toukokuu 13, 2024, 04:15:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä naga jauhetta?

Aloittaja Kaviaari, kesäkuu 12, 2010, 21:23:40 ip

« edellinen - seuraava »

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - syyskuu 26, 2010, 21:39:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - syyskuu 26, 2010, 21:25:07 ip
Laskeppa sahramin kilohinta!!!       on meinaan aika kallista tavaraa!!

mutta... marokosta saa edullisesti kun menee matkalle...    8)

Ei täällä keittiössä kiloa tuota sahramia kerralla mene. Muutama haituva riittää ja sillon kilohinnalla ei ole merkitystä.

Mutta sinulle voin tuon kilohinnan laskea, olin harkitsemassa 2g määrää joka olisi maksanut £9.90 siis:

1000g/2g=500
500*£9.90=£4950
£4950*1.174990=5816.20€/kg

Onhan se kallista jos sitä sen kilon ostaa. Muutoin vertaisin tuota noin 12€ ostosta vaikka pullolliseen viiniä, erona mainittakoon ettei sahramista tule känniin eikä se mene kaikki kerralla. IMHO on aivan yksi hailea maksaako se 2g sahramia 5euroa vaiko 15euroa. Se on sen luokan mauste mitä ei todellakaan tule käytettyä mustapippurin tapaan joka ruuassa. Ja mihin sen 10euroa olisi sitten tuosta erotuksesta käyttänyt? Minä olisin varmaan ostanut pari askia tupakkaa, tai palkannut luigin valmistamaan minulle pitsan kesken työpäivää. Kaikenkaikkiaan tuota ei edes huomaa oikeassa elämässä. Ihmiset yrittää säästää eri paikoissa, ei siinä mitään väärää ole, joskus se säästäminen on vaan hyvä sijoittaa semmoisiin kohtiin missä se säästö tulee useammin kuin pari kertaa vuodessa.


Jos tutustuu keskiaikaisiin, (tai sieltä vaikutteensa saaneisiin) resepteihin, huomaa, että sahramia saa kulumaan paljonkin ruuanlaitossa :D
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

bluesman

 Taloussahramia saa kun kuivattaa kehäkukan terälehtiä ja käyttää kuten sahramia ja vähän valehtelee ruokailevalle vieraspariskunnalle että aitoa on...
Hessin kanssa oon samaa mieltä että kyllä savujauhe oli se sitten Nagaa tai Baccaa tai Rocotoa hakkaa mennen tullen perusjauheen jota sitäkin toki pitää kunnon chilikeittiössä olla. En ikinä ostaisi kiloa cayennepippuria, tylsän makuista ja pitäisi n.vuodessa käyttää. Ts.olisi ainoa chilimauste ja about ruokalusikallinen joka aterialla.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 26, 2010, 22:29:45 ip
Taloussahramia saa kun kuivattaa kehäkukan terälehtiä ja käyttää kuten sahramia ja vähän valehtelee ruokailevalle vieraspariskunnalle että aitoa on...
Hessin kanssa oon samaa mieltä että kyllä savujauhe oli se sitten Nagaa tai Baccaa tai Rocotoa hakkaa mennen tullen perusjauheen jota sitäkin toki pitää kunnon chilikeittiössä olla. En ikinä ostaisi kiloa cayennepippuria, tylsän makuista ja pitäisi n.vuodessa käyttää. Ts.olisi ainoa chilimauste ja about ruokalusikallinen joka aterialla.

Kurkumasta saa myös hyvää sahramin korviketta.  ;)

Hombre

Lainaus käyttäjältä: MasaT - syyskuu 26, 2010, 22:56:53 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 26, 2010, 22:29:45 ip
Taloussahramia saa kun kuivattaa kehäkukan terälehtiä ja käyttää kuten sahramia ja vähän valehtelee ruokailevalle vieraspariskunnalle että aitoa on...
Hessin kanssa oon samaa mieltä että kyllä savujauhe oli se sitten Nagaa tai Baccaa tai Rocotoa hakkaa mennen tullen perusjauheen jota sitäkin toki pitää kunnon chilikeittiössä olla. En ikinä ostaisi kiloa cayennepippuria, tylsän makuista ja pitäisi n.vuodessa käyttää. Ts.olisi ainoa chilimauste ja about ruokalusikallinen joka aterialla.

Kurkumasta saa myös hyvää sahramin korviketta.  ;)

Paitsi maultaan. Värjäysominaisuudet siinä kyllä on, mutta maku on kovin erilainen.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Tomppa

Maussa on selvä ero!

ja hitto kun tuo värjää elintarvikemuoviakin!   tiskiin jos on "unohtunut"  kippo missä on kurkumaa niin se on keltainen kohta...prk..

mutta henkilö joka ei tiedä mausteista mitään menee kyllä 10-0 tohon "joo on se sahramia"   ;D

hessi

ei ole savunagan voittanutta :)
en ole ainakaan vielä lötänyt ;)
ja tuosta sahramista, sitä kun voi itse kasvattaa, sehän on krookus kukan luode.
Minun naamurini 90v mummeli on sitä itse kasvattanut ja kerännyt, silloin kun hän vielä jaksoi
leipoa niin pulla oli aina sahramipullaa :)
varmaan tarttis alkaa kasvattaa... pääsis Hessikin tekemään jotain muuta kun chiliä purkkiin :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Tomppa

hmm...

mistä tuota voisi ostaa siemeniä..   voisi olla kova juttu kasvattaa tuota kokeeksi  8)

satoa en odota mutta...  jos tavara maksaa hiukka yli 5000€kilo niin koittaa voisi..

vaikka tohon kiloon saa kasvattaa muutaman kukkasen

Tapolan Tulikeppi

Lainattu ylen nettisaitilta googletuksen jälkeen..

Lainaus
Sahramin valmistusaineena käytettyjen emiluotien kerääminen on haastavaa. Yhteen maustegrammaan tarvitaan tarvitaan 200-600 käsin kerättyä luottia.

Kerääminen tapahtuu sillä tavalla, että varsinkin Espanjassa kukkapellot ovat parhaimmillaan ja kauneimillaan loka- marraskuussa. Aamukasteen aikaan mennään pelloille ennen auringonnousua kukkia poimimaan. Sen jälkeen ne viedään suojaa varjoon ja emiluotit kuivataan auringossa. Emiluoteja on kolme kukassa ja tämä tekee keruun hankalaksi. Kuluu aikaa ennen kuin maustemäärä on saatu koottua. Kuivatut mausteluotit jauhetaan tai pakattaan kokonaisina, kertoo Eija Laakso Santa-Mariasta.


Eli jälleen sitä matematiikkaa :) 3 luottia per kukka ja heitetään pyöreästi se 300kpl = 1g (vaikka voisi olla tuplatenkin artikkelin mukaan)

300x1000=300 000 luottia.. eli etpä tarvitse kilon keräämiseen kuin noin 100 000 kukkaa. (tai 200 000)

Saattaa olla ettei ihan riitä kerrostaloparveke tai omakotitalon piha tuohon :) Vaan olisihan tuokin ihan hauska päästä sanomaan, "ihan omasta pihasta tuo sahrami on.."
# 1022

Tomppa

Joo..

en kuvitellutkaan ikkunalaudalla koittavani..   ;D   mutta kova juttu se kyllä olisi..   8)

Fire

Itte tein just tällä viikolla jauheita kuivattamalla ja kahvimyllyssä jauhamalla. Kovaa hommaa.
Kahta plaatua tuli, molemmat sekoituksia...eli:

Naga Death (naga morich/sudden death mix),
ja sit toiseen pulloon
Cristal Drop (aji cristallin/lemon drop mix). :)

Vähän yli kilosta chilejä tuli ehkä n. 140 grammaa jauhetta.
Naureskelin vähän joskus kun luin että joku käytti uimalaseja ja huivia naamalla kun jauho noita, mut niin vaan hain saman varustuksen ittekkin. Se nagapöly oli vaan aika häjyä tavaraa kun limakavoille rupes menemään. Mut hyvää on. :P


linker



Saunominen on mukava kokemus jauhamisen jälkeen, ellei ole ollut kypärä (kokosellainen) päässä.
Hiuksiin mennyt pöly alkaa valua hikoillessa silmille...  pääsee suihkuun melko vikkelään.
Eikä lajikkeeella väliä


.

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: linker - lokakuu 15, 2010, 09:11:03 ap
Saunominen on mukava kokemus jauhamisen jälkeen, ellei ole ollut kypärä (kokosellainen) päässä.
Hiuksiin mennyt pöly alkaa valua hikoillessa silmille...  pääsee suihkuun melko vikkelään.
Eikä lajikkeeella väliä


Ei tarvinut edes jauhaa chilejä, vaan koin tämän itse kun pelkästään käsittelin ja maistelin Bluesmanin lähettämiä näytteitä. Ja ilman käsineitä tietenkin. Olin kai lääppinyt huomaamatta naamaa/otsaa, vaikkakin vasta usean käsienpesun jälkeen. En huomannut mitään erikoista ennenkuin saunassa heitin ensimmäisen kerran löylyä. Naama ja silmät tulessa yritin navigoida sokkona suihkuun.  ;D Enpä tee samaa virhettä toista kertaa (lateksikäsineitä paketti hommattuna).

linker

Silppusin eka kertaa nagoja, ja niiden kanssa laitoin eka kerran lateksit käteen.
Ei auttanut. Toisella kerralla laitoin kahdet päälisin. Auttoi jonkin verran.
Kolmannella kerralla kolme hanskaa päälekäin. Oli riittävä suojaus.

Jännä tunne muuten se kun silmien ympärille tulee ennen poltetta sellainen kylmä rinki  :o