Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chillix

Prismasta löyty vaikka minkä näköstä, väristä, muotosta ja kokosta. Ristikoa, kiemuraa, vihreetä, puista, pitkää ja lyhyttä. Myös sellasia, joissa on valmiina ne kätevät "koukut" joihin varren saa kiinni.
∞ Deus est vis mea ∞

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Chillix - helmikuu 18, 2010, 09:10:43 ap
Prismasta löyty vaikka minkä näköstä, väristä, muotosta ja kokosta. Ristikoa, kiemuraa, vihreetä, puista, pitkää ja lyhyttä. Myös sellasia, joissa on valmiina ne kätevät "koukut" joihin varren saa kiinni.


Kävin Prismassa katsomassa tarjonnan. Olihan siellä vaikka minkälaisia, mutta hinnat aika kovia. En viitsinyt maksaa puisesta tikusta 1,50€/kpl. Hain Motonetistä paksua rautalankaa 15m kiepin ja vääntelin siitä tukikepit. Näyttäis jopa toimivan ihan hyvin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Kaltsu

Championiin on tullut n.30 nuppua ja osa kohta avautuu, niin kannattaako kukkimisen aikana lannoittaa, jos aikoo saada myös podeja aikaiseksi? Lannoitteena mulla on Puutarhan Kesää. Luulisi, että kasvi tarvitsisi kukkimisen aluksi ravinnetta, koska kukkiminen ja podien tekeminen vaatisi "lisäpotkua". Mitä mieltä kasvattajat ovat?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 22, 2010, 12:00:50 ip
Championiin on tullut n.30 nuppua ja osa kohta avautuu, niin kannattaako kukkimisen aikana lannoittaa, jos aikoo saada myös podeja aikaiseksi? Lannoitteena mulla on Puutarhan Kesää. Luulisi, että kasvi tarvitsisi kukkimisen aluksi ravinnetta, koska kukkiminen ja podien tekeminen vaatisi "lisäpotkua". Mitä mieltä kasvattajat ovat?


Jatka vaan lannotusta kukkimisen ja podien tekemisen ajan. Itsellä ei ainakaan puutarhan kesä oo pudottanut nuppujakaan, eli ei oo liikaa typpeä ainakaan.

Harri1980

Yksi Nagan taimi teki noustessaan kolme sirkkalehteä. Onko yleistäkin?

Ihan mielenkiinnosta on pakko pitää tuo yksilö itselläni ja katsoa mitä siitä tulee.

Julli-

Itsellä tuli jostain syystä jok'ikinen Habanero kolmilehtisinä, voi tietty johtua siitä että siemenet ovat kaupan kasvista.

Herpiili

Kolmilehtisyys on varsin yleistä samasta hedelmästä poimituissa siemenissä, jokin pieni mutaatio voi aiheuttaa tuon ja itse olen nähnyt vuosien saatossa kyseisen ilmiön kymmeniä kertoja eri lajikkeiden kohdalla.

Orm

Taimivaihe:

Silloin tällöin lukee, että taimivaiheessa ei sitä, paljon tätä ja ei taas sitä... Kertokaas tyhmälle, milloin tuo kuuluisa taimivaihe loppuu?

=)


Filago

Lainaus käyttäjältä: Orm - helmikuu 24, 2010, 10:18:55 ap
Taimivaihe:

Silloin tällöin lukee, että taimivaiheessa ei sitä, paljon tätä ja ei taas sitä... Kertokaas tyhmälle, milloin tuo kuuluisa taimivaihe loppuu?

=)




Siitä kai on yhtä monta määritelmää kuin on kasvattajaakin, mutta itse olen pitänyt taimivaiheessa olevina niitä, jotka on vielä ensimmäisessä kasvatusastiassaan. Siis siinä jugurttipurkissa tai muovimukissa tai pikkuisessa saviruukussa tai maitopurkin puolikkaassa tai missä lie. Sitten kun kasvi on ollut "pakko" ( kokonsa ja astian juurilla täyttymisen takia ) siirtää isompaan/lopulliseen kasvualustaansa, se saa aikuisen mullan, aikuisen lannotuksen ja aikuisen kastelun jne ;). Eli "taimivaihe" loppuu. Vaikka ei olisikaan vielä aivan valtava, tai edes kukkisi.

Filago
#163

caro

Milloin aloittaa lannoitus ja millä lannoittaa? (mieluusti jotain marketeista löytyvää, ettei tarvi tilata)

ddog

Lannoitusta tarvitaan kun kasvualustasta ravinteet loppuvat, Puutarhan Kesä tuntuu olevan suosittu lannoite mullassa kasvaville chileille. Ravinteiden loppuminen taas riippuu mullasta ja ruukun sekä kasvin koosta. Itse olen alkanut lannoittamaan vähän sen jälkeen kun olen taimen ansimmäiseen "oikeaan" ruukkuun siirtänyt idätyksen jälkeen.

masaiman

Toinen suositunoloinen on kekkilän kastelulannoite. Aika samaa tavaraa, pikkusen eri N-P-K arvot. itse käytän tätä jo pelkästään hajuttomuuden takia.

Filago

Ja sitten on Nutriforten kastelulannoite, joka muistaakseni vastaa pitoisuuksiltaan suunnilleen Puutarhan kesää myös. Meikäläisellä sattui sellainen purkki kouraan joskus kaupasta, ja siinähän nuo on kasvaneet.

Filago, joka ei käytä turvetta, kun ei osaa kastella sitä sopivasti, vaan multaa
#163

Chillix

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 15, 2010, 16:16:49 ip
Joku täällä mainitsi että jopa Puutarhan Kesä toimisi hydrossa(!!). Siitä en mene valalle, mutta kokeilun arvoinen idea kuitenkin.


Laitanpa nyt vaan updatea, että meninpä sitten kokeilemaan tuota Puutarhan Kesää hydrossa ja kyllä kasvu kiihtyi/kasvi ei ole näyttänyt mitään kärsimisen merkkejä...ainakaan vielä. Ja kaipa tuo olis jo nuukahtanut ja käärinyt lehtensä rullalle tai kellastunut tai tehnyt jotain muuta mukavaa, jos ei olis tykännyt ideasta?
Ennen hydroon laittamista rehu voi kyllä ihan hyvin, mutta lehdet oli aikas vaaleat. Nyt puskee kaunista tummanvihreetä lehteä toisen perään. Voisin kai siis todeta, että sitäkin voi siis tunkea hydroon. :D
Lajista en oo ollenkaan varma, kun tagit meni sekasin jossain vaiheessa. Luulin tuon olevan Chinese, mutta eipä taidakaan olla kun kasvu ja lehdet on ihan erilaisia kun mun toiset Pinkit, jotka varmuudella niitä ovat. Tää kaveri kasvaa ihan erilailla ja on myös ihan eri näkönen. Siis sitä vaan, että voiko joku kasvi "kestää" esim. tän Puutarhan Kesä hydroilun paremmin kun toinen.  ???
∞ Deus est vis mea ∞

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: Chillix - helmikuu 27, 2010, 10:39:02 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 15, 2010, 16:16:49 ip
Joku täällä mainitsi että jopa Puutarhan Kesä toimisi hydrossa(!!). Siitä en mene valalle, mutta kokeilun arvoinen idea kuitenkin.


Laitanpa nyt vaan updatea, että meninpä sitten kokeilemaan tuota Puutarhan Kesää hydrossa ja kyllä kasvu kiihtyi/kasvi ei ole näyttänyt mitään kärsimisen merkkejä...ainakaan vielä. Ja kaipa tuo olis jo nuukahtanut ja käärinyt lehtensä rullalle tai kellastunut tai tehnyt jotain muuta mukavaa, jos ei olis tykännyt ideasta?
Ennen hydroon laittamista rehu voi kyllä ihan hyvin, mutta lehdet oli aikas vaaleat. Nyt puskee kaunista tummanvihreetä lehteä toisen perään. Voisin kai siis todeta, että sitäkin voi siis tunkea hydroon. :D
Lajista en oo ollenkaan varma, kun tagit meni sekasin jossain vaiheessa. Luulin tuon olevan Chinese, mutta eipä taidakaan olla kun kasvu ja lehdet on ihan erilaisia kun mun toiset Pinkit, jotka varmuudella niitä ovat. Tää kaveri kasvaa ihan erilailla ja on myös ihan eri näkönen. Siis sitä vaan, että voiko joku kasvi "kestää" esim. tän Puutarhan Kesä hydroilun paremmin kun toinen.  ???


Saanko tiedustella millaisella sekotussuhteella laitoit puutarhankesät? minkä verran esim 10Litraan vettä?

Nerohaba

Idättelin tuossa muutamia lajikkeita idätyslaatikossa mullassa ja siitä sitten siirtelin ne jotka alkoivat olla ahtaalla isompiin (13cmx13cmx13cm) ruukkuihin johon mullaksi pistin ihan kekkilän kukkamultaa. nyt sitten viikon puoltoista olleet noissa isommissa ruukuissa mutta eivät ole kasvaneet juuri nimeksikään eli käytännössä kasvu pysähtyi kuin seinään! hieman olen lannoittanut mutta todella laimeilla litkuilla...

Mikähän mahtaa olla syynä tälläiseen käyttäytymiseen?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

jeQQ

Kasvattaa juuria todennäköisesti.

ChiliSX

Hei kaikki, mistä johtuu kun mun Aji cristalista putoa kukat varsineen kun ne on pölyttyneet? Kasvi on kyl muuten tosi terveen näköinen ja paljon nuppuja.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: ChiliSX - helmikuu 27, 2010, 22:25:05 ip
Hei kaikki, mistä johtuu kun mun Aji cristalista putoa kukat varsineen kun ne on pölyttyneet? Kasvi on kyl muuten tosi terveen näköinen ja paljon nuppuja.

Fosforin puutteesta?

ChiliSX

Lainaus käyttäjältä: MasaT - helmikuu 27, 2010, 22:39:51 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliSX - helmikuu 27, 2010, 22:25:05 ip
Hei kaikki, mistä johtuu kun mun Aji cristalista putoa kukat varsineen kun ne on pölyttyneet? Kasvi on kyl muuten tosi terveen näköinen ja paljon nuppuja.

Fosforin puutteesta?

käytössä on puutarhan kesä, NPK 16-9-22. Onko tuo 9 fosforia liian vähän?