Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - toukokuu 05, 2018, 19:33:11 ip
Palatkaa jo takaisin aiheeseen. Ihan käsittämätöntä löpinää. Aikuiset ihmiset ja vielä sama agenda kaikilla  :chili:

Hiljaa hyvä tulee.

MRgreen


unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 05, 2018, 14:12:15 ip
Missä sellainen face on? Ja näkeekö sen, vaikka ei ole antanut tietojaan Zukkerbergille?


Eikös Chilivaari ole sinun ylläpitämä fasessa? Kai sinä niillä tunnuksilla kirjautuessa pääset myös normaalisti tuonne chilifoorumi.fi yhteisöön?

Chilivaari

Eipä pääse.
Vaari on nimimerkki, valeprofiili tavallaan. Kai niitä koskevat jotkut rajoitukset. En ole perehtynyt asiaan. Kyllä sinne tiettävästi voi valeprofiileita perustaa täysilläkin oikeuksilla. Jos osaa.

PP

Olen pertehtynyt sen verran, että Chilivaari fb:ssä on sivu/profiili tyyppiä henkilökohtainen blogi. Se ei siis ole henkilöprofiili eikä sivu, jota ylläpitää henkilöprofiilit. Esim. Chiliyhdistyksellä on sivu, jota ylläpitää asetetut henkilöt. Se sivu voi postata ainoastaan omalle sivulleen ja ilmeisesti toisille vastaaville sivuille tai ainakin kommentoida postauksia niillä.

Kojootti

Pikainen kyssäri, koskee sivussa myös tomaatteja kun huomenna pitäisi alkaa siirtämään vastavalmistuneeseen kasvariin tuota chili/tomaattiviidakkoa ja laiskuus meinaa iskeä kun alkavat ruojat olla aika isoja.

Tarvitseeko (ja kuinka paljon) varjostaa tuollaisia natikan alla kasvatettuja rehuja kun kennolevykasvariin siirretään. Lämmitin vahtii ettei tule kylmä yöllä mutta lähinnä tuo valo mietityttää että pitääkö noita vielä ihan vähitellen totuttaa...

Vuorikaskas

Ei uskalla sanoa että ne kestää täydellisesti koska muuttujia on paljon.  HPS säteilee UV:ta ainakin vähemmän kuin MH. 

sorrii

Minä en ole koskaan varjostanut. Kennot ovat yleensä UV-suojattuja ja kai se levyn suoja vaikuttaa sisälläkin. Samoin oon puutarhamuovin ja telinepressunkin alle vienyt totuttelematta. Kaipa nuo kasvit on aika kestäviä ja sopautuvat nopeasti. Näin siis MINÄ joka en ole saanut poltettua mitään muita kasveja koskaan kuin kurkuntaimet ...

Toisaalta jos siitä varjostamisesta ei ole suurta vaivaa, tai tuntuu mukavalta puuhastella, niin miksi ei  :)

PS. Eipä ole tullut tutkittua tarkkaa tietoa miten paljon UV'ta päästävät nuo eri materiaalit. Käytetäänhän hallaharsoakin suojana. Lumonin parvekelasit päästävät 50% UV-säteilystä sanoo valmistaja: Parvekkeelle oon siirtänyt suoraan kaapista jossa ledivalo - ei ole palanut, paitsi ne kurkuntaimet. Ehkäpä kolminkertainen ikkunakin todellisuudessa päästää 50%*50%*50%=12.5% ... Jossain auringonotto-ohjeissa kerrotaan, että varjossakin puun alla voi saada 80%(!?!) UV-säteilystä. Chilejä oon totutellut samanlaisessa puolivarjossa monta kertaa, eivätkä ole palaneet. Ehkä se vanha aurinkoöljyn suojakerron 2 riittää ...  8) 8) 8) ... Kannattaa idätellä ja kasvatella 60 kasvia, niin on varaa kokeilla  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

qqz

Moikka!

Ajattelin nytten tästä kysäistä nopeasti vaikka vastaus tuolta jostain löytyykin varmasti... Elikkäs mites tuo lannoitus olisiko joku nyrkkisäääntö kuinka usein kannattaa antaa ja minkä verran etten suihki sitä ihan tajuttomia määriä heti alkuun :D ja kannattaako välillä antaa esim. pelkästään vettä ? Käytän tuota puutathan kesää ja ajattelin laittaa 2l vettä n. 1/2tl? Olisiko ihan hyvä määrä.. :chili:

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: qqz - toukokuu 09, 2018, 13:22:22 ip
Moikka!

Ajattelin nytten tästä kysäistä nopeasti vaikka vastaus tuolta jostain löytyykin varmasti... Elikkäs mites tuo lannoitus olisiko joku nyrkkisäääntö kuinka usein kannattaa antaa ja minkä verran etten suihki sitä ihan tajuttomia määriä heti alkuun :D ja kannattaako välillä antaa esim. pelkästään vettä ? Käytän tuota puutathan kesää ja ajattelin laittaa 2l vettä n. 1/2tl? Olisiko ihan hyvä määrä.. :chili:

http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/

sorrii

Aika outo heitto siellä ohjeessa kun sanotaan että tasainen teelusikallinen olisi 5ml  ???
Minä olen monet lusikat mitannut nesteen ja lääkeruiskun kanssa: Perus Hacmann teelusikka on 2.5ml: jos haluaa noudattaa ohjeen (5g) määrää, niin nimenomaan kukkura, ja just niin paljon kuin lusikassa pysyy. Näin kuulemma kokkikoulussakin opetetaan: teelusikallinen tahi ruokalusikallinen ruokaohjeissa tarkoittaa aina kukkuraa. Silloin se lusikka on 5ml tai ruokalusikka 15ml..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 09, 2018, 18:55:06 ip
Aika outo heitto siellä ohjeessa kun sanotaan että tasainen teelusikallinen olisi 5ml  ???
Minä olen monet lusikat mitannut nesteen ja lääkeruiskun kanssa: Perus Hacmann teelusikka on 2.5ml: jos haluaa noudattaa ohjeen (5g) määrää, niin nimenomaan kukkura, ja just niin paljon kuin lusikassa pysyy. Näin kuulemma kokkikoulussakin opetetaan: teelusikallinen tahi ruokalusikallinen ruokaohjeissa tarkoittaa aina kukkuraa. Silloin se lusikka on 5ml tai ruokalusikka 15ml..

Ohjeessa ei ole 5g, vaan 5 ml.

Olet tästä ennenkin sanonut, niin mittasin omat teelusikat. Ne vetää nestettä tasan 5ml.

Mutta Hackamannin kahvilusikoihin menee hiukan yli 2,5 ml.

Ja ruokalusikkoihin se 15 ml. Myös lääkeruiskulla mitattu.

Itse en noiden mittakippojen ja ruiskujen kanssa pelaa lainkaan. Muki on hyvä mitta, sillä sitten kataa sen verran kun tuntuu ja vilkaisee EC mittarilla mitä tuli. Jos tarve vaatii, niin lisätään joko vettä tai lannoitetta. Aika hyvin osuu kohdalleen kun sitä samaa po. lannoitetta on tullut käytettyä. Mulla on kiinalaiset mittarit, ja jopa nekin mittaa EC:n orsi- ja poravesikaivosta. Jos mittari ei siihen pysty, läjitykseen.
Tosin mulle riittää että se EC on ~2, ei näitä pilkuilla kasvateta.

Bamaboi



Kojootti

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 07, 2018, 08:48:45 ap
Ei uskalla sanoa että ne kestää täydellisesti koska muuttujia on paljon.  HPS säteilee UV:ta ainakin vähemmän kuin MH.


Pientä oiretta palamisesta on, toki jysähti sellaiset kelitkin ettei täällä joka vuosi olekaan. Pari kurkuntainta taisi mennä, tosin nämä eivät olleet kunnon valoissa sisällä että oma moka...

Yksi Choco cherry ja Moneymaker tomaateista näyttää että otti vähän osumaa valosta mutta ihan pirteitä vielä. Chiliosastolla muutama perusannuumi käänteli lehdet tänään jo ihan katolleen mutta vaurioita ei niissä näy, vajaan viikon ovat kuitenkin jo kaikki olleet tuolla.

Morso

Moi, aloittelija täällä, ja nyt on tuollaisessa Bilteman muovikasvihuoneessa lamppujen alla ollut 9 chiliä. Kai näillä keleillä voisi jo lasittamattomalle parvekkeelle laittaa, vaikka ei oikein mahdollisuutta ole sisälle yöksi noita nostella? Muovihuppua ei varmaankaan voi pitää tuolla paahteessa (länsi/etelä-parveke, paistaa aika suoraan jostain yhdestä viiteen)? Ongelmana vain on kissa, joka tuhoaa nuo chilit heti mahdollisuuden saatuaan, eli varmaan kissan ja auringon takia täytyisi joku aika tiivis hallaharsoviritelmä tuohon keksiä. Onko vinkkejä?

MRgreen

Jos yölämpötila on pysyvästi n.10 astetta niin voit hyvin pitää jo ulkona. Jotkut lajit sietää pariakin astetta ja esim. C. flexuosum jopa pientä pakkasta. Kissasta en osaa oikein sanoa mitään.


MarLind77

Aloittelija kysyy: Mitä multaa/kasvualustaa suosittelette kun siirrän chilit lopullisiin ruukkuihinsa? Taimimullassa olleet tähän asti. Käykö esim. perus puutarhamulta?

Vuorikaskas

toukokuu 14, 2018, 22:21:42 ip #10638 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2018, 22:24:47 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - toukokuu 13, 2018, 18:58:43 ip
Jos yölämpötila on pysyvästi n.10 astetta niin voit hyvin pitää jo ulkona.


No tuollainen  on täysi kesä. Nyt on ollut tämäntapaista täällä, paitsi että pari astetta viileämpää yön alin:


Muutaman asteen lämmöissä ovat olleet öisin jo viikkoja kaikki lajit.  Että kyllä voi pitää kunhan muistaa karaisun.  (Alkuun voi siis hiukan tykätä tyttyrää.)   Kyllähän ne kasvaisivat paremmin jos öisin ei laskisi niin alas. Ja jos multa ei kylmenisi niin kuten pieni ruukku kylmenee.  Tuolla vähän mittauksia:  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=18066.0

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: MarLind77 - toukokuu 14, 2018, 21:58:09 ip
Aloittelija kysyy: Mitä multaa/kasvualustaa suosittelette kun siirrän chilit lopullisiin ruukkuihinsa? Taimimullassa olleet tähän asti. Käykö esim. perus puutarhamulta?


On monia erilaisia suosituksia ja mieltymyksiä.  Itse suosin kasvuturvetta enimmäkseen ilman mitään sora tm lisäyksiä ..    Joihinkin ruukkuihin saatan laittaa lisäksi jotain hikevämpää maata kuten multaa, jos tiedän että kastelut tulevat olemaan harvassa tai että ruukku on suhteellisen pieni ja hyvin hengittävä