Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Nuo yrttien viljelyyn tehdyt vekottimet tuottaa pettymyksen aina. Vaikka yrittäisi vaan yrttejä ... Tuossa kysytyssä mallissa ei taida olla edes vesipumppua. Pelkkä "parvekelaatikko" reiällisellä kannella. Ja hintaa kai 50€ ...  ???

Ja ylihintaisiahan ne on kaikki. Pieniä vesipumppuja saa eBaystä alk. 2.5€/kpl. Monenmoisia muovilaatikoita, parvekelaatikoita ym. saa muutamalla eurolla. Ohjeita löytyy myös esim. Trofast-NFT Chiliyhdistyksen sivulla. Itse oon tehnyt jo useita NFT-liruttimia IKEA'n suuremmista ALGOT-sarjan laatikoista: Niissä pohjamitta on ~40x60cm. Reso-laatikoon menee jo 30 litraa vettä. Materiaali on siistin valkoista eikä päästä juuri valoa läpi. Siinä paljon parempi kuin se Trofast ... Tottakai samoista laatikoista vosi virittää esim. ebbin, jos haluaa hiljaisuutta. Ebbissä pumpun ei tarvitse käydä kuin pari-kolme kertaa päivässä 5min. Pelkästä laatikosta kannella saa sopivan reikäporan kanssa vaikka taimibublerin ja isommillekin kasveille publerin. Laatikot maksaa muistaakseni 7€ se iso ja 4€ matala malli ja 3€ kansilevy ... Tai vähän enemmän. Muistelisin että koko NFT maksoi alle 20€ ...

Yrttilaatikoista on tullut kokeiltua Tregren Herbie ja Zengrow6. Herbie oli kivannäköinen, mutta 3 yrtinkin kanssa kävi ahtaaksi tosi nopeasti. Basilika kasvoi ohi lampun kuukaudessa. Persiljankin kanssa se lamppu jäi ihan liian lähelle. Joku yksi pikkuchili siinä voisi kasvaa, jos leikkaa ahkeraan ...

Zengrowssa mulla ei ole ollut sitä valaisinta, vaan käytän muita valoja. Se on 6'lle taimelle tai pistokkaalle ihan ok, ehkä pari kuukautta, kunnes tila loppuu. Olis siinä viime keväänä kesäkuuhun asti pari baccatum -varataimea ja hyvin ne viihtyi. Ehkä yksi puska voisi olla ihan isonakin. Pitää vaan sitten lisäillä vettä lähes joka päivä ...

Vesiviljelyssä oleellista on se veden [=ravinneliuoksen!] hapettaminen. Mikä tahansa lirutin kun liikuttaa vettä johon juuret pääsevät, toimii. Kunhan ei koko kasvi likoa veden alla. Passiivinen hydro on myös tosi varteenotettava tapa kasvattaa kotona: Siinä kasvu ei karkaa käsistä ihan niin helposti  :D ;)

Mä tein noita passiivihydroja Pauliina-ruukuista urakalla ennen: Sinne vaan yksinkertaisesti hydrosoraa ja istuttaa kasvin [=kivivillakuutio, Jiffy-patukka tai pestyt juuret] noin puoliväliin sitä soraa. Täyttää säiliötä varsinkin alussa niin, että vedenpinta nousee välipohjan yläpuolelle, vaan ei peitä sitä juurakkoa. Toinen vaihtoehto on jättää välipohja kokonaan pois, mutta sitten vettä mahtuu vähemmän. Sitä vedenpintaa pitää voida seurata jotenkin, niin ettei nouse liian korkealle ja hukuta kasvia. Pätkä jotain putkea säiliöön samaan tapaan kuin säilöruukuissa. Isompaan Pauliina- ym. säiliöruukkuun voi sitten lisätä myös pienen ilmakiven ilmapumpun kanssa jos/kun haluaa tehostaa kasvua kesäkaudella. Ongelmaksi vaan käy vedenkulutus. Isommissa ruukuissa johon menee 4-6 litraa, täytyy niissäkin lisäillä litkuja harva-se-päivä. Ja ec-mittaria saa käyttää ahkeraan! Passiivihydrossa ja aktiivisessakin saattaa litku väkevöityä aika rajusti kun kasvi juo vedet ja ravinnetta onkin enemmän kuin kuluu. Sen voi välttää vaihtamalla vedet kokonaan aika usein. Ravinteeksi yksinkertaisimmillaan Puutarhan kesää tai jotain Nutriforten Hyötykasvilannoitetta yms. Tai sitten hienoja kalliita GHE ym litkuja. Tai säkit Yaran ammattilannoitteita ... Supstraali ei oikein toimi. Eikä merileväuute ... Noihin valmiisiin pikkuvirityksiin ei kannata rahojaan tuhlata. Vähän parempia valmiita on sitten tietysti Chilitarvikkeessa, Pavunvarressa ym. ala kaupoissa. Nutriculturen boksit ainakin kohtuuhintaisikin. Rumia mustia, ja mun mielestä aika äänekkäillä pumpuilla. Omat on parempia!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mige88

Hellou. Alottelin tossa kasvatuksen ja tuli mieleen että mimmosen lampun tartten? Koti on aika hämärähkö mutta kummiskin tulee hieman ulkoolta valoa. Käykö joku perus ikean pöytälamppu alkuun? Minkä vattiset/lumenet? Ja mikäs virka on folion käärimisessä ruukkuun (videoista nähty).

Plantopia

maaliskuu 13, 2019, 15:26:34 ip #10822 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2019, 15:29:13 ip käyttäjältä Plantopia
Eli tossa aiemmin oli puhetta että kookoksessa voi aloittaa lannoituksen jo sirkkalehdillä. No, niinpä tein laittamalla varovasti puutarhan kesää. Muuten on lähteneet kasvamaan hyvin, mutta lehtien reunat on nyt ruvenneet tummumaan (kuva). Annoinko kuitenkin liikaa lannoitetta vai liian vähän? Ekaa kertaa siis kookoksessa kasvattelen...



Edit: Niin mietin tarviiko tosta edes huolestua? Kuoleeko noi kohta vai murehdinko turhia?  :D

sorrii

Aika vaaleilta näyttää. Mä antaisin jo lähes täydellä annoksella tuossa kohtaa ... Joku EC 1.5 ei niille tee muuta pahaa, kuin panee ehkä liikaa kasvamaan  8)
Näkee sen yliannostuksen kyllä sitten, jolloin voi antaa pelkkää vettä välillä. Tuo EC 1.5 tulee suurimpiirtein jauhemaisilla lannoitteilla 10-15g/10l. Kukkura-teelusikka/ 4l. Kookoksessa saa käyttää samoja vahvuuksia kuin vesiviljelyssä. Toki passiivisessa kasvatuksessa on vaara, että ravinteita kertyy liikaa, jos ei välillä huuhtele pelkällä vedellä ...

Minä annan sirkka-taimillekin puolikasta annosta. Lirutan lientä oikein kunnolla ja otan ylimääräiset pois alustalta. Joskus joku taimi jää kitukasvuiseksi varmaan niin. Suurin osa lähtee hyvin kasvuun. Kerran yhdessä pienessä lirutinhydrossa kasvoi bonchiksi leikattu Biquinho, joka oli tiputellut marjojaan sinne soran sekaan. Kevättälvella alkoi nousemaan pikkutaimia sorasta, kuin rairuohoa. Mittasin sen vesisäiliön EC'n, joka oli noussut 4'ään kun olin pari kuukautta vaan aina lisännyt täysvahvaa [EC 1.6] litkua siihen 4l säiliöön ... Hyvin viihtyivät chinense-idut siinäkin! Saattoi toki se vedenkierto auttaa ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Plantopia

Ok, siispä lisää Puutarhan Kesää, ja katotaan miten käy :D

saok

Mitenkäs olette harson kanssa totuttaneet kevätaurinkoon? Viime vuonna poltin suurimman osan rehuista, vaikka kuinka varovasti koitin totutella.
Onnistuuko harson kanssa fire and forget? Eli harso päällä pihalla x aikaa ja sitten x ajan päästä harso pois, eikä palovammoja?

Huru-ukko

maaliskuu 22, 2019, 19:35:43 ip #10826 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2019, 19:37:42 ip käyttäjältä Huru-ukko
Kaksinkertainen harso viikon, ja toisen viikon yksinkertainen harso.

Itse totutan aurinkoon viemällä ne viikoksi ulos varjoon, ja toisen viikon ajan siirtelen niitä pikku hiljaa aurinkoon.

saok

Minulla paistaa tuohon pihaan aamupäivän, ehkä 14 saakka, ja jälki oli kyllä karua ihan parin kolmen tunnin ulkoilutuksilla. Selvishän ne elossa, mutta kasvu tyrehtyi pitkikisi ajoiksi.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: saok - maaliskuu 22, 2019, 23:40:05 ip
Minulla paistaa tuohon pihaan aamupäivän, ehkä 14 saakka, ja jälki oli kyllä karua ihan parin kolmen tunnin ulkoilutuksilla. Selvishän ne elossa, mutta kasvu tyrehtyi pitkikisi ajoiksi.

Eli ilman suojaa 3 tunniksi ?. Kyllä se polttaa lehtiä.

el pimiento

maaliskuu 23, 2019, 10:47:11 ap #10829 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2019, 11:53:53 ap käyttäjältä el pimiento
Missä vaiheessa kasvit uskaltaa viedä pysyvästi lasitetulle parvekkeelle pääkaupunkiseudulla? Onko huhtikuun puolivälissä liian aikaista?
Onko tuuletuksen järjestäminen tärkeää eli kesällä kun lämmöt nousevat 50 asteeseen? Riittääkö, että pitää huolen veden saannista vai pitääkö muistaa käydä avaamassa myös osa laseista?

Toinen kysymys liittyy kastelujärjestelmään. Alun perin tarkoitus oli käyttää vesiviljelyä mutta tulin siihen tulokseen, että riskit ovat liian suuret, koska parvekkeen sähköjä ohjataan valokatkaisimella ja todennäköisyys sille, että vahingossa painaa väärää katkaisijaa on aivan liian suuri ja jos näin käy epähuomiossa, niin kaikki kuolevat, kun pumput eivät toimi. Tulin siihen tulokseen, että passiiviseen järjestelmä on parempi. Ensin harkitsin AutoPotia mutta päädyin kuitenkin lopulta Blumat-järjestelmään ja kasvualustana olisi tarkoitus käyttää kookosta.
-> Selviänkö tekemättä reikiä ruukkujen pohjiin - eli pystyykö tuo Blumat pitämään kosteuden oikealla tasolla? Teoreettisesti ajatellen mielestäni nuo reijät eivät olisi tarpeen mutta onko asia käytännössä siten?

Huru-ukko

maaliskuu 23, 2019, 13:42:18 ip #10830 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2019, 13:45:05 ip käyttäjältä Huru-ukko
Mahdollista on että reiättömässä ruukussa vettä kertyy liikaa ruukun pohjalle. Asia selviää kun muistaa kokeilla ruukkujen painoa.

Liika vesi = mahdollisuus juurimätään.

Blumateista ei kokemusta, mutta olen tippakastelua harrastanut vuonna viis muovisella vesijohtoputkella, jossa tippojen määrää säädin rosteriruuveilla.

sorrii

Aina puhutaan chilien palamisesta  ??? ... Mulla ei ole koskaan palanut yksikään ..  :-\ (paitsi Baygonilla/Raidilla)

Enpä sitten tiedä saako taimet jonkunlaista toleranssia jo ikkunoilla 3-kertaisten lasien takana, mutta lasitetulla parvekkeella ainakin tulee 50% UV-säteilystä läpi valmistajan [Lumon] mukaan. Partsille oon siirrellyt yleensä isommat taimet ja tomaatit niin pien kun saan sen keväällä siivottua syksyn jäljiltä  ??? ... On muuten aika tulevalla viikolla jos ei pitkä sääennuste lupaile kauhupakkasia. Lasiparvekkeelle tottuneita chilejä (ja tomaatteja) oon siirrellyt ulos jokseenkin suojaamatta. Yleensä kyllä ne menee jnokun mupvin alle ulkona ...

Lasiparvekkeella ovat chilit ja tomaatit viihtyneet kaikki ilman mitään suojia. Mulla suunta itä-kaakko: Aamusta ~klo13 asti paistelee aurinko. Kurkun taimet oon saanut siellä poltettua kyllä useammankin kerran. Enkä usko että johtuisi lämmöstä. Mittarihan mulla näyttää usein ~50 astetta, mutta ei kyllä ole todellinen lämpö. Kaiteen varjossa on ollut max 40 .. Eilen (tai toissapäivänä) näytti muuten digimittari parvekkeella 34 astetta. Ulkona lähellä nollaa ...

Sitä totuttelua ja harsoja oon vähän käyttänyt rocotoilla ja jollain talvehtineilla ajeilla, jotka oon vienyt ulos viljelypalstalle ensimmäisinä, toukokuussa. Mun tapa on ollut, että teen jonkunlaisen keppi-harso aidan jonka varjoon laitan kasvit. Muuten oon kaikki kuljetellut ilman erityistä suojaamista kasvihuoneeseen (pc-kenno) sekä kaaritunneleihin joissa on Honkkarin Tarha kasvuhuonemuovi päällä. Kasvihuonepaikkaa (valmistumista) odotellessa oon niitä taimia pitänyt taivasalla puolihuolimattomasti jonkun puun puolivarjossa ...
MUN käsitykseni on, ettei chilit ja tomaatit helposti pala. Ehkä jossain suojaisella pihalla/parvekkeella johon aurinko paistaa tunteja esteettömästi ja vielä ilma seisoo eli on kuuma ... Ehkä hyvä olisi pitää taimia paikassa jossa jaksaisi itse maata yhtä pitkään ilman aurinkosuojaa  8) ... En mä kyllä jaksaisi aurinkoilmalla kennokasvarissakaan maata varttia pidempään  ???

Mulla on ollut parvekkeella 10v monenlaisia vesisysteemeitä. Virran olen vienyt jatkoroikalla, jossa omat ajastimet. Ovi on vähintäänkin rakoisellaan huhtikuusta marraskuuhun. Keväällä ja syksyllä kestää muutaman asteen pakkasetkin, kun oon vähän lisännyt styrofoamia lattiaan, kattoon, kaiteisiin sekä tiivisteet laseihin. Kerrostalossa ei asunnon lämpö tipu paria astetta enempää vaikka olisi kova pakkanenkin; vetoa voi vähän olla lattialla. Muutama vuosi sitten pidin kokeeksi pari ebbiä [AC ja LD] Tapaninpäivään asti parvekkeella! Silloin oli parikymmentä astetta pakkasella ja laseihin tuli 3cm kerros jäätä. Resoissa lattialla oli jo ohut jää, mutta vanhat isot ajit kesti hyvin. Viimeinen sato meni roskiin ...  ??? [maistui pahalle]

Musta hyvä vesiviljelysysteemi on tehty niin, että kasvit pärjää vähintään pari päivää vaikka pumppu tilttaisi. Mä oon tehnyt monta viritystä pienillä aurinkokennopumpuillakin hydrosoraan. Niissä on hyvä jäädä pari senttiä vettä pohjalle, jolloin toimii kuten passiivinen hydro. NFT'ssäkin kasvin juuret kasvaa nopeasti kuitukangasta pitkin resoon, kunhan ei ole liian iso.
Mökillä on ollut Autopotteja varmaan jo 10 vuotta. Ne on ollut loistavia! Ongalma on ollut alkuun se, että multa on kokoajan liian märkää normaalilla tavalla. Oon sitten kokeillut kookoskuidulla, hydrosoralla, perliitillä ja turpeella. Nykyisin käytän kokoskuitua joka jatkettu perliitillä. Ruukkujen pohjalla 3cm hydrosoraa. Kaikki on toiminut, eikä ole venttiili mennyt tukkoon kuin pari kertaa. Niitä on kuitenkin ollut 9kpl ja 10 vuotta käytössä. Aika varmatoimisia siis ... Mökillä saivat olla pahimmillaan 3 viikkoa keskenään ilman ihmisen hoivaa.

Sellainen passiivinen systeemi toimi kanssa aika kivasti, että istutin kasvit 3-7 litraisiin ventipotteihin, joihin myös hydrosoraa pohjalle reilusti 4-5cm. Kuitukangas väliin, ja kookoskuitua päälle. Alustoina esim. niitä mustia 40cm leveitä muovialustoja joita löytyy 60cm, 80cm, 100cm, 120cm ... Sellaisissakin voin liruttaa siihen alustalle 3-4cm vettä/ravinnelitkua kun oon poissa useampia päiviä. Kookos imee hyvin vettä hydrosoran läpi ja pysyy sopivan märkänä. Ventipotissa vastaavasta juuret saa hyvin happea. Jos ei olisi ennestään Autopotteja muitakin systeemeitä, niin saattaisin kaikki kasvit kasvatella noin. Yhteen tuollaiseen alustaan tein ohuesta styrofoamista suojalevynkin päälle, jossa on leikattu reiät niille Venttipoteille jolloin vesi pysyy viileämpänä ja varjossa. Ei niissä muissakaan mitään ongelmia ollut .... Liikakastelu on paha ongelma lähinnä vain mullassa.

Hätävarana mulla on aina litran pullo OxyPlussaa tai Liquid Oxygenia [12% vetyperoksidi] Sitä lirautan kasteluveteen 0,75ml/l silloin tällöin rutiinilla kaikissa vesiviljelysyteemeissä. Joskus jopa kookokseen puolet laimeampaa. Pari vuotta sitten laitoin rutiinilla aina sitä kaikkeen kasteluveteen. Nyt harvemmin ... Noissa passiivisissa vesisysteemeissä se on varmasti hyödyllistä silloin tällöin. Se on halpaa ainetta kuitenkin eikä tuolla annoksella vahingoita edes sirkkalehtisiä taimia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

Tarkoitukseni on siirtyä suurtuotantoon. Eli NFT-järjestelmään 4 taimea ikkunalaudalle kasvamaan. Kysyisin kokeneilta onko tuo
NFT GT424 sopiva? Pituus 1110mm ja vesitila 45l.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: morssubita - maaliskuu 25, 2019, 20:35:54 ip
Tarkoitukseni on siirtyä suurtuotantoon. Eli NFT-järjestelmään 4 taimea ikkunalaudalle kasvamaan. Kysyisin kokeneilta onko tuo
NFT GT424 sopiva? Pituus 1110mm ja vesitila 45l.


Älä laita noin pieneen 4 chiliä, ei mahdu millään, kasvaa niin isoksi. Itsellä 150cm pitkä 70l nft, jossa kaksi chiliä

morssubita


[/quote]

Älä laita noin pieneen 4 chiliä, ei mahdu millään, kasvaa niin isoksi. Itsellä 150cm pitkä 70l nft, jossa kaksi chiliä
[/quote]

Oho, enpäs arvannutkaan, että ne vaatii noin paljon tilaa. Neljälle taimelle olisi sitten ilmeisesti sopiva NFT GT901.
Pituus 2095 mm ja vesitila 80l. Vai riittääkö tuokaan vesitila?

sorrii

Olisikohan asunnon ikkunan edessä niin hyvät olosuhteet etteikö 4 jotain chiliä mahtuisi ..
Riipuuhan se lajistakin. Chinensejä varmasti on turha yrittää 2 enempää, varsinkaan lisävalojen kanssa. Muita, varsinkin valikoituja pienikasvusia lajikkeita hyvinkin. Ahtaassa ne vaan sitten kasvaa vähemmän ja tuottaa huonommin.

Tehokasvatus ja ikunan edessä tuo vähän ristiriitaisen käsityksen mitä tässä on tarkoitus. Mä oletan että se on tehokasvatusta verrattuna pariin kukkauruukkuun ikkunalaudalla. Jos sitten on oikeesti myös tehovalot, eli pari isoa lediä tai natikkaa, niin sillä ikkunalla siinä ei enää kai paljon ole merkitystä. Silloin kai se kaksi kasvia. Tai kolme laihaa ...  :-\

Mulla on ollut monena kesänä lasiparvekkeella reilun metrin pituisessa, 20cm leveässä ebbissä 4 ajia. Onhan ne peittänyt kokonaan näkymän ulos, mutta kasvaneet ja tehneet satoakin. Toki oon joka syksy myös katunut ja päättänyt, että ensi kesänä en sorru samaan. Mökillä kasvarissa oon ollut vuosikausia autopoteissa -kuinka ollakaan- lähinnä ajeja 6 tai jopa 8kpl per sivu =240cm ...  ??? ... sama juttu: Kyllähän ne elää ja satoakin tekevät. Ahdasta vaan on ja vähän kaduttaa syksyllä  8) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: morssubita - maaliskuu 25, 2019, 21:56:45 ip
Oho, enpäs arvannutkaan, että ne vaatii noin paljon tilaa. Neljälle taimelle olisi sitten ilmeisesti sopiva NFT GT901.
Pituus 2095 mm ja vesitila 80l. Vai riittääkö tuokaan vesitila?


Vesitila ei niinkään ole se ongelma, vaan se, että vesiviljelyssä jos valoa on paljon, chili kasvaa helposti jopa 2,5m korkeaksi ja 2m leveäksi.
Tuossa esim. mitä sain 4-5kk aikana siemenestä kasvamaan. Eri järjestelmä, mutta vesiviljelyssä kuitenkin. Ajatteleppa tuollaisia neljä vierekkäin, niin ei mahdu millään metrin matkalle

sorrii

Mun vastarannankiiski-ajatukseni parustuu kokemuksiin alkuaikoina, kun kokeneet kasvattajat olettavat, että kaikilla on ne ihanneolosuohteet, välineet, tilat, ja tavoite saada jättisato. Itseäni kiinnosti tutustua mahdollisimman moniin lajeihin, ja sadoksi riitti että saa muutaman podin maistiaisiksi -riittää vieläkin uusilla kokeliluilla.

Jos siis tilanne on että käyttäjä x tarkoittaa siirtymisellä tehoviljelyyn vain siirtymistä siistimpään ja helpompaan vesiviljelyyn, mutta kasvatuspaikka on yhden ikkunan edusta asunnossa ilman tehovaloja. Ja vaikka hyvien valojenkin kanssa, niin voisin kuvitella jättisatoa ja -kasveja tärkeämmäksi, että on esim. neljää erilaista lajia. Onhan se 4 kasvin kasvattaminen 1200mm nft'ssä ihan mahdollista. Pitää vaan leikellä ahkeraan.

Mä olen kasvattanut vastaavassa tilassa 8kpl chinense taimia keväisin ihan isoiksi juurikin ikkunan edessä olevalla pöydällä jossa valona kaksi 120cm/100W kasvilediä. Ikkuna itään, joten valot päällä iltapäivisin. Onhan noista jokunen maistiainen tullut aina keväälläkin kun on idätelty tammikuun alussa. Veden kierrättämisen kyllä lopetin ekan kokeilun jälkeen  ???
Mun tarkoitukseni kuitenkin oli siirtää ne taimet touko-kesäkuussa muualle. Passiivisellakin vesiviljelyllä tulee kyllä riittävän tukevia taimia mun tarpeisiini, ja joutuu leikkelemään sittenkin ...

Kyllähän toki fakta on, ettei vesiviljely ole tarpeellista eikä hyväkään taimikasvatuksessa koko kevättä, jos ne aikoo siirtää  ;). Mutta jos haluaisin kasvattaa ahtaissa sisätiloissa monta erilaista chiliä, niin onnistuuhan se noinkin. Kotona laittaisin kyllä mieluummin ebbin, joka ei hurise tai lirise kokoajan, ja jossa voi liiallista kasvua hillitäkin harventamalla tulvajaksoja. Kyllähän nuo hengissä pysyy yhdelläkin tulvalla päivässä. NFT'lläkin oon kokeillut ajastaa yöksi hiljaista ilman ongelmia. Ei kukaan kiellä ajastamasta vähemmälle sitä lirinää päivisinkin jolloin liiallinen kasvu hidastuu.

*****************

Joskus 10v sitten innostuin heti ekan kesän multakasvatusten ja -pettymisten jälkeen vesiviljelystä. Laitoin lasiparvekkeelle tuon 105x25cm RST-altaan ja ison Ikea-laatikon alle resoksi: Ebbi. Siihen muistaakseni 5 kasvia. Ajeja lähinnä. Loppukesästä olin kokonaan poistanut vain yhden kasvin. Muut kasvoi narujen varassa peittäen koko 2½m leveän lasiseinän. Kyllä siitä satoa tuli ihan kivasti ... Aji Cristalia, Lemondroppia, PI441551 [bishops hat, ubatuba tms.?] ja Aji Habaneroa. Se oli hyvä setti ja satoa riitti jaettavaksikin ...

Keittiössä oli toinen ebbi tehtynä parista muovisesta muuttolaatikosta ~50x70cm. Siinä taisi olla siististi kahdessa rivissä 6 tai jopa 8 kpl kaiknelaisia ajeja: Olin lukenut että ne kasvaa vähemmälläkin valolla. Katossa oli 250W natikka ja joka puolella pöydillä pienempiä passiivihydroja ja seinähyllyjä ... kaikkea ...  ??? ??? .. Taisin muutamankin kerran kevään, kesän ja syksyn aikana repiä 2-3 metrisiä köynnöksiä irti toisistaan ja kuljettaa biokeräykseen pari jätesäkillistä chilin varsia ... ja vituttihan se, kun en oikein tajunnut mikä on vialla  :-[ :-X :-\

Oli sekin silti ihan opettavainen tapa kasvattaa chilejä. Sain silloin jopa 2 podia Trinidad Scorpion Moruga Blendistä - ja 5 vuoden trauman, niin etten uskaltanut supertulisiin koskea ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 26, 2019, 14:42:45 ip
Mun vastarannankiiski-ajatukseni parustuu kokemuksiin alkuaikoina, kun kokeneet kasvattajat olettavat, että kaikilla on ne ihanneolosuohteet, välineet, tilat, ja tavoite saada jättisato. Itseäni kiinnosti tutustua mahdollisimman moniin lajeihin, ja sadoksi riitti että saa muutaman podin maistiaisiksi -riittää vieläkin uusilla kokeliluilla.

Jos siis tilanne on että käyttäjä x tarkoittaa siirtymisellä tehoviljelyyn vain siirtymistä siistimpään ja helpompaan vesiviljelyyn, mutta kasvatuspaikka on yhden ikkunan edusta asunnossa ilman tehovaloja. Ja vaikka hyvien valojenkin kanssa, niin voisin kuvitella jättisatoa ja -kasveja tärkeämmäksi, että on esim. neljää erilaista lajia. Onhan se 4 kasvin kasvattaminen 1200mm nft'ssä ihan mahdollista. Pitää vaan leikellä ahkeraan.

Mä olen kasvattanut vastaavassa tilassa 8kpl chinense taimia keväisin ihan isoiksi juurikin ikkunan edessä olevalla pöydällä jossa valona kaksi 120cm/100W kasvilediä. Ikkuna itään, joten valot päällä iltapäivisin. Onhan noista jokunen maistiainen tullut aina keväälläkin kun on idätelty tammikuun alussa. Veden kierrättämisen kyllä lopetin ekan kokeilun jälkeen  ???
Mun tarkoitukseni kuitenkin oli siirtää ne taimet touko-kesäkuussa muualle. Passiivisellakin vesiviljelyllä tulee kyllä riittävän tukevia taimia mun tarpeisiini, ja joutuu leikkelemään sittenkin ...

Kyllähän toki fakta on, ettei vesiviljely ole tarpeellista eikä hyväkään taimikasvatuksessa koko kevättä, jos ne aikoo siirtää  ;). Mutta jos haluaisin kasvattaa ahtaissa sisätiloissa monta erilaista chiliä, niin onnistuuhan se noinkin. Kotona laittaisin kyllä mieluummin ebbin, joka ei hurise tai lirise kokoajan, ja jossa voi liiallista kasvua hillitäkin harventamalla tulvajaksoja. Kyllähän nuo hengissä pysyy yhdelläkin tulvalla päivässä. NFT'lläkin oon kokeillut ajastaa yöksi hiljaista ilman ongelmia. Ei kukaan kiellä ajastamasta vähemmälle sitä lirinää päivisinkin jolloin liiallinen kasvu hidastuu.

*****************

Joskus 10v sitten innostuin heti ekan kesän multakasvatusten ja -pettymisten jälkeen vesiviljelystä. Laitoin lasiparvekkeelle tuon 105x25cm RST-altaan ja ison Ikea-laatikon alle resoksi: Ebbi. Siihen muistaakseni 5 kasvia. Ajeja lähinnä. Loppukesästä olin kokonaan poistanut vain yhden kasvin. Muut kasvoi narujen varassa peittäen koko 2½m leveän lasiseinän. Kyllä siitä satoa tuli ihan kivasti ... Aji Cristalia, Lemondroppia, PI441551 [bishops hat, ubatuba tms.?] ja Aji Habaneroa. Se oli hyvä setti ja satoa riitti jaettavaksikin ...

Keittiössä oli toinen ebbi tehtynä parista muovisesta muuttolaatikosta ~50x70cm. Siinä taisi olla siististi kahdessa rivissä 6 tai jopa 8 kpl kaiknelaisia ajeja: Olin lukenut että ne kasvaa vähemmälläkin valolla. Katossa oli 250W natikka ja joka puolella pöydillä pienempiä passiivihydroja ja seinähyllyjä ... kaikkea ...  ??? ??? .. Taisin muutamankin kerran kevään, kesän ja syksyn aikana repiä 2-3 metrisiä köynnöksiä irti toisistaan ja kuljettaa biokeräykseen pari jätesäkillistä chilin varsia ... ja vituttihan se, kun en oikein tajunnut mikä on vialla  :-[ :-X :-\

Oli sekin silti ihan opettavainen tapa kasvattaa chilejä. Sain silloin jopa 2 podia Trinidad Scorpion Moruga Blendistä - ja 5 vuoden trauman, niin etten uskaltanut supertulisiin koskea ...


Minusta @sorrii ymmärsikin, että "tehoviljely" oli ironiaa. Ja jos ei ymmärtänyt, niin täytyy selventää kirjallista ulostuloa jatkossa.
Tarkoitus siis oli, että kokeilen vesiviljelyä, ihan vaan uteliaisuudesta. Tosin viime kesänä kaksi Lemon Droppia kasvattivat  ihan vaan ruukussa sellaiset puskat, että en välttämättä edes  tarvitse parempaa kasvua. Mutta kokeilu on kivaa.

sorrii

Mun kokemuksissani palkitsevinta kokeilua pienissä tiloissa on ollut passiivinen vesiviljely. Se jaksaa vuodesta toiseen hämmästyttää kuinka helposti pieniksikin leikatut chilit alkavat tehdä hedelmää, kunhan on valoa. Joku Lemondrop "bonchi" tai pistokas voi tehdä jatkuvasti harvakseltaan hedelmää parin litran säiliöruukussa hydrosorassa.

Mulla oli yhtenä talvena 4 erilaista pikkupuskaa 20cm Pauliinaruukuissa ja tuli chilejä yli oman tarpeen koko talven. Lemondrop, Aji Benito, Habanero White Peruvian [White Bullet]  ...  ja taisi olla toinenkin LD. Silloin kävi vähän mielessä että on tää vähän hullujen hommaa, kun aina pitää olla koko kämppä viidakkona kesät talvet, vaikka neljällä pikkupuskallakin pärjää ...  ???

Niillä passiivihydroilla kokeilin toki semmoistakin, että tehostin kasvua laittamalla pienen ilmakiven vesisäiliöön: White Bullet Habanero kasvoi melkein metrin mittaiseksi, muttei tuottanut musta satoa juurikaan enempää! Rääkkäämällä nuo on äkäisempiä ja yrittävät paniikissa lisääntyä ... Suosittelen kokeilemaan tuota passiivihydroilua!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`