maaliskuu 28, 2024, 15:35:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aji Golden

Aloittaja sorrii, lokakuu 14, 2016, 14:16:15 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Chiliwikissä: http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Golden

En nyt muista mistä siemeneni hommasin keväällä -ehkä siemenketjukirje?
Arvaan kuitenkin, että valintaan on vaikuttanut chiliwikin maininta, että olisi nopea.

Itselläni se oli ylivoimaisesti hitain sadon tuottaja ja kypsyttäjä vertaamatta kuitenkaan rocotoihin. Muuten CW'n kuvaus piti paikkansa hyvin. Makea maku toi mulla mieleen vahvasti Aji Cristalin.

Kasvi oli idätetty helmikuussa muiden Ajien kanssa samaan aikaan. Istuttelin sen huhtiikuulla ~2l. taimiruukkuun, eli aika isoon. Kookoskuituun. Siirsin mökille toukokuun lopulla ja istutin autopottiin. Siellä kasvihuoneessa se jotenkin erottui muista baccatumeista siinä, että se kasvatteli pitkiä oksia kuin joku paju. Tukevia ja korkeita. Raakileita alkoi tulla vasta kun esim. AC'stä ja LD'stä jo poimin kypsiä. Muut kasvit olin poiminut jokseenkin tyhjiksi jo viimeistään pari viikkoa sitten, kun tässä Goldenissa oli ensimmäinen keltainen vasta viime viikonloppuna! Toin siis koko puskan kotiin kypsymään. Täällä lämmössä näyttävät podit keltaistuvan aika nopeasti.

En siis allekirjoita varauksetta tuota mainintaa, että sato kypsyy 5kk'ssa idätyksestä! Saatoin toki itse lannoittaa turhan vahvasti ja liikaa typpeä. Näin on käynyt aikaisempina kesinä tomaateille. Jokatapauksessa samalla hoidolla Aji Cristal oli nopein. Lemondrop seuraava ja Golden vasta sitten.
Muut baccatumit olivat ylivuotisia, eikä voi verrata. Niistä syötiin satoa jo kesäkuussa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Mikähän ihmeen lajike tuokin on? Jengi näyttää nimeävän klassikkochilejä ihan oman mielensä mukaan ja laittavan jakeluun tai myyntiin. :( Kuulostaisi aivan Aji Amarillolta, Perun kansallischililtä. Isokokoinen, pitkäoksainen, pahamaineisen myöhään satonsa kypsyttävä, mutta maultaan varsin mainio kasvi. Hiiteen mitkään Aji Goldenit, jos kyse on Aji Amarillosta. ;) Tiedän kyllä chiliharrastajan houkutuksen alkaa kehittää omia lajikkeitaan - ja vielä paremmin kaupallisten toimijoiden halun saada meidät ostamaan sama kasvi eri nimillä moneen kertaan. Chili kun on myös bisnes.

Mutta jos googlaat Aji Amarilloa ja kasvisi hedelmät yms näyttävät jotakuinkin samanlaisilta, niin silloin se on Amarollo. Tai ehkä mallia "Aji Amarillo v. Golden" ;) 

Chilierakko

Täytyypä tarkastella podien eroja kesällä kun molempia on nyt kasvamassa.

Hubert

Aji Goldenina myydään varmasti monenlaisia lajikkeita. Chiliwikin artikkelissa sanotaan Aji Goldenin "kasvavan köynösmäisesti ja sopivan amppeliin". Kyseessä on siis ns. "puska-baccatum". Aji Amarillo taas on jättiläiseksi kasvava tukevampi ns. "iso-baccatum", joten eivät ole samaa lajiketta.
Itse olen Aji Golden nimistä lajiketta kasvattanut 2012 ja se oli kyllä aivan erilainen kuin chiliwikin lajike tai Aji Amarillo.

Whili

"Goldenia" kasvattelin parina vuotena. Ekana vuotena kasvoi maltillisesti noin puolentoista metrin mittaan ja kypsää satoakin ehti tulla.
Toinen kausi samoista siemenistä ja kasvua tuli melkein neljä metriä, raakileita oli runsaasti pakkasten tultua  >:(
Varret olivat todella tukevat, eivätkä todellakaan amppeliin sopivia köynnöksiä, joten olenko tuota maukasta oranssia herkkua kasvatellut väärällä nimellä  :-\ 
..mutta todellista herkkua tuli kunhan kypsyivät. Ja loistava kylmäsavuchili !!!

sorrii

http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Golden

Tämän Chiliwikin jutun perusteella otin itsekin kasvatukseen viime kesänä: Siinähän luvattiin että kypsyy nopeasti ... [hah  ::)]
Muistelin muuten ostaneeni siemenet Fataliilta ja piti oikein tarkistaa. Ilmeisesti siemenketjukirjeen tavaraa siis kuitenkin...

Mulla se näytti hyvinkin samalta kuin Chiliwikin kuvissa. Maku oli oikein hyvä: Sanoisin että hyvin lähellä Aji Cristalia, mutta isompi ja tuskaisen hidas kypsymään!

On se kesäinen risu talvehtimassa ja tekee nytkin uutta podia. Otin myös pari pistokasta. Mun kokemukseni on, että baccatumeillakin toisvuotinen kasvi tuottaa rajusti enemmän ja nopeammin podia. Ensi kesänä siis aion nautiskella Aji Goldenia heinäkuussa ...  8) 8) 8) On noita turhempiakin lajeja ollut ...

Edelliskesän Aji Amarillo Small esim. oli ihan turha, kirkerä, mauton, kuivakka ... yök. Peruvian Giallo Arancio oli hyvin tuottoisa ja kivan näköinen, mutta maultaan aika tavallinen kuivakka parfyyminmakuinen baccatum ... jne. Harvoin oikeesti tulee vastaa uusia lajeja joihin ihastuu. Aji Golden oli sellainen!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Tuli muuten sellainen talvisato tuosta Goldenista. Se kasvoi lemondropin vieressä, joka myös teki podeja. Keltaisia ja pieniä. [=3-4cm]. Mä en niitä väristä erottanut ainakaan helposti, mutta Goldenissa oli paksumpi kanta. Golden oli raakana vaaleanvihreä, kun LD tumman. Maku oli kohdallaan noissa pienissä talvichileissäkin. LD't olivat ehkä tavallista tulisempia ja kitkeriäkin ehkä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`


Chilijamppa

helmikuu 25, 2018, 07:12:06 ap #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2018, 07:14:30 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2017, 12:09:54 ip
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Golden

Tämän Chiliwikin jutun perusteella otin itsekin kasvatukseen viime kesänä: Siinähän luvattiin että kypsyy nopeasti ... [hah  ::)]


Taitaa ukko kypsyä nopeammin odotteluun, Sillä Aji golden on hidas kuin mikä kypsymään. ???

Maku on kyllä kohdillaan ja suoraan puskasta voi popsia ihan kylmiltään, kun tulisuutta ei tässä chilissä mitenkään ihmeellisesti ole. 8)

sorrii

Kyllähän monet ajit on hitaita. Ei Golden mun mielestä mitenkään erityisen hidas ole ollut. Hitaampi toki kuin AC. Paljon nopeampi kuin Amarillo tai esim. tuleton Kaleidoskop. Mä uskon ottavani tuon Goldenin joskus uudestaankin kasvatuksiin, mutten tänä vuonna. Makuhan siinä on mun suuhuni yksi parhaista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bläkkäri

Täältä myös peukkua Aji Goldenin maulle. Hedelmäinen ja raikas, sopivan tulinen sellaisenaan nautittavaksi. Nopeudesta vaikea sanoa kun idättelyt meni taas niin myöhään. Tulevalle kaudelle menee ehdottomasti.

varis

lokakuu 29, 2022, 13:01:05 ip #11 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2022, 13:02:41 ip käyttäjältä varis
Goldenia tilasin Heinältä ja maku ei ollut mikään pettymys. Amarillo oli myös hyvä ja Golden vähän saman kaltainen, mutta olisiko piirun vähemmän tulinen, hennompi ja hienostuneempi. Kuivattuna tuoksu on mielettömän hyvä ja aromikas. Hyvin maukas chili ja kasvatus kiinnostaisi jatkossa.

Väri enemmän keltainen kuin Amarillossa joka on selkeästi oranssi.

sorrii

Mä olin tuon jo unohtanut ...  ??? : Näitähän tulee ja menee ..
Menneen kesän miellyttävä uutuus oli Aji Peruvian Orange [Fataliilta] jota kuvailee muistuttavaksi Amarilloa, mutta pienemmäksi ja nopeammaksi. Piti aika hyvin paikkansa! Maku samanlainen, sekä väri. Muoto ohuempi pitkula. Tulisuus ehkä miedompi kuin Amarillo. Tuottoisakin on: Satoa alkoi kypsyä ulkona heinäkuussa ja jatkaa edelleen podien tuottamista lasiparvekkeella, lokakuun lopussa, Tampereella! Mä olen noita syönyt välillä ihan napostelemallakin ja aamusmoothieen aina yksi kokonainen, jolloin ei voi puhua mitenkään tulisesta aamujuomasta vaan vähän pirteästä vain ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

Baccatumit vois olla kyllä ihan mahtavia smoothieissa!  :thumbup:

Makuja on niin monia - Semillas väittää että raa'at baccatumit ei maistu miltään, mä oon vähän eri mieltä. Ei oo ensimmäinen kerta kun jotain tällasta tulee vastaan.

sorrii

Eipä baccatumit yleensä mitään herkkuja ole raakana: Joko herneen [palon] makuisia tai kitkeräntulisia joissa kummallinen parfyymimäinen aromi. Aji Cristal on hyvä kaikissa vaiheissa - toki paras oranssinpunaisena ...

Alkuasukkaat perussa ym Eteläamerikassa syö Ajeja kait pääosin tuoreina: Muita chilejä - paprikaa lukuunottamatta - ei kai oikein missään syödä tuoreina, kypsentämättä ... Niinhän nuo vaan ovat parhaita  :P  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 31, 2022, 00:01:40 apEipä baccatumit yleensä mitään herkkuja ole raakana: Joko herneen [palon] makuisia tai kitkeräntulisia joissa kummallinen parfyymimäinen aromi. Aji Cristal on hyvä kaikissa vaiheissa - toki paras oranssinpunaisena ...

Alkuasukkaat perussa ym Eteläamerikassa syö Ajeja kait pääosin tuoreina: Muita chilejä - paprikaa lukuunottamatta - ei kai oikein missään syödä tuoreina, kypsentämättä ... Niinhän nuo vaan ovat parhaita  :P  :-*
Baccatumit ovat parhaimmillaan kun ovat hieman ylikypsiä. Raa'at (vihreät ) toki käy etikkasäilykkeihin, mutta maku tulee värin myötä.
Noissa ns. "parfyymichileissä" aromi muuttuu erittäin täyteläiseksi kun podit hieman pehmenee.

Mutta Aji Golden. Fantastinen kasvi. Satoisa ja maukas. Toki iso ja vaatii paljon tilaa ja valoa. Suosittelen.

sorrii

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 09, 2022, 17:46:50 ipBaccatumit ovat parhaimmillaan kun ovat hieman ylikypsiä. Raa'at (vihreät ) toki käy etikkasäilykkeihin, mutta maku tulee värin myötä.
Noissa ns. "parfyymichileissä" aromi muuttuu erittäin täyteläiseksi kun podit hieman pehmenee.

Onhan lajikkeissakin eroja. Mun mielestä ainakin Aji Cristal muuttuu aika tylsäksi kypsyessään liikaa: Ja kaikenpäälle on tosi huono säilyvyydeltään!
Hankala on myös verrata aikaisin keväällä kypsyneitä, keskikesän satoa ja myöhään viileässä kypsyneitä: Mä esim. sain tosi huonon kuvan Sugarrush Stripleystä kun innokkaana maistelin niitä ensimmäisiä jotka kypsyi sisällä keinovalossa ja oli täysi kasvulannoitus päällä huhti-toukokuussa. Kesällä ulkona kasvatetut oli tosi hyviä vähän raakanakin. Viimeisiä perkailin kuivattaviksi (ehkä turhaan) vielä tällä viikolla: Kohtuullisen hyviä ovat edelleen ja säilyneet paperipusseissa mun lasiparvekkeellani, jossa vielä on pysynyt plussalla lämmöt.
Vastaavasti ne muutamat Aji Cristalit jotka eivät ole mädäntyneet, homehtuneet tai muumioituneet, maistui aika paskalle. Aji Amarillot taas olivat kuin vasta poimittuja, niinkuin toki taisivat melkein ollakin.
Tänä vuonna tuli myös Starfishejä oikein reilusti: 3 litraa yhdestä puskasta! Sain sen jopa haarautumaan ihan samaan tapaan kuin muutkin Ajit. Se tuntui olevan kaikkein parhaiten sälyvä chili nyt mun kokemuksissani: 2 litran pussissa [Pirkka Biojätepussi] jota säilytetty syyskuun pyolivälistä asti, oli ainoastaan 5kpl joissa oli alkanut pilaantuminen kannasta: Niissäkin se hedelmän etupuoli maistui ihan tuoreelle ... Eikä mitään tyypillisiä ylikypsiä ollut ollenkaan, jotka olisi pehmenneet tai rypistyneet: 3kk poiminnasta olivat ihan käyttökelpoista tavaraa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

joulukuu 11, 2022, 00:30:33 ap #17 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2022, 00:52:16 ap käyttäjältä varis
Tää Aji Cristal on vähän niitä chilien makumysteerejä taas, kun sitä suitsutetaan vähän joka paikassa. Tilasin kesällä baccatumeja Heinältä sekalaisen satsin, ja se Aji Cristal ei ollu mikään ihmeellinen. Ei erityisen maukas, varmaan sellainen tuoreempi ja hernemäisempi maku kuin Annuum-punaisissa (cayenne ym.). (Etikkasäilöttynä ja parin muun baccatumin kanssa samassa Heinän purkissa tosin varsin hieno tuote.) Saman satsin muut baccatumit oli paljon mielenkiintoisempia, paitsi starfish joka ei ollut kummoinen tuoreena/peruskuivattuna.

Jamy oli ihan ok. Erotico, Amarillo, Golden kaikki ajoi ohi jokaisesta aiemmin mainitusta. Hyvät aromit ja lempeät poltteet, Goldenissa varmaan hennoimmat ja hienostuneimmat aromit.

Aji Fantasy toki oli paras, niin voimakas ja omintakeinen maku. Vaikka sen polte olikin aika brutaali, mutta onneksi hyvin heikko.

sorrii

 :D  :D  :D  ... Makuasioita! (Tai sitten kasvatusolosuhteiden vaihtelevuutta)

Mulle Aji Cristal on täysin ylivoimainen kestosuosikki. Starfish varmasti 5 kärkijoukossa. Aji Fantasystä en pidä ollenkaan. Amarillo tietysti myös 5 parhaan joukossa, mutta ikävän hidas antamaan kypsää satoa. Eroticoa en ole maistanut, mutta arvaisin olevan tyyppiä Bishops Crown, Friars Hat, Ubatuba ym. Brasilian herkut ...

Aji Cristalissa on erikoista, että se maistuu melkein aina hyvälle jopa raakana. Etikkasäilykkeitä oon vuosien varrella yrittänyt vähän kaikista lajikkkeista ja hakenut sopivaa liemiresptiä, mutten oikein ole koskaan onnistunut, mutta Aji Cristal on ollut aina hyvä säilykkeenäkin oli liemi mitä vain  :D  ... Säilyvyys sensijaan sillä tuntuu olevan kaikista chileistä varmaan huonoin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

Tietysti valmistustapa ja konteksti missä se ruoka syödään vaikuttaa myös paljon miksi nämä kaikki jutut on helposti tosi subjektiivisia. Aji Panca ei ollut kovin säväyttävä pitsan päällä koska se maku kaikkinensa oli aika laimea. Mutta sitten meren rannalla kaasukeittimellä kokattuna... huhhuh ja sain siitä esiin jotain aavistuksenomaisia vadelman sävyjä jne.

Baccatumeissa vähän suruttaa että ovat upeita raakana maisteltuna mut sitten jossain keitoksissa ym. se maku ja tulisuuskin paljolti häviää. Tällä hetkellä tuntuis että annuumit saattaa olla jopa parempia kokkaukseen, mutta niitä on vaan käyttänyt niin pitkään että homma aina vastaa toiveita ja odotuksia.

Chililajikkeen (-sekoituksen) valinta ja sovittaminen kulloiseenkin ruokaan on kyllä melkoinen taiteenlajinsa sekin.