maaliskuu 29, 2024, 08:14:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bioponinen vesiviljely / chiliwiki.fi

Aloittaja Zabi, joulukuu 22, 2010, 22:01:30 ip

« edellinen - seuraava »

Puromutka

Nojoo, multa saattais olla vähän huonompi vaihtoehto, mutta mites huuhdeltu lecasora... sehän ei tuki mitään, kuminauhalla sukka kiinni että saapi työnnettyä lisää lehtiä.

Dillep

Itsellä on passiivihydro (hempy bucket tyylinen) johon olin ajatellut luoda bakteerikannan "resoon" tuolla silikageeli kissanhiekalla. MUTTA onko näin että hapetus on välttämätöntä? Ymmärrettävää toki mutten tullut edes ajatelleeksi... Onko tätä mahdollista toteuttaa mitenkään muuten kuin kui ilmapumppu-ilmakivi yhdistelmällä? Tai päivittäisellä käsin hapattamisella?

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Dillep

Noniin. Canario ollut passiivihydrotyylisessä kasvatusmenetelmässä johon lisäillyt satunnaisesti merileväuutetta ja lisäillyt vain tarpeen mukaa ravinneliuosta. ph tasan 7 näyttänyt käytännössä kokoajan.
Sukka täynnä silikageeli kissanhiekkaa ja sensisään survottu vielä ilmakivi jonne ilmapumppu on pumppaillut tauotta. ilmeisesti bakteerikanta on syntynyt koska kasi on erittäin hyvävointisen oloinen. Kertaakaan en ole vesiä vaihtanut ja podia on pukannut jo ihan kiitettävän ajan ja lisäksi itse kasi on räjähtänyt kauheeseen kasavuun. Lisättäköön että canario viettää kasvuaan taivasalla. Kävi mielessä että pystyyköhän tuota bakteerikantaa pakastaamn ensikautta ajatellen? Tässä nyt kuitenkin pääpointtina, että silikageeli kissanhiekka toimii bakteerien kasvualustana sangen hyvin. Lisäksi olen heitellyt pudonneita lehtiä ja kukkia resoon josko bakteerit saisivat siitä ravinteita, tiedä sitten. Haittaa ei ole ollut. onko muilla kokemuksia vastaavasta tai muista bakteerien kasvualustasta? on vaan prkl helppoo kun ei tarvii vaihtaa vesiä  ;D

sorrii

Enpä ole tätä bioponista lähtenyt koskaan koekilemaan ja opiskelemaan, kun on ollut niip paljon muutakin mietittävää.
Mä olen kuitenkin ollut laiska vaihtamaan vesiä, enkä oikeastaan ole vesisysteemeissäni kai koskaan varsinaisesti vaihtanut vesiä ollenkaan - paitsi kausien välissä  8)

Alunperin se lähti vaan siitä että käytin kalliita nestemäisiä lantoja enka raaskinut hyvää lientä kaataa viemäriin. Mähän siis olen aina käyttänyt pieniä 10-30l resoja ja lisännyt resoon vettä tai "lientä" viikoittain tai useamminkin. Olen jäljellä olevasta litkusta mitannut EC'n ja Ph'n ja yleensä ensin tasannut ne veden ja ph-downin kanssa siihen toivottuun. Sitten olen tarpeen mukaan lisännyt valmiiksi sekoitettua litkua ämpärillä. Hyvin se on toiminut ... Niinhän se on menyt passiivihydroissakin, että harvoin sieltä mitään pois tulee kaadettua!

Mun tapani ei kuitenkaan ole ollut lähellekään bioponista, koska oon myös lisännyt melkein aina OxyPlussaa tai Liquid Oxygenia ...
Voipihan sitten olla että mun vihanneksissani on ollut kovia nitraatti- tai nitriitti-määriä, mutta enpä ole ollut huolestunut. En niitä nälkääni syö.

Nyt on työn alla paljon entistä' isommat systeemit joissa resot 150l ja ~80l, joiden kanssa se veden vaihto tuntuisi vielä vaivallisemmalta. Mietin siis että pääsisinkö alkuun vain heittämällä resoon sukassa kilon vulcaponicia [sitä löytyy  ;D ... ja IKEA'n "laavakivi-kasvualusta" vaikuttaa muuten hyvin samalta!] ja ehkä merileväuutetta, ja sitten vaan luottaisin että luonto hoitaa hommat. Jatkan liemien lisäämistä kuten ennenkin, mutta jätän vetyperoksidin pois ... ??? Jaksa mitään nitriittitsetejä alkaa hommaamaan  >:( ... Pitääkö Ph'ta säätää ???

Nämä uudet viritykset ovat kyllä tuolla pellolla, viljelypalstalla, jossa käytetyt liemet voisi kyllä vähän lantrattuina kaataa sinne peruna, sipuli yms. penkkien väleihin. Samoin kasvaa maassa aina paljon chilejä, tomaatteja sekä papuja, herneitä yms. Ylimääräiset lannat valuvat sitten sadevesien mukana alempien palstojen iloksi  8) 8) 8)
Saattaisi yksi venakko mummeli (naapurupalsta alavirtaan päin) yllättyä iloisesti kun sen perunat ja porkkanat olisivatkin yhtäkkiä puolta isompia kuin ennen ....

Se 150l reso on vielä kaivettu maahan, joten on ehkä rasite sieltä pumpata esim. 100l käytettyä lientä Bilteman muovisella veneentyhjennyspumpulla ...  ::)
Luultavasti nyt alkuun jatkan kuten ennen. Tai sitten vaihdan kerrankin vede kuukauden jälkeen, kun lannoitteita on kyllä kilokaupalla [Hydro+Calcinit]

Lähtisikö muuten bakteerikanta alkuun jos laittaisin sinne laavakivisukkaan vähän kanankakkamerilevä-Apulantaa  :o ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Bakteerikannan saat sinne helposti, pistä siihen parittoman sukkaan multaa parikourallista ja resoon. Merileväuutteita sinne ei kannata haaskata, kourallinen vesiheinää alias pihatähtimöä kourallinen parin viikon välein tai kun edellinen on syöty.


Caggiva

Tässä pitkään ollut mielessä bioponista järjestelmää joten heittäisin ilmoille oman ajatukseni millä tehdä.
Eikö kukaan käytä akvaarion ulkosuodattimia? Tuonnehan syntyy ajanmyötä automaattisesti bakteerikanta oman logiikan mukaan ja suodattimet kohtuuhintaisia luotettavuuden ja muun perusteella.
Ajattelin siis ihan tippukastelua ajastuksella ja ulkosuodatin sen rinnalle.
Eli oma pumppu tippakasteluun ja ulkosuodatin vain kierrättää vesisäiliön vettä samalla puhdistaen sen.
Sisäsuodatin vaatisi enemmän korkeutta ravinnesäiliöön eli siellä pitäisi pitää koko ajan niin paljon vettä että suodatin pysyisi veden alla.
Eikö tämä olisi aika helppo ratkaisu?

Madde 1992

Itse kans juuri aloitin tämän bioponisen vesiviljelyn, ja nyt olen sen NFT:hen laittanut ja bakteerikanta on nyt vasta kehittymäs. Sain eräältä henkilöltä vanhaa akvaarion pohjaa, ja sen kaadoin tonne NFT:hen, ja laavakiviä laitoin huokoiseksi kasvualustaksi. Ostin myös sellaisen Eheimin biopower 160 suodattimen joka kierrättää ja suodattaa vettä tuossa NFT:ssä, lisäksi se myös hapettaa vettä. Olen säätänyt sen hapetuksen säätöventtiilin tosi pienelle, ja samoin suodattimen tehon olen säätänyt pienelle. Kysymykseni kuuluukin, että voiko se Eheimin biopower suodatin kierrättää ja hapettaa vettä kokoajan, vai tulisko mun ajastaa se biologinen suodatin? Jos mun täytyy ajastaa se hapettamaan ja suodattamaan tietyin väliajoin, niin mikä olis sopiva päällä ja pois olo aika?

Tässä kyseisen biologinen suodatin: https://www.akvaarioon.fi/epages/akvaario.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/4011708240113


Vuorikaskas

Suodatin ei oikein voi suodattaa jos siinä ei kierrä vesi.  Muutenhan kyllä NFT:n biologinen suodatus kasvaa kaikille pinnoille ja laaja-alaisemmin huokoisille pinnoille. Jo juurialtaan kangas lisää otollista pinta-alaa ja samaa tarkoitusta varten laitetaan pyttyyn toisinaan esim. laavakiveä.   Siksi akvaarion sisäsuodatin voi olla aika tarpeeton lisä systeemissä. Sillähän toki voisi korvata NFT:n pumpun.

Suupalo

Paras tapa toteuttaa bioponics lienee vain kasata multaa kuohkeaksi ruukkuun.

Sen lisäksi tarvitaan vain ilmakivi pohjalle jotta multa hapettuu.

Tällöin vettä voidaan lisätä niin paljon, että systeemi on about vesiviljely. Koska vesi ei seiso, niin vettä voi olla mullassakin runsaasti.

Mullassa on mm. fosforia, joka liukenee mikrobien vaikutuksesta kasvien käytettävään muotoon. Oikeanlainen mikrobisto tarvitsee oikean maaperän, tavalla tai toisella.

Suositeltavaa on lisätä runsaasti hiiltä sekaan, jossa mikrobit voivat elää. Ongelmaksi voi muodostua liian tiukka multakerros, joka estää ilman pumppautumisen pohjalta ylös.

Myös tässä hiili auttaa. Hiiltä voi tehdä itsekin helposti, eikä tarvita ns. aktiivihiiltä.

Olen saanut hyviä tuloksia tällä metodilla 30 litran viiniämpärissä. Kasvien kasvatuksessa tulisi käyttää aina ns. elintarvikemuovia mm. mikromuovin irtoamisen vuoksi.

Jkahainen

Moi!
Muutamaan vuoteen ei ole tullut lisäyksiä ketjuun. Kysyisin, ovatko bioponiset viljelyt jääneet ketjussa siitä keskustelleille pysyväksi ja hyväksi todetuksi käytännöksi vai onko siinä ajanmittaa havaittu jotain negatiivista, miksi siitä olisi luovuttu?

sorrii

??? Pitäisi tehdä tutkimus kuinka moni Chilifoorumin takavuosien tuhansista jäsenistä on yleensä hengissä, ja miksi  8)

Munkin bioponiset kokeilut jäi sille asteelle, että laitoin kaikkien vesisysteemien resoon sukallisen Vulcaponicia ja löräytin kunnon shotin merileväuutetta yhden kerran. Sitten vaan kasvettelin kuten ennenkin, vaihtamatta vesiä koko kesänä: kunhan lisäsin aina "sopivasti" vettä ja ravinteita, niin että EC pysyi kohdallaan ...

Mullahan ei sitten ollut hajuakaan oliko niissä joku bakteerikanta jossain vaiheessa, mutten välittänyt, kun satoa näytti pukkaavan ihan kivasti. Syksyllä katselin niitä Vulcaponic-sukkia, että näyttivät aika vaarallisilta; haisivat omituiselta ja kun puristi, niin niiistä valui sinimustaa lientä! Huuhdoin ja pesin niitä moneen kertaan, ja aina vaan valui sitä väriä: Kuin olisi ollut mustetta joukossa ...

Luulen, ettei tuosta bioponisesta menetelmästä muuta iloa ole verrattuna tavalliseen vesiviljelyyn, kuin että nitriitttitasot on alempana, JOS pystyy jotenkin niitä mittaamaan. Chilit kun eivät ole varsinaisia vihanneksia joita syödään suuria määriä nälkään, niin eivät liene ne nitriititkään niistä kovin merkittäviä määriä. Juupas-eipäs ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`