maaliskuu 29, 2024, 07:30:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Omenapuu siemenestä

Aloittaja Lehmann, tammikuu 19, 2012, 22:52:45 ip

« edellinen - seuraava »

Lehmann

Ajatuksena olisi kasvattaa omenaa piiskataimeksi (siis perusrunkoja varttamistarkoitukseen). Olen alustavasti tutkinut asiaa ja tullut siihen johtopäätökseen, että Antonovka lajike sopisi tähän parhaiten.

Nyt olen kartoittanut siemenmarkkinoita, mutten ole löytänyt myyjien valikoimista.

Olisiko kenelläkään vinkkiä mistä tilata vai odotanko syksyyn kunnes saan tuoreita omenoita?

Miksaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Lehmann

Kiitos pikaisesta vastauksesta. Jos en muualta löydä, niin etelänaapuriin vaan tilaus. Postimaksu näemmä 7 €  >:(, joten täytyy tilata muutakin.

chili_maestro

Perusrunkoja saat tilattua taimistoilta.
Suosittelisin kysymään ensimmäiseksi Huhdan taimistolta   (hirvensalmelta erit. huonoja kokemuksia)
Nykyään on myös kääpiö omenapuun rungolla saatavilla. Tulevat aikaisemmin satoikään, mutta vaativat tukemista aikuisenakin.

Voit varttaa myös nuoria omenapuita (jossa on ohuita oksia) muuksi lajikkeeksi, jos tuntuu että pihassa kasvaa väärä/pahanmakuinen lajike.

Voit varttaa myös perheomenapuun, jossa puun oksiin on vartettu eri lajikkeita.
Minulla kasvaa luumupuu johon tulee 3 eri lajiketta (keltainen, punainen, sinistä luumua samasta puusta)

Varttaminen onnistuu kotioloissa melko helpostikin, vaikka ammattipuutarhuri toisin yritti joskus väittää minulle. pienet niksit siinäkin, joita ammattilaiset eivät  kovin mielellään paljasta.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Lehmann

Turun puutarhamessuilla on joskus varrennettu asiakkaiden omista jalo-oksista puita.

Piiskataimetkin maksavat yli 15 €/kpl. Ajattelin kasvattaa niitä itse ja tiedän, että se vie aikaa.

Todennäköisesti malttamattomana hankin pari valmista ja kokeilen varttamista keväämmällä.

Bongasin netistä tämän puukon: http://www.back-tools.fi/shop/fi/knivar/1585035-laderkniv-mora-1250-blad-60-mm.html  tiedä sitten onko paras vaihtoehto varttamiseen?

Samalla kokeilen marjapensaiden lisäämistä juurruutushormonin avulla.

chili_maestro

Itseltä löytyy sveitsiläinen varttamispuukko, mutta olen käyttänyt myös Stanley puukkoa (vaihdettavat terät) yhtä hyvällä menestyksellä.
Toisin sanottuna (erittäin) terävä veitsi riittää. Pääasiahan varttamisessa on että vartettavat viistepinnat ovat sileät/suorat jolloin pinnat saadaan tiiviisti yhteen teipin kanssa.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Lehmann

Millainen se sinun Sveitsiläinen varttamispuukkosi on? Suorateräinen, kallis ja mistä niitä saa?

Jostain olen lukenut varttamiskohdan vahauksesta? 

Onko sen teipin oltava venyvää ja mistä sitä saa?

chili_maestro

Se Sveitsiläinen on suorateräinen ja terävä. Terä on toiselta puolelta täysin suora ja toiselta puolelta viistottu.
Mutta siitä huolimatta minun mielestäni Stanley puukko on täysin yhtä hyvä.
Oma varttamispuukko peräisin Hirvensalmen taimistolta varttamispaketista ja ainoa mitä varttamispaketista oli hyvää.
Mukana tulleet perusrungot olivat kuivia/hengettömiä ja jaloversot näivettyneitä.
(Huhdalta huomattavasti parempia)

Vahaa en ole ikinä käyttänyt, jotkut dippaavat jaloverson pään vahassa jolloin nesteet ei turhaan haihdu. Puun haavanhoitoainetta itse olen käyttänyt. Toisin sanottuna vahaa ei tarvita lainkaan.
Teipin oltava venyvää. (omani isältä, alkuperää en tiedä)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

cornell

tammikuu 25, 2012, 02:51:04 ap #8 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2012, 02:58:17 ap käyttäjältä cornell
http://www.meyer-shop.com/?setlanguage=en Tuolta saa varttamisvälineitä... ammattilaislaatua.

Tuolta knives ja Tina -grafting knives... malli 613 tahi 615 taitaa olla hedelmäpuille paras. Tuo suutarinveitsi saattaa olla aika kömpelö varttohommissa. Tärkeintä on että terän toinen pinta on suora ja että veitsen saa teräväksi. Näin on kaikissa puutarhurin veitsissä/oksasaksissa.

Pakko on perusrunkoja saada halvemmalla kuin 15e, soittelet vain taimistoja läpi. MTT on jalostanu suomalaisia perusrunkoja, kannattais myös niitä harkita ... jaloverson lajike voi muuten vaikuttaa perusrungon valintaan.

Mä olen oppinut sellasen tyylin, että liitoskohdan ympäri kierretään kuminauhaa ja sitten koko jaloverso dipataan nopeasti vahaan... haavanhoitoaine on passelia. Vartettu taimi jätetään viileään lepäämään ja suojataan kuivumiselta. Kevään kynnyksellä sitten ruukutetaan ja ruvetaan herättämään henkiin...
¨käynks mä usein täällä?¨