huhtikuu 16, 2024, 20:27:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rami 12 n kausi 2016

Aloittaja rami12, kesäkuu 10, 2015, 03:01:33 ap

« edellinen - seuraava »

rami12

kesäkuu 10, 2015, 03:01:33 ap Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2016, 01:40:23 ap käyttäjältä rami12
elikkä aloitan tässä uuden päiväkirjan kaudesta 2015/2016 nytten tällähetkellä kasvamassa on 1x habanero c chinese, 1x tabasco c fructescens, näiden lisäksi on 1 kpl tuntematonta vanhoista siemenistä kylvettyä chiliä vaikuttaa annuumilta ja 3 kappaletta tepiniä c annuum var clabrisculumia lisäksi vielä 2 kpl fructea ggn lajiketta jota en tähänhätään muista sen tarkemmin se oli ggn ja joku numerosarja perässä ja c fructescens

rami12

jaaha ollut hiljaista ja tämä kausi ei ole muutenkaan sujunut kovin hyvin tässä muutamia chilejä joita on ollut kasvatuksessa tepinit on nytten n 20 cm pitkiä ja alkaneet jo haarautua itsekseen fructetkin ovat menestyneet melko heikosti tänävuonna poikkeuksen tekee tabasco joka on sentään jo kukkinut vähäsen mutta ilman satoa siinäkin näytettäisiin jäävän ainakin näillänäkymin kylmyys ja ajanpuute ovat verottaneet satonäkymiä ja kasvatuksen menestyksellisyyttä

rami12

Olen harkinnut voisiko tuosta mun parvekkeesta tehdä ympärivuotisen kasvien kasvatukseen soveltuvan ikäänkuin talvihuoneen tai talvikasvarin. Kyseessä on länteepäin avautuva lasitettu parveke harkitsin seuraavia toimenpiteitä kyseiselle parvekkeelle. Ensin otan vanhat parvekekalusteet ja tarvikkeet pois sieltä sitten pesen parvekkeen ja sen pohjan kunnolla pesen lasitukset yms annan kuivua jonka jälkeen etsin lattiapohalle jotakin lämpöä eristävää materiaalia yms sen päälle esimerkiksi laudat taikka laudoitus. sitten tiivistäisin sen parvekkeen yläpuolella olevan aukon katon ja parvekkeen seinän välistä jonka lisäksi esimerkiksi lasituksen ja seinän väliseen n 0.5-1 cm rakoon reunoissa tiivistykset mietin myös voisko betoniseinän alaosiin laittaa jonkinlaiset lämmöneristykset yms. lähinnä mietin että siellä pärjäisi sitruspuut ja viielää +10-15 astetta talvella vaativat kasvit jotka selviävät jopa +5 asteessakin pitempiä aikoja kunhan lämpötila ei mene pakkasenpuolelle mielipiteitänne tästä tahtoisin kuulla olisko se mahdollista järjelliseen hintaan niin että lämmityskustannukset jäisivät järjelliselle tasolle.

rami12

jollei täyttä talvenkestävyyttä saada niin voisko sen muutaa niin että menis helposti kasvit yms vielä pikku yöpakkasten yli siellä esim johonkin lokakuulle marraskuun alkuun asti ulkona paleltumatta ??

Chilivaari

Ei se helppoa tule olemaan.
Minun parvekelasejani en ole tiivistellyt. Ne kulkevat kiskoilla ja pyörien verran ilmassa urassaan. Sieltä tuulee sisään. Seinät ovat puuta, mutta ilman eristeitä. Lämpöpuhaltimella selviää vielä kymmenen asteen pakkasista plussan puolella ja sähköä menee silloin euron päivässä.

Joskus tulee kuitenkin pidemmäksi aikaa yli -20° ja silloin ei lämmityskään riitä. Olen lopettanut chilien kasvatuksen siihen.
http://chilivaari.blogspot.fi/2015/12/pitaahan-jouluna-tuoretta-chilia-olla.html

Pisimmälle olen sinnitellyt 2011 vuoden chilien kanssa yli joulun aina loppiaiseen asti:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/01/satokausi-jatkui-parvekkeella.html

Mirka

Olen pyöritellyt samaa asiaa mielessä. Mutta jos meinaisi pärjätä kohtuullisella sähkönkulutuksella, varmaankin kattoon ja seiniinkin pitäisi jo laittaa jotkut eristyslevyt. Eipä tuo betoniseinä yksinään taida paljoa eristää lämpöä?

Chilivaari

Heitänpä tähän toisenlaisen ajatuksen.
Jos talvisäilytettäviä ei ole paljon ja ne ovat vaikkapa puita, eli siirrettävissä, ne voisi pahimpien pakkasten ajaksi siirtää lämmitetylle seinälle tai ikkunaa vasten ja peittää ne vaikkapa huovilla tai moninkertaisella kuplamuovilla. Siihen voisi suunnata sen lämpöpuhaltimen. Pieni alue lämmintä tilaa vasten pysyy plussalla pidempään ja sitrukset nyt kestävät hiukan pakkastakin.

rami12

itselläni on tällähetkellä yksi citrus limonella tuottaa pieniä sitruunan makuisia hedelmiä ne kelpaavat sitruunan korvikeeksi maustamiseen melko hyvin ja toinen on kumgwatti kumgwatti on vartettu johonkin perusrunkoon toisesta en tiedä

rami12

olisko kellään teistä harrastajiasta myydä ylimääräisiä sitrusten taimia itseeni iski kova sitrusinnostus olen laittanut itämäänkin muutaman siemenet mutta lisäksi olisi mielenkiintoista jos saisi hieman vartuneempia taimia hommattua muutaman.

rami12

hmm mitäs jos rakentaisin tuonne ulkoparvekkeen joka on aika iso parvekkeeksi siis kerrostaloparvekeeksi hyvän kokoinen sinne mm mahtuu pöytä ja 4 tuolia pieni kahden istuttava sohvantapainen ja grilli yms kennolevyistä esim yhdelle seinälle kasvatuskaapin tai tilan katsoin että 16 mm kolminkertainen kennolevy maksaisi arviolta noin 30 euroa neliömetriltä. Pitää tehdä tarkempia kustannusarvioita mutta ei tohon kovinmontaa neliötä tarvittaisi tota levyä arvioisin että 150-250 eurolla saisin tuollaisen kasvatuskaapin yms aikaan esimerkiksi 16 mm kolmikerroskennolevyt katoksi ja 10 mm kennolevyt seiniksi 10 mm 2 kerroslevyt maksaa noin 20 euroa m2 sitten hyllyköt puusta yms kennolevyt koska niillä saisin pidennettyä syksyllä ja keväällä kasvukautta kasvatuskaapissa. parveke on jo valmiiksi lasitettu joten sekin tekee siitä hieman ulkoilmaa suojaisemman ainakin keväisin.

rami12

Itellä ollut nytten kasvattelussa hiljaiseloa chilejä ei ole kuin vain 2 caspium annuum var glabrisculumia eli villiä tepiniä.

jotka säilyivät viimekesältä talven yli ja ovat edelleen hengissä kukkineetkin ja tehneet vähän satoa tänäkesänä. kestäviä chilejä ovat ilman lisävalaistusta selvisivät koko talven jne. oon myynyt suurimman osan lampuista joita oli parhaimillaan 3 isoa ja 2 pientä pois nytten jäljellä 2 kasvatuslamppua 1 suurempi noin 120 wattinen ja yksi pienempi n 30 wattinen ledivalaisin niistä en ole luopumassa koska tarkoitus edelleen pienimuotoisesti kasvatella paria chiliä taikka tomaattia aika ajoin jne. ja tepineistä en oo lupumassa niinkauan kuin ne jaksaa pysytellä hengissä jne