toukokuu 12, 2024, 10:56:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ajastimet

Aloittaja Xbow, huhtikuu 15, 2008, 13:47:45 ip

« edellinen - seuraava »

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: Pahakeijo - heinäkuu 06, 2010, 10:08:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Kilp - heinäkuu 05, 2010, 18:56:21 ip

Jooh, tuon ajastimen varaan en ebbiä jättäisi edes viikonlopuksi. Joskus muistaa ohjelmansa viikosta kahteen, mutta huonona päivänä saattaa resetöidä muutamaan otteeseen. Ainakin oman kappale tykkää seota samalla, kun ajastin katkaisee virran muutaman watin pumpulta.


Juu, tuulettimet ei onneks oo niin kriittisiä niin kapistuksen toimintavarmuus tuli testattua tälleen suht vaarattomasti. Mihkää tärkempään tehtävään ei tommosia uskalla valjastaa. Halpa vaan ei hyvä.


Kuten totesin edellisellä sivulla:

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - kesäkuu 30, 2010, 19:44:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Defu - huhtikuu 11, 2010, 20:54:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Ashrak - maaliskuu 02, 2010, 23:52:47 ip
Pakko varmaan uppia tätä kun en viitti uutta tehdä pienelle kysymykselle ja Pienet kysymykset ketjua ei taida olla.

Eli mulla on pari noita http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136185351 digiajastimia. Pitäisi kello saada aikaan, en millään muista/keksi miten tuota muutettiin. Apuva. ;D

Liekö nyt vähän myöhässä, mutta tällä viikolla niin monta kertaa saanut noihin pas*oihin ajan laittaa uusiksi, et muistan ulkoa.

Ajan asetus tapahtuu painamalla set-nappulaa pohjassa, jolloin viikonpäivä alkaa vilkkua. Nuolista vaihdetaan ja setistä hyväksytään. Painamalla clock-nappulaa pohjassa saa vaihdettua 12/24h-asetuksen välillä. Kesäajankin saa jostain, mut eipä tuo ehi toimia niin kauaa, et sillä jotain merkitystä ois.

Onkos joku jostain lähiaikoina löytänyt toimivaa digitaalista ajastinta?


Ainiin unohtui mainita että löysin ratkaisun toimimattomuuteen ja aikojen kadotukseen. Piti laittaa tyhjä muutaja kiinni pumppujen lisäksi. Muuntajan ollessa kiinni pelannut jo puoli vuotta moitteetta.  ;D


Nuo miniajastimet toimineet _MOITTEETTA_ kun laitoin wlan boksin muuntajan kiinni (ilman boksia siis) ajastimen taakse pumppujen lisäksi. Ei enää hukkaa ajastuksia!  8)

nakamorri

heinäkuu 17, 2010, 08:29:44 ap #81 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 17, 2010, 08:35:36 ap käyttäjältä nakamorri
Lainaus käyttäjältä: Ashrak - heinäkuu 17, 2010, 02:06:00 ap
Lainaus käyttäjältä: Pahakeijo - heinäkuu 06, 2010, 10:08:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Kilp - heinäkuu 05, 2010, 18:56:21 ip

Jooh, tuon ajastimen varaan en ebbiä jättäisi edes viikonlopuksi. Joskus muistaa ohjelmansa viikosta kahteen, mutta huonona päivänä saattaa resetöidä muutamaan otteeseen. Ainakin oman kappale tykkää seota samalla, kun ajastin katkaisee virran muutaman watin pumpulta.


Juu, tuulettimet ei onneks oo niin kriittisiä niin kapistuksen toimintavarmuus tuli testattua tälleen suht vaarattomasti. Mihkää tärkempään tehtävään ei tommosia uskalla valjastaa. Halpa vaan ei hyvä.


Kuten totesin edellisellä sivulla:

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - kesäkuu 30, 2010, 19:44:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Defu - huhtikuu 11, 2010, 20:54:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Ashrak - maaliskuu 02, 2010, 23:52:47 ip
Pakko varmaan uppia tätä kun en viitti uutta tehdä pienelle kysymykselle ja Pienet kysymykset ketjua ei taida olla.

Eli mulla on pari noita http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136185351 digiajastimia. Pitäisi kello saada aikaan, en millään muista/keksi miten tuota muutettiin. Apuva. ;D

Liekö nyt vähän myöhässä, mutta tällä viikolla niin monta kertaa saanut noihin pas*oihin ajan laittaa uusiksi, et muistan ulkoa.

Ajan asetus tapahtuu painamalla set-nappulaa pohjassa, jolloin viikonpäivä alkaa vilkkua. Nuolista vaihdetaan ja setistä hyväksytään. Painamalla clock-nappulaa pohjassa saa vaihdettua 12/24h-asetuksen välillä. Kesäajankin saa jostain, mut eipä tuo ehi toimia niin kauaa, et sillä jotain merkitystä ois.

Onkos joku jostain lähiaikoina löytänyt toimivaa digitaalista ajastinta?


Ainiin unohtui mainita että löysin ratkaisun toimimattomuuteen ja aikojen kadotukseen. Piti laittaa tyhjä muutaja kiinni pumppujen lisäksi. Muuntajan ollessa kiinni pelannut jo puoli vuotta moitteetta.  ;D


Nuo miniajastimet toimineet _MOITTEETTA_ kun laitoin wlan boksin muuntajan kiinni (ilman boksia siis) ajastimen taakse pumppujen lisäksi. Ei enää hukkaa ajastuksia!  8)




juu sama homma. laitoin vanhan kännykän muuntajan pumpun rinnalle niin on bauhaussin ajastin toiminut jos toista viikkoa ilman ongelmia. kiitos ashrakille vinkistä  ;D

X-stream

Itselläni toiminut jo about 3 viikkoa http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136188616 tuommoinen 400w natikan kanssa.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - kesäkuu 22, 2010, 21:25:00 ip
Osta tämmönen --> http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136185277. On hyvä, kestää natikan ja lyhin kytkentäväli 1 min.


Onpas jengillä ollut ongelmia, olen samaa mieltä ylläolevan kanssa, eli tuo ajastin toimi minulla moitteetta viimevuoden 4x ebbin 5w pumppujen ajastimena, kertaakaan ei jättänyt huomioideni mukaan ajastamatta ja kertaakaan ei tarttenut säätää yhtään mitään. Tänävuonna ei ollut chiliä kasvamassa.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: X-stream - elokuu 23, 2010, 23:39:52 ip
Itselläni toiminut jo about 3 viikkoa http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136188616 tuommoinen 400w natikan kanssa.


Tuommonen toimi mullakin 400w natikan ajastimena semmoset 4kk ja sitten poksahti, ei enää sammuttanut.

Warcock

maaliskuu 01, 2011, 00:23:15 ap #85 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2011, 01:05:55 ap käyttäjältä Warcock
Huomatkaa kun ajastinta valitsette että esim 400W SPNa ottaa sytytyksessä virtaa n.4 A ja palaessaan vähä yli 2 A, eli sytytys virta noin kaksinkertainen verrattuna palamisvirtaan.... (Teollisuusvalaisin)

Esimerkiksi 16(2)A ajastimet ei kestä...
Ensimmäinen luku kertoo kuinka monta ampeeria ajastin kestää resistiivistä kuormaa (mm. hehkulamput, sähköpatterit, vastukset).
Suluissa oleva luku ilmaiseen paljonko ajastin kestää induktiivista (mm. loisteputkia, purkausvalaisimia, sähkömoottorit) tai kapasitiivista kuormaa (mm. ESLejä, elektronisia muuntajia).

jos SPNa + komponenttien teho on P = 440W, jännite U = 230, tehokerroin cos φ = 0,9.
Saadaan virta kaavasta:
I = P / (U * cos φ) = 440 / (230 * 0,9) = 2,1 A
jos cos φ = 0,5 niin I = 3,8 A


Kuormitusten tyypillisiä tehokertoimia.

Moottorit                  - cos φ = 0,7 ... 0,85

Loisteputkivalaisimet, Purkausvalaisimet, ESLit
-kompensoimattomat   - cos φ = 0,5
-kompensoidut           - cos φ = 0,9

Tyristorikäytöt           - cos φ = 0,4 ... 0,75

Resistiivinen kuorma    - cos φ = 1


Tuli vain tämmönen mieleeni kun ihmettelin noita ajastimia tuolta komeron perältä. Itselläni nyt käytössä 16(6)A ja perässä on yksi 400W SPNa + tuuletin
Tomppa


sorrii

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=156687392

Tämmöstä on tainnut monikin jo mainostaa ... Aikaisemmat linkit ei toiminut.

Mulla on noita 3kpl. 250W natikan (välillä 250w monimetallin) ajastimenakin ollut melkein vuoden. Ledipanelin (120W) perässä syksystä asti ilman taukoja. Kolmas ebbin pumpulla viime keväästä kolme jaksoa päivässä. Yhtään kertaa ei oo yksikään pettänyt.

Näissä on muuten vaihdettava patteri. En muista typpiä; nappi kuitenkin ...

Paras koputtaa päätä, kuitenkin. Mä oon pois kotoa usein viikonlopun. Kesällä olin monta kertaa yli viikonkin, jolloin kyllä kävi kotipoika kastelemassa kukkaset, mutta tuskin olisi huomannut mitään ongelmia vaikka olisi ollut joku ajastin jumissa, ellei sitten yötäpäivää olis natikka hehkutellut ...  [ 8) aika vastuutonta  :scyth: ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

zarmo

Miulla Anttilan ajastimet paukahteli nopeesti rikki tollasen 150W ESLin kanssa, mutta Kärsältä tilattu ajastin on nyt toiminut jo pari kuukautta.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Warcock

Lainaus käyttäjältä: Venomi - maaliskuu 01, 2011, 07:55:40 ap
Jos ajastimet paukkuu eli kärjet hitsautuu kiinni esmes natikan kuorman takia niin ottakaa yhteyttä johonkin lähipiirin sähkösäätäjään ja pyytäkää että rakentaa ajastimen perään kontaktorin jolloin kärjet ei ole kovilla ja kestää vaikka isompaakin kuormaa.
Helppo homma kyllä tehdä itsekkin mutta parempi olla antamatta ohjeita ettei joku vedä itseään jojoon jos tarttuu hommaan mitä ei kunnolla ymmärrä. :p


Oisko kuitenki edullisempaa ostaa laadukas ajastin?...(jos ei ite osaa rakennella)
Toki toi kontaktori on kova sana sit jos lamppujen tehot alkaa oleen yhteensä useampia kilowatteja ja tarvii saada ajastus...
Tomppa


sorrii

Mistäs ja miten tollaisen kontaktorin saa?? Ei oo tuttuja sähkäreitä, ja vieraiden tuntiliksa on enemmän kuin mun kuukausitulo!

Riskillä se ov vaa köyhän elettävä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Warcock

maaliskuu 03, 2011, 16:50:49 ip #90 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2011, 16:54:50 ip käyttäjältä Warcock
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 03, 2011, 12:38:52 ip
Mistäs ja miten tollaisen kontaktorin saa?? Ei oo tuttuja sähkäreitä, ja vieraiden tuntiliksa on enemmän kuin mun kuukausitulo!

Riskillä se ov vaa köyhän elettävä!


Eiköhän niitä hyvin varustelluissa sähkötarvikeliikkeissä myydä... tämmösistä värkeistä siis kyse, http://fi.wikipedia.org/wiki/Kontaktori, eli isoo rele... :D
Eihän noi kontaktorit itessään maksa paljoa esim. http://www.stkone.fi/kontaktori-valaistuksenlammonilmastoinnin-ohjaukseen-p-883.html

toki googlesta löytyy kytkentäohjeita, oli jazzheinän kasvattajat laittanu oikeen kuvallisen ohjeen aiheesta....
Tomppa


VP-Lux

Terveisin:

VP-Lux
010-526 11 70
www.vplux.fi

sorrii

Se on ongelma noissa mekaanisissa ajastimissa, etteivät oikein käy esim ebbiin, kun on niin harvassa ne ajastusvälit. Mulla vetää iso 90l ebbi täyteen 3 minuutissa ...
Tokihan noita voi ajastimia olla eri käyttöön useampaa mallia, niinkuin mulla onkin: ne epävarmimmat mekaaniset bilteman ja clas ohlsonin ajastimet on loisteputkilla ja pari kappaletta sarjaan kytkettynä valastuksen ajastimeen; pulputtimilla ½t päällä - tunti pois; yöt hiljaa.

Mä oon noita halpisajastimia ruuvaillut auki senverta monta kertaa, etten enää luota kalliimpiinkaan mekaanisiin. Clas Ohlsonin digiajastimet ei oo pettänyt kartaakaan: nyt niitä on jo 4 kpl - vanhin ollut kohta 2 vuotta päivittäisessä käytössä! Siinä huomasin pikku ongelmaa hiljattain: Ajattelin että alkaa oleen se patteri lopussa ja kurkistin. Siellä oli patterikotelossa niinkus jotain suolaa, joka oletan lannoitusvedestä kuivuneeksi. Se kun oli kesän ja syksyn parvekkeella, jossa lömmöt vaihteli aika paljon ja joskus roiskui kai vettä päälle. Mä putsasin patterit ja taas on toiminut jo kuukauden verran. Kävi toki mielessä josko sellainen LR44 -nappi voisi alkaa vuotamaan, niinkus perinteiset patterit. Luulisin kuitenkin että suola oli lannoitetta kun voltit oli tallella.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Kyllä itse oon käyttänyt mekaanista ajastinta ebbissä. Mitä se muka haittaa että se siinä vähän ylimääräitä pumppaa, onhan niissä ylivuotoputki sitä varten.
Pakkala on kyllä ihan oikeassa ton ajastimen suhteen. Ei niitä turhaan kasvatustarvike kaupoissa myydä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

Jeps. Mä ostin vähän turhan tehokkaan pumpun [700l/h ?!?] jossa 12mm letku. Sekin vaan pitää sellaista lotinaa ja läskettä, ettei oikein viitsi edes varttia sitä pitää päällä ...
Pienemmissä ebbivirityksissä on pikkupumput (200l/h?) jotka kyllä nekin hoitaa hommansa 6-7 minuutissa.

Mä tein isoon ebbiini sen ylivuotoputken sellaisesta sähköasennusputkesta, johon tyylikkäästi laiton huonekalutulpan päähän ja porasin siistiin ja suoraan riviin reikiä yläpäähän putkea. Siihen tuli sellainen hauska ilmiö, että pitää ihan mahotonta hörppimisen ja ryystämisen ääntä, ettei varmasti onnistuisi jos olisi tarkoitus!

Ja edelleenkään en enää luota mekaanisiin, kun oon kolmea erilaista kokeillut: kaikissa on taipumus nimenomaan jäädä päälle! Halvat digitaaliset kun on poksahtanut, niin ne jättää vaan syttymättä, mikä ei ainakaan polta kämppää ...

Sitten kun hyviä luotettavia mekaanisia ajastimia saa alle kympillä, voin harkita ... 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Halpa ja hyvä on yleensä kaksi eri asiaa.
Yleensä tulee halvemmaksi ostaa heti se kunnollinen sen sijaan että joutuu ostaan monta huonoa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

chilihardhead.fi

Luotettavampia ne mekaaniset niissä halvemmissakin yleensä on, niissäkään ei yleensä kannata pienimpiä malleja ostaa
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Niabo

kyllä mä oon vuosikaudet tollasilla omnirexeillä posotellu. yhen taisin joskus saada rikki mut sekin meni muutossa iha muista syistä kuin sähköstä. digitaalisia oon just vesipumpuissa sit käytelly lyhyempien pumppausaikojen saamiseksi.

sorrii

Jep. Ei köyhän kannattaisi ostaa halpaa. Joskus vaa on pakko ...  :scyth:

Kyllähän mm. sähkötyökalut on yksi kerrallaan tullut ostettua ensin pari halpaa, jolla ei pahimmillaan tee yhtään mitään; ja sitten lopulta irvistellen se parempi, joka toimii ja kestää.

Ajastimissa vaan oon niin tyytyväinen ollut noihin C.O'n digitaalisiin halpisajastimiin, joita mulla on 4 kpl, etten ihan hevillä lähtis ostamaan kolme kertaa kalliimpaa, jota en tunne ...//
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mohla

Mulla osa mekaanisista on toiminut ihan hyvin, mutta kyllä niitä pari on rikkikin mennyt. Clasun liikettä ei Lahesta löydy, joten muualta löytyviin ajastimiin on nyt ollut pakko sitten "luottaa".

Ainoa digitaalinen ajastin Terrasta tuli sitten ostettua 25e sikamaiseen hintaan ja siihen päähän laitoin sitten 2 kpl 5 W Eheimin vesipumppua ebbeille. Taisi siinä hommassa kestää peräti kaksi viikkoa ennen kuin näytöstä hävisi tiedot --> hajalla on. Kokeilin avata vehkeen, jos pariston saisi vaihdettua, mutta siellä olikin kiinni juotettu NiHM-paristo. Ilmeisesti sen lataussysteemi sitten hajosi. Tarvii kiikuttaa nyt noita hajonneita ajastimia muutama kerralla takaisin kauppaan ja yrittää ilman kuitteja saada jokin hyvitys. Yleensä säästän ja arkistoin liiankin tarkkaan kaikki kuitit, mutta noista kuitit tietysti puuttuvat... =(

Tarvii lähteä käymään Helsingissa tai Tampereella tässä lomalla ollessa, niin samalla käy sitten Clasulta hakemassa muutaman ajastimen. Nuo aiemmat linkit clasulle eivät muuten toimi...