Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 07:59:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 06:36:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?


N. 20cm


No ei nyt noin lähellä saa olla, nosta 60cm se ja anna valoa n. 11 tuntia päivittäin.

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 08:12:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 07:59:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 06:36:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?


N. 20cm


No ei nyt noin lähellä saa olla, nosta 60cm se ja anna valoa n. 11 tuntia päivittäin.


Mielestäni 60cm kuulostaisi jo ehkä turhan korkealta vai voisiko käpristely johtua valosta eikä lämmöstä?
Ja aloittaako se kukituksen jos menen puottamaan valon saannin 18 tunnista 11.?

Chilijamppa

maaliskuu 15, 2018, 08:54:06 ap #10482 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 09:00:05 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 08:32:17 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 08:12:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 07:59:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 06:36:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?


N. 20cm


No ei nyt noin lähellä saa olla, nosta 60cm se ja anna valoa n. 11 tuntia päivittäin.


Mielestäni 60cm kuulostaisi jo ehkä turhan korkealta vai voisiko käpristely johtua valosta eikä lämmöstä?
Ja aloittaako se kukituksen jos menen puottamaan valon saannin 18 tunnista 11.?


Ihan turhaan poltat valoa 11 tuntia enempää, koska kasvit tarvitsevat myös lepoa kasvaakseen ja mitä enemmän niille valoa annat, niin luulisi sitä enemmän vaan innostuvan kukkimaan.... Ei nyt 60cm ole matka eikä mikään tuollaiselle toisen sukupolven led valolle ja jos suoraan voisin sanoa ihan kokemuksen rinta-äänellä, että olen leikkinyt led kasvatusvaloilla jo vuoden 2013 alusta lähtien köh köh.. ???

Olen testannut pitkän kaavan mukaan ensimmäisen, toisen ja nyt kolmannen sukupolven led kasvatusvalot käytännössä. Chilien kasvu suorastaan kärsii, jos niille annetaan tehokasta valoa liian läheltä pitkiä aikoja kerrallaan...

Vuorikaskas

maaliskuu 15, 2018, 10:28:18 ap #10483 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 10:37:41 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät
https://imgur.com/QB1HuIi



Miten on lämpötilojen kanssa kaapissa eri korkeuksilla? Kuinka suljettuna kaappia pidät?

Luulenpa että latvalle tulee ikävä vettä ja ravinnetta, joten käpristelyn voi nähdä eri näkökulmista joko riittämättömänä ruukkuna/juuristona tai liian intensiivisellä valolla (ja kenties lämmöllä).   Tässä juuri olen katsellut muutamia omia baccatum taimia pikkuruisissa mullissa niin lähes jatkuva vedenvähyys jos ei oikein pysty kastelemaan riittävästi aiheuttaa lehtien kourua.  (Kuvassasi ei  niin pahasti.)

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 08:54:06 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 08:32:17 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 08:12:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 07:59:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 06:36:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?


N. 20cm


No ei nyt noin lähellä saa olla, nosta 60cm se ja anna valoa n. 11 tuntia päivittäin.


Mielestäni 60cm kuulostaisi jo ehkä turhan korkealta vai voisiko käpristely johtua valosta eikä lämmöstä?
Ja aloittaako se kukituksen jos menen puottamaan valon saannin 18 tunnista 11.?


Ihan turhaan poltat valoa 11 tuntia enempää, koska kasvit tarvitsevat myös lepoa kasvaakseen ja mitä enemmän niille valoa annat, niin luulisi sitä enemmän vaan innostuvan kukkimaan.... Ei nyt 60cm ole matka eikä mikään tuollaiselle toisen sukupolven led valolle ja jos suoraan voisin sanoa ihan kokemuksen rinta-äänellä, että olen leikkinyt led kasvatusvaloilla jo vuoden 2013 alusta lähtien köh köh.. ???

Olen testannut pitkän kaavan mukaan ensimmäisen, toisen ja nyt kolmannen sukupolven led kasvatusvalot käytännössä. Chilien kasvu suorastaan kärsii, jos niille annetaan tehokasta valoa liian läheltä pitkiä aikoja kerrallaan...


Okei kiitos :) täytyypä nostaa valoa ja lyhentää valojaksoa.

sorrii

maaliskuu 15, 2018, 11:21:21 ap #10485 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 11:26:55 ap käyttäjältä sorrii
Jepjep. Aina välillä jossain kuulee etteivät chilit voi saada liikaa valoa ...  ::)

Mä taisin ekan ledini tilata LedFinlandista 2010
Olin silloin vuoden käyttänyt 250W natikkaa ja uskoin että se 120W ledi on tuplaten tehokkaampi. Sillä natikallakin kasvattelin jo koko keittiön täydeltä chilejä: Valo oli keskellä katossa ...  ja kyllähän jotkut Ajit muutamaa hedelmää kasvatteli. Pääosin kasvatin viherseinää, kattoa ja lattiaa. Sain jopa idean että alkaisin myymään chili-saunavihtoja.

Niillä odotuksillahan sitten ajatellen että mulla on 600W natikkaa vastaava valo, pidin ledinkin katossa kiinni ja koko huone täynnä kasveja, pöydällä, ikkunalaudoilla, seinähyllyllä jne. Hyvin pysyi hengissä huoneellinen kasveja talven yli, muttei juuri satoa, paitsi jostain ajeista ja oksilta lähimpänä valoa [=~60cm] .... joo. Liian pitkä juttu taas ....

Myöhemmin viisastuttuani oon ledejä pitänyt lähempänä kasveista, mutten koskaan 40-50cm lähempänä kasveja. Hyvin tyypillistä oli niillä sini-puna-valoilla että lehdet kasvavat kuin olisivat pahvia tai kovaa nahkaa. Ja käpristelivät juuri samaan tyyliin. Ja nimenomaan Tabasco: Se eka taimi oli mulla kesän itä-kaakko/parvekkeella isompien katveessa kun oli vähän huono kasvamaan. Se olisi vaatinut enemmän valoa kyllä. Ei pysynyt pystyssäkään omillaan.
Sitten siirsin syksyllä uuden 100W linssiledin valokeilaan: Tuossa LF'n custom-valossa oli tosi tiukat linssit ja kapea valokeila: Pidin ~1m päässä kasvista. Siinäkin se tukevoitui ja alkoi kasvamaan. Puinen varsi ja pahviset lehdet. Satoa pukkasi sitten talvella nii että hirvitti. (olihan se aika pahaa sellaisenaan - sisältä märkiä ja äkkitulisia)

Jorisematta enempi kehottaisin tutkimaan vastaavien valojen suosituksia, jos ei juuri tän valon ohjeissa löydy. Esim. Mars-Hydrolla on aika tarkat ohjeet joissa suositellaan etäisyys ja ala jalkoina [305mm] kasvatukseen ja kukintaan erikseen. Tyypillisesti ~200W ledillä se kukitusala on ~2x3 jalkaa = 60x90cm. Etäisyys 60cm ... minimi 45cm

Taimien kasvatuksessa ei ole tarpeellista polttaa valoa enempä'ä kuin tarvitsee. Mä kasvattelisin tuon "1000W" valon avulla taimia 120x120cm alalla. Viime keväänä oli loppukeväästä 10kpl chinensejä kahdessa rivissä ~60x120cm alalla kahden 100W/120cm ledin alla ja kaikki tekivät hedelmää huhtikuun lopulla. Valot ~40cm latvoista.

Siinä "vege" -vaiheessa etäisyys voisi olla 60cm. Jos kasvit kukkii, niin kukkikoon. Ei sitä kannata niin täydellisesti yrittää hallita. Musta on vaan kiva että tekevät maistiasia jo keväällä. Kesän alussa siirtelen kukkivat jopa yli metrin korkuiset taimet ulos kasvihuoneisiin tai lasiparvekkeelle ja auringossa lähtevät uuteen kasvuun vaikka olisi ollut millaiset tehovalot sisällä. Mä en ole huomannut että kukkiminen mitenkään haitallisesti hidastaisi kasvua: Päinvastoin yleensä on vaan hyvä että kasvu pysyy kurissa edes jotenkin, kun kämpästä ei näe ikkunoista ulos!

Mulla on muuten yksi "Mars Pro II Epistar 80 LED" [166W]
Siinä se kasvatusala on ilmoitettu lyhyesti 76x76 cm. Se tarkoittaa kuitenkin [hampun] kukkimista, hedelmien tuottoa. Tarkemmissa ohjeissa taimien kasvatusala on 90x90cm. Ja kun siinä on se säätö: Veg-tilassa teho onkin vain  80W - Bloom tilassa on kaikki punaisetkin päällä ja teho sen 166W. Itsellä oli keväällä sen alla 12kpl isoja Aji-chilejä ñeliön alalla. Kaikki kukkivat ja tekivät raakileita. Tänä keväänä en ole isoja valoja vielä ottanut edes käyttöön: Kahdessa taimikaapissa on LedFinlandin "120W" akvaariovalot joissa todellinen max teho ~110W. Kaapeissa [45x60cm; 45X80cm] pidän ne ledit puolella teholla ~60-80W. Chinenset kukkivat ja taitaa jo raakilettakin aloitella

HYL:

Tuossa kaapissa [45leveän pesukoneen laatikko] on nyt 6kpl tammikuun chilejä: HYL, Embassy Naga. Vähä ahdasta. Valo ollut kokoajan 60W teholla ... Väitän että riittää valo  :)

EDIT: Pikkutaimilla 14 tai 16 tuntia. Sitten 12. Mä en alle 12t pidä kuin talvettaessa ...
Isompina pidä kaikki (paitsi pienimmät, surkeimmat) taimet ikkunoilla. Siinä aurinkoa/pilveä 6 tuntia ja lisävalot iltapäivisin 6-8 tuntia ..





ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 15, 2018, 10:28:18 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät
https://imgur.com/QB1HuIi



Miten on lämpötilojen kanssa kaapissa eri korkeuksilla? Kuinka suljettuna kaappia pidät?

Luulenpa että latvalle tulee ikävä vettä ja ravinnetta, joten käpristelyn voi nähdä eri näkökulmista joko riittämättömänä ruukkuna/juuristona tai liian intensiivisellä valolla (ja kenties lämmöllä).   Tässä juuri olen katsellut muutamia omia baccatum taimia pikkuruisissa mullissa niin lähes jatkuva vedenvähyys jos ei oikein pysty kastelemaan riittävästi aiheuttaa lehtien kourua.  (Kuvassasi ei  niin pahasti.)


Kaapin lämpötiloista en oikein osaa mennä sanomaan mutta kaappi on jonkunverran ravollaan ja ilmaa liikuttelee 120mm tietokoneen tuuletin. Ruukut on kyllä riittävän kokoisia mutta olen itsekin pohtinut että voiko nimenomaan valo olla liian intensiivinen varsinki latvoille.

Kemikaalikeijo

maaliskuu 15, 2018, 11:37:09 ap #10487 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 11:40:10 ap käyttäjältä Kemikaalikeijo
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 15, 2018, 11:21:21 ap
Jepjep. Aina välillä jossain kuulee etteivät chilit voi saada liikaa valoa ...  ::)

Mä taisin ekan ledini tilata LedFinlandista 2010
Olin silloin vuoden käyttänyt 250W natikkaa ja uskoin että se 120W ledi on tuplaten tehokkaampi. Sillä natikallakin kasvattelin jo koko keittiön täydeltä chilejä: Valo oli keskellä katossa ...  ja kyllähän jotkut Ajit muutamaa hedelmää kasvatteli. Pääosin kasvatin viherseinää, kattoa ja lattiaa. Sain jopa idean että alkaisin myymään chili-saunavihtoja.

Niillä odotuksillahan sitten ajatellen että mulla on 600W natikkaa vastaava valo, pidin ledinkin katossa kiinni ja koko huone täynnä kasveja, pöydällä, ikkunalaudoilla, seinähyllyllä jne. Hyvin pysyi hengissä huoneellinen kasveja talven yli, muttei juuri satoa, paitsi jostain ajeista ja oksilta lähimpänä valoa [=~60cm] .... joo. Liian pitkä juttu taas ....

Myöhemmin viisastuttuani oon ledejä pitänyt lähempänä kasveista, mutten koskaan 40-50cm lähempänä kasveja. Hyvin tyypillistä oli niillä sini-puna-valoilla että lehdet kasvavat kuin olisivat pahvia tai kovaa nahkaa. Ja käpristelivät juuri samaan tyyliin. Ja nimenomaan Tabasco: Se eka taimi oli mulla kesän itä-kaakko/parvekkeella isompien katveessa kun oli vähän huono kasvamaan. Se olisi vaatinut enemmän valoa kyllä. Ei pysynyt pystyssäkään omillaan.
Sitten siirsin syksyllä uuden 100W linssiledin valokeilaan: Tuossa LF'n custom-valossa oli tosi tiukat linssit ja kapea valokeila: Pidin ~1m päässä kasvista. Siinäkin se tukevoitui ja alkoi kasvamaan. Puinen varsi ja pahviset lehdet. Satoa pukkasi sitten talvella nii että hirvitti. (olihan se aika pahaa sellaisenaan - sisältä märkiä ja äkkitulisia)

Jorisematta enempi kehottaisin tutkimaan vastaavien valojen suosituksia, jos ei juuri tän valon ohjeissa löydy. Esim. Mars-Hydrolla on aika tarkat ohjeet joissa suositellaan etäisyys ja ala jalkoina [305mm] kasvatukseen ja kukintaan erikseen. Tyypillisesti ~200W ledillä se kukitusala on ~2x3 jalkaa = 60x90cm. Etäisyys 60cm ... minimi 45cm

Taimien kasvatuksessa ei ole tarpeellista polttaa valoa enempä'ä kuin tarvitsee. Mä kasvattelisin tuon "1000W" valon avulla taimia 120x120cm alalla. Viime keväänä oli loppukeväästä 10kpl chinensejä kahdessa rivissä ~60x120cm alalla kahden 100W/120cm ledin alla ja kaikki tekivät hedelmää huhtikuun lopulla. Valot ~40cm latvoista.

Siinä "vege" -vaiheessa etäisyys voisi olla 60cm. Jos kasvit kukkii, niin kukkikoon. Ei sitä kannata niin täydellisesti yrittää hallita. Musta on vaan kiva että tekevät maistiasia jo keväällä. Kesän alussa siirtelen kukkivat jopa yli metrin korkuiset taimet ulos kasvihuoneisiin tai lasiparvekkeelle ja auringossa lähtevät uuteen kasvuun vaikka olisi ollut millaiset tehovalot sisällä. Mä en ole huomannut että kukkiminen mitenkään haitallisesti hidastaisi kasvua: Päinvastoin yleensä on vaan hyvä että kasvu pysyy kurissa edes jotenkin, kun kämpästä ei näe ikkunoista ulos!

Mulla on muuten yksi "Mars Pro II Epistar 80 LED" [166W]
Siinä se kasvatusala on ilmoitettu lyhyesti 76x76 cm. Se tarkoittaa kuitenkin [hampun] kukkimista, hedelmien tuottoa. Tarkemmissa ohjeissa taimien kasvatusala on 90x90cm. Ja kun siinä on se säätö: Veg-tilassa teho onkin vain  80W - Bloom tilassa on kaikki punaisetkin päällä ja teho sen 166W. Itsellä oli keväällä sen alla 12kpl isoja Aji-chilejä ñeliön alalla. Kaikki kukkivat ja tekivät raakileita. Tänä keväänä en ole isoja valoja vielä ottanut edes käyttöön: Kahdessa taimikaapissa on LedFinlandin "120W" akvaariovalot joissa todellinen max teho ~110W. Kaapeissa [45x60cm; 45X80cm] pidän ne ledit puolella teholla ~60-80W. Chinenset kukkivat ja taitaa jo raakilettakin aloitella

HYL:

Tuossa kaapissa [45leveän pesukoneen laatikko] on nyt 6kpl tammikuun chilejä: HYL, Embassy Naga. Vähä ahdasta. Valo ollut kokoajan 60W teholla ... Väitän että riittää valo  :)

EDIT: Pikkutaimilla 14 tai 16 tuntia. Sitten 12. Mä en alle 12t pidä kuin talvettaessa ...
Isompina pidä kaikki (paitsi pienimmät, surkeimmat) taimet ikkunoilla. Siinä aurinkoa/pilveä 6 tuntia ja lisävalot iltapäivisin 6-8 tuntia ..


No nyt tuli kunnolla tekstiä ja viisasti senkin edestä tässä hommassa. Elikkä tällä minun valolla olisi hyvä satoa tehdä ja suht. Isolla alalla. Mitä hintaa tuommoisella mars pro II valolla on? Vai olisiko järkevää lähtä rakentamaan itse valoa ??? Ja sinivoittoinen valonhan pitäisi olla jos ei ole tarkoitus kukittaa?

Ja jostain kun saisi siemeniä niin voisi kasvatella useampia lajikkeita ja varsinkin chinenset kiinnostaisivat. Yrttiladosta tilasin siemenet ja joukossa oli myös dorset nagan siemeniä mutta yksikään ei itänyt.

sorrii

eBayn ihmekaupasta saa ihan kelvollisen lux-mittarin ~10€. Sillä on kiva leikkiä ...

Joku hattuvakio on että 10000lux riittää kasvatukseen. Se tulee tyypillisesti 40-60cm päässä noista vanhoista ledeistä. Samoin TNeon 2x55W antoi 10000lux 60cm päässä. Natikalla ja 400W MH-lampulla saa mennä metrin päähän. Ja polkupyörän ledivalolla tuli metrin päästä 13000lux [10cm ympyrään]
Loisteputkilla sen saa 10cm päässä. 20W tehokkaalla ledi vakiolampulla [Airam 2400lumen] riittää reilun 20cm päähän ... Suuntaavilla ledeillä saattaa se haamuraja tulla yllättävänkin kauas, mutta sitten kun siirrät mittaria 5cm onkin lukemna ihan toinen. Noiden isojen ledien valoa on vaikea mitata kun valokeila on niin laikullinen ...

Se vanha ohje että lamppu pitää olla tosi lähellä, on loisteputkien ajalta! TNeonillakin kun ne putket on u-mallisia ja tyypiltään samoja kuin T5, on se putken kirkkaus suurempi. Ja kun [TNeonissa] putkia on neljä rinnakkain heijastimen edessä niin päästäänkin äkkiä 40cm päähän ....
Vahoilla 36W putkilla mullakin kävi usein että esim. rocotojen oksat alkoivat kasvaa putken pinnassa ja ympäri. Hyvin ne sen [50*C] kesti ... joskus vähän kuivahteli ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausVai olisiko järkevää lähtä rakentamaan itse valoa ??? Ja sinivoittoinen valonhan pitäisi olla jos ei ole tarkoitus kukittaa?


Tuo sini- puna- värien merkitys on chileillä kait vähän erilaista kuin hampuilla joille nämä kukitus- ja vegetys ohjeet on. Mulla oli niitä TNeonejakin 9000K putkilla ja eiku silloihan vasta alkoikin kukkimaan! Näillä nykyisillä akvaariovaloillakin pukkaa kukkaa välillä 10cm taimista. Mutta ei se haittaa ...

Mä en ole innostunut kokonaan rakentamaan valoa. Kai sekin onnistuisi, mutten oikein jaksa uskoa että kannattaa/onnistuu paremmin kuin edullinen valmis. Esim. niitä vanhempia Mars-hydron 300W valoja myydään edelleen eBayssä ~100€ .. ehkä halvemmallakin. Marsit vaan on aika äänekkäitä!
Kaapeissa lojuu 2kpl rikkinäisiä 120W LedFinland valoja ja yksi 100W. Kaksi akvaariovaloa kanssa on huollon tarpeessa kun aika monta sinistä on pimeänä. Ne siniset ledit kärähtelee usein. Noissa olisi raknetelemista pitkäksi aikaa, kun pitäisi ledejä vaihtaa ja vanhoihin perus-ledeihin hiljaiset tuulettimet: Akvaariovaloissa on hyvin hiljaiset vakiona: Nehän on suunniteltu asunitiloihin ...

Mulla oli Mars Reflector 96 [=~200W] esim. joka oli hauskan näköinen vihreä. Valonkin väri jo paljon neutraalimpi kuin ihan vanhoissa - kirjava silti. Myin sen aika pian pois kun en pidä melusta ja on pieni kämppä. Tän uudemman Pro'n ostin viime keväänä kun piti olla hiljaisempi. Siinäkin on kuitenkin selvä jatkuva tuulettimien hurina joka kiusaa herkkäkorvaista. Tyypillisen marketti-pöytätietokoneen äänet. Oon muuten harkinnut myydä senkin pois. Käytin keväällä 2kk ...

Mulla kävi säkä [=olin nopea, otin riskin, olin viisas] kun Torilla yksi jamppa myi pari vuotta sitten Valoyan käytettyjä testivaloja joista ei tiennyt mitään. En mäkään paljon tiennyt, mutta ostin yhden 100W/120cm. Ne on passiivisesti jäähdytettyjä ammattitason ledejä. Heti kun sain käteeni sen ekan, ryntäsin tarjoamaan toisestakin lampusta. Lopulta ostin 3kpl 100W/120cm ja yhden 50W/60cm. Niissä on erillinen järeä [420V] virtalähde: Tiiliskiven kokoinen ja painoinen. Valaisimetkin painaa lähelle 10kg vaikka ovat alumiinia. Tuntuvat siltä ...  ;) ... Ebayssä ~800€/100W ..  8)

Samoin on kertynyt kiinan kaupoista 12-20W spotteja useampia. Nekin äänettömiä ja kun on linsseillä se valokeila niin voi ja joutuu pitämään kaukana kasveista. Siistejä lisävaloja ikkunan yläpuolella.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Älä noita Mars valoja harkitse ollenkaan, liikaa merkkilisää hinnassa..Jos hyvän haluat suht halvalla:
https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=6/636773

Minulla on nytkin tuossa minun suht isossa kasvatuskaapissa tuollainen yksinään katossa about 60cm korkeudella ja kyllä chilit tykkää.

Kemikaalikeijo

maaliskuu 15, 2018, 13:17:31 ip #10491 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 13:19:33 ip käyttäjältä Kemikaalikeijo
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 15, 2018, 11:58:53 ap
LainausVai olisiko järkevää lähtä rakentamaan itse valoa ??? Ja sinivoittoinen valonhan pitäisi olla jos ei ole tarkoitus kukittaa?


Tuo sini- puna- värien merkitys on chileillä kait vähän erilaista kuin hampuilla joille nämä kukitus- ja vegetys ohjeet on. Mulla oli niitä TNeonejakin 9000K putkilla ja eiku silloihan vasta alkoikin kukkimaan! Näillä nykyisillä akvaariovaloillakin pukkaa kukkaa välillä 10cm taimista. Mutta ei se haittaa ...

Mä en ole innostunut kokonaan rakentamaan valoa. Kai sekin onnistuisi, mutten oikein jaksa uskoa että kannattaa/onnistuu paremmin kuin edullinen valmis. Esim. niitä vanhempia Mars-hydron 300W valoja myydään edelleen eBayssä ~100€ .. ehkä halvemmallakin. Marsit vaan on aika äänekkäitä!
Kaapeissa lojuu 2kpl rikkinäisiä 120W LedFinland valoja ja yksi 100W. Kaksi akvaariovaloa kanssa on huollon tarpeessa kun aika monta sinistä on pimeänä. Ne siniset ledit kärähtelee usein. Noissa olisi raknetelemista pitkäksi aikaa, kun pitäisi ledejä vaihtaa ja vanhoihin perus-ledeihin hiljaiset tuulettimet: Akvaariovaloissa on hyvin hiljaiset vakiona: Nehän on suunniteltu asunitiloihin ...

Mulla oli Mars Reflector 96 [=~200W] esim. joka oli hauskan näköinen vihreä. Valonkin väri jo paljon neutraalimpi kuin ihan vanhoissa - kirjava silti. Myin sen aika pian pois kun en pidä melusta ja on pieni kämppä. Tän uudemman Pro'n ostin viime keväänä kun piti olla hiljaisempi. Siinäkin on kuitenkin selvä jatkuva tuulettimien hurina joka kiusaa herkkäkorvaista. Tyypillisen marketti-pöytätietokoneen äänet. Oon muuten harkinnut myydä senkin pois. Käytin keväällä 2kk ...

Mulla kävi säkä [=olin nopea, otin riskin, olin viisas] kun Torilla yksi jamppa myi pari vuotta sitten Valoyan käytettyjä testivaloja joista ei tiennyt mitään. En mäkään paljon tiennyt, mutta ostin yhden 100W/120cm. Ne on passiivisesti jäähdytettyjä ammattitason ledejä. Heti kun sain käteeni sen ekan, ryntäsin tarjoamaan toisestakin lampusta. Lopulta ostin 3kpl 100W/120cm ja yhden 50W/60cm. Niissä on erillinen järeä [420V] virtalähde: Tiiliskiven kokoinen ja painoinen. Valaisimetkin painaa lähelle 10kg vaikka ovat alumiinia. Tuntuvat siltä ...  ;) ... Ebayssä ~800€/100W ..  8)

Samoin on kertynyt kiinan kaupoista 12-20W spotteja useampia. Nekin äänettömiä ja kun on linsseillä se valokeila niin voi ja joutuu pitämään kaukana kasveista. Siistejä lisävaloja ikkunan yläpuolella.


Selvempi homma. Vähän vaikea välillä pysyä asiouden perässä vasinkin valojen aallonpituuksien koska jos lukee vähän jokapuolelta tekstiä asiasta niin tiedot ovat loppusissaan aika ristiriitaisia siitä, että minkälaisen sini/puna suhteen chilit tarvitsevat.

Omankin epistarin ledin hurinan kyllä erottaa selvistä jos muualta mökistä ei kuulu ääntä ja sen takia joudun pitämään päivät valoa päällä.
Valon tekeminen varmasti onnistuisi ja kiinnostaisikin vähän värkätäkin nuiden hommien kanssa. Valolle rungot yms. Saisin itse rakenneltua näppärästi koska olen TIG-hitsaajan ammatissa ja käytetty materiaali lähes ilmaista.
Mietin vain semmoista että kannattaisiko sitten tehdä niistä COB-siruista se valaisin?

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 13:17:31 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 15, 2018, 11:58:53 ap
LainausVai olisiko järkevää lähtä rakentamaan itse valoa ??? Ja sinivoittoinen valonhan pitäisi olla jos ei ole tarkoitus kukittaa?


Tuo sini- puna- värien merkitys on chileillä kait vähän erilaista kuin hampuilla joille nämä kukitus- ja vegetys ohjeet on. Mulla oli niitä TNeonejakin 9000K putkilla ja eiku silloihan vasta alkoikin kukkimaan! Näillä nykyisillä akvaariovaloillakin pukkaa kukkaa välillä 10cm taimista. Mutta ei se haittaa ...

Mä en ole innostunut kokonaan rakentamaan valoa. Kai sekin onnistuisi, mutten oikein jaksa uskoa että kannattaa/onnistuu paremmin kuin edullinen valmis. Esim. niitä vanhempia Mars-hydron 300W valoja myydään edelleen eBayssä ~100€ .. ehkä halvemmallakin. Marsit vaan on aika äänekkäitä!
Kaapeissa lojuu 2kpl rikkinäisiä 120W LedFinland valoja ja yksi 100W. Kaksi akvaariovaloa kanssa on huollon tarpeessa kun aika monta sinistä on pimeänä. Ne siniset ledit kärähtelee usein. Noissa olisi raknetelemista pitkäksi aikaa, kun pitäisi ledejä vaihtaa ja vanhoihin perus-ledeihin hiljaiset tuulettimet: Akvaariovaloissa on hyvin hiljaiset vakiona: Nehän on suunniteltu asunitiloihin ...

Mulla oli Mars Reflector 96 [=~200W] esim. joka oli hauskan näköinen vihreä. Valonkin väri jo paljon neutraalimpi kuin ihan vanhoissa - kirjava silti. Myin sen aika pian pois kun en pidä melusta ja on pieni kämppä. Tän uudemman Pro'n ostin viime keväänä kun piti olla hiljaisempi. Siinäkin on kuitenkin selvä jatkuva tuulettimien hurina joka kiusaa herkkäkorvaista. Tyypillisen marketti-pöytätietokoneen äänet. Oon muuten harkinnut myydä senkin pois. Käytin keväällä 2kk ...

Mulla kävi säkä [=olin nopea, otin riskin, olin viisas] kun Torilla yksi jamppa myi pari vuotta sitten Valoyan käytettyjä testivaloja joista ei tiennyt mitään. En mäkään paljon tiennyt, mutta ostin yhden 100W/120cm. Ne on passiivisesti jäähdytettyjä ammattitason ledejä. Heti kun sain käteeni sen ekan, ryntäsin tarjoamaan toisestakin lampusta. Lopulta ostin 3kpl 100W/120cm ja yhden 50W/60cm. Niissä on erillinen järeä [420V] virtalähde: Tiiliskiven kokoinen ja painoinen. Valaisimetkin painaa lähelle 10kg vaikka ovat alumiinia. Tuntuvat siltä ...  ;) ... Ebayssä ~800€/100W ..  8)

Samoin on kertynyt kiinan kaupoista 12-20W spotteja useampia. Nekin äänettömiä ja kun on linsseillä se valokeila niin voi ja joutuu pitämään kaukana kasveista. Siistejä lisävaloja ikkunan yläpuolella.


Selvempi homma. Vähän vaikea välillä pysyä asiouden perässä vasinkin valojen aallonpituuksien koska jos lukee vähän jokapuolelta tekstiä asiasta niin tiedot ovat loppusissaan aika ristiriitaisia siitä, että minkälaisen sini/puna suhteen chilit tarvitsevat.

Omankin epistarin ledin hurinan kyllä erottaa selvistä jos muualta mökistä ei kuulu ääntä ja sen takia joudun pitämään päivät valoa päällä.
Valon tekeminen varmasti onnistuisi ja kiinnostaisikin vähän värkätäkin nuiden hommien kanssa. Valolle rungot yms. Saisin itse rakenneltua näppärästi koska olen TIG-hitsaajan ammatissa ja käytetty materiaali lähes ilmaista.
Mietin vain semmoista että kannattaisiko sitten tehdä niistä COB-siruista se valaisin?


Rupea katselemaan cree juttuja ja siitä uudempia hienouksia.

sorrii

LainausÄlä noita Mars valoja harkitse ollenkaan, liikaa merkkilisää hinnassa..Jos hyvän haluat suht halvalla:
https://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=6/636773


Onhan tuo VP-Luxin ledi melkein puolet kalliimpi. Marsilla on laaja hintaskaala. Vanhempia Marshydroja myydään ~60€/150W (Marshydro 300 on siis ~135W oikeesti. Ne kyllä kertoo ne tiedot rehellisesti ja suositukset tuntuu välillä olevan jopa alakanttiin ...

Se mikä mun mielestä Marsin valoissa on hyvä juttu, on se säätö Reflector ja Pro -malleissa ainakin. "Vegetyksessä" mennään siis puolella teholla. Tai sitten vegetetään täysillä, mutta paljon laajemmalla alalla ... Ei chilit näytä paljon valon väristä välittää, kunhan on tarpeeksi. Ihmisen silmä sitä luonnollisempaa kaipaa...

Varmasti tuo 200W COB-ledi on tehokkaampi kuin esim mun Mars2 Pro 80 [=165W]. Hinta uutena kuitenkin 250€ + 10€ toimitus. Mars Pro II 80 maksaa uutena halvimmillaan ~150€ kuljetuksineen ...
Jos ei tuulettimien huuto haittaa, niin luulisin että Reflector -malleilla on paras hinta-tehosuhde. Tai sitten niillä ihan halvimmilla Marshydro 300 -valoilla ... Eikä se Spiderkaan äänetön ole! Taitaa huutaa aika kovaakin ... Marsin uudemmissa valoissa se nummero mallinimessä tulee ledien lukumäärästä: Esim Reflector 96'ssa on 96kpl 5W ledejä [205W]. Nimi EI kuitenkaan ole Mars 480 ... Vanhoissa joita edelleen myydään on se nimellinen teho nimessä. Mars 300 =135W

Yhdellä hyvällä valolla jos kasvattelee, niin siihen toki kannattaa panostaa kunnolla eikä se sähkönkulutus ole niin tarkkaa. Sittenkun sähköä palaa 1000W, niin kiinnostaa säästää siellä missä voi. Siksihän minä esim. polttelen noita taimivaloja puolella teholla ...

Pari vuotta sitten poltin valoja ympäri vuoden ~50€ edestä /kk. Satoa tarvitsin pari chilipalkoa viikossa... ja kesäksi muutaman taimen kasvariin. Se vähän mietitytti kun rahanpaskaa ei liikaa ole.

Tokihan nytkin polttelen minä valoja ja kasvattelen moninkertaisesti taimia mitä tarvitsen ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausRupea katselemaan cree juttuja ja siitä uudempia hienouksia.


Mä olen päinvastoin yrittänyt jo pitkään järkeistää hommiani  8) 8) 8)
En oo pariin vuoteen kasvatellut sisällä muuta kuin taimet. Siihen hommaan olisi noissa passiivisissa Valoyan pötköissä riittävästi moneksi vuodeksi. Nytkin vaan on tuliterä 12m2 kasvari mökillä, niin pitäähän sinne taimia saada. Oikeesti riittäisi kesäksi 4 puskaa ja talvella ehkä pari bonchia joista saa vähän leivänpäälle ...

Ihan pähkähulluahan tämä mun touhu on vieläkin, mutta paranemaan päin ..  :D

Ja pitää muistaa että ne Creen uudemmat hienoudet häviää jokatapauksessa auringolle 6-0 ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 15, 2018, 13:50:26 ip
Ja pitää muistaa että ne Creen uudemmat hienoudet häviää jokatapauksessa auringolle 6-0 ...


No jos et ihan Jumala ole, niin muistaakseni sitä valopalloa ei paljon syksyn ja tässä alkukevään välillä paljon näy. 8) 8) 8)

sorrii

LainausNo jos et ihan Jumala ole, niin muistaakseni sitä valopalloa ei paljon syksyn ja tässä alkukevään välillä paljon näy. 8) 8) 8)


Oo-on mä nähnyt ...  :o
Eiku. Muistan vaan kun valoja hamstratessa joillakin unohtuu tosiasia, että keväällä se mollikka paahtaa ikkunasta sisään aika ison natikan teholla. Vaikkakin usein tuntimäärä jää vähäiseksi. Mittarilla kun oon testaillut, niin pilviseltäkin taivaalta usein tulee se maaginen 10000lux. Toki 3-lasiset ikkunat ja valo jyrkässä kulmassa heikentää sitä.

Vähän tässä naurattaa ja hävettääkin kun muistelen esim. 3 kesää sitten, kun oli kämpässä putkiremontti. Keittiö, eteinen kylppäri oli erotettu asunnon muista osista suojaseinällä. Käytössä kasvatuksiin oli sitten vaan parveke ja 2 ikkunaa. Taimet huiteli huhtikuussa 120cm ja niitä oli ..  ???

Mä silloin pistin ison pöydän keskelle olohuonetta. Päälle kattoon 400W natikan ja molemmille puolille sivuun 120W akvaarioledit. Ripustelin hopeaverhoja vähän ympärille. Pöydällä omissa parvekelaatikko-nft- ja IKEA-nft-virityksissä vieri vieressä isoja Aji-chilejä ja pari tomatilloa, habaneroja ym. Kaikki ikkunalaudat ja parveke täynnä myös ... Ja taimikasvatukset jatkuivat kesäkuun loppuun ennenkuin sain kaikki kuskattua ulos. PAkko niille oli valoa antaa, komeille taimille ...  ???

Aurinko kun paistoi aamupäivät sisään ja päällä reilut 1300W valoja, niin oli aika lämmintäkin. Remonttiukot työskenteli keittiössä ja kylppärissä shorteseissa ja katseli mua kuin jotain avaruusolentoa ... Kyllä mä niille pari chililuentoa pidin aina kun jaksoivat kuunnella   :D :D :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas


Obi

Idätin muutaman eri lajikkeen Jiffyn turvekiekoissa, ensimmäisten varsinaisten lehtien jälkeen siirsin turveruukkujen pohjalle ja peitin osan varresta. Nyt Poblano näyttää puskevan juurta turveruukun läpi enevimissä määrin, voiko sen edelleen haudata isompaan ruukkuun syvemmälle? Voiko pari alinta lehteä leikata ja laittaa vielä syvemmälle vai tykkääkö moisesta kyttyrää?

Vuorikaskas

maaliskuu 19, 2018, 23:28:47 ip #10499 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2018, 00:57:07 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Syvälle istutuksessa on vaaransa jos toimenpide on kerralla raju ja lehtiä on vasta vähän ja jos olosuhteet eivät ole optimaaliset.   

Ota huomioon että ne venyvät pituutta heikossa valossa.  Loisteputken esim saat laittaa lähes kiinni latvaan, niin voi olla parempi. Saako ne aurinkoa?