toukokuu 11, 2024, 14:47:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

syötävän hyvä

Tarkennan hieman että minulla on itselläni myös aji cristal tutun aji cristalin lisäksi.

sorrii

Olempa mäkin huomannut samanlaista lehtien "kovuutta" 120W ledin alla. Näyttävät kaikki keittiössä kasvaneet (=yli talven elätetyt leikatut kasvit) hyvin tummalehtisiltä, ja lehdet on tosiaan paksummat kuin muualla asunnossa. Melkeimpä hauraat .. Mietin josko tuo ledi onkin liian tehokas jollain alueella. Kukkaa tai hedelmää ei kyllä ole juuri tullut.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tonppa

Tuli itekkin hommattua tuo led finlandin 120w valaisin , kuinka lähellä kasveja pidätte sitä ? Voiko taimet kärsiä jos on liian lähellä ?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Tonppa - helmikuu 06, 2012, 21:25:13 ip
Tuli itekkin hommattua tuo led finlandin 120w valaisin , kuinka lähellä kasveja pidätte sitä ? Voiko taimet kärsiä jos on liian lähellä ?
Voi pitää vaikka kiinni kasveissa, ei haittaa.

Pitäisin kuitenkin vähintään puolen metrin päässä, sillä silloin chilit saa varmemmin kaikkia tarvitsemiaan spektrejä. Mulla loppui lähinnä olleista chileistä pituuskasvu kokonaan (tuuheutuminen jatkui), mutta kauempana olleet chilit kasvoivat tasapainoisemmin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: syötävän hyvä - tammikuu 11, 2012, 16:58:45 ip
Mistä johtuu että kolmen 15w ledin (2 punavoittosta ja 1 sinivoittonen) alla olevien kolmen chilin lehdet ovat paljon kovempia mitä eslin tai natikan alla olevien? Yhteyttääkö chilit ledien alla kuinka tehokkaasti?


Itselläni on samaa tapahtunut 600W natikan allakin valaisimen ollessa lähellä chilejä ja vesiviljelyn ravinneliuoksen ollessa suhteellisen tymäkkä. Eipä tuosta ominaisuudesta haittaakaan tuntunut olevan, pitää selvitellä lisää.

omarosa

chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

PP

Lainaus käyttäjältä: omarosa - helmikuu 09, 2012, 19:39:46 ip
7.2W Samsung LED Bulb 490lm E27 230V Warm White STIILW827072514EU1 "  9.90eurooo  ::)


Jep. Samaan hintaan saa ainakin 3000 lumenia ESL-valoa Biltemasta.

omarosa

Valon suunta "135º view angle" tekee sampsunkin e27 ledistä kovemman kasvatuskäytössä mitä lum lukema 3000 vs 490 antaa ymmärtää.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Siku


sorrii

LainausValon suunta "135º view angle" tekee sampsunkin e27 ledistä kovemman kasvatuskäytössä mitä lum lukema 3000 vs 490 antaa ymmärtää.

Mitäs tolla valaistuskulmalla tekemistä tässä on??
Lumen-arvohan on valovirta, eli mittaa kaikkea valoa mitä lampusta lähtee suuntaan mihin hyvänsä;
Jos olisi iso lux-arvo, niin sillä olisi merkitys: Luxilla mitataan valon määrää tietyssä kohtaa, jolloin isommalla kulmalla tulee luxeja laajemmalle alueelle, jolloin lumen-arvo on sen suurempi suuremman valaistun pinta-alan suhteessa.
Parhailla ledeillä muuten tulee jo nykyään yli 100lumenia/watti. ((kutenmyös hyvillä loisteputkillakin...))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 09, 2012, 23:08:46 ip
LainausValon suunta "135º view angle" tekee sampsunkin e27 ledistä kovemman kasvatuskäytössä mitä lum lukema 3000 vs 490 antaa ymmärtää.

Mitäs tolla valaistuskulmalla tekemistä tässä on??
Lumen-arvohan on valovirta, eli mittaa kaikkea valoa mitä lampusta lähtee suuntaan mihin hyvänsä;
Jos olisi iso lux-arvo, niin sillä olisi merkitys: Luxilla mitataan valon määrää tietyssä kohtaa, jolloin isommalla kulmalla tulee luxeja laajemmalle alueelle, jolloin lumen-arvo on sen suurempi suuremman valaistun pinta-alan suhteessa.
Parhailla ledeillä muuten tulee jo nykyään yli 100lumenia/watti. ((kutenmyös hyvillä loisteputkillakin...))


Eikö tuo Luumen mittayksikkönä ole määritelty yhden neliömetrin ympyrälle metrin päästä tuleva valon määrä? Näin itse olen asian aina käsittänyt. Eli tosiaankin se kulma-aste ei määrää tässä, vaan lumeneita voi verrata hyvin, koska määrittely lumenille on vakio?
Vai meneekö tää kaikilta kolmelta metsään ;D

sorrii

Voi %!##@ ...
Mutuiluahan toi taas, tiätysti!

Mä yritin tarkistaa Wikipediasta tota, mutten saa tolkkua niistä selityksistä. Kyllä näkee ettei insinöörit ole kirjoittajia:
LainausLumen (toisinaan luumen[1], tunnus lm) on SI-järjestelmän mukainen yksikkö valovirralle.[2] Se on valon määrä, jonka valovoimaltaan kandelan valonlähde säteilee steradiaanin avaruuskulmaan. Toisin sanoen valon määrä, joka lankeaa esimerkiksi metrin päästä kartion pohjalle, jonka (pallomainen) pinta-ala on neliömetri.

LainausLuksi (tunnus lx) on SI-järjestelmän mukainen yksikkö valaistusvoimakkuudelle.[1] Kappale on luksin valaistuksessa, jos sille lankeaa neliömetrin pinta-alalle lumenin valovirta

LainausKandela (cd) on SI-järjestelmän mukainen mittayksikkö valon intensiteetille eli valon voimakkuudelle eli valovoimalle. Kandela on myös lumen steradiaania kohti (lm/sr). Yksi kandela on sellaisen valonlähteen valovoima, joka lähettää tiettyyn suuntaan monokromaattista taajuudeltaan 540 x 1012 hertsin valosäteilyä 1/683 watin säteilyteholla steradiaania kohden.[1] 1 kandela vastaa suurin piirtein tavallisen kynttilän (lat. candela) kirkkautta.


Haloo???

Siis jos KAHDEN kandelan valonlähde säteilee steradiaanin avaruuskulmaan, niin lankeaako sitten metrin päästä sinne kartion pohjalle, jonka (pallomainen) pinta-ala on neliömetri 2 lumen ja sitten selitetään mitä tässä mitattiin??

Kyllä mä jatkossakin tyydyn vaan mutuilemaan  :'( ... ehkä itseseni välillä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

omarosa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 10, 2012, 12:51:40 ip
Voi %!##@ ...
Mutuiluahan toi taas, tiätysti!


Jatkan mutuilua kun en nyyt viitsi alkaa kahlaamaan tietoa nettilaarista.
-Luulin että lumen arvo kertoisi valaisimen koko valon tuoton, elik lyhty pallon sisälle ja jaetaan pinta-ala pieniin ruutuihin josta lasketaan KOKONAISVALONTUOTTO.
-Lux mittarin saisi halvalla, sillä pystyy mittaamaan mittarin kohdalle osuvan valon määräni. Valo tuppaa hajaantumaan aika nopeasti valon lähteestä pois päin mentäessä.

chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

sorrii

helmikuu 11, 2012, 12:46:26 ip #513 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2012, 12:50:37 ip käyttäjältä sorrii
Joo. Noin mustakin on tuntunut: Lumenit mittaa kaiken valon jota lampusta lähtee; luxit näyttää paljonko tulee tiettyyn kohtaan ...

Pitäis tilata halpa luximittari jostain ... ebayssä löytyy, ja Huutonetissäkin on kaveri joka välittää tilauksia iha ok. hintoihin.
Mä ostin joskus 3v sitten Honkkarista yhdistetyn mullakosteus-, Ph- ja valoisuusmittarin: Ph ei tiedä mitään; kosteusmittari näyttää aina märkää; valomittari toimii, muttei ole herkkä eikä kukaan kerro mitä yksikköä on se asteikko: Mielenkiintoisia eroja oon saanut vertaamalla eri valonlähteitä... Ihmissilmään ei voi kyllä yhtään luottaa valoa mitatessa.

PS. Ledeillä jotenkin tuntuu aina että se mun ihmemittari liioittelee: 1W taskulampulla tulee 30cm päässä sama lukema (500) kun natikalla ½ metrin päässä ... ;); vastaavaan ei pääse tavallisella loisteputkella ollenkaan ja tehokkalla (45W) eslillä 2cm päässä ... ((Pitäis olla mittarin senverran herkkä, että voisi mitata vaikka metrin päästä: mun ei näytä mitään edes natikalla 1m'stä))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

omarosa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2012, 12:46:26 ip
. Ihmissilmään ei voi kyllä yhtään luottaa valoa mitatessa.

PS. Ledeillä jotenkin tuntuu aina että se mun ihmemittari liioittelee: 1W taskulampulla tulee 30cm päässä sama lukema (500) kun natikalla ½ metrin päässä ... ;); vastaavaan ei pääse tavallisella loisteputkella ollenkaan ja tehokkalla (45W) eslillä 2cm päässä ...


Ledin tehokkuus perustuu "...º view angle" suuntautuvuuteen ja kasvatuskäytössä haitallisten UV-säteiden puuttumiseen.
Kokeile esliä hyvän heijastimen kanssa, jos saisit suunnattua valoa enemmän mittarille.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Xbow

helmikuu 11, 2012, 13:54:58 ip #515 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2012, 13:57:18 ip käyttäjältä Xbow
Laserilla saisi tosi kovat lux lukemat, useiden metrien etäisyydeltä ja chilin kasvatuksessa luultavimmin pyöreän vaurion yhteen chilin lehteen. Koko kasvusto pitäisi saada sen voimakkaan valon peittoon.

Lumen on tosiaan ihmissilmän näkemän kokonais valon tuottoa vastaava yksikkö, kun lux vastaava tiettyyn paikkaan kohdistuvan valon voimakkuuden yksikkö. Itse sain 9000lux lukeman natikalla, 1,3m etäisyydellä lampusta. Vastaava lukema heijastimella varustetusta tuplaloistarista taisi tulla ~15cm+- jotain senttejä päästä. Natikan lähellä ei mun halpis mittarin asteikot riittäneet.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Pjoottori

Jotta asia ei olisi niin yksinkertaista ; ) niin lisätään asiaan vielä valon intensiteetti. Suurpainenatrium- tai monimetallilamppu läpäisee huomattavasti Led- valoa paremmin kasvukerroksia. Ei ole siis niin tarkkaa valonlähteen sijoittelulla.
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 11, 2012, 13:58:33 ipSuurpainenatrium- tai monimetallilamppu läpäisee huomattavasti Led- valoa paremmin kasvukerroksia.

Tuossahan ei ole mitään perää, se on tutkimuksilla osoitettu. Hampputerminologiaa.

Väärinkäsitys syntyi kai siitä, että isompia lamppuja pidetään kauempana ja silloin ylä- ja alaoksilla on melkein saman verran valoa. Lamppu kiinni latvoissa alaoksat jäävät vähemmälle. Mistään läpäisemisestä ei ole kuitenkaan kyse.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 11, 2012, 13:58:33 ip
... vielä valon intensiteetti. Suurpainenatrium- tai monimetallilamppu läpäisee huomattavasti Led- valoa paremmin kasvukerroksia. ...


Mutuilua tai aikaisemmin muodostettuja mielipiteitä joiden lähteitä en pysty enää koostamaan ;) kumminkin:

Intensiteetti tai läpäisykyky tulee natikan valon pitkiltä aallonpituuksilta, jotka ihmisilmä näkee punertavana ja keltaisena valona.
Jos haluaa chilien kasvavan vahvat rungot kannattaa laittaa natikkaa sivusuunnasta.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

cornell

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 11, 2012, 14:13:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 11, 2012, 13:58:33 ipSuurpainenatrium- tai monimetallilamppu läpäisee huomattavasti Led- valoa paremmin kasvukerroksia.

Tuossahan ei ole mitään perää, se on tutkimuksilla osoitettu. Hampputerminologiaa.

Väärinkäsitys syntyi kai siitä, että isompia lamppuja pidetään kauempana ja silloin ylä- ja alaoksilla on melkein saman verran valoa. Lamppu kiinni latvoissa alaoksat jäävät vähemmälle. Mistään läpäisemisestä ei ole kuitenkaan kyse.


Kyyyyllä tuo SPNA säteily paremmin väliainetta läpäisee kuin loisteputket tahi ledit... eli lux arvot ovat paremmat. Voidaan mun mielestä sanoa että SPN ja MH valaisimien säteet tunkeutuvat siis syvemmälle kasvustoon.

Itse törmään tähän kyllä tutkittuun tosiseikkaan toisen harrastukseni eli sukeltamisen parissa. Sameissa vesissä kaasunpurkaus (SPN) valaisimet ovat aivan omaa luokkaansa läpäisykykynsä perusteella... Aivan viimeaikoina ovat LEDit pystyneet haastamaan nämä 21w ja 35w teholuokissa... lumeneita on ledeissä ollut tarpeeksi jo pitkään, mutta käytännössä LEDit ovat olleet veden alla varsin tehottomia... eli eivät läpäise sameaa vettä
¨käynks mä usein täällä?¨