon kanssa? Kannattaako nyt kun taimi on tullut mullan pinnalle (n.1 cm pinnalla) antaa valoa jo joissain tietyissä jaksoissa, vai kannattaisiko sekin aloittaa vasta tuossa sirkkalehtien jälkeen?

On se hieno tunne kun ensi kertaa tätä hommaa tekee, ja ensimmäinen taimi on tullut pinnalle!  :) Tuli hieno fiilis. Kyseinen siemen on ollut mullassa itämässä nyt viikon.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 22:34:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 14, 2010, 20:25:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 20:19:08 ip
Siemenet ovat itäneet, ja on aika siirtää ne multaan ja/tai turpeeseen. Kun siemenen laittaa multaan (jogurttipurkkiin) tuon valkoisen hännän kanssa, kannattaako päälle laittaa vielä rei'itetty elmukelmu, jonka sitten ottaa pois kun varsi alkaa näkyä, vai kannattaako elmukelmun jättää suosiolla pois nyt kun siemenet ovat kerran jo itäneet?

Kiitos vastauksista :)


Itse olen pitänyt elmukelmua niin kauan että sirkkalehdet aukeaa. :)


Noniin, huomasin nyt että ensimmäinen Cayenne Long Slim taimi näkyy jo kasvavan normaalista kukkamullasta! Elikkä toinen kysymys: Atheos tuossa kertoikin jo että elmukelmu kannattaa ottaa pois kun sirkkalehdet aukeavat (Tosin tästäkin varmaan kaikilla on eri metodinsa, aion kuitenki tätä kokeilla.) Mitenkäs tuon valon kanssa? Kannattaako nyt kun taimi on tullut mullan pinnalle (n.1 cm pinnalla) antaa valoa jo joissain tietyissä jaksoissa, vai kannattaisiko sekin aloittaa vasta tuossa sirkkalehtien jälkeen?

On se hieno tunne kun ensi kertaa tätä hommaa tekee, ja ensimmäinen taimi on tullut pinnalle!  :) Tuli hieno fiilis. Kyseinen siemen on ollut mullassa itämässä nyt viikon.


En ole mitään tiettyä valojaksoa pitänyt, 2x36w putket palaa aina kun olen kotona ja hereillä, eli 8-16 tuntia päivässä. Ja valon alle olen laittanut heti kun jotain mullasta nousee.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Eris

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 14, 2010, 22:51:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 22:34:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 14, 2010, 20:25:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 14, 2010, 20:19:08 ip
Siemenet ovat itäneet, ja on aika siirtää ne multaan ja/tai turpeeseen. Kun siemenen laittaa multaan (jogurttipurkkiin) tuon valkoisen hännän kanssa, kannattaako päälle laittaa vielä rei'itetty elmukelmu, jonka sitten ottaa pois kun varsi alkaa näkyä, vai kannattaako elmukelmun jättää suosiolla pois nyt kun siemenet ovat kerran jo itäneet?

Kiitos vastauksista :)


Itse olen pitänyt elmukelmua niin kauan että sirkkalehdet aukeaa. :)


Noniin, huomasin nyt että ensimmäinen Cayenne Long Slim taimi näkyy jo kasvavan normaalista kukkamullasta! Elikkä toinen kysymys: Atheos tuossa kertoikin jo että elmukelmu kannattaa ottaa pois kun sirkkalehdet aukeavat (Tosin tästäkin varmaan kaikilla on eri metodinsa, aion kuitenki tätä kokeilla.) Mitenkäs tuon valon kanssa? Kannattaako nyt kun taimi on tullut mullan pinnalle (n.1 cm pinnalla) antaa valoa jo joissain tietyissä jaksoissa, vai kannattaisiko sekin aloittaa vasta tuossa sirkkalehtien jälkeen?

On se hieno tunne kun ensi kertaa tätä hommaa tekee, ja ensimmäinen taimi on tullut pinnalle!  :) Tuli hieno fiilis. Kyseinen siemen on ollut mullassa itämässä nyt viikon.


En ole mitään tiettyä valojaksoa pitänyt, 2x36w putket palaa aina kun olen kotona ja hereillä, eli 8-16 tuntia päivässä. Ja valon alle olen laittanut heti kun jotain mullasta nousee.


Kiitoksia vinkeistä. :) Laitoin ton nyt jonkunlaisen valon alle. Huomasin että on tuollanen millin parin nypykkäkin samasta purkista noussut. Eli toinenkin siemen on alkanut kasvamaan. 4 siementä siiinä viilipurkissa on yhteensä, saa nähdä tuleeko kaikki pinnalle. Missäköhän vaiheessa nuo taimet kannattaisi erotella toisistaan?

Lastunen

Ihan tämmönen juttu tuli mieleen näin amatöörinä:

Kun laitan siemenen itämään esim. tänään ja kasvi kasvaa normaaliin tahtiin, niin milloin on realisiset mahollisuudet päästä maistamaan ekaa kertaa omaa satoa? Tiedän, että lajikkeita on monenlaisia, kuten myös kasvattajia, olosuhteita jne. Mutta näin niinkuin suunnilleen.
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 15, 2010, 22:43:01 ip... milloin on realisiset mahollisuudet päästä maistamaan ekaa kertaa omaa satoa?


Tervetuloa chilien ihmeelliseen maailmaan.
Etpä helppoa pistänyt näin alkajaisiksi, mutta kuten itse totesit, se riippuu...

Toisena kasvatusvuotenani, kun jo ymmärsin lannoittaa ja vaihtaa isompiin ruukkuihin, homma meni suunnilleen näin: 3kk ja kukkii, siitä muutama päivä yli kuukauden on maisteltavissa. Eli neljä kuukautta.

Joku annuumi on nopeampi, monet hitaampia ja rocotot vielä erikseen. Monesti kukinta ei johda mihinkään, kun valoa ei ole tarpeeksi tai on muuta häikkää.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 15, 2010, 22:43:01 ip
Ihan tämmönen juttu tuli mieleen näin amatöörinä:

Kun laitan siemenen itämään esim. tänään ja kasvi kasvaa normaaliin tahtiin, niin milloin on realisiset mahollisuudet päästä maistamaan ekaa kertaa omaa satoa? Tiedän, että lajikkeita on monenlaisia, kuten myös kasvattajia, olosuhteita jne. Mutta näin niinkuin suunnilleen.

Eka kauteni alkoi kylvöllä 1.1.09 ja ensimmäisen chilipodin (early jalapeno) maistoin (punaisen siis) vapunpäivänä. Siis 4kk.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 16, 2010, 14:08:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 15, 2010, 22:43:01 ip
Ihan tämmönen juttu tuli mieleen näin amatöörinä:

Kun laitan siemenen itämään esim. tänään ja kasvi kasvaa normaaliin tahtiin, niin milloin on realisiset mahollisuudet päästä maistamaan ekaa kertaa omaa satoa? Tiedän, että lajikkeita on monenlaisia, kuten myös kasvattajia, olosuhteita jne. Mutta näin niinkuin suunnilleen.

Eka kauteni alkoi kylvöllä 1.1.09 ja ensimmäisen chilipodin (early jalapeno) maistoin (punaisen siis) vapunpäivänä. Siis 4kk.

Melko ripee ekalle kaudelle! Mä laitoin maaliskuussa -04 ekan kerran tsilin (caribean red haban) jyviä itään ja valmista tuotetta maistoin vasta elokuun lopulla vaiko syyskuussa. Kuvat päiväkirjoineen on vanhan pöytäkoneen kovolla, mutten omista sellasia piuhoja millä saisin sen läppäriin kiinni, joten asiat jää tällä kertaa tarkistamatta.