toukokuu 15, 2024, 00:52:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jäsen Uudeltamaalta

Aloittaja Keijo Hessu, heinäkuu 06, 2020, 12:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Keijo Hessu

Terve!

Aloitin ensimmäistä kertaa tammikuussa chilien kasvattelun ja nyt ikkunan vierestä löytyykin jo 11 chiliä kasvamasta. Tammikuussa istututetuista chileistä jäljellä ovat: 3x Cayenne Long Slim, 3x Habanero Lemon ja 3x Jalapeno. Tästä hieman myöhemmin istutin vielä Dorset Naga Black:ia ja Lemon Drop:ia yhden kappaleen kumpaakin.

Kasvit ovat kasvaneet pääsääntöisesti hyvin, mutta satoa ei vielä ole, ja kukkimistakin tapahtuu lähinnä vain Cayenneissa sekä hieman Habaneroissa ja Jalapenoissa. Cayennet ovat keskipituudeltaan noin 90 cm pitkiä. Habanerot noin 75 cm, Jalapenot tuntuvat jämähtäneen 40 cm pituuteen, hieman myöhemmin istutetut Naga ja Lemon taas ovat 40 ja 70 cm pitkiä. Lehtikasvu on runsasta lukuunottamatta Jalapenoja, joiden kasvatuksessa tuntuu olevan jokin ongelma. Kaikki chilit ovat tällä hetkellä 20 cm Orthex Pauliina-ruukuissa ja kasvualustana toimii Plantagenista ostettu Yrtti- ja vihannesmulta.

Keväällä pidin taimille pientä LED-lamppua lisävalona, mutta muuten ovat saaneet kasvaa sisätiloissa luonnonvalossa suuren ikkunan vieressä. Kesäaikaan saavat suoraa auringonvaloa ainakin noin viisi tuntia. Asunnostani löytyy myös tilava lasitettu parveke, mutta en ole siirtänyt chilejä sinne, koska parvekkeella chilit saisivat huomattavasti vähemmän suoraa auringonvaloa, mutta valaistustaso on luonnollisesti ulkona korkeampi. Parveke sijaitsee käsittääkseni rakennuksen pohjoisseinämällä. Kumpikohan paikka on chileille suotuisampi?

Lannoitukseen olen käyttänyt Plantagenista ostettua Luomuravinnetta, jota annoin chileille kerran viikossa. Sittemmin olen siirtynyt käyttämään Puutarhan Kesää, koska ymmärtääkseni tuossa Plantagenin ravinteessa oli enemmän typpeä kuin kaliumia. Pelkään antaneeni chileille liikaa typpeä, jonka johdosta satoa ei ole vielä tullut, mutta tämä on toki vain omaa mutuilua, eikä perustu mihinkään tietoon.

Chilien hoidon olen hoitanut perstuntumalla ja virheitäkin olen varmasti tehnyt, mutta kärsimättömänä odottelen jo satoa!