Sitruunaruoho - Siamqueen (basiilika) - Holy basil (basiilika)

Aloittaja KlausH, maaliskuu 15, 2011, 21:54:45 ip

« edellinen - seuraava »

Juseq

Olisko jollai tietoo mistä tollasia läpikuultavia/ruskeita laikkuja on ilmestyny yhteen basilikaan, olisko voinut palaa ikkunan läpi auringosta?

ingeniero

Luultavastikin.
Erikoinen tapa kasvattaa basilikaa yksi per ruukku ;)

Juseq

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - huhtikuu 19, 2011, 17:38:54 ip
Luultavastikin.
Erikoinen tapa kasvattaa basilikaa yksi per ruukku ;)

Tollasia kermaviili yms. purkkeja oli kaapinpohjalla tuhottomasti ja oli energiaa erotella noita niin laitoin noin ja innostui sen jälkeen kasvamaan aika kovaa vauhtia ;D
On mulla sitten tällaisiakin täällä mihin tuli viskottua noita siemeniä kunnolla kun ebay-laadun itävyydestä ei ollut hajuakaan ennen kokeilua :D kesämmällä sitten parvekelaatikkoon kunhan pärjää pihalla!


hessi

Miten teillä on sitruunaruohot lähteneet kasvuun?
Omani eivät sitten itäneet, vaikka kolme idätystä tein,
siemenissä pakko olla joku vika, kun ei Herra 47:llakaan ole vissiin itänyt nämä siemenet.
Toiset itivät, vaan niitä ei mulla ollut :(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Tunari


MasaT

Minulla näyttää olevan myös kasvamassa tuota "Siam queen"- basilikaa. Sen lisäksi löytyy vielä "Cinnamon basil" ja "Basilika tulsi red" -lajikkeet. Olleet hieman vähemmällä huomiolla ja pienet taimet vaatisi jo koulimistakin. :)

Tunari

jooh.. itsellä samanlainen idätysmenetelmä... siemenet suoraan multaan, kelmu päälle pitämään kosteutta yllä, idätysastian sisälämpötial 18-23 astetta...

ei mitään ongelmia, hyvin itivät..

Kanki

Kyllä mulla iti sitruunaruoho parissa päivässä. Samoin teki rosmariini, mikä tuli pienenä yllätyksenä. Raejuustopurkkiin mullan/turpeen päälle heitin itämään. Mintun kanssa on ollut enemmän ongelmia (mentha x piperita). Edellisestä kylvöstä n. 1/50 on itänyt.
Hyvä hyvä, huusivat lapset ja taputtivat suuria karvaisia käsiään.

KlausH

Jonkunverran huono tulos sitruunaruohon, holy basilin ja Siam queenin kanssa, voi toki johtua siitä ettei ne saanut tarpeeksi aurinkoa ja siitä että turve oli liian märkä, mutta itivät kyllä ja ovat tällä hetkellä noin 3cm -> Taidan tänään laittaa lisää itämään :)

mpp

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 27, 2011, 19:12:45 ip
Miten teillä on sitruunaruohot lähteneet kasvuun?
Omani eivät sitten itäneet, vaikka kolme idätystä tein,
siemenissä pakko olla joku vika, kun ei Herra 47:llakaan ole vissiin itänyt nämä siemenet.
Toiset itivät, vaan niitä ei mulla ollut :(


Hyvin kasvaa, vaihdoin eilen suurempaan ruukkuun, melkoiset juuret oli jo kasvattanut. Exotic Gardenin siemenistä kevättalvella idätetty.
CYMBOPOGON flexuosus Malabarinheinä


hessi

osto taimista kasvatetut sitruunaruohoni ovat komeat puskat :)
toinen on maassa ja ajattelin taas kokeilla jokos se talvehtis.
toinen on suuressa ruukussa jonka varmaankin "kynin"
onko tietoa miten tuon "juuren" saa säilymään oikein kevääseen jolloin vois taas juurruttaa uutta puskaa?
nehän on sellaset "tynkät" jos ostaa ne alut.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

kuvaa mun sitruunaruohosta tämä puska kasvanut siis maassa

ja tämä ruukuussa ulkona sekin

ja yksi puska kasvaa vielä kukka asetelmassa :)

näille kun keksis hyvän säilöntätavan :) tuoreelle kyllä tiedän käytön :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ottulo

Mulla on mennyt heinät ja ruohot sekaisin tän ketjun kanssa, kun nimestä jotenkin yhdistelin että sitruunaruoho = basilika ja olin täysin sekaisin. Sitruunaruoho on varmaan samaa tavaraa, kuin myydään teeksi? Jos mulla olis kasvi, niin kuivattaisin ja silppuaisin sopivaksi teetä varten. Eipä tarvis ostaa kaupasta. ;D Mintun sainkin jo taas itämään, jos sais sen tällä kertaa kasvamaan vähän kokoakin niin sais tuoretta minttuteetä...

Keväällä laitetut basilikat eivät nekään kauaa viihtyneet, joten nyt ei ole niitäkään. Siemeniä taitaa olla jemmassa, eli ehkäpä laitan jossain välissä uudet kokeilut.

hessi

sitruunaruoho/lemon grass on täysin eri asia kuin basilika,
ketjun avaaja on vaan tainnut laittaa kaksi eri kasvia otsikoksi,(tai oikestaan kolme)
vai olenko väärässsä?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

Noseless, minä tuon sulle sitruunaruohoa :9
itse en ole teenä sitä käyttänyt vaan ruuanlaitossa thai tyyppisten ruokien mausteena, esim kanakeitossa antaa mahti armomia, samoin ravunpyrstöjen marinoimiseen ja wokkaamiseen.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Tiemuh

Hessi: kuivatahan se pitää. Thaikuista tuotua kuivattua sitruunaruohoa minä ainakin olen viime ajat käyttänyt.

Herra 47

Tuoreena tuo parasta on :) mutta jos säilyttää pitää niin pakastus tai kuivaus taitaa olla poarhaat keinot
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

Kyllä se tuoreena on ehdottomasti parasta :)
seuraavaksi suosittelen pakastusta, vikaksi kuivaus.
itse kun olen kuivannut, niin niitä en ole käyttäny...
vaan aikas pitkään säilyy tuoreena kotikasvariin siirreetty puska :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Jupu

hessi kuinka vanha tuo puska on? Tostahan tekee wokkia koko talven :)