maaliskuu 28, 2024, 10:05:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Suosikki-chinence vuodelle 2017

Aloittaja Whili, marraskuu 02, 2016, 22:01:53 ip

« edellinen - seuraava »

Suosikki-chinence vuodelle 2017

Orange habanero
11 (22%)
Bonda ma Jacques
3 (6%)
7 pot
3 (6%)
Habanero Brown Large
2 (4%)
Caribbean Red Habanero
5 (10%)
Goronong
2 (4%)
Harolds st Bart`s
2 (4%)
Fatalii
5 (10%)
Naga Morich
8 (16%)
Trinidad Scorpion
8 (16%)
Tobago sweet
7 (14%)
Brasileiro marimbondo
1 (2%)
Scotch bonnet
8 (16%)
Belize red
1 (2%)
Hainan Yellow Lantern
9 (18%)
Jigsaw
3 (6%)
Carolina reaper
7 (14%)
Red savina
0 (0%)
Pink habanero
1 (2%)

Äänestäjiä yhteensä: 50

Whili

Kokeillaampa taas löytää suosikkia ensi kaudelle  :D

Ja kommentteja mukaan mausta, kokemuksista ja kaikesta muustakin.
Jos ei suosikkia löydy listalta niin kerroppa oma mielitiettysi  8)

Itse ajattelin ehkä (siis mikäli chinencejä kasvatan) koittaa Hainan yellowta tai Tobago sweettiä  >:D

jussa

Itse ajattelin 2017 koittaa kasvatella parvekkeella chinensejä. Tykkäsin kovasti HYL:stä, kun sitä vuosijuhlassa maistelin, mutta en ajatellut kovin tyrkkynä olla ensimmäisten joukossa siemeniä kyselemässä, ehkä 2018 sitten?

Siemeniä olen haalinut seuraavista lajikkeista:

  • aji dulce amarillo

  • trinidad perfume

  • CGN 21500

  • fidalgo roxa

  • ojos de pescado

  • brown bhutlah

  • emabssy naga



Näistä kaksi ensimmäistä on kai käytännössä tulettomia tai mietoja ja kaksi viimeistä tarttui mukaan vuosijuhlista (kiitos Bluesman!). Kaikkia noita lajikkeita en välttämättä kasvattele kaudella 2017, mutta ainakin joitakin noista. Mitään hajua ei ole että miltä nuo maistuvat, paitsi tietysti brown bhutlah ja emabssy naga.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

NPhoBiaz

Taitaa olla Siuron maistiaisien jälkeen Hainan Yellow Lantern aika korkealla ihmisten suosikki-chinenselistalla. ;D

skemppi

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 04, 2016, 22:15:24 ip
Taitaa olla Siuron maistiaisien jälkeen Hainan Yellow Lantern aika korkealla ihmisten suosikki-chinenselistalla. ;D

Onko se oikeastikin niin hyvä, vai onko se vain tällä hetkellä muotijuttu?
Jos se on parempi kuin Fatalii tai Bonda niin joutuu harkitsemaan itsekin sen kasvattamista.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: skemppi - marraskuu 04, 2016, 23:38:58 ip
Onko se oikeastikin niin hyvä, vai onko se vain tällä hetkellä muotijuttu?


Tuskin muotijuttu, koska eipä tuota juuri vielä ole Suomessa ole kasvatettu. Ite ainakin tykkäsin, todella hyvän makunen. Ison sadonkin siitä näemmä saa, mitä muiden kasvatuksia katsonu.

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 05, 2016, 01:13:27 ap
Lainaus käyttäjältä: skemppi - marraskuu 04, 2016, 23:38:58 ip
Onko se oikeastikin niin hyvä, vai onko se vain tällä hetkellä muotijuttu?


Tuskin muotijuttu, koska eipä tuota juuri vielä ole Suomessa ole kasvatettu. Ite ainakin tykkäsin, todella hyvän makunen. Ison sadonkin siitä näemmä saa, mitä muiden kasvatuksia katsonu.


Ai ei ole hypen nostattama muotijuttu kasvattajien keskuudessa?!  ;D
Siemeniä tulossa rajoitettu määrä jakoon. Vaikka monikaan ei ole kasvattanut tätä, tämän lajikkeen siemenet hyviää  käsistä.
Hyvää markkinointia sanon minä.  :thumbup:
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

unenkuva

Niinnoo, jos sen noin ajattelee, niin sitten :)
Minä käsitin "muotijutun" vähän toisella tavalla

NPhoBiaz

marraskuu 05, 2016, 22:38:32 ip #7 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2016, 23:02:39 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Kyllähän aina kaikki uusi ihmisiä kiinnostaa. Chilirintamalla harvoin tulee mitään uutta. On hypetetty. Ymmärrän täysin pointtisi. Osa totuudesta on kuitenkin se, että moni kokenut chilipää on sitä maistanut, ja todennut sen hyväksi. Näin ollen ihmiset tietävät maistamattakin, että se on hyvää. Tietysti makuja on erilaisia ja kaikki eivät varmasti voi olla samaa mieltä, mutta olen liki varma että valtaosa tähän ihastuu, mikäli muut vastaavat (Habanero, Scotch Bonnet yms...) ovat suosikkien joukossa.

Ja yksi asia on se mikä ihmisiä aina kiinnostaa: Harvinaisuus. Tätä kun ei ole missään muualla maailmassa. Tämä on noussut kansainvälisestikin erittäin kiinnostusta herättäneeksi projektiksi, jonka voi Toni.A vahvistaa. Ja toinen fakta on satoisuss, sillä sitä tämä kasvi on ennen kaikkea. Yhden kasvin kasvattamisesta kun saa paljon satoa, niin tottakai se kiinnostaa. Muutama on todennut tämän jo satoisimmaksi chinenseksi mitä vastaan on osunut. Enkä itse tätä kasvattaneena voi sitä mitenkään kieltää.

Whili

Juu, taitaapi olla että HYL on tuleva kestosuosikki chinencerintamalla. Itsekkin sitä maistaneena voin kehua hyväksi lajikkeeksi.
Se on kumma kun tulee uusia lajikkeita, niin vanhat suosikit unohtuvat. Harold's st Barts ja Tobago sweet olivat aikanaan kaikilla
kasvamassa, mutta nyt ovat unohtuneet. Naga ja Orange haba sen sijaan säilyttänevät suosionsa tulevaisuudessakin.

Mutta kaikki uudet maukkaat tulokkaat ovat tervetulleita. Varsinkin noin satoisat  :D

Tössö-64

Naga Morich on ollut suosikkini alusta asti. Se on monikäyttöinen ja sopivan (keski)tulinen.  :chili: :chili: :chili:

Skorppio Moruka

Tänä kautena mm. Trinidadia Scorpionia ja Naga Morichia kasvamassa, joten ne suosikkeja nyt..ensi vuonna jotain muuta. ::)
Ei se helevettikhän niin kuuma ole, kun pappi sen saarnaa..

MRgreen

Ei tartte Nagaa kasvatella kun sitä saa Heinältä  8)

axo

Mulla on tälle kaudelle tulossa: Pink haba, Golden haba, Petenero,Aji dulce amarillo chinenesejä. Sekä Fatalii ettei nyt liian tulettomaks meno mee 😈


Sent from my iPhone using Tapatalk

chilifellow

Vanha kunnon kestosuosikkini Yellow Fatalii. Kuivattuna ja jauheena. Kenties loppuvuodesta myös Hainan Yellow Lantern. Kahtotaan!  :thumbup:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Kosimir

Ei löytynyt listalta, mutta pakko sanoa ainoa chinense mikä on ehtinyt podin kypsyttää, eli Murupi Doce :D Oli aika hämäävä, kun leikatessa haju oli todella vahva chinensemäinen ja muistutti paljon tulisemman pään chinensejä, mutta poltetta ei ollut lainkaan :o Maku kuitenkin erinomainen! Raikas, makea, hedelmäinen ja mehukas. :thumbup: Ihan kuin olisi karkkia syönyt  ;D Muitakin chinensejä on kasvamassa mm. Purple Bhut Jolokia, Chocolate Fatalii sekä Pink Habanero.

ALi

Cheiro Roxa on myös mainio. Aromikas, ei niin hirveän tulinen ja pirun kaunis kasvi.

VarttiStintti

Naga Morich on ollut aina suosikki-chinenseni, eikä sitä uhkaa mikään muu chili koskaan. :fire: :fire: :fire:

ViljoH


DiscoKai

Äänestin HYLiä. Odotukset kovat, mutta Lemon Drop on ehdoton perheen suosikki.

MRgreen

Mulla on vaan yksi chinense kasvamassa, Fatalii. Se on siis suosikki-chilini kaudelle 2018