maaliskuu 29, 2024, 06:35:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lämmitys kasvihuoneeseen

Aloittaja Chili2011, toukokuu 05, 2011, 19:14:37 ip

« edellinen - seuraava »

Chili2011

Heh  :), ei nyt keväällä ehkä ajan kohtainen aihe, mutta tuossa yhtenä päivänä tuumin, että onko täällä kellään lämmitystä kasvihuoneissa? Itsellä meinaan on ihan kaupasta ostettu kasvihuone, jossa minusta oli maininta, että voisi lämmittää, eli olisi kai jotenkin "eristetty". Mietin, sitten vain että kuinka korkealla tuolla saisi lämmöt pysymään. Kovilla pakkasilla voisi tulla kalliiksi   ;D. Mutta esim. pitkälle syksyyn, pystyisiköhän tuolla hyvin kasvattamaan vaikka chilejä? Eli tiedustelisin, että kun täällä varmaan on kasvihuoneita, niin pitävätkö kuinka hyvin tuollaiset "harrastaja"kasvihuoeet lämpöä? Vai pitäisikö sitten rakentaa sisäälle vielä joku oma nurkkaus kasville, jota haluaisi kasvattaa? Nämä nyt tälläisiä pohdintoja... Olisi monia muitakin kasveja joita olisi mahtava kasvattaa syksyllä, jopa talvella. Tietysti tuo on aika paljon budjetti-kysymys, eli kuinka paljon on mahdollista lämmittää.

PP

toukokuu 05, 2011, 23:10:09 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2011, 23:11:45 ip käyttäjältä PP
Mikään harrastelijoille suunnattu valmiskasvari ei pidä lämpöä hyvin. Monet käyttävät keväällä lisäeristeenä kuplamuovia, joka läpäisee valon, mutta eristää lämpöä paljon paremmin kuin kennolevy saatikka lasi. Harrastajakasvarin lämmittämisessä talvella ei ole järkeä, koska se vie tuhottomasti energiaa eikä luonnonvalosta ei ole juuri mitään iloa marras-helmikuu välillä. Kasvit on paljon edullisempaa pitää sisällä keinovalossa.

Moni siis lämmittää kasvariaan keväällä ja alkukesästä, jotkut myös syksyllä. Lämmityksestä on paljon etua keväällä, kun valoa riittää, mutta lämpöä ei, koska kylmä hidastaa chilien kasvua paljon.

linker


Tähän aikaan vuodesta auringolla on jo melkoinen voima:
Viime yöksi ennustettiin yöpakkasta, norjan ilmatieteenlaitoksen ennuste
4 asteen pakkasesta osui oikeaan. Forecan käyrä lupasi tälle seudulle vain nollaa.

Lämmitin kasvihuonetta 1000 watin puhaltimella, joka on varustettu termostaatilla.
Väänsin lämpöä illalla vähän suuremmalle, kun tavallista ankarampaa hallaa oli odotettavissa.
Oheisen kuvan käyristä näkyy auringon lasku- ja nousuaikojen mukaan laskeva ja jyrkästi nouseva
huoneen sisälämpötila. Lämmitysaika on melko maltillinen 8 tuntia. Ja aika lyhenee päivä päivältä,
päivän pidentyessä. Tämä aamu on kirkas: aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, mutta pilvisemmälläkin kelillä
käyristä on havaittavissa auringon nousun vaikutus. Ja pilvisellähän ei ole niin kylmä.

Viime keväänä käytin ajastimella ohjattua auton sisätilanlämmitintä hallavahtina. Se kävi usein turhaan, siksi nyt termari-
ohjattu lämmitin. Mutta sitäkin joutuu kyttäilemään päivittäin. Ja muistaa irrottaa näin kevätaikaan automaattisen luukuavaajan toisen
varren. Ettei lämmitin sekoita sen toimintaa.







calm

Lainaus käyttäjältä: Chili2011 - toukokuu 05, 2011, 19:14:37 ip
Heh  :), ei nyt keväällä ehkä ajan kohtainen aihe, mutta tuossa yhtenä päivänä tuumin, että onko täällä kellään lämmitystä kasvihuoneissa? Itsellä meinaan on ihan kaupasta ostettu kasvihuone, jossa minusta oli maininta, että voisi lämmittää, eli olisi kai jotenkin "eristetty". Mietin, sitten vain että kuinka korkealla tuolla saisi lämmöt pysymään.


Kaikkeahan voi lämmittää, mutta onko siitä sitten vastaavaa hyötyä, on ihan eri asia.. Omassa kotikutoisessa 12 neliön tuplamuovikasvihuoneessa 2 kW:n lämmittimellä pitää tuulettomana pakkasyönä ilman lämpötilan 17 astetta ulkolämpötilaa korkeammalla. Jos nyt rakentaisi uudestaan, niin tulisi panostettua paljon enemmän lattian eristykseen ja laitettua sinne jonkinmoinen lämmitys. Linkerin mainitsemaa automaattiavaajien resonanssia lämmityksen kanssa ei ole tullut vastaan - lämmitys katkeaa viimeistään 16 asteessa ja luukut lähtee yrittämään auki vasta noin 23 asteessa. Enemmän on ihmetyttänyt aamuauringon voima, se kun suoraan vahapatruunaan paistaessaan aukoo luukkuja ennenkuin ilma on kunnolla lämmennyt. Vaan tuleepahan poistettua ylimääräistä kosteutta ainakin.

Syksyn lämmitys on paljon hankalampaa kuin kevään, silloin kun sitä kosteutta on ilmassa ihan eri tavalla. Sinänsä lämpöä voisi sisällä olla riittämiin ilman lämmitystäkin, mutta kun kosteusprosentti on jatkuvasti 100, niin kaikki homehtuu herkästi ja on pakko tuulettaa ja lämpötila romahtaa ja ...


Kaivis82

Myös kynttilä on hyvä lämmitin pienenpiin kasvareihin.
Elämme viidakossa...

PP

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - toukokuu 08, 2011, 09:57:40 ap
Mä olen syksyisin pistänyt kasvariini lämmityksen lisäksi myös ilmankuvaajan, jolla saa säädettyä ilankosteutta helposti. Estää liian korkean ilmankosteuden tuulettamatta ja viilentämättä.


Paljonko sellainen kustantaa?

ingeniero

Löytyikö täältä joltain muultakin noita lämpötilaseurantoja oikeasta elämästä? Laskin teoreettisia tilanteita, mutta hyvin kuvaillut käytännön kokemukset ovat aina parempia, teoria on toimivaa vain paperilla.

mexx

Lämmitelin syksyllä ilmojen kylmettyä kasvaria sellaisella patterilla missä on kiveä sisällä. Lämmitin yösähköllä ja hohkasi hyvin lämpöä päivälläkin. Pakkasta ei yöllä vielä ollut, mutta ei paljon lämmintäkään.
Sain patterin avulla paljon raakileita kypsäksi. Selvästi auttoi patterin kantaminen loppusadon kypsymiseen!
Muistaakseni oli yöllä reilu 10 astetta lämpöisempää kasvarissa kuin ulkona.
En tiedä mistä tuollaisia saa hankittua. Maalta sen toin toin ja on vanha rohjo, mutta hyväksi osoittautunut.
En ole edes katsonut minkä verran kuluttaa, enkä uskalla katsoakaan..   

ChIlIDoG

Mitenköhän toimis jos kasvarin lattian ensin eristää hyvin vaikka foamilla ja sen päälle joku 5cm paksu tumma kivi (tai vaikka betoni laatta) sehän varaisi päivällä lämpöä ja luovuttaa yöllä. Itse suunnittelin että jos joskus hankin paremman kasvihuoneen niin valan lattian ja laitan lattialämmitysputket tai sähkökaapelin. Tarkoitus kun on rakentaa tuo kylpytynnyri loppuun, niin sitä samaa kattilaa voisi käyttää myös kasvarin lämmitykseen.

bluesman

maaliskuu 28, 2012, 06:02:45 ap #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2012, 06:05:46 ap käyttäjältä bluesman
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - maaliskuu 27, 2012, 23:00:49 ip
Mitenköhän toimis jos kasvarin lattian ensin eristää hyvin vaikka foamilla ja sen päälle joku 5cm paksu tumma kivi (tai vaikka betoni laatta) sehän varaisi päivällä lämpöä ja luovuttaa yöllä. Itse suunnittelin että jos joskus hankin paremman kasvihuoneen niin valan lattian ja laitan lattialämmitysputket tai sähkökaapelin. Tarkoitus kun on rakentaa tuo kylpytynnyri loppuun, niin sitä samaa kattilaa voisi käyttää myös kasvarin lämmitykseen.


Laitoin pari päivää sitten kasvarini päätyosioon lämmöt päälle lattiaan. On väliseinällä eristetty n.10m2 tila jossa 150mm styroxit 50cm hiekkapatjan päällä, valettu betonilaatta jonka päälle tasoitteiden jälkeen lattialämmityskaapeli. Lattialämmitystasoitteen päällä keraaminen laatta. Parissa tunnissa lämpö kohosi +16C ja vaikka ulkona yöllä oli ollut muistaakseni -5C pysyi mukavasti lämpimänä. Huone on lasiseinäinen ja katossa kennolevyt. Seinille kuplamuovia ja tuplaharsot, kattoon tuplaharsot.
Maanantaille sääennuste lupailee pakkasia vähän enemmän, laitan pari puhallinta lisälämmittimiksi ja niillä saa ilman kiertämään.
Chinensejä en vielä vie mutta pubeja ja baccoja sekä muutama annuumi, n.25kpl chilejä on jo värjöttelemässä huoneessa.
Kaapeli maksoi alle 100€, termostaatti joitain kymppejä. Tasoitetta meni 20 säkkiä. Kun itse tekee niin ei aivan järkyn hintainen systeemi ole rakentaa,  sähkönkulutuksesta en emännälle puhu mitään.

Pripyat

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 28, 2012, 06:02:45 ap
Kaapeli maksoi alle 100€, termostaatti joitain kymppejä. Tasoitetta meni 20 säkkiä. Kun itse tekee niin ei aivan järkyn hintainen systeemi ole rakentaa,  sähkönkulutuksesta en emännälle puhu mitään.


Paljos nuo lattialämmityskaapelit vievät sähköä watteina? Itse en ole koskaan kaapelia asennellut mutta helpostihan sen saisi kun valaa kasvarin pohjan tuossa keväällä mutta tuo sähkökulutus mietityttää eniten nykyisillä sähkön hinnoilla.

Huru-ukko

Kaapelin teho ilmoitetaan watteina, siitä voi päätellä. Myös metrimääräkin on ilmoitettu. Ostaa voi myös pelkkää kaapeli, mistä leikataan sopiva palanen. Päättelyn joutuu tekemään itse.
Jos ostat valmiin termostaatin kanssa, niitä ei kannata mennä lyhentelemään, tai jatkamaankaan.

Pripyat

Njoo pitääpä kysellä rautakaupasta kun ensikerralla käyn, että millaisia ja minkähintaisia noita on saatavilla ja harkita asiaa. Loogistahan tuo on, että pituus/tehokkuus vaikuttanee energiankulutukseen. Jotenkin ensin ajattelin niiden olevan sellasia bulkkilämmittimiä kuten patterit että tietty wattimäärä aina.

Huru-ukko

huhtikuu 02, 2012, 11:43:05 ap #13 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 02, 2012, 11:47:45 ap käyttäjältä Huru-ukko
Niitä on kyllä sellaisiakin, minulla kaksi kappaletta pitämässä vesijohdot sulina kun talossa on rossipohja. Saunassa/saunan eteisessä on taas Devin kaksi lattialämmitys kaapelia termostaattien kera pitämässä peruslämmöt päällä. Sähköliikkestä tilasin ne valmiina pakettina. Hinta ei ollut niin paha, kuin itse ensin ajattelin. Eli niillä saa säädettyä sopivan lämmön, kun pelkkä lämmityskaapeli pitää kohteen sulana.

Edit. Korjattu kaksi kirjoitusvirhettä.....

Huru-ukko

Hiukan katselin hintoja mitä se sitten maksaisi jos lämmityksen laittaa toiseen päähän (10-12 neliötä) kasvaria jolla on kokoa 24 neliötä. Mursketta tilasin tänään 10 tonnia 9,1 euroa kotiin tuotuna per tonni.
Eli noin 6 kuutiota 0-12mm tavaraa.
Jos laskee 15cm kerros ensin mursketta pohjalle ja noin 5 cm laatta routaeristeen päälle niin koko kasa melkein menee. Kustantaa 4 euroa neliö. Lisäkustannukset sementti ja raudoitusverkko tekee noin 5 euro neliölle.
Eli kustantaa yhteensä 9 euroa/neliö.
Routa-eristeet taas maksaa laadusta riippuen ostaako tavallista styrox eristettä vaikka tälläistä tai Finnfoamia tälläistä.
No noiden kahden hintaero ei ole kuin euron luokkaa neliölle ja kyllä minun kriteerilläni se Finfoam vie voiton, hintaa hiukan yli 6 euroa neliölle.
Koko kasvarin poja ilman pintakäsittelyä on 15 euron luokkaa neliölle. 24 neliötä x 15 euroa on  360 euroa. Lämmityskaapeli termostaatilla tekee noin 200-250 euroa lisää....

ingeniero

Mitä enemmän miettii asioita, niin sitä vähemmän nuo lattialämmitykset kiinnostaa kasvihuonetarkoituksessa, jossa pitää saada nopeasti kovia huipputehoja huonosti eristettyyn koppiin. Kaiken lisäksi sillä mukavuustunteella ei ole väliä, joka on suurin syy lattialämmitysten suosioon asuinrakennuksissa.
250€ on lasku jolla saa lattialämmitykseen 1.5kW piuhan, samalla rahalla saa 2kW termostaattiohjatun lämpöpuhaltimen ja siihen sähköä tuollaisen melkein 1000h:n ajaksi. Hyvin tehty lattia eristeineen ja kivimassoineen toimii edelleen hyvänä lämpöakkuna, vaikka lämmitys hoidettaisiin lämpöpuhaltimella, eikä piuhalla.

Pripyat

Niin samaa itsekkin tässä pohdiskellut, että miksi tuota lattialämmitystä halutaan kasvihuoneeseen. Millätavalla se eroaa tai on parempi ratkaisu kuin esim. perus lämpöpuhaltimet tai lämpöpatteri.

Itse olen aivan noviisi asiassa joten ei tietoa ja tosiaan mielellään kuulisi jonkun kokeneemman mielipidettä/vertailua ko. lämmitysmuotojen välillä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 02, 2012, 19:40:48 ip
Niin samaa itsekkin tässä pohdiskellut, että miksi tuota lattialämmitystä halutaan kasvihuoneeseen. Millätavalla se eroaa tai on parempi ratkaisu kuin esim. perus lämpöpuhaltimet tai lämpöpatteri.


Yksi syy on ruukkujen tai muun kasvualusta pysyminen lämpimämpänä, mistä on etua keväällä.

Huru-ukko

Ei niillä isoja eroja olekkaan mitä itse olen miettinyt. Lattialämmityksen etu on se että se on poissa tilaa viemässä ja aika huoleton käyttää. Eikä tarvitse kanniskella kahta kertaa kevään aikana, sisään ja ulos  ;). Kyllähän ruukut lämpiminä pysyy kun ne nostaa vaikka tyroksin tms. päälle kun muita lämmittimiä käyttää.  Jota taas lattialämmityksellä ei tarvitse tehdä.
Bluemanhan on nyt jo vienyt kasvarilleen chilejä. Itse en usko että jos mulla olisi käytössä lämpöpuhallin tai pattereita, sitä tekisin tähän aikaan vuodesta.
Hmmm.. Rahaa on aina niin vähän,että joutuu punnitsemaan mitä todella tarvitsee. Kyllä luulisin että kun ennenkin olen saanut satoa kasvarista ihan multapenkeistä, niin tänäkin vuonna se onnistuisi. Mutta onko valmis pistämään rahaa siihen, että kasvihuonekausi alkaa 4-6 viikkoa aikaisemmin, ja jatkuu saman verran syksyyn pidemmälle se mitä haluaa....



                                                                                                                                                                                     (Kyllä on... ;)).

ingeniero

40e lämppäri on aika iisi vaihtaa hajotessaan, kärähtänyt vastuspiuha betonin sisästä ei niin helppo. Mutta joo, mielipiteitä ja oma lämmitysratkaisu etenee tuossa viikon sisällä taas askeleen eteenpäin, se ratkaisu se vasta iso onkin :)