PP:n 2017-2019 (Homeiset rocotot 2017 ja vähemmän homeiset sen jälkeen)

Aloittaja PP, maaliskuu 13, 2017, 21:55:11 ip

« edellinen - seuraava »

PP

maaliskuu 13, 2017, 21:55:11 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2019, 12:56:57 ip käyttäjältä PP
Otsikko on ehkä vähän clickbait, mutta se pitää paikkansa.

Kuten ennenkin, aloitin vähän ennen joulua rocotojen idätyksellä. Jo lautalla tuli ekat ongelmat kun osa iduista homehtui ja kuoli. Niihin ei kehittynyt kunnon juuria tai juuri kuoli pois. Osan siirsin kivivillaan ja desinfioin lautan uusintaidätykselle ja muille lajeille. Myöhemmin lautalla ei enää näkynyt mitään outoa.

Kivillassa kasvui alko tosi hitaasti ja pian villojen pinnalla varren vieressä alkoi näkyä hieman jotain homeen näköistä (levän lisäksi). Sen sai pois tai näkymättömiin vettä suihkuttamalla, mutta pian tuli selväksi, että taimet ei kasva juuri ollenkaan ja lisäksi osan varret mätäni ja niitä taimia kuoli. Siirsin kuusi kituliasta rocotoa NFT:eihin kuukausi sitten, ja niistä puolet kuoli ja loput kolme alkoi kasvaa pikkuhiljaa.

Katsoin tänään ekaa kertaa konepeltien alle ja siellä on kivoja homeyllätyksiä. En tiedä, onko tuo samaa kuin taimet tappanut home, koska tuo on lähinnä villakuutioiden papereissa eikä juuri muualla, mutta ei se asiaan kuulu oli mitä hyvänsä. Kutakuinkin samaan aikaan NFT:hen laitetussa chinense-pistokkaassa ei ollut tuollaista. Oli tuo (ja tumma sonta kuitukankaan päällä) mitä hyvänsä, en ota enää riskejä ja desinfioin loput NFT:t ennen käyttöönottoa kaikella, millä keksin ja voin (etikka, kloori, Virkon, kiehuva vesi).









Noiden lisäksi on sentään neljä bluesmanilta saatua rocotoa, joista kaksi on reilut 30 cm ja loputkin ehtii NFT:llä vauhditettuna amppeleiksi. Niiden valosuojan alle en katsonut vielä, koska se on teipattu jätesäkki. Chineset ja baccat kasvaa kivivilloissa myös hitaasti, mutta ne ei ole sentään mädenneet. Hitaudesta kertoo, että suurimmissa on kuusi oikeaa lehteä ja ne on itäneet tammikuussa.

Tällä kertaa tällainen alku. Koska kaapit on täynnä aiempien vuosien satoa, jättisatoa ei tarvi eikä tämä homma jaksa kiinnosta ihan samalla tavalla kuin alkuaikoina, mutta ei tällainen hauskaa ole. No, eipä tarvi miettiä kasvarikauden aloitusta ainakaan kuukauteen.

Edit: Kuvat ilmeisesti näkyy, kun kukaan vielä valittanut niistä.

Chilivaari

Onpa murheellisen näköistä.
Syyllisen etsintä on tietysti käynnissä, mutta oletko epäillyt siemeniä? Minulla oli joskus alkuvaiheissa siemeniä, jotka aina homehtuivat, vaikka muut vieressä itivät normaalisti.

Toni.A

Minä olen aina ottanut kivivilloista nuo muovit pois, että pääsee kuutiot hengittämään hyvin. Ei ole kyllä vastaavaa ilmennyt koskaan, enkä ole nähnytkään. Oletko testannut pH-arvoja millaisiksi ovat kehkeytyneet? Optimaalinen taso on 5.5-6.5.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

PP

maaliskuu 14, 2017, 12:46:31 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2018, 09:09:12 ap käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 14, 2017, 11:13:25 ap
Syyllisen etsintä on tietysti käynnissä, mutta oletko epäillyt siemeniä? Minulla oli joskus alkuvaiheissa siemeniä, jotka aina homehtuivat, vaikka muut vieressä itivät normaalisti.


Siemenet on pääepäily, koska homehtuminen alkoi jo lautalla. Se ei ollut tuon näköistä, mutta jotain oli pielessä, koska se oli eka kerta, että itäneitä siemeniä kuoli siinä määrin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 14, 2017, 12:07:55 ip
Minä olen aina ottanut kivivilloista nuo muovit pois, että pääsee kuutiot hengittämään hyvin. Ei ole kyllä vastaavaa ilmennyt koskaan, enkä ole nähnytkään. Oletko testannut pH-arvoja millaisiksi ovat kehkeytyneet? Optimaalinen taso on 5.5-6.5.


Olen tehnyt vuosien aikana sekä näin, että ilman muoveja eikä ikinä ole näkynyt tuollaista.

En ole mitannut pH:ta nyt niinkuin en yleensäkään, mutta pitääpä kalibroida mittari ja katsoa, mitä litkut on.

jewe

Surkean näköinen tilanne.  :-[

Mites nuo lähettämäni rocotonsiemenet, homehtuvatko nekin ?

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa ongelmaa eikä nytkään, vaikka itäminen monilla uusilla perulaisilla siemenillä oli aika hidasta.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 14, 2017, 13:19:33 ip
Mites nuo lähettämäni rocotonsiemenet, homehtuvatko nekin ?


Osa niistä homehtui, mutta niin myös osa omista. Yhdestä sinun lähettämästä lajikkeesta en saanut aikaan yhtäkään sirkkataimea ja omista etenkin Peru Cusco oli vaikea.

sorrii

Peroksidi-käsittely voisi auttaa. Liquid oxygenin vanhassa ohjeessa [17% H2O2] neuvottiin liottamaan idätettävät siemenet 0.2% liuoksella. Uudella 12% litkulla annos kai sitten 0.3% ...

Laitampa otteen ohjeesta: [oli ennen Puutarhurin Verstaan© nettisivulla]
LainausPistokkaat kivivillakuutioissa:
-   Annostus: 2 ml / 1 1 lämmintä vettä. Säädä Ph 5.S:een.
-   Upota kivivillakuutiot nesteeseen ja anna kastua täysin. Nosta kuutiot nesteestä
ja anna liian veden valua kuutioista pois.
-   Leikkaa pistokkaat, aseta ne kivivillakuutioihin ja sumuta ne läpikotaisin. Annostus sumutukseen 2 ml / 1 1.
-   Ympäristön olosuhteet ovat tärkeät pistokkaan juurtumisen nopeuden kannalta.
Korkea ilmankosteus, oikea lämpötila ja taimitarha ovat onnistuneen juurruttamisen kulmakiviä.
-   Sumuta säännöllisesti edellä mainitulla liuoksella.

Siementen idätys:
-Annostus: 2 ml / 1 1 lämmintä vettä
-Sekoita liuos kunnolla.
-Liata siemeniä nesteessä 24 h. Tämän jälkeen idätä siemenet tavalliseen tapaan.

SÄILYTÄ LASTEN ULOTTUMATTOMISSA!


Tämä siis oli vanhalla versiolla. Uuteen en ole tuota ohjetta löytänyt.

Itse oon käsitellyt vastaavalla litkulla joskus siemenet jo ennen kuivausta. Idättäessä en ole kyllä maltaanut liottaa 24 tuntia vaan paremminkin muutaman minuutin: Olisi aika sekoilua liotella vaikkapa viimekertaiset 24 lajia. Samalla litkulla oon kyllä sitten kastellut idätyslautan ja liruttanut sekä sumuttanut vielä päälle.

Joskus pari vuotta sitten kun en LO'iä käyttänyt alkoivat jotkut kiertokirjeen tummuneet siemenet tehdä juuri tuollaista tummaa homeläikkää ympärilleen. Se ei siitä korjaantunut millään liruttelulla enää vaan menivät piloille. Ei siinä kohtaa uskaltanut enää käyttää yhtä vahvaa litkua, kun oli siinä lautalla jo itäneitäkin. Se home ei ehtinyt levitä muihin siemeniin kuitenkaan, kun en yleensä yli viikkoa odottele niiden kanssa  8)

Niitä samoja tummia yritin idättää toisen satsin -en muista lajia, mutta joku kiinnostava se oli!- ja silloin liottelin peroksidilitkussa yön yli. Ne vaan eivät itäneet ollenkaan, mutta eipä tullut sitä homettakaan ...

Tässä mainitussa ohjeessa kehoitetaan sumuttelemaan samalla litkulla esim. pistokkaita vielä myöhemminkin! Mä olen olettanut että jotkut hiusjuuret ja hennot taimenalut ei sitä enää kestäisi ja olen käyttänyt 0.5ml/l jos olen niitä vielä huuhdellut liotuksen jälkeenkin lautalla ...

Noilla annoksilla ei ainakaan haittaa ole ollut, ja 0.05% -tai nyt 0,075%- litkulla oon käsitellyt ja sumutellut kaikkia kasveja ja lisännyt vesiviljelyssä resoon sen 0.75ml/l välillä.

Tän vuoden idättelyissä ei ole näkynyt mitään hometta eikä mätää ... kop kop ..

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 13, 2017, 21:55:11 ip
Otsikko on ehkä vähän clickbait, mutta se pitää paikkansa.
 
Tällä kertaa tällainen alku. Koska kaapit on täynnä aiempien vuosien satoa, jättisatoa ei tarvi eikä tämä homma jaksa kiinnosta ihan samalla tavalla kuin alkuaikoina, mutta ei tällainen hauskaa ole. No, eipä tarvi miettiä kasvarikauden aloitusta ainakaan kuukauteen.


Woimia, tuo kyllä syö miestä. Pienet vastoinkäymiset kuuluvat asiaan,  mutta kun tulee turpaan 6-0 niin se jo pistää miettimään. Itsellä on tarkoituksella (kissanpentujen vuoksi) menossa minimoitu kausi, jonka duunikaverin ylijäämätaimet jotenkin pelastivat. Yhtään siementä en itse laittanut idätykseen tänä vuonna.

Ja kuten sinullakin, on aiemmilta kausilta pakastettua chiliä, etikkachiliä, chilisalsaa, kuivattua chiliä jne. Ja pahin chili-into alkaa minullakin laantumaan. Maslowin tarvehierarkia jne.  ;)
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

PP

Ongelma ei näytä jatkuvan ainakaan yhtä pahana. En ole katsonut kaikkiin, mutta ainakaan paljoa hometta ei ole tullut muovien poiston jälkeen. Omatkin pikkurocotot lähti kasvamaan pääosin OK, kun siirsin muutaman NFT:hen. Tuskin niistä saa enää mitään kunnollista, mutta antaa olla.

pH:ta on jäänyt mittaamatta, koska mittari oli hajonnut sitten viime käytön.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 13, 2017, 21:55:11 ip
...clickbait...
...Jo lautalla tuli ekat ongelmat kun osa iduista homehtui ja kuoli...


Oon huomannu että homehtuminen tapahtuu (minun tapauksessa) juuri tuolla lautalla. Niin hieno (vaarin) keksintö kuin idätyslautta onkin, en lähde heti sitä syyttämään  ;)
Tapani on ollut laittaa puhdas suodatinpaperi EPP palasen päälle, ja lorauttaa sitten keitettyä ja jäähdytettyä vettä idätysastiaan. Siemenet on ihan normaalisti ilmakuivattuja paperipusseissa säilyttämiäni. Laitan päälle "puolihermeettisesti" suojaksi kelmun tms..

Jostakin se homeitiö sinne kuitenkin tulee, eihän nuo itsestään homehdu. Tuleeko siemenistä, vai pääseekö kuitenkin vaikka pölyhiukkasen mukana astiaan kurkkiessa? Osa on aikaisempina vuosina lauttaa käyttäessä lähtenyt aina homehtumaan. Liekö vaikuttaa tuo itävän alun avoin ympäristö (tai miten sen nyt ilmaisisi)? Kiehuvalla vedellä ensin kastelemilla Jiffyissä en muista vastaavaa tapahtuneen, joten voisiko tuo multa estää jollain tasolla.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2017, 18:04:33 ip
Peroksidi-käsittely voisi auttaa...


Määkin oon laittanut homeisen siemenen kohdalle pipetillä 12% vetyperoksidia. Kyllä home lähtee, mutta niin kyseinen siemenkin tietysti. Mutta muut lautalla kellottelevat on saanu paremmat mahdollisuudet.

PP

Nyt kasvaa jo muutakin kuin hometta, mutta melkein kaikki on normaalista muutaman tai useamman viikon myöhässä.


Chinensejä, jotka meni tuohon muutama päivä sitten.


Sekalaisia, osa ylimääräisiä, mutta ei näitä varmaan kannata jakaa.


Baccatumeja ja kaksi kituliaista Boliviania.


Ainoa selvinnyt jewen perulainen rocoto (Rocoto De La Selva Rojo) ja kaksi edelleen kuolemassa olevaa jotain.


Muutama rocoto lisää (Montufar ja Brown), yksi Sugar Rush ja vasemmalla bluesmanilta saatu Congo.


Kaksi isointa, jotka on bluesmanilta. Oikeastaan kolme, koska oikealla on kaksi Montufaria yhdessä (en uskaltanut repiä taimia irti yhteisestä villakuutiosta) ja vasemmalla Rocoto Brown Large (jos muistan oikein).

Kahdesta kohtuukokoisesta myöskin bluesmanin rocotosta ei tullut kuvaa.


Tomaatit.

PP

Tein pientä kasvariremppaa pääsiäisenä. Laitoin rungon alle yhden kerroksen lisää kakkoskakkosta, jotta sisäkorkeus nousee vähän ja viime vuonna hankittu pikkukasvari mahtuu nätisti sisälle. Oli kohtuullinen haastavaa asentaa kakkoskakkoset parisataa kiloa painavan systeemin alle, mutta onnistuin tappelemaan ne paikoilleen tunkin ja tukipalojen avulla.

Laitoin sisäpuolelle kierroksen n. 10 cm korkeaa fiinfoamia peittämään betonin ja rungon välissä olevat raot. Nyt sinne ei mene roskaa ja koska asensin nuo uretaanivaahdon kanssa, koko rakenne on suunnilleen vesitiivis.

Tarkoitus on aloittaa kasvarikausi parin päivän sisällä pikkukasvarilla ja vähän myöhemmin lämmittää koko tilaa. Kuplamuovia laitan korkeintaan seiniin, koska hyöty/vaiva kattoon laittamisesta on tässä vaiheessa kevättä pieni.


Pesty ja puunattu koppi.

Päädystä beton ympärissä olevasta finnfoamista löytyi jännä muurahaisten aikaansaannos.


Fiinfoam ei pidätä muurahaisia.

sorrii

Kyä hyönteiset osaa. Mä revin viime kesänä auki mökillä huopakattoa yhden sauman kohdalta, jossa oli pieni "vekki", eli huovan reuna vähän noussut. Ihmettelin suuresti voiko siitä niin isoa vuotoa tulla edes lumisohjon aikaan, että katto mätänee sisällä kuten teki .. ?!?

Sen "tunnelin" perällä oli reikä kattohuovassa, joka näytti kuin olisi polttoraudalla tai tupakalla poltettu vajaa 1cm reikä; Alla oli sitten kattolaudat mätiä metrin matkalla. Lautojen alla löytyi rakenteesta 13kpl nyrkin tai appelsiinin kokoisia ampiasen pesiä ...
Olivat ne pesineet siellä muutaman kesän. Ja kuvittelisin, että joku toinenkin kulkureitti niillä varmaan oli ...
En vaan keksi muuta selitystä reiälle, kuin että ampparit sen ovat nakertaneet!

Itse siirsin juuri päivällä 8kpl erilaisia pubeja parvekkeelle. Osasta sain leikata 30-40cm mittaisia liikoja oksia pois. Kaksi pistokasta [kymmenestä] onnistui ja ovat nättejä 15-20cm taimia. Otin pistokkaat samaan aikaan tammikuussa kun idättelin pubet: Nähtävästi aika huono aika ottaa pistokkaita. Ennen oon ottanut niitä syksyllä ja onnistuneet valtaosa. Nyt on vain yksi Red Peruvian ja Orange Locoto pistokkaana ..  8)

Onko muuten kasvarin pohja valettu betonilaatta?? Itse mietin juuri uutta ja että kannattaisiko yrittää valaa. Ei vaan ole betonimyllyä, eikä verkkosähköäkään, joten pitäisi sekoitella palju-lapio-tekniikalla: Ehkä pikasementistä ... ?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

huhtikuu 30, 2017, 17:13:31 ip #14 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2017, 22:13:56 ip käyttäjältä PP
Rocoto Brown Lagren kukat on ehkä kauneimpia näkemiäni chilin kukkia, ja kokoakin on. Suurimmissa on 11 terälehteä, tuossa vain 8.


Chilivaari


chilifellow

# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

PP

Tulipa testattua vahingossa pikkukasvarin lämmöneristystä. Ihmettelin useampi päivä sitten, miten taas yksi NFT:n pumppu on pettänyt. Ei se ollut vaan huomasin eilen, että koko kasvarista oli sähköt pois, koska jatkojohto oli irronnut toisesta. Ulkona on käynyt useamman asteen pakkasella, mutta pikkukasvarissa minimi oli 2 astetta plussaa. Kasvu on varmasti hidastunut, mutta muuten rehut on OK.


Tomaatit ja muutama bacca.


Isoimmat rocotot ja vähän muuta.

PP

Otin eilen käyttöön uuden langattoman lämpöanturin. Tuollaisen: https://www.ioliving.com/shop/temperature/tempspy/

Vaikuttaa toimivan ihan hyvin eikä ole pahan hintainen. Patterin kestosta ei ole hajuakaan. Tuo on nyt pikkukasvarissa hyllyllä eikä ole suojattu suoralta paisteelta, joten maksimit voi olla liian korkeita.


Vaakaviivat on hälytysrajat. En tosin tiedä yhtään miten se hälyttää. :)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 12, 2017, 19:20:39 ip
Vaakaviivat on hälytysrajat. En tosin tiedä yhtään miten se hälyttää. :)


Piipittää itsekseen kasvarin hyllyllä. :D