toukokuu 15, 2024, 10:05:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Basilika

Aloittaja k0nu, elokuu 05, 2011, 17:37:34 ip

« edellinen - seuraava »

k0nu

Hei, kuinkas monet ovat kasvatellet tätä yrttiä? Ne jotka ovat (ja muutkin ) voisitteko kertoa että kasvaako 1 basilika tuommoisen 15w ESLlän alla. Parempia ois hakusessa sitten muille kasveille mutta kasvaako?



Kiitos jo etukäteen!

Chiliharri

Mulla kasvaa basilikaa muiden joukossa parvekkeella. Mun mielestä yks helpoimmista hyötykasveista saada tuottamaan satoa. Ja niinkuin "ChiliPola" kirjoittaa, niin kasvavat vauhdilla, vaikkeivat olekaan ihan aurinkoisimmassa nurkassa. Mulla on 40x60 multalaatikossa 7 tainta tällähetkellä, joka olen todennut sopivaksi määräksi tuohon tilaan.

Pakastan lehdet tuoreeltaan minigripeihin. Sitähän voi laittaa niin moneen ruokaan, että parin vuoden kokemuksella aion jatkaa edelleenkin kasvattelua.

hessi

Basilikaa olen kasvatellut ties kuin monetta kautta...
viime vuonna onnistu mahtavasti kun mix pussista tais tulla viittä erilajia yhteen ruukkuun :)
tämän vuotiset onkin sitten kaikki samaalajia :(
eli ihan ruukussa turpeessa kasvatan ulkona (kasvarissa toki kylvö ja alku kasvatus)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MegaRatt44

Välillä ostelen kaupasta basilikoja salaatin joukkoon.
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

atni

Lainaus käyttäjältä: MegaRatt44 - elokuu 10, 2011, 15:42:28 ip
Välillä ostelen kaupasta basilikoja salaatin joukkoon.

Suosittelisin sullekkin kyllä kasvatuksen kokeilua, se ei vaadi paljoa aikaa eikä rahaa :)
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

k0nu

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 10, 2011, 16:49:33 ip
Lainaus käyttäjältä: MegaRatt44 - elokuu 10, 2011, 15:42:28 ip
Välillä ostelen kaupasta basilikoja salaatin joukkoon.

Suosittelisin sullekkin kyllä kasvatuksen kokeilua, se ei vaadi paljoa aikaa eikä rahaa :)


+ Helpompaa kuin hakea kaupasta : D.

atni

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 10, 2011, 16:53:19 ip
Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 10, 2011, 16:49:33 ip
Lainaus käyttäjältä: MegaRatt44 - elokuu 10, 2011, 15:42:28 ip
Välillä ostelen kaupasta basilikoja salaatin joukkoon.

Suosittelisin sullekkin kyllä kasvatuksen kokeilua, se ei vaadi paljoa aikaa eikä rahaa :)


+ Helpompaa kuin hakea kaupasta : D.


OK. Mutta chilit ennen kaikkea  ;)
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Whili

Kaupasta basilika-ruukku, ja eikun turpeeseen. Voi jakaa kahteen tai kolmeen osaan.
Aurinkoiselle ikkunalle tai ulos ja välillä vähän lannoitetta niin kohta on kunnon puskat.


Pahakeijo

Itellä toinen satsi kasvamassa tälle kesälle. Ensimmäisen erän latvominen pääsi unohtumaan ja kerkesivät sitten jo kukkimaan. Basilikaa kannattaa kyllä latvoa ahkerasti. Haarautuu ja kasvaa vauhdilla, eikä ala sitten niin nopeasti kukkimaan. Kukkimisen jälkeen lehtien maku muuttuu niin kitkeräksi että itse ainakin pistän siinä vaiheessa rehut poistoon.

Herra 47

jos kaupasta ostetun basilikan (vai muun yrtin) laittaa kasvamaan niin kannattaa ainakin viikon pari pitää eristyksissä... Itse pari kertaa saanut pahan kirvainvaasion aikaiseksi noilla.
Ihan vain varoituksena varoiksi
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Sabai

Kuinka sitä kannattaa latvoa jotta siitä ei tule pitkä ja paljon satoa? Jos näyttää siltä että alkaa kohta kukkimaan niin katkaistaanko kukat vain pois?

Whili

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 11, 2011, 01:43:37 ap
jos kaupasta ostetun basilikan (vai muun yrtin) laittaa kasvamaan niin kannattaa ainakin viikon pari pitää eristyksissä... Itse pari kertaa saanut pahan kirvainvaasion aikaiseksi noilla.
Ihan vain varoituksena varoiksi

Perssiljassa oli jotain ****king öttiäisiä, löysi paikkansa torpan rajan vierestä.  PRK.....

O

Onko jotain jippoa saada basilika olemaan kukkimatta niin, että vois sadottaa pidempää? Jos valojaksovaikuttaisi niin vois ehkä säätää, mutta jos kukkii kasvin koon mukaan niin sitten ei kai taida pystyä?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Rolle R

marraskuu 21, 2012, 19:13:10 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2012, 19:20:12 ip käyttäjältä Rolle R
Miten basilikaa (ja salaatteja) pitäisi lannoittaa vesiviljelyssä? Käytössä on joitakin vuosia sitten Kärsäbabarilta ostamani Yaran hydrolannos ja kalkkisalpietari. Ohjeet näiden käyttöön basilikan kasvatuksessa olisivat erittäin tervetulleita, mutta voin toki laskea lannoitteen määrät myös tarvittujen ppm arvojen pohjalta.

Kiitos!


EDIT:

Kappas, olen tätä samaa miettinyt ennenkin  ;D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7166.msg87634#msg87634

bigchili

Lähtisin hydrossa kokeilemalla liikkeelle.
Itellä oli joskus vaikeuksia saada basilikat kasvamaan mutta yhtäkki se onnistui, vaikka tein kaiken samalla tapaa kuin ennen samassa paikassa.
Nyt kasvattelin ison puskan siemeniksi ja _pistokkaita_ kannattaa ottaa.
Nopeampaa kasvattaa kuin siiduista.