toukokuu 13, 2024, 22:13:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


metsästys

Aloittaja nakamorri, elokuu 16, 2010, 11:01:23 ap

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 08, 2010, 22:00:50 ip
Pitääkö kaiken olla sallittua. Rajat on hyvä vetää johonkin. Metsästäisittekö puukolla, pesäpallomailalla, ruutiaseilla vaiko singolla vai kenties miinoilla?...


Siinä mielessä pitää että mulle itselleni metsästyslaki on asia jota noudattaa, puutteista ja epäkohdista huolimatta.
Esim vesilintujen lyijyhaulikielto on perusteltu sillä etteivät linnut saa lyijyä kehoonsa kun noukkivat järvenpohjasta sapuskaa.
Pätee myös silloin kun olet vaikkapa pellonreunassa Metsähanhijahdissa eikä siinä ole vettä lähimaillakaan, lyijyä korvaavaa pitää piipuissa olla.
Ite jätän ampumatta jos jänisjahdissa ollessani lentää Hanhi yli ja olisi hyvin hollilla, vaikka olisin kuinka piilossa sivullisten katseilta. Minä ainakin tykkään harrastaa puhtaalla omallatunnolla ja harrastaa saa yllinkyllin lainkin puitteissa.
Meidän metsästysmailla on pieni lampi pellonreunassa ja sieltä koppaa helposti sorsan, ei ne pari sinkkikuulapaukkua taskussa paljoa paina.. Sinkkiä siksi että rautaa voin päästää vain toisesta piipusta ja Volframi antoi huonoa kuviota omalla haulikolla. Joo, mä koeammun ja testaan haulikuvion paperiin aina kun hommaan uudenmerkkisiä patruunoita ja joita en ole vielä jahdissa käyttänyt.
Muuten, on ollut tapauksia että tyyppi oli pudottanut sorsan kanalintuja katsellessaan ja oli samalla jäänyt kiinni lyijyhaulien käytöstä. Typerää ottaa metsästysrikkomussyyte tollasesta..

-P-
Meillä määrää Nainen!

.tomppa.

lokakuu 08, 2010, 23:03:49 ip #61 Viimeisin muokkaus: lokakuu 08, 2010, 23:06:12 ip käyttäjältä .tomppa.
Volfram ja vismutti...    8)


hävyttömän hintaisia mutta!!     jos nyt muutaman sorsan hakee pannulle niin mitä sitten  8)   elämys... ja harrastus..

metsästys on myös muuta kuin saaliin saaminen...

10/89, lataus 50 g, haulikoko 4   optimi 60-70 metriä...

vaikka itse en välttämättä ehkä koittaisi 70 metristä haulikolla...   ::)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - lokakuu 08, 2010, 22:53:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 08, 2010, 22:00:50 ip
Pitääkö kaiken olla sallittua. Rajat on hyvä vetää johonkin. Metsästäisittekö puukolla, pesäpallomailalla, ruutiaseilla vaiko singolla vai kenties miinoilla?...


Siinä mielessä pitää että mulle itselleni metsästyslaki on asia jota noudattaa, puutteista ja epäkohdista huolimatta.
Esim vesilintujen lyijyhaulikielto on perusteltu sillä etteivät linnut saa lyijyä kehoonsa kun noukkivat järvenpohjasta sapuskaa.
Pätee myös silloin kun olet vaikkapa pellonreunassa Metsähanhijahdissa eikä siinä ole vettä lähimaillakaan, lyijyä korvaavaa pitää piipuissa olla.
Ite jätän ampumatta jos jänisjahdissa ollessani lentää Hanhi yli ja olisi hyvin hollilla, vaikka olisin kuinka piilossa sivullisten katseilta. Minä ainakin tykkään harrastaa puhtaalla omallatunnolla ja harrastaa saa yllinkyllin lainkin puitteissa.
Meidän metsästysmailla on pieni lampi pellonreunassa ja sieltä koppaa helposti sorsan, ei ne pari sinkkikuulapaukkua taskussa paljoa paina.. Sinkkiä siksi että rautaa voin päästää vain toisesta piipusta ja Volframi antoi huonoa kuviota omalla haulikolla. Joo, mä koeammun ja testaan haulikuvion paperiin aina kun hommaan uudenmerkkisiä patruunoita ja joita en ole vielä jahdissa käyttänyt.
Muuten, on ollut tapauksia että tyyppi oli pudottanut sorsan kanalintuja katsellessaan ja oli samalla jäänyt kiinni lyijyhaulien käytöstä. Typerää ottaa metsästysrikkomussyyte tollasesta..

-P-


Tuttuja tilanteita, mutta laki on laki. Muistetaan myös metsästyksen etiikka. Pitää osata arvostaa riistaa ja sitä ettei sen hengen riistäminen ole turhaa ja aiheuta turhaa kärsimystä. Mutta tämänhän me kaikki metsästäjät jo tiesimmekin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - lokakuu 08, 2010, 23:03:49 ip
Volfram ja vismutti...    8)


hävyttömän hintaisia mutta!!     jos nyt muutaman sorsan hakee pannulle niin mitä sitten  8)   elämys... ja harrastus..

metsästys on myös muuta kuin saaliin saaminen...

10/89, lataus 50 g, haulikoko 4   optimi 60-70 metriä...

vaikka itse en välttämättä ehkä koittaisi 70 metristä haulikolla...   ::)


Ite vierastan 10 Kaliberia täysin (Lähinnä siksi että kyseiseen haulikkoon ei kiekkopateja taida olla ja metsästyslatauksilla treenaus olisi helvetin kallista). Noi 60-70m matkat saa unohtaa tyystin. Markkinamiesten puheita moiset ja nykyinen Magnum villitys jakaa mielipiteitä.
Toisen haulikkoni Kaliberi on 12-89 ja vissiinkö muutaman kerran on 89 paukkuja kulkenut mukana. Rekyyli on varsin miehekäs kun piipusta lähtee yli 60g lyijyä kerralla, panokset kalliita ja 40g Minimagnum hyvällä kuviolla pudottaa yhtä hyvin.

-P-
Meillä määrää Nainen!

TunturiTiger


MasaT

Onhan sitä suomessaa joskus ammuttu vaikka plunttikärkisillä nuolilla lintuja varsijousilla, mutta miksi mennä noin älyttömyyksiin, että ilmakiväärillä rusakkoa! Rusakkohan on huomattavasti suurempi, kuin metsäjänis!
Jos on tällainen suurtehoinen ilmakko, niin sellaisellahan tavallinen kuti viuhuu mihin sattuu! Vaatii raskaamman kutin, että menee suoraan ja silloinhan iskuteho tippuu!
En voi mitenkään käsittää, että joku ehdotaa tällaisia metsästysaseita, kun niistä on kuitenkin tehty säännöt aikojen kuluessa!
Uutta tulee kuitenkin kokoajan, esim. jousimetsästyksen osalta mutta ilma-aseet tuntuu nyt aivan käsittämättömältä!

linker

lokakuu 15, 2010, 13:24:59 ip #66 Viimeisin muokkaus: lokakuu 25, 2010, 13:27:33 ip käyttäjältä linker
Aiemmin sanoin etsiväni kuvan tozin kasoista
tammikuulta 2008 löytyi tuollaiset, jotka taitavat olla
parhaat jotka olen saanut aikaan:



vasemmalla ylhäällä kohdistus  5 paukulla, joilla 8mm kasa
oikealla ylhäällä 50 metristä ammuttu 20 laakin sarja pienoiskivääritauluun, eikä yhtään "kärpästä"
Alla käytetty patruuna.

Tuolloin ammuin aktiivisesti, trappia 15 000 lks, ja piekkaria 10 000 lks, kyseisenä vuonna.
Nyt jos menisi kokeilemaan niin tuskin osuisi ladon seinään  ;D


.

Hegu

nätti kasa :) tuo on tosissaan hyvä pati. on ollut testissä kun ollaan radalla käyty

.tomppa.

aika hyvät kasat.. mutta tarkka laukaus ja  ase vaatii muutakin kuin hyvät luodit..

Omat näkemykseni tarkkuuteen:  1. Luodissa tasaisesti palava ja syttyvä ruuti.Ei kiinalaisia halppiksia..  2. hyvin huollettu koneisto aseessa. 3. liipaisin vastus ei saa olla liian iso eikä liian pieni..  4. tasainen puristus liipaisimella johon voi vaikuttaa vain ampumalla tuhansia laukauksia.

5. aseen pitää istua liki täydellisesti juuri sinun käyttöösi ja kokoosi. (tukkeja voi onneksi "muokata")

Piipun paksuudella on merkitystä myös.  Jos katsoo hirvikivääreitä kaliiperissa 7.62 niin piiput ovat suhteellisen ohuita mikä ei ainakaan paranna tarkkuutta..   huomioikaa lämmonvaihtelut.. ja se että paksu piippu ei lämpene niin nopeasti..  mikä myöskin vaikuttaa tarkkuuteen...

Siika

itselläni on 6kpl 5,7 kivääreitä mallia l-46 sekä l-461 ja vaikka ovat miltei identtisiä niin suuria eroja tarkkuudessa löytyypi samoin on 7x33 sakolaisissa jotka ovat hyvin tarkkoja mien ase on pedattu,nuista 5,7 sta tarkin on l-461 vanhimmasta päästä ja on tosi  tarkka eli sataseeen miltei samaan reikään eli osumat rikkovat edellisen reikiä,noi 7x33 sakolaiset eivät niin tarkkoja ole mutta todella mainioita teerentappajia,luoti ei revi ja lintu ei pakene osuman jälkeen kuten sillointällöin käy kun 5,7 käyttää,no nämä on minun kokemuksia miltei viidenkymmenen vuoden ajalta,myös käyttämäni hornetti eli 5,6x36r on mainio lintukaliberi,itse oudoksun nuita uusia ja nopeita esin 223 ja ns pitkäseiska 22 250 no nopeita ovat mutta läpimenevät linnuista ja saalis saattaapi kadota korpeen.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

.tomppa.

niinpä, hyvähän se on että shokkivaikutus tulee heti ja lintu "pysähtyy" kuin olisi  pause nappulaa painanut  ;D

ammutko myös kiväärillä mikäli lintu on puun latvassa? silloin on vaarana se että jos menee ohi niin luoti lentää helposti sen 1,5-2 km .. kaliiberista riippuen..

hirvikiväärin luoti lentää sen 5-6 km jos ampumakulma on 30 astetta...

itse huomasin myös ollessani räkättijahdissa eräällä isolla mansikkamaalla(kyllä, minulla oli luvat ok!!) Itse poliisipäällikon antama..  että välillä lintu osuman saatuaan lensi 15 m ja putosi sitten..

kerran pääsin ampumaan noin 5 metrin päästä haulikolla räkättiä niin eipä ottanut ensimmäistäkään räpäytystä vaan "pössähti" samantien  8)  muutama höyhen jäi jäljelle.. ;D

teräshaulit ja 2,5 mm haulikoko vaikka tu 2.0 oli huomattavasti parempi kun etäisyydet oli max 20m


Siika

     pääasiassa lattvalintujahan täällä pohjoisessa pyyethään,ainahan se on se teoreettinen vaara että luoti lentelee jotain otsaan vaan enpä ole niin kuullut tapahtuneen,on noita mettiä mitä tarpoa,kyllähän toi 5,7 luoti vaikka lintuun osuukin jatkaa matkaa tovin lähtöhän silla on miltei 1000ms ja 7x33 sellakin n 750ms,ennen noi 5,7 sakolaiset patit oli 1043ms vaan nykylataukset jää alle tuhannen ms eli lähtönopeudeltaan,tässä huomenissa alkaa viiminen kolmen päivän sessio sit kausi on taas ohi ja pääsee kokkaamaan syksyn saalista joka on ollu ihan kiitettävä,lukuisia metsoja sekä teeriä, no jos vielä pari sais tässä loppupätkällä niin todella tyytyväisin mielin aseet vois kaapittaa ja siirtyä työhommiin kuskaan turisteja paikasta toiseen.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

.tomppa.

Noniin!

lasketaanpas nyt jokainen se että JOS ilmakiväärin luodilla tahtoo iskuenergian joka on 150 Joulea Piipunsuulla niin miten lujaa tuon luodin pitäisi lähteä?

Itse en ole varma että laskinko oikein mutta sain 0.5 g painoiselle luodille lähtönopeuden ollessa 305 km/h  tulos 4,3 JOULEA


voiko pitää paikkansa?   eli  kysymys !  miten kovaa tuon luodin on tultava että saadaan 150 Joulea..

.tomppa.

lokakuu 17, 2010, 21:44:24 ip #73 Viimeisin muokkaus: lokakuu 17, 2010, 21:58:07 ip käyttäjältä .tomppa.
toisella laskukaavalla sain tuloksen 23.2 Joulea tuolle 0.5g painoiselle luodille.. lähtönopeus 1100 km/h eli 305 m/s

Eli tuon luodin on lähdettävä HELVETINMOISELLA(7040 km/h) nopeudella     että se saa piipun suulle tarpeeksi Joulea...

7040 km/h = 1 955.55556 m / s



Xbow

Ek=1/2mv2 => v = ( 2Ek/m)0.5

Eli juu toi 23.2J tapauksessa 305 m/s oli oikein. 150 J -- 775 m/s.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Siika

no niin ny se on metästyskausi taas takanapäin,vielä pari mettoa ja teeri tuli reppuun,häätyy nylkeä ne viikonloppuna kuhan pari päivää riippuvat ja mureutuvat,lintuja oli runsaasti myös riekkoja alkaa näkymäään eli kanta toipuu aallonpohjasta se on hyvä se.
latvalintu kelejä ei suotu tänä kautena paljookaan ja loppupäivät tuli vettä niin pirusti,no ensi kautta odotellessa on aikaa kehitellä mitä juonikkaampia suunnitelmia metsojen päänmenoksi.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Jomppe

Eihän se metsästyskausi vielä takanapäin ole ;) kyllähän sitä häätyy jänöjä käyä hiihtelemässä ja kettuja kaivelemassa vielä :) jos muutaman näädänki sais hiihdettyä.. eiku sivakat jalkaa ja tarpeeksi tupakkia ni kyllä pärjää  ;D

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - joulukuu 01, 2010, 15:14:51 ip
Eihän se metsästyskausi vielä takanapäin ole ;) kyllähän sitä häätyy jänöjä käyä hiihtelemässä ja kettuja kaivelemassa vielä :) jos muutaman näädänki sais hiihdettyä.. eiku sivakat jalkaa ja tarpeeksi tupakkia ni kyllä pärjää  ;D


nagaa sit dopingiksi :) kun hyytyy vauhti niin eiku naga naamaan ja jaksaa taas raivolla hiihtää

Siika

ny sit joulunaikana kun metontäkkää suuhun pistelee niin kaikki hyvät metästysmuistot palaa mieleen,niitä räntä-vesisade päiviä ei juuri mieleen tule,on se vain niin hyvää perunamuussia,mettopaistia,mustaviinimarjamössöä,pullo hyvää punkkua jne,tulispa syksy taas nopeasti.
hyvää joulua teille kaikille erästäjille,meillä on kiva harrastus.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

hurjatar

Voih..  :'( Pääsispä taas ampumaan. Tyhmää muuttaa näin kauas kotoa, kun kaikki hyvät harrastukset jää taakse. Viimeks viime kesänä harrastin vähän laitonta mansikan suojelua. :P
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.