maaliskuu 28, 2024, 10:52:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

rami12

jep olikos se muuten niin että nuo itusilmuista tulevat on oma kantansa jossakin niin väitetiin että ovat hyödyllisiä myös kannan uudistamisen kannalta kaiketi kun valkosipuli kukkii niin se tavallaan siirtää itusilmuihin uusia geenejä jos esim olisi 2 eri kannan valkosipulia lähekkäin tai hieman eri geenisiä saman kantaisia ?

sorrii

Vaatii vähän viitsimistä se itusilmujen käyttö. Itselläni on käynyt yseammankin kerran vahingossa että ovat jääneet korjaamatta ne 1-vuoden silmuista kasvaneet pikkusipulit. Sitten oon saanut toisena vuotena jo ihan kunnollisen kokoisia 1-kyntisiä.

Viime kesänä luulin etteivät ne lähteneet kasvamaan, kun oli niin paljon rikkaruohoja ja se itu-rivi isojen sipulien rivien välissä. Nyt on ollut jo sellaisia 4cm sipuleita siellä. Luulempa että jätän tämänkin vuoden (viime syksynä istutetut) pikkusipulit vaan maahan, ellen sitten vaihda penkin paikkaa. Ehkä ne pikkusipulit istuttelen jokatapauksessa samantien maahan sittenkin jos ne nostankin penkistä.

Tänä kesänä tuli siis vahingossa tuplasato, kun tein syksyllä penkin uuteen paikkaan ja vanhasta sioulipenkistä piti tulla jotain muuta: Siinä vaan oli jo huhtikussa liki ½-metrisiä valkosipulinvarsia pystyssä, niin tuli kaksi valkosipulipenkkiä ...  8)

Mulla muuten on ollut samaa -kuulemma Siperialaista- kantaa jotka kynnet sain joskus yli 5v sitten eukon veljeltä. Savimaassa tuli sellaisia nyrkin kokoisia sipuleita niistä. Kynnet yksittäin 30-40g  8) ... Kiva noudattaa reseptejä joissa kehoitetan laittamaan vaikkapa 2-3 kynttä ...  ;D ... Täällä mökillä jossa nykyään noita viljelen, on kasvimaan alla moreenia ja multa hyvin kuohkeaa: Näyttävät sipulit jäävän siinä selvästi pienemmiksi, kun ei jaksa joka päivä kastella. Aikaisemmin viljelin savisella pellolla, viljelypalstalla kaupungissa. Savimaassa ei ollut huolta kastelemisesta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Koska kotimaista talvivalkosipulia mahtaa kaupasta alkaa löytymään (Vihannesosastolta)? Miettinyt jos sitä koittaisi myös itse kasvatella.

MorugaReaper

Valkosipulilla on sen verran pitkä kasvuaika että niitä saa syksyllä vihannesosastoilta. Jotkut erikoisliikkeet myyvät valkosipulia kasvatukseen nyt keväällä.

Huru-ukko

kesäkuu 07, 2020, 10:48:17 ap #324 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 07, 2020, 10:49:56 ap käyttäjältä Huru-ukko
Talvivalkosipulia löytyy parhaiten syksyllä he-vi puolelta.

Näin globaalissa maailmassa voi olla vaikka nytkin isoimissa paikoissa. Kannattaa kysyä. Useimissa lajikkeissa on punaisen sävyisiä raitoja. Jos kynsi ei ole vähinintään peukun pään kokoinen se ei ehkä ole talvivalkkaria. ^
Itse uskoisin jos nyt löydät ja istutat kynnet samantien, saat täysikasvuisena sadon. Oma 10 v. kokemus on että varret tuulettuu aikaisin syksyllä.

Olen itsekkin istuttanut  keväisin joskus ja tänäkin vuonna, ehtii silloinkin hyvin.

niko.m

Tarkoitus on siis juurikin syksyllä vasta laittaa ne maahan. Mutta vielä en ole ainakaan Rauman prismasta niitä löytänyt, niin miettinyt että koska kannattaa alkaa metsästämään.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: niko.m - kesäkuu 07, 2020, 12:17:23 ipTarkoitus on siis juurikin syksyllä vasta laittaa ne maahan. Mutta vielä en ole ainakaan Rauman prismasta niitä löytänyt, niin miettinyt että koska kannattaa alkaa metsästämään.
Elokuun loppupuolelta alkaen. Rauman Prismasta minäkin ostin ensimmäiset, huomattavasti halvempaa kuin siemen tavarana myydyt kynnet.

niko.m

Mistä tietää että itusipulit ovat kypsiä keräämiseen? Kun nuohan kuuluisi kuivata ja istuttaa lähempänä joulua maahan, niin mietityttää että koska nuo kuuluu kuivata. Itusilmuissa on selvästi jo pieniä "kynsiä" ja niistä kasvaa pieni vihreä varsi.

Huru-ukko

Minä olen antanut olla valkkareiden maassa siihen saakka kun se itusilmujen suojapaperi repeilee pois ainakin osittain.
Voit myös tietty jättää  muutaman myöhempään jolloin silmut alkaa olla valmiit istutettavaksi.

Oma kokemus on myös ettei niitä tarvitse kuivata, kun ne irtoaa siitä kukkapohjasta niin ne itää.

Kokeilin tässä parin neliön kokoisella alueelle sellaista että annoin niiden kasvaa kolmanteen syksyyn asti vapaasti, eli en nostanut ylös välillä. Sieltä löytyi sitten hillosipuleiden kokoisia yhden kynnen valkkareita jumalaton määrä. Nyt ne on kasvamassa tuolla, ja pieneksi ainakin kolmesta ylösotetusta näyttää kynnet jäävän. mutta niitä on 4-5 kynttä per kasvi..... Mikä sen ryppään nimi on missä ne kynnet ovat kiinni, pelkkä sipuliko?

Joka tapauksessa kun nostaa ylös kokeeksi vaikka pari, niin kynnenmuodostuksen siinä vaiheessa kun kynnestä menee kukkavarteen muutamia "rihmoja". niin silloin ollaan takarajalla nostaa ne ylös etteivät ala itämään itsekseen. mulla menee siihen vielä aiakin 2 viikkoa, ehkä kolmekin.

niko.m

Eli kun se suojapaperi on repeillyt jo pääosin pois, voi nuo pienet itusilmut/itusipulit lyödä suoraan maahan?

On varmaan aika sitten kerätä itse valkosipulitkin ylös. Osan jo keräsinkin, mutta vaikutti pieneltä, niin jätin suuremmin osan keräämättä. Koittanut odottaa että lehdet alkavat kellastumaan. Kiitoksia!

Huru-ukko

Jos olet niin tehnyt niin odota nytkin. Omanikin (3) olivat pieniä joten annan kasvaa.

Kasvuolosuhteet vaihtelle jo mäen toisella puolen ihan erilaiseksi, se mikä on käynyt minulla ei välttämättä toimi sinulla.

Kun ne itusilmut lähtee helposti irti, niin silloin minä olen niitä kylvänyt. Kun otat sen itusilmukasan käteen ja käsi nyrkissä teet muutaman hierovan liikkeen, niiden pitäisi silloin irrota helposti ja olla tuulentuneet.Niitä itusilmuja on varmaan 50-100 välillä siinä kukkapohjassa.

Ainoa asia on mikä voi mennä pieleen on se että pitää ruuaksi tulevia valkkareita liian kauan kasvamassa.   En ole varma mutta jotenkin tuntuisi että jos itäminen ehtii alkaa, se voi vaikuttaa laatuun. Mutta siitäkään en tarkaan tiedä miten se on.

Istukas-sipuleiksi tarkoitetuissa kynsissähän se ei haittaa mitään koska ne istutetaan maahan syksymmällä.
Oikeastaan, tiettäkö joku miksi niitä ei voisi saman tien istuttaa. Ainakin mulla on niistä maahan vahingossa jääneistä kynsistä kasvanut kelpo valkkareita seuraavana vuonna.

sorrii

Mun käsittääkseni ne varret jota sipulit tai idut tekevät syksyllä, menevät hukkaan, kuolevat pakkaseen ja menee kasvuvoimaa sipulista turhaan. Siksihän se talvisipuleiden istutus pitäisi ajoittaa syksyllä niin, että ehtivat kasvattaa juuria mutta ei varsia. Ei ole tullut tutkittua tarkkaan ...

Onpa mulla jäänyt monestikin valkosipuleita, varsinkin itusilmuista kasvatettuja maahan, kun ovat hukkuneet rikkaruohoihin  ??? Hienosti ovat nousseet maasta seuraavana keväänä. Pari kesää sitten istutin pari riviä itusia isompien kynsien keskelle penkkiin. Syksyllä korjasin isot sipulit ja vähän ehkä ihmettelin hetken, että eikö silmuista lähtent kasvuun mitään ja unohdin koko asian. Myöhemmin istutin uudet kynnet eri paikkaan ja piti entiseen penkkiin laittaa keväällä jotain ihan muuta. Hauska ylläri oli huhtikuussa kun heti lumien lähdettyä olikin vanhassa valkosipulipenkissä 30cm varret siistissä rivissä kun uudessa penkissä vasta nousi ensimmäisiä hentoja oraita. Tuli sitten sinä kesänä kaksi valkosipulipenkkiä. Vähän pieniä ne olivat ne vahinkosipulit: osa yksikyntisiä ja osa monikyntisiä, mutta pieniä ...  :-\  ..
Tein päätelmän että on siinä saattanut olla jo edellisenkin kesän simuista osa ...  ;D  ;D  ;D

Kaipa nuo jonkunlasita satoa tekisisvät monta vuotta vaikka antaisi vaan villiintyä kun on kerran istuttanut ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

 En ole varma muuten kuoleeko ne varrentyngät joita syksyllä nousee .............?
Joka tapauksessa niihin istukassipuleihin joita aikaisin istutetaan, tulee huomattavasti parempi juuristo kuin viime tingassa istutettuihin.

Semmoinen kokemus on että tiheä itusilmukylvös ei tuota isoja sipuleita lainkaan. Kun ne kasvaa toisissaan kiinni ei ole tilaa tarpeeksi. Mutta sormen/peukalon pään kokoisista tuli älyttömän hyviä makupaloja hapatettuna useampi litra. On työlästä valmistaa.

Huru-ukko

Lisäyksenä aiheeseen niin nostin parikymmentä vartta ylös. Sipulit on pieniä vaikka saaivat vettäkin ja lannotteitakin. Kuten muuten myös tavalliset sipulit jäi pieniksi.
Mutta tarvitsin valkosipuleita hieman mausteeksi.
Sipuleiden jakautuminen ja päällyslehtien häviäminen?(mihin ne menee) ei ole vielä alkanut, joten kokeilen seuraavan kerran syyskuun alussa.
Näin siis täällä, ei välttämättä teillä.

niko.m

Itse nypin kaikki ylös jo. Viime syksynä istutetut sekä nyt keväällä istutet. Viime syksynä istutetut vaikuttivat kaikki hyviltä. Keväällä istutetuissa vaihtelua sitten merkittävästi.

Osan itusilmuista heitin suoraan maahan, saa nähdä tuleeko niistä mitään. Loput keräsin suoraan sisälle, syssymmällä sitten maahan niitä.

Yleisesti varmaan kannattaa itse valkosipuleista blokata isoimmat kynnet istutettaviksi ja loput ruuan laittoon? Vai onko tuo myytti että isosta kynnestä tulee isoja kynsiä.

Juuri ehkä vuoden selviää eteenpäin noilla, hieman säännöstellen. Jos yhtään ei menisi maahan, voisi osan jo jakaa. Mutta torilta ostetuista kahdesta valkosipulista tuli nyt 11kpl valkosipuleita. Sitten nuo toiset rustasta ostetut "hätävaravalkosipulit" tuohon päälle, niin itse valkosipuleita on varmaan 40kpl

Huru-ukko

elokuu 26, 2021, 16:27:34 ip #335 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2021, 16:29:09 ip käyttäjältä Huru-ukko
Se 40 on jo hyvä määrä. Niistä saa tarpeeksi istukkaita ja ruaksi.
Minusta se on totta että isoista istukaskynsistä saa isompia sipuleita.
Tänä vuonna ei tullut jättiläisiä, mutta 4 suurinta painoi 498 g.
Mulla oli n. 100 kynttä itämässä. Siitä riitti hyvin kulhollinen käyttövaroiksi, ja 60 isoa kynttä ebsivuoden istukkaiksi + sitten parikymmentä ituvaiheet käyneitä peukalonpään kokoisia ykköskynttä, eli ei jakautuneita. Niistä pitäisi tulla ensi vuonna "normaalin" kokoisia, mikä se sitten onkaan.
Valkosipuli rakastaa kaliumia, eli kalkkia reilusti lannoitteen mukana.

Lisäksi tuli niitä pikkukynsiä joita oli kulhollinen. Ne  meni 3 litran purkkiin hapantuotteiksi. Veteen 1 l. lusikallinen merisuolaa, ja lisäksi pistin neilikkaa. Käynnistin hapanNagasuola kurkkujen liemellä. Valkosipuleista katoaa pistävät rikkiyhdisteet hapankäymisen seurauksena, ja jäljelle jää pientä tulisuutta ja uniikki maku.

Joskus pitänee kasvattaa hapanchiliä varten pubeja, mutta vielä on jäljellä joku purkki 2014 sadosta. Nagaa ja Reaperia on jauheena loppuiäksi.