maaliskuu 29, 2024, 06:52:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausAji Fantasy


Kuvasta voisin uskoa yhtähyvin että esittää kirvaa .. esim.. (näkyy 15x15mm kokoisena mulla  ???)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Alivakaa - tammikuu 04, 2016, 18:58:45 ip
Aji Fantasy




Sain ykkösiä lisäämällä ihmeitä aikaan tuohon tiedostonimeen  :D

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Alivakaa

Kiitti  :D. En oo taas vähään aikaan lisäillyt kuvia foorumeille ja tää on vähän säätämistä.

akselsson1

Hirveen nättejä boncheja! :)
Oma yritelmäni meni pimeydestä johtuen marraskuun paikkeilla kamalaan kuntoon, Ei ole kisakasviksi siitä... tällä kertaa  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chilivaari

tammikuu 04, 2016, 23:20:22 ip #525 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2016, 11:57:05 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - tammikuu 04, 2016, 19:28:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Alivakaa - tammikuu 04, 2016, 18:58:45 ip
Aji Fantasy




Sain ykkösiä lisäämällä ihmeitä aikaan tuohon tiedostonimeen  :D

Näyttää tuokin toimivan, mutta helpompi tapa on korvata juuri ennen kuvan nimeä oleva kenoviivojen väli (nyt: w117-h140-p) merkinnällä s800 tai muu sopiva kuvan leveys s:n perässä. Se riittää Googlelle. Ei siellä yleensä molempien sivujen pituutta mainita.

Komea on bonchi.

EDIT: Tarkemmin katsoen s säätää kuvan pisintä sivua, tässä tapauksessa korkeutta.

Helzy

No nyt on Alivakaalla hieno Bonchi! Todella herkullisen näköinen!  :-*
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

MiM

tammikuu 26, 2016, 21:27:27 ip #527 Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2016, 21:40:02 ip käyttäjältä MiM
Tässä varsin mielenkiintoinen idea bonchille: Air-bonsai

https://www.kickstarter.com/projects/1280002828/air-bonsai-create-your-little-star

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Michilin

On kysytty joskus vuosia sitte (luultavasti ite kysyin) mutta vesiviljelystä bonsaiksi? Miten sen juurien uudestaan kasvattaminen tapahtu että se soveltuu takasi multaan?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Michilin - heinäkuu 22, 2016, 21:27:40 ip
On kysytty joskus vuosia sitte (luultavasti ite kysyin) mutta vesiviljelystä bonsaiksi? Miten sen juurien uudestaan kasvattaminen tapahtu että se soveltuu takasi multaan?

Ei siinä pitäisi muuta olla kuin juurien trimmailu ja asettelu multaan. Vedestä multaan siirrossa ei pitäisi ongelmia olla.

sorrii

LainausEi siinä pitäisi muuta olla kuin juurien trimmailu ja asettelu multaan. Vedestä multaan siirrossa ei pitäisi ongelmia olla.


Tokikin vähän on syytä varoa laittamasta heti 30cm päähän 600W natikasta ... jne.  ???
Aikansa se ottaa että kasvi sopeutuu ja juuret alkavat toimia. Talven tullen huoneilma voi olla tosi kuivaa, joten pienikin lehvästö vaatii kosteutta.

[[tässä kohtaa jo mentiikin sitten vähän offtopicciin... ]]

Mä olen hyvin sujuvasti istuttanut esim. bublerista kasveja multaan niin että oon laittanut ruukun alaosaan reilun kerroksen hydrosoraa kuin istuttaessa passiivihydroa ja sitten yläosaan tavallisesti multaa. Alussa pitänyt alaosan ihan märkänä. Tokikaan tuo ei toimi missään matalassa bonchiruukussa, eikä siinä musta ole sinansa järkeä, niinkuin ei mun mielestäni ole enää järkeä kasvattaa kotioloissa mullassa ylipäätään mitään  8) 8)

Vesiviljeltyjä kasveja on oikein kätevää ja turvallista talvettaa passiivihydrona. Niitä voi leikata bonchiksi ihan tavallisesti, mutta ruukku ja kasvualusta ei ole ihan oikeaoppista bonsaikasvatusta. Tarviiko olla?? Hydrosora- ja/tai perliitti-alustalla (kookoksessakin varauksella) passiivikasvatuksessa ei ainakaan pesi niin helposti ötököitä ja mun mielestäni hoito on paljon helpompaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Jaa-a. En tiiä mistä johtu ku edellisellä kerralla passiivihydrossa pink habaneroista tuli ihan perseen makusia. Ihan oikeasti niin tunkkaisen makusia ettei niitä pystyny syömään. Johtuko mistä sitte, paha sanoa.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

Riippuu perseestä. Taitaa rajoittua peuran p'seen mun kokemukseni ...

Mä jotenkin veikkaisin lannoitusta. Passiivihydrossa voi liemi väkevöityä aika rankasti, jos ei vaihda aika usein ja huuhdo alustaa. Pink Habanerosta en ole muutenkaan erikoisemmin pitänyt. Kasvattelin sitä silloin aika alussa kerran, jolloin en muutenkaan noiden Chinensejen päälle ymmärtänyt ... Naga muutti kaiken  ;)

Mä en ole pariin vuoteen satoa juuri yritellytkään saada talvella. Joskus aikaisemmin oli Lemondroppia passivina: se ainakin oli oikein maukasta. Samoin on ollut yksi Tabasco -puska varmaan jo 4 talvea, ja siinä aina vähän hedelmää. Pahaa sen piti kait ollakin ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vilfred

Onkohan mitenkään mahdollista saada tehtyä Starfishistä bonchia? ;D Olis niin hyvä varsi ja juuret että tulis niin hyvä bonchi, mutta kun tolla on vähän tapana kasvaa pituutta niin paljon.  :(

sorrii

LainausOnkohan mitenkään mahdollista saada tehtyä Starfishistä bonchia? ;D


Onnea yritykseen ...  ???
Kuulostaa aika haastavalta.

Itsellä on ollut vähänkuin bonchina lemondrop [juuri mainittu passiivihydro] joka kyllä pysyi aika hyvin kurissa kohtuupienessä ruukussa, muistaakseni perliitti-alustalla. Onhan LD'lläkin taipumusta kiipeillä aika rankasti, mutta hyvässä valossa ja ahkeralla leikkelyllä sain sen pysymään matalana. Hedelmääkin tuli tasaisesti koko talven.
Voisin kuvitella mahdolliseksi jopa Starfishillä tuon, kun vaan leikkaa aina korkean latvan pois: Kaipa sekin sopeutuisi, kun pakotetaan ...

((Mä en ole viitsinyt SF'iä kasvattaa ekan kokeilun jälkeen: lasiparvekkeella ja pienessä 5m2 kasvarissa vaan ei korkeus riittänyt ja sato jäi pariin hassuun lituskaan))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vilfred

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 21, 2016, 12:23:32 ip
LainausOnkohan mitenkään mahdollista saada tehtyä Starfishistä bonchia? ;D


Onnea yritykseen ...  ???
Kuulostaa aika haastavalta.

Itsellä on ollut vähänkuin bonchina lemondrop [juuri mainittu passiivihydro] joka kyllä pysyi aika hyvin kurissa kohtuupienessä ruukussa, muistaakseni perliitti-alustalla. Onhan LD'lläkin taipumusta kiipeillä aika rankasti, mutta hyvässä valossa ja ahkeralla leikkelyllä sain sen pysymään matalana. Hedelmääkin tuli tasaisesti koko talven.
Voisin kuvitella mahdolliseksi jopa Starfishillä tuon, kun vaan leikkaa aina korkean latvan pois: Kaipa sekin sopeutuisi, kun pakotetaan ...

((Mä en ole viitsinyt SF'iä kasvattaa ekan kokeilun jälkeen: lasiparvekkeella ja pienessä 5m2 kasvarissa vaan ei korkeus riittänyt ja sato jäi pariin hassuun lituskaan))


Eipä kai auta muutakun yrittää. :D Mullakin tällähetkellä Starfish yli 2m korkea mutta pistäny meneen teltan seinää pitkin. :D Tammikuussa laitoin itään ja nyt oon sellasen 20 podia keränny ja vielä on about 5 podia kiinni! :)

VezQu

maaliskuu 01, 2018, 14:47:54 ip #536 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2018, 14:50:11 ip käyttäjältä VezQu
Terve! Oon kasvatellu kahta numex twilighttia täs ja ne ois nyt tollasii 1.5l kokispullon korkusia --> https://www.dropbox.com/s/8w1guqmpuxzaif7/Photo%201.3.2018%2014.31.09.jpg?dl=0 .Oon tota bonchijuttua pyöritelly päässä ni jos noista lähtis bonchia tekemää ni miten mun pitäis jalostaa noita? Ehkä karsia oksia tjsp ?

sorrii

MUN mielestä bochin idea on lähinnä tapa talvettaa pienessä tilassa chilejä. Eli tähän aikaa vuodesta vähän outoa ...

Syksyllä kun on sato kerätty eikä haluaisi kasvia hävittää eikä toisaalta olisi tilaa ja tarpeeksi isoja valojakaan niitä kasvattaa syksyllä ja talvella, niin napsaistaan vaan varsi poikki sopivasti ja istutetaan pieneen alustaan. Sitten niukalla lannoituksella mutta muuten hyvällä hoidolla sitä pikkuista kasvatellaan. Sitten on joulun aikaan ja vielä tähänkin aikaan kevättä kokoajan tuoretta chiliä saatavilla.

Keväällä kun valo lisääntyy voi sen antaa taas alkaa kasvaa isoksi kesää varten. Monesti toisena ja kolmantenakin vuotena tulee sitten satoa nopeammin ja enemmän myös keväällä ja kesällä.

Toki jos haluaa pienen bonsai-chilin kesäksi ikkunalaudalle, niin voi nytkin pitää tuollaisen kasvin pienenä leikkaamalla, antamalla hyvää valoa ja niukkaa lannoitusta pienessä ruukussa tms.

Sitä kiertoa on aika haastavaa jatkaa kuitenkaan kovin montaa vuotta. Varresta tulee joka vuosi muhkuraisempi mutta on mu-tu että parin-kolmen talven jälkeen se kasvi ei sitten olekaan enää niin hyvä. Ehkä niihin vaan kyllästyy ...

Annuumit taitaa myös olla ehkä hankalimpia talvettamisessa muutenkin, kun ovat herkkiä ötököille ym. Luulen että parempi laji olisi joku chinense tai hillittykasvuisempi Aji. Mulla on ollut Lemondrop ja White Bullet Habanero sekä pari Biquinhoa jonkunlaisina boncheina ... niin ja Tabasco ...

((mä itse en ole varsinaista "perinteistä" bonchia koskaan kasvattanutkaan. Mä olen samaan tapaan tyngäksi leikattuja chilejä kasvatellut passiivihydroina. Sillä konstilla ainakin on ollut aika helppo pitää ne hengissä ja saada satoakin ... Luulen että jossain oikeaoppisessa hiekka-multa-sekoituksessa se on vaikeampaa))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Tuolta oppia itse mestarilta: Fatalii
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Revontulinen

Olisiko tämän foorumin bonchi-kansalla kokemusta baccatum-lajeista boncheina?
Minipuu kiinnostaisi muotona ja baccatumit kestävyytensä/vaatimattomuutensa vuoksi. Minä vasta aloittelen tätä chili-juttua (tai kasvejä ylipäänsä),  joten tahtoisin saada pidettyä kasvini elossakin.
Onko jotain tiettyä lajia joka sopisi tähän parhaiten?

Olen ymmärtänyt useimpien baccatumien olevan "rentoja" kasvutavaltaan eikä niinkään puumaisia, joten saako niille pakotettua säällisen rungon leikkaamalla ja kasvattelemalla?
Ajattelin saavuttaa bonchini helpompaan tyyliin ison kasvin pätkäisemällä, en "aidosti" taimesta kasvattamalla.