maaliskuu 28, 2024, 10:01:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


PikkuChilit

Aloittaja Täti-E, toukokuu 16, 2011, 02:01:10 ap

« edellinen - seuraava »

linker

Pitipä kurkata mihin linkkiini Chilivaari viittasi: hyötykasviyhdistyshän se siellä.
Ja samantien kasvihuoneelle kamera kaulassa, ja kuvaamaan jallujen päivän tilannetta.

Laitoin blogiini tämän päivän kirjoituksen loppuun kuvat noista hyötykasviyhdistyksen
Early-jalapenon taimesta, ja erikseen sen kukasta. Lisäsin vielä vertailun vuoksi
kuvan marketti-hybridi-F4-sukupolven "jalapenosta" joka poikkeaa melkoisesti
perinteisistä jalapenoista.

Jos näistä on apua tunnistuksissa, niin hyvä.
Blogisivu jonka lopussa kuvat:
http://kivipakari.blogspot.com/2011/05/chilijauhetta.html

ja kuvat erikseen:
Early Jalapeno:
http://1.bp.blogspot.com/-KYiG9vd4Bvs/Tdj3SyLz1TI/AAAAAAAAAis/wjFeM-70oX4/s1600/earlyhky.jpg
Ja sen kukka:
http://2.bp.blogspot.com/-bcFkv4AXHzA/Tdj3TGnbUhI/AAAAAAAAAi0/n_mBUfiiD2k/s1600/earlflow.jpg

Kun blogeista ja blogeista oli edellä puhe, niin kannan oman korteni:
Pidän blogia 75% kuvavaraston virkaa hoitamassa, mutta jonkin verran senkin kautta tulee
chilimaailmaa tarkasteltua. Tämä foorumi on kyllä ykkössijalla, mutta suodatin täytyy asettaa
signeerausta vastaavaksi   ;D


Täti-E

Chilit on onnistuneesti siirretty lasitetulle parvekkeelle kesäksi...

Pieni tappi voi myös ilmeisen kivasti, eikä kummemmin järkyttynyt varren poikkasemisesta  ::)

                       
Tässä kaksi Habaneroa, nämä ovat ilmeisemmin sitä klassista oikeaa habaneroa ilman etu- tai jälkiliitteitä.


ja Intian F1 sekä Pink Habanero kasvavat vauhdilla  :D !!! ainakin minun mittapuuni mukaan..


               
On ilo myös ilmoittaa että viidestä itsutetusta siemenestä kaksi, tarkemminsanoen Poblano sekä Jamaican bell ovat alkaneet itämään. Kuvassa Poblano



Sadosta viis, kunhan kasvit voivat hyvin. Voipi meinaan olla että kesällä en kerkeä satoa saamaan, mutta haitanneeko tuo, kun edellinen sato tuli tammi/maaliskuusa.

Täti-E

Tälleen täällä meillä. Onneksi ei ole tarvinnut taistella öttiäisten kanssa kuten muiden foorumilaisten..(koputan puuta)

Tässä komeilee oginaalit Habat:





Mikäli kaikista nupuista tulee podi, odotettavissa on melkoisen runsas sato :D

Pink Habanero:



Poblano:



Pieni Hot Lemon:



Pieni kummallinen Jamaican Bell:



Lisää kuvia bloggerin blogissa.

http://pikkuchilit.blogspot.com/



Täti-E

Oon tässä salaa vakoillut muiden päiväkirjoja ja nyt mieleeni hiipi kysymys. Miten pölytätte kukkia vai annatteko luonnon hoitaa homman? Onko vinkkejä siihen kuinka kukat pölytetän lasitetulla parvekkeella? Oon topsi-puikolla töpötelly kukasta kukkaan, mutta 3/4 kukista tippuu silti pois kukittuaan. Missä vika? Varsinkin Habat on ronkeleita asian suhteen..ne on kukinu kohta kuukauden ja vasta kaksi podia kehittymässä toisessa ei yhtään vaikka nytkin on auki varmaan 15 kukkaa. pikkuchilien kukissa on selkeesti siitepölyä ja ne satoaakin elkein joka kukasta, haban kukat ovat vain..silmämääräisesti jopa pölyttömiä :-\

PP

Lainaus käyttäjältä: Ekkis - kesäkuu 20, 2011, 11:34:21 ap
Oon tässä salaa vakoillut muiden päiväkirjoja ja nyt mieleeni hiipi kysymys. Miten pölytätte kukkia vai annatteko luonnon hoitaa homman? Onko vinkkejä siihen kuinka kukat pölytetän lasitetulla parvekkeella? Oon topsi-puikolla töpötelly kukasta kukkaan, mutta 3/4 kukista tippuu silti pois kukittuaan. Missä vika? Varsinkin Habat on ronkeleita asian suhteen..ne on kukinu kohta kuukauden ja vasta kaksi podia kehittymässä toisessa ei yhtään vaikka nytkin on auki varmaan 15 kukkaa. pikkuchilien kukissa on selkeesti siitepölyä ja ne satoaakin elkein joka kukasta, haban kukat ovat vain..silmämääräisesti jopa pölyttömiä :-\


Kasveja heilutteva ilmavirta, tärina/heilutus tai vedellä sumuttaminen riittää pölytykseen. Habat on voi olla ronkeleita satoamaan monesta syystä eikä vika ole tuossa tapauksessa pölytyksessä. Valoa ja lämpöä pitää olla riittävästi, jotta syntyy siitepölyä ja satoa.

Täti-E

Mulla menee kohta hermot. Ravistelen, suihkuttelen ja menen topsilla kukasta kukkaan ja mitään ei tapahdu. Jos tämän viikon luvatut helteet ei auta asiaa saan varmaan hermoromahduksen. Tosi ärsyttävää hoitaa nuita kuin omia lapsosiaan ja sitten kiitoksena on vain kauniit kukat jotka tippuu alas kukittuaan. Grrrr..

Pitää lisää illemmalla uusia kuvia niin saan jatkaa kiukuttelua  ::)

Torakka

itsellä ainakin chilit ennen vanhaan pölytty ihan pihalla  ;) Luonto hoitaa tehtävänsä ja niin edespäin

Täti-E

kyseessä onkin lasitettu parveke ::)

coco

Kyllä ne siellä lasitetulla partsillakin pölyttyy jos on olosuhteet kunnossa! Älä suotta ressaa!! ;) Toi topsipuikko pölytyskin toimii.. mut ei ne päivässä podiks muutu. Malttia..  8)

Täti-E

kesäkuu 29, 2011, 09:41:55 ap #29 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 29, 2011, 09:49:38 ap käyttäjältä Ekkis
Eka kukinta osui kivasti tuolle kylmälle ja pilviselle viikolle, onneksi uusia nuppuja on tulossa.Oon jotenkin tosi turhautunut, koska kukat ovat silmämääräisesti sen näköisiä että olisivat pöyttyneet, mutta sitten kasvi kuitenkin päättää tiputtaa kukan pois :'( en tiedä miten saisin neuvoteltua rehun pitäään kukkansa kiinni.Tässä on toistaiseksi mun ainoa habanero.
 

Jos totta puhutaan kaikki muut Chilit tekee satoa paitsi noi habat. Jopa tolu/raid kuurin saanut thaikkuchili. Kasvi on kovasti surkean näköinen, mutta toivon että se piristyisi tuosta.


Tulevia aarteita on nää taimet, jotka ovat niin pieniä että kuluttavat kesänsä kasvamiseen. Näiden kohdalta panostetaan ensikesään:
Intian F1, Poblano ja Pink Habanero:
   
Jamaican Bell ja pienin ja piskuisin Lemon Drop:
 

InkRose

Toi intialainen on sitten sellainen että tekee tosi ohutta vartta. Aika kevyitä ja kapoisia ovat tosin hedelmänsäkin. Tuntuisi viihtyvän rankassakin paahteessa, eikä ole ollut turhan nirso lannoitevahvuudesta. Mulla on habanero Sudden Death ikkunalla kukkinut ja satoakin tehnyt myös tuossa sadejakson aikana, mutta sisätiloissa on sillä pätkällä ollut se etu että yölämmöt pysyy suht korkeina. Valon lisäksi se lämpö nimittäin on sellainen minkä suhteen ainakin jotkut chinenset aika tarkkoja, joten sadejakson viileämmät yöt (tai päivät) saattavat riittää kukkien tiputtamiseen.

Täti-E

No katellaan mitä tämä viikko saa aikaiseksi  ::)
Kiitos vinkistä intialaisen suhteen sultahan se on tullutkin.
Mulla on jo kauhea hinku uusiin siemeniinja olen jo alkanut miettimään "tuplien" luovuttamista kavereille talven jälkeen. Talvetanhan ne toki itse, sillä jos jotain tapahtuu on sitten ainakin muutama "varakasvi" ;D
Ensikaudelle (eli ihan milloin vain!) olisi toiveissa saada ainakin Rocotoa, Inca Red Dropia ja Aji Cristalia...siemeniä otan foorumilaisilta mielellään vastaan ja maksankin jos haluavat.haha! Tietenkin muitakin hyviä ehdotuksia otetaan vastaan :P

Täti-E

Ei tarvinnut odottaa kuin yksi yö ja pieni podi löytyi puskasta..siis habanerosta ;D

coco

Vähä jaksaa varttua nii kyllä niit tulee!  ;D

Täti-E

Kävin pitkästä aikaan lukemassa chiliwikistä eri annuumien tietoja ja nyt väitän että mun "pikkuchilit" eli noi tapit ei ole mitään earlyjalopenoo.
Muodoltaan ja kasvutavaltaan ne on enemmänkin short yellow tabascon kaltaisia http://chiliwiki.fi/index.php?title=Short_Yellow_Tabasco ainoa ero on se että niistä tulee punasia. Perus tabasco se ei kai voi olla koska podit kasvaa alaspäin ???

Kävi muuten mielessä koristella ruukkujen pintaa esimerkiksi hienojakoisella hiekalla tai pienillä kivillä. Ei kai siitä aiheudu kasville häiriötä jos ovat altakasteluruukuissa? Meinaan vaan jos multa painuu liian tiiviiksi tms.

Foorumin vanhoiltaparroilta(ja emänniltä) kysyisin myös sitä että pitääkö Intialaisesta nyppii nuput pois kun ilmeisesti innostui niitä jo tekemään. Nuorikko on n.15cm pitkä (kuvii löytyy aikasemmista päivityksistäni..) kestääkö se hedelmän painon jos nyt sattuis tekemään sellasen?

PP

Lainaus käyttäjältä: Ekkis - kesäkuu 30, 2011, 22:32:30 ip
Foorumin vanhoiltaparroilta(ja emänniltä) kysyisin myös sitä että pitääkö Intialaisesta nyppii nuput pois kun ilmeisesti innostui niitä jo tekemään. Nuorikko on n.15cm pitkä (kuvii löytyy aikasemmista päivityksistäni..) kestääkö se hedelmän painon jos nyt sattuis tekemään sellasen?


Kestää se, mutta kasvu voi pysähtyä pitkäksi aikaa, jos noin pieni kasvi tekee podeja. Nyppisin nuput pois ja antaisin kasvaa vielä.

Täti-E

Sori Foorumilaiset että muutin taas nimee. Onhan se tylsähomma että kannattaa pitää sellaiset asiat erillään joita ei työhönsä halua sotkea. Google kun on niin ihana asia.

Täti-E

heinäkuu 08, 2011, 12:47:12 ip #37 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2011, 12:56:43 ip käyttäjältä Täti-E
Kirvat eivät jätä rauhaan mun thai chiliä. Ihmettelen miksei ne levii muihin?? Olen antanut kaksi kertaa puutolusuihkeen, kerran raidia ja nyt mitä? Eka Podi alkaa punastelemaan enkä ole enään varma onko raidi tai tolu soveliasta mikäli chiliä meinaa maistaakkin. Onko mäntysuovalla mitään varo aikaa?

Edit..taitaakin olla vihannespunkkeja? koska muistuttavat pieniä hämähäkkejä ja mielestäni kirvat on isompia. Mitä teen?

Noseleap

http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page=Ansaripedotharraste

Tai keräämään leppäkerttuja. Noihin perkeleisiin ei normimyrkyt tehoa, eli kemikaalipuolella on sitten Provado. Noi vihaa kosteutta eli sen nostaminen jeesaa myös.

Lamppu ilmeisesti toimii ok? Hyvää kesänjatkoa!

Täti-E

Lamppua en ole vielä päässyt testaamaan, kun kauhee tavarahärdelli vieläkin päällä. Tänään vois muistaa kokeilla :) Hauskaa kesää myös sinne!