Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Atheos__

Kuinka kauan kukan aukeamisesta menee kukan lakastumiseen ja chilin muodostumiseen jos hedelmöitys onnistuu? Bird's eye baby kyseessä ja perjantaina auenneet kukat alkavat lakastua
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

tmp420

Onko chilin kasvatukseen jossain tämmöstä ns. "hupu2":n tyylistä kasvatusopasta?

jeQQ


Kimppu

http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Vihru

Morjensta vaan porukalle. Keväästä lähtien on tullut näitä hienoja foorumeita selailtua, mutta vasta nyt alitajuntaa kaihertavasta kysymyksestä sain kimmokkeen rekisteröityä.

Minulla on kasvanut kesällä kaksi Aji Benitoa, toinen mullassa ja toinen ämpärihydrossa. Kasvit näyttävät täysin samalta, ajoittivat kukinnan ja jopa podien tuottannon alkamisen lähes tasan samoin päivämäärin. Ainoat erot ulkoisesti näissä on, että hydrobenito on törkeen paljon isompi ja rehevämpi ja on kerennyt tuottamaan huomattavan paljon enemmän podeja. Mutta kun lopulta pääsin maistamaan, niin hydrobeniton podit maistuivat lähinnä vain makealta paprikalta täysin ilman mitään poltetta (raakoina ja kypsinä). Mullassa kasvanut kaverinsa puolestaan oli tottumattoman suuhun jo raakana huomattavan tulinen. Mistä moinen tulisuuden puute hydrossa voisi johtua?

Minulla mielessä on käynyt vaihtoehdot : a) hydrobenito onkin joku risteytys b) lannoitteet onkin hyvästä kasvusta huolimatta perseestä (bio novan hydro supermix tms) c) nyt ammutaan jo kaukaa ohi mutta hydrobenito on kasvanut sisällä eteläisellä ikkunalla ja multaversio parvekkeella d) tähän kohtaan loppuu mielikuvitus.

Auttaisitteko aloittelijaa mietinnöissä. Harmittaa tämmöinen kun vauhdilla alkanut hydroinnostus meenaa laantua tämmöiseen takapakkiin ja pettymykseen.

Chilivaari

Morjensta vaan!
Jos ne samoista siemenistä on kasvatettu ja näyttävät samalta, eiköhän ne olekin samaa.
Pohdinnoissasi mahdolliset makuun vaikuttavat erot tulevat esille. Sitten on vielä se juttu, että ensimmäiseksi kypsyneet eivät useinkaan edusta lopullista makua, vaan ovat harjoituskappaleita.

Kun olen maistanut vedessä kasvatettua se usein on maistunutkin vetiseltä, ihmekös tuo. Fataliin Cristalit olivat yllättävän tulettomia omiin ulkona kasvaneisiin verrattuna. Hydroviljelyssä vahvimmat lajikkeet ovat omiaan, niistä tulee siedettäviä. Kypsymisvaiheen liika lannoite saattaa tosin joskus maistua kitkerältä, olipa kasvatusaine mikä tahansa.

Aikamoisia makueroja olen huomannut jo lasitetulla parvekkeella kasvatettujen ja ulkoilmassa kasvaneiden välillä. Aurinko tekee makua lisää, myös tulisuutta. Lasit suodattavat auringosta osan pois. Kypsentämättä syötävissä lasi saattaa parantaa (miedontaa) makua.

Mullassa saattaa sittenkin olla kasvutekijöitä, joita lannoitetehtaat eivät vielä ole keksineet tai pystyneet jäljittelemään.

biblo

Kuinkakohan pian se lannoitus voi alkaa?En oikein haulla löytänyt.


Sirkkalehtiä tuskin vielä tarvitsee lannoittaa.
"Grow food, not lawns"

kuje

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 15, 2009, 17:27:35 ip
Kuinkakohan pian se lannoitus voi alkaa?En oikein haulla löytänyt.


Sirkkalehtiä tuskin vielä tarvitsee lannoittaa.

Viiko pari? Riippuu kuin vahvaan väliaineeseen olet istuttanut. Mullassa/turpeessa jotakuinkin noin.

Vihru

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 15, 2009, 17:17:13 ip
Morjensta vaan!...



Kiitoksia Chilivaari vastauksestasi. Jos makuerot todella ovat tällaista luokkaa niin jatkossa taidan suosia perinteisempiä kasvatusmenetelmiä. Onneksi valmistumassa kuitenkin on turpeessa kasvaneita erittäin maukkaita auringon kypsyttämiä Benitoja ja Lemon Droppeja. Loppuun nämäkin tosin on saatettava sisätiloissa keinovalon avustuksella.

Ei siinä mitään, hydroilukin oli mielenkiintoinen kokeilu. Harmi että tulisuus laimeni veden mukana.Muuten makua ja makeutta tuntui olevan mukavasti. Ehkäpä kokeilen myöhemmin uudestaan jollain paljon tulisemmalla lajikkeella.

jeQQ

Hmm.. Itse olen kyllä kuullut juttua, että turpeessa kasvatettu ei vedä vertoja ollenkaan vesiviljelyssä kasvatetulle.. Jos ei potku riitä, niin kenties tulisempi lajike?

Kilp

Mietin tässä jo seuraa (ja minulle ensimmäistä) kautta varten kämpästä sopukoita kasveille. Keväämmälle etelään osoittava ikkuna onnistuu, ja siinä pitäisi olla tilaa 5-10 kasville riippuen kuinka nuo suostuvat kasvamaan. Muu ruokakunta on kuitenkin kovasti katosta riippuvia - varsinkin ikkunan edessä olevia - loisteputkivirityksiä vastaan. Mietin josko kirjahylly (75lev x 30syv x 75kork) ja 2-3x18w loisteputkisetillä varustettuna riittäisi tilavuudeltaan kuudelle kasville kunnes luonnonvalo ylittäisi loisteputkien tarjoaman valomäärän ja pesue joutaisi ikkunalle?

Kokeiltavat lajit jotka tässä kirjahyllyssä majailisivat idätyksen jälkeen:
-Aji Cristal (C. baccatum)
-Inca Red Drop (C. baccatum)
-Lemon Drop (C. baccatum)
-Pink Habanero (C. chinense)
-PI 281429 (C. chinense)
-Naga Morich (C. chinense)

Tilan kaksinkertaistaminen on mahdollista, eli otetaan käyttöön myös kirjahyllyn alempi osa (kirjahyllyn keskellä pystysuunnassa on taso joka toimii tukevana rakenteena) ja siirretään kirjat sinne minne kuuluvat, eli pahvilaatikkoon...

Noitten kuuden eri lajin lisäksi suunnittelin kahden ikea-säilytyslaatikkobublerin sijoittamista jonnekkin muualle, näille varmaankin tulee järjestettyä 30w ESLit tms. 1-2 kasvia per laatikko ainakin näin aluksi, mopon karattua käsistä katsotaan jos tilanne pakottaa siirtymään 4 bubbleriin jolloin ikkunalta alkaa kyllä tila loppua ;D


PS: Kyseessä sii todellakin ensimmäinen kausi jolloin tarkoitus lähinnä kokeilla sekä multa että vesiviljelyä ja ylipäätänsä josko sitä saisi chilin tai pari ihan lautaselle asti.

biblo

Lainaus käyttäjältä: kuje - syyskuu 15, 2009, 19:03:16 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 15, 2009, 17:27:35 ip
Kuinkakohan pian se lannoitus voi alkaa?En oikein haulla löytänyt.


Sirkkalehtiä tuskin vielä tarvitsee lannoittaa.

Viiko pari? Riippuu kuin vahvaan väliaineeseen olet istuttanut. Mullassa/turpeessa jotakuinkin noin.


Ihan perusmultaan eli aurinkosellaiseen.Siinä on kaikki muutkin hyötykasvit kasvaneet loistavasti ja on edullista.
"Grow food, not lawns"

Vihru

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 15, 2009, 19:53:24 ip
Hmm.. Itse olen kyllä kuullut juttua, että turpeessa kasvatettu ei vedä vertoja ollenkaan vesiviljelyssä kasvatetulle.. Jos ei potku riitä, niin kenties tulisempi lajike?


Tässä tapauksessa kyseessä siis oli sama lajike, Aji Benito. Vedessä seteilläni tästä kasvoi makea mutta täysin tuleton. Turpeessa ulkona ulkona huomattavan tulinen.  :). Tarkoitukseni ei siis ole missään nimessä lietsoa mitään vesiviljely vs. multakasvatus taisteluita. Etsin vain syitä miksi chilini kenties maistuvat miltä maistuvat.

kuje

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 15, 2009, 20:04:19 ip
Lainaus käyttäjältä: kuje - syyskuu 15, 2009, 19:03:16 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 15, 2009, 17:27:35 ip
Kuinkakohan pian se lannoitus voi alkaa?En oikein haulla löytänyt.


Sirkkalehtiä tuskin vielä tarvitsee lannoittaa.

Viiko pari? Riippuu kuin vahvaan väliaineeseen olet istuttanut. Mullassa/turpeessa jotakuinkin noin.


Ihan perusmultaan eli aurinkosellaiseen.Siinä on kaikki muutkin hyötykasvit kasvaneet loistavasti ja on edullista.

Hyötykasvihan chilikin on. Kun kerta kokemusta on niin sillä vaan. ;)
Onhan niitä vaikka mitä rikkakasvien tapaisia hyötykasveja.
Chilikin kasvaa melkeen rikkakasvin raivolla. No meni ehkä offtopic.
Joku ehkä tajuu...

Xbow

syyskuu 16, 2009, 09:01:09 ap #634 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2009, 09:25:40 ap käyttäjältä Xbow
Lainaus käyttäjältä: Vihru - syyskuu 15, 2009, 20:08:01 ip
Tässä tapauksessa kyseessä siis oli sama lajike, Aji Benito. Vedessä seteilläni tästä kasvoi makea mutta täysin tuleton. Turpeessa ulkona ulkona huomattavan tulinen.  :). Tarkoitukseni ei siis ole missään nimessä lietsoa mitään vesiviljely vs. multakasvatus taisteluita. Etsin vain syitä miksi chilini kenties maistuvat miltä maistuvat.


Veikkaisin, että ravinteet. Muita mahdollisia syitä: Kasviyksilön perimä, valo tai joku tuntemattomuus. Sillä, mitä ravinteita chilille antaa, on merkitystä sadon makuun, Mutta tämä on vain veikkaus. Itse olen kasvattanut Aji Benitoa kolmenlaisissa olosuhteissa ( Ulkona, ESL valo, natikkavalo, multa vs. pitkäaikainen sama altakasteluruukku ilman mullanvaihtoa ), aina on ollut hetelmissä tulisuutta ja selvästi, joskin hedelmän muoto on vaihdellut. Altakasteluruukussa olen tosin tänä vuonna käyttänyt GHE:n vesiviljelylannotteita.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Nerohaba

Mitä hyötyä on siitä pölyttämisestä?
Siis samaa lajiakin olevien?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Xbow

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 16, 2009, 13:10:08 ip
Mitä hyötyä on siitä pölyttämisestä?
Siis samaa lajiakin olevien?

Jotta saadaan enempi siitepölyä kukkien emeihin, hedelmöttymistodennäköisyys paranee.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Nerohaba

No tota mä en oo ollenkaan mitää pöytelly ja satokin on mahtavat 1 podi 8:ssa puskassa  :P
Pitänee koittaa pölytellä..jännä että ei oo tullu tuota älyttyy vaikka foorumilla paljon pyörinkin!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Zorromi

Minä haluaisin tietää, että miten chilitaimien siirto pois pienoiskasvihuoneesta onnistuu. Minulla kun aina taimet kuolevat.

Olisi chilitaimia, joissa tosin vasta ensimmäinen lehtipari kasvanut(yhdessä jo 2 seuraavaa tulossa hyvää vauhtia), jotka alkavat olemaan sen pituisia, että tulee ahtaat oltavat pian.

jeQQ

Hyvin sen pitäisi onnistua? Mihin sä olet ne sitten siirtänyt, ulos kylmäänkö? Onko sulla valaistusta taimille?