Cumari o passarinho uudet lehdet kellanruskeita, missä vika?

Aloittaja Filago, marraskuu 22, 2007, 14:34:08 ip

« edellinen - seuraava »

Filago

Hei,

Ongelma lajikkeen Cumari o passarinho uusien lehtien kasvaminen esiin kellanruskean sävyisinä. Vanhemmiten vihreää alkaa hissuksiin lehtiin kertyä, mutta lehdissä myös "kuolioituneita" ruskeita kohtia, jotka nuoressa lehdessä ensin ilmaantuessaan aiheuttavat sen, että kasvaessaan lehti vääntyilee noiden kohdalta. Eli nyt taimen vanhemmat lehdet ovat jo vihreitä, mutta käppyräisiä, nuoret kellanruskeita.

Multa normaalia laimeaa kukkamultaa kevytsoralla lantrattuna, valona 20 w esl, kastelua kun kuiva. Muut samanikäiset mutta eri lajikkeita edustavat taimet, joukossa myös muita Chinensejä, pärjäävät samoissa oloissa hyvin.

Kuva löytyy päiväkirjaosiosta nimelläni olevasta ketjusta, tuoreimmasta postauksesta. Ajattelin ettei kannata tuplasti.. ja linkittääkään en osaa.

Filago, joka ei ole ennen kasvattanut chinensejä, ja sen kyllä huomaa ;)
#163

kocmok

Itsellä teki CoP teki ihan samaa, muutin vähän valaistusta, vähensin kastelua ja lisäsin suihkuttelua niin ongelma poistui.

AirMan

Minulla Cheyenne työntää keltaisia lehtiä, jos tuuletin ei ole jatkuvasti päällä. Ikkunalaudalla lämpöpatterin yläpuolella ja loisteputken alla on ilmeisesti liian kuuma, ellei ilmankierto ole kunnossa. Mitenkään ruttuun lehdet eivät kyllä mene.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Filago

No niin, nyt sitten vältän kastelua, ettei ainakaan märkyydestä pitäisi kellastua, ja suihkuttelen säntillisemmin. Raportoin sitten kun näen muutosta, ei varmaan ihan päivässä selviä.

Filago
#163

Jomppe

Merkit voivat olla valmiissa lehdissä pysyviä.
Muutokset näet vasta kun uusia lehtiä tulossa.
Noh, kyllä se siitä :D

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "kocmok"lisäsin suihkuttelua niin ongelma poistui.

Mitenkäs tuon suihkuttelun kanssa pitäis toimia: Pelkkää vettäkö vain? Lämpötilaltaan kylmää/haaleaa/kuumaa? Ja kuinka usein ja paljon?
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Jomppe

Itse käytän huoneenlämpöistä vettä.
Ja suihkuttelun tiheydestä en tiedä, suihkuttelen silloin kun sattuu muistamaan ja kerkeämään  :D
Joskus menee montakin päivää että en edes anna vettä, mikä on kuitenkin ihan hyvä; riu'ut kerkiää kuivahtaakkin välillä ;)
Tietenkinhän se on hyvä jos suihkuttelisi vaikka 3-4 kertaa päivässä..
Alussa suihkutin jopa 6-7 kertaa päivässä mutta ei sitä aina jaksa. :P (laiska?)

kocmok

Itse suihkuttelen töihin lähtiessä ja töistä tullessa kädenlämpöisellä vedellä ja illalla jos viitsin. Viime aikoina olen suihkutellut välillä myös laimealla merileväuutteella, ei siitä varmasti haittaa ole, mutten ole kyllä huomannut kovin suurta etuakaan.

Itselläni veikkaisin suurimmaksi ongelmaksi liikakastelun johon alkuinnostuksessa sorruin.