maaliskuu 28, 2024, 10:53:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 24, 2012, 23:16:19 ipCanonin kamoista en tiedä hölkäsen pöläystäkään, mutta uskoisin tuon suhteen olevan samalla hehtaarilla...


Luepa Lillen vielä pariin kertaan ajatuksella tuo makro-blogini:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/09/ylistys-makrolinssille.html


Vakiozoomilla pääset 55mm polttovälillä 25 cm etäisyydelle (mitattu kennosta) ja se kuva on n. 6 cm leveältä alueelta.
Oikealla makrolla 1:1 kuvausalue on n. 2 cm. Canonin 60mm on sellainen ja ilmeisesti myös tuo Sigman 50mm makro.


Tuollaisiin kukkakuviin pääset helposti kittilinssillä, isoista kukista paljon lähemmäksikin. Makrolla sitten kukka täyttäisi ruudun.



Ei se ero kauhean iso ole, mutta joskus tarpeellinen, kuten näissä jauhiaiskuvissa.
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/10/ansarijauhiainen-ei-hellita.html

Lillen

Joo-o, nyt alan tai ainakin uskon ymmärtäväni eroavaisuudet. Tosin kyllä siinä kestiki. Kiitokset vielä teille kaikille kolmelle avusta!


Chilivaari

Kuvaussuhde eli kennon leveyden suhde kuvattavan kohteen leveyteen on ihan havainnollinen ilmaisu, mutta sitä eivät kaikki käytä. Canonin kittilinssille ilmoitetaan "maksimi suurennuskerroin" ja se on 0,34. Tuohan tarkoittaa jokseenkin 1:3.
Samaa kertovat mittanauhan kuvaustulokseni; makrolla 2 cm, kittilinssillä 6 cm lähimmällä tarkennusasetuksella.

Lightweight

joulukuu 05, 2012, 21:16:24 ip #83 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2012, 14:13:03 ip käyttäjältä Lightweight
Tuli sittenkin hankittua Sony järkkäriksi, Sony slt a57. Istui käteen kaiken parhaiten, eikä alustavan tutustumisen perusteella tunnu ollenkan pahalta hankinnalta:D.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

ottulo

Tännekin on kotiutunut viikonloppuna järkkäri, jollain aiemmalla sivulla linkitetty Nikon D3100. Ostin (vähän) käytettynä, mukaan tuli kaupan hintaa halvemmalla 18-55 mm kittiobjektiivi, vara-akku sekä "kotelo" ja kameralaukku, joten oli mun budjettiin sopiva aloituspaketti. Koska toi on mun ensijärkkäri, on harjoiteltavaa paljon. Yhden räpsyn olen jo laittanutkin yleisön ihmeteltäväksi. Tuota on cropattu hieman ja säädelty kontrastia yms perusjuttuja, mutta varmaankin vaatii vielä silmienkin treenaamista, jotta optimituloksiin päästään. Palautetta ja vinkkejä saa antaa, jos jotakuta kiinnostaa "kouluttaminen". :D

Aji Inferno

Mieli tekisi kovasti Olympus OM-D:tä... Kuuluu olevan loistava kamera, mutta on sitten tyyriskin. :(

ottulo

Kaveri mainitsi tänään keinosta "skannata" vanhoja negoja koneelle järkkärillä (tai muullakin digillä, kunhan makroilu onnistuu).

Lyhyesti: nega jonkin valonlähteen ja kameran väliin, mahdollisimman suuri kuva negasta (jotta saadaan kunnon kuvakoko lopputulokseen) ja sitten koneella croppaus ja värien kääntö + säätö.
Kokeilin itse vasta yhtä, ja käytin näyttöä valkoisella taustalla valonlähteenä. Muuten hyvä, mutta pikselit aiheuttivat kuvaan ruudukon, eikä pienemmistä yksityiskohdista siten pääse nauttimaan... Kannattaa siis käyttää mahdollisimman tasaista valonlähdettä. Tarkempia ohjeita löytyykin netistä, josta kaveri oli tämän jipon bongannut: http://www.petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-negatives-with-a-dslr/

skobe

Ite on tullut Canonilla kuvattua muutama vuosi. Runkona on vielä 550D, mutta suunnitelmissa on päivittää kesällä tuo APS-C -kenno täyskokoiseen, eli 5D mk II/III.

Prime-linssit kiinnostavat, tuohon pariksi olen suunnitellut perinteiset 35mm ja 50mm linssit. Sigma on pukannut markkinoille uuden Art-linssisarjan, josta on ilmeisesti tullut vasta yksi linssi, mutta sitäkin kiinnostavampi 35mm F1.4. http://www.sigmaphoto.com/shop/35mm-f14-dg-hsm Kovin kattavasti tietoa tuosta ei vielä löydy, mutta ensivaikutelmien mukaan tarjoaa (kuten Sigma yleensä) parempaa hintalaatusuhdetta esim Canonin omiin prime-linsseihin verrattuna.

hoffman

Itselläni on ollut pari vuotta Canon eos350d vanhan mallisella 18-55mm kittilinssillä, jossa ei ole kuvanvakaajaa. Tuo linssi on omasta mielestäni aika moista kuraa, onneksi se alkaa pikku hiljaa hajoamaan käsiin. Muuten on ollut ihan hyvä kamera harjoitella kuvausta järkkärillä.
On hyvin vaikea johdatella asioita siten, että paska rauhoittaa ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa.

skobe

Lainaus käyttäjältä: hoffman - tammikuu 23, 2013, 13:29:27 ip
Itselläni on ollut pari vuotta Canon eos350d vanhan mallisella 18-55mm kittilinssillä, jossa ei ole kuvanvakaajaa. Tuo linssi on omasta mielestäni aika moista kuraa, onneksi se alkaa pikku hiljaa hajoamaan käsiin. Muuten on ollut ihan hyvä kamera harjoitella kuvausta järkkärillä.


Mulla olisi 550D:n mukana tullut 18-55 kittilinssi kuvanvakaimella ylimääräsenä, voisin luopua erittäin edullisesti jos kiinnostaa.  ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_18-55mm_IS_lens#EF-S_18-55_IS

ChiliChillailija

Mitä sanoo gurut?

Itse olen harkinnut järkkärin hommaamista, mutta hintaa saisi olla korkeintaa 450 euroa.
Osaisitteko suositella aloittelijalle hyvää järkkäriä, millä saisi kuitenkin laadukkaita kuvia.

Itse kun ymmärrän kameroiden tekniikoista loppujen lopuksi aika vähän, niin ajattelin kysyä neuvoa.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

skobe

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 23, 2013, 15:04:23 ip
Itse olen harkinnut järkkärin hommaamista, mutta hintaa saisi olla korkeintaa 450 euroa.
Osaisitteko suositella aloittelijalle hyvää järkkäriä, millä saisi kuitenkin laadukkaita kuvia.


Tuossa hintaluokassa tulisi ekana mieleen Nikonin D3200, joka on melko uusi malli ja josta löytyy kaikki uusimmat tekniikat. Eri lehdet ovat kovasti myös hehkuttaneet, tosin en suosittele perehtymään liikaa noihin testeihin, jotka painottuu yleensä lähinnä kameran spekseihin. Tuolla rungolla pärjäät varmasti pitkälle, kannattaa muistaa että kuvien laatu riippuu enemmän linsseistä kun itse rungosta. Kittilinssillä saa aivan hyviä kuvia, mutta tässäkin hommassa mopo saattaa karata ja alkaa herkästi tavoittelemaan linssejä, joissa on parempi valovoima ja kuvanlaatu (ja jotka maksavat). Hintaseurannan mukaan tuon kameran hinta halvimmillaan on juuri tuon 450e, tosin en tiedä tosta halvimmasta kaupasta että millanen on, mutta 500e paikkeilla hinnat muissa kaupoissa.

Toinen vaihtoehto on Canonin 1100D, joka on vähän halvempi. Hyvä ja monipuolinen laite, jossa kaikki tarvittavat ominaisuudet. Vaikka kuvaan itse Canonilla, suosittelisin näistä malleista kuitenkin mielummin tota Nikonia. Tuo Canonin edullisin malli on aika kevyt ja siitä saa melko muovisen vaikutelman, vaikka kyseessä onkin muuten hyvä laite ja todella pätevä omassa hintaluokassaan.

Ja onhan toki muitakin merkkejä, ja näitä 4/3 kameroita. Suosituimmat mallit on kuitenkin Canon ja Nikon, koska niihin on tarjolla paras valikoima linssejä ja lisävarusteita. Jos kamera tosissaan kiinnostaa niin tässä linkki, jossa on vertailtu noita edullisempia järkkäreitä ja vähän muutakin tarpeellista tietoa.  :) http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-dslr-for-beginners-6-tested-1058256

Finsku

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 23, 2013, 15:04:23 ip

Itse olen harkinnut järkkärin hommaamista, mutta hintaa saisi olla korkeintaa 450 euroa.
Osaisitteko suositella aloittelijalle hyvää järkkäriä, millä saisi kuitenkin laadukkaita kuvia.



Fuji x10 ei varsinaisesti oo järkkäri, mutta siinä on kaikki manuaali säädöt näppärästi käsillä. Todella suosituksi tullut ainakin kamera lähdissä. X10 hyvän tekee se, että se on kompakti verrattuna järkkäriin. Kino vastaavuus on 28-112mm ja isoin aukko on 2.0-2.8. Eli parempi kuin mitä ton hintasissa kiteissä on kiinni.
Ja monesti jos kuvaaminen sitten alkaa kiinnostaa enemmän ja miettii parempien putkien ostamista tulee äkkiä vastaan se, että haluin päästä eroon myös starttitason järkkäristä. Sarjakuvauskin on parempi kuin mitä melkein kolmen tonnin Canon 5D mark II:ssa. Huonoa: videokuvauksesta puuttuu kuvanvakautin ja hämärätarkennus on välillä vähän epäluotettavaa tai ainakin omassa X100 on niin. Automaattitarkennus saattaa olla muutenki hieman hitaampi kuin järkkäreissä. Kato youtubesta ja dpreview:stä kamerasta enemmän niin uskon että innostut.

Finsku

Ootteko muuten huomannut miten paljon perusjärkkärit on yleistyneet murrosikäsillä? Sitten posetellaan julkisilla paikoilla ja kaikki duckfacet ja muut kliseet kehissä. Sulkin huutaa leipää ja kennot itkee kun tallentuu tuhat samaa kuvaa millin eri asennosta. Digiajan murheita :) Jos filmi vielä maksaisi niin ehkä itsekin tulis otettua parempia kuvia kun pitäisi miettiä pikkasen enemmän. No enivei...kavereista useempi osti kesän jälkeen starttijärkkärin ja alkuunsa kuvailivat paljon. Nyt on jääny kamerat pölyttymään. Se varmaan yllättää monet ettei tosiaan paremmalla kameralla tule parempia kuvia jos niitä ei osaa ottaa. Tulee vaan niitä dukumentointi otoksia.
Jooh...väsyttää vaan kaikki räpsäytys kuvat mitä nykyään näkee pääasiassa naamakirjan puolella.

Julli-

Ja sitten kun on järkkäri tulee tämä. Järkkärivouhotus pitää itseni loitolla touhusta lahjakkaasti. Aina on joku elitist jerk pätemässä putkistaan.

Finsku

Ei se välttisti oo elitismiä, voihan se olla hifistelyä :D Vähän niiku vesikasvatus ja sen salat chilien kanssa :P

skobe

Lainaus käyttäjältä: Julli- - tammikuu 23, 2013, 18:41:10 ip
Ja sitten kun on järkkäri tulee tämä. Järkkärivouhotus pitää itseni loitolla touhusta lahjakkaasti. Aina on joku elitist jerk pätemässä putkistaan.


Miten kuvaus eroaa muista harrastuksista? Ne kenellä on taipumusta päteä keksii kyllä pätemisen aiheita oli aiheena sitten mäkihyppy tai pesäpallo. Kamerakalusto maksaa, mutta jos haluat viedä harrastuksesi pidemmälle ja saada esim. myyntikelpoisia kuvia niin vaihtoehtoja ei juuri ole.

ChiliChillailija

Kiitos noista muutamasta vinkistä. Täytyypä tutkailla noita eri vaihtoehtoja vielä.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Julli-

Lainaus käyttäjältä: skobe - tammikuu 23, 2013, 21:16:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Julli- - tammikuu 23, 2013, 18:41:10 ip
Ja sitten kun on järkkäri tulee tämä. Järkkärivouhotus pitää itseni loitolla touhusta lahjakkaasti. Aina on joku elitist jerk pätemässä putkistaan.


Miten kuvaus eroaa muista harrastuksista? Ne kenellä on taipumusta päteä keksii kyllä pätemisen aiheita oli aiheena sitten mäkihyppy tai pesäpallo. Kamerakalusto maksaa, mutta jos haluat viedä harrastuksesi pidemmälle ja saada esim. myyntikelpoisia kuvia niin vaihtoehtoja ei juuri ole.


Juu, mutta jotenkin kuvausvauhkaajat ottaa omaan kupoliin eniten ;) Eihän ne millään muista harrastajista eroa.

Lihamestari

tammikuu 24, 2013, 11:55:42 ap #99 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2013, 12:01:27 ip käyttäjältä Lihamestari
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 23, 2013, 15:04:23 ip
Mitä sanoo gurut?

Itse olen harkinnut järkkärin hommaamista, mutta hintaa saisi olla korkeintaa 450 euroa.
Osaisitteko suositella aloittelijalle hyvää järkkäriä, millä saisi kuitenkin laadukkaita kuvia.

Itse kun ymmärrän kameroiden tekniikoista loppujen lopuksi aika vähän, niin ajattelin kysyä neuvoa.
Mä voisin ehdottaa niinkin radikaalia, että osta käytettyä! ;)
Noista alottelija malleista on lähteny hyvä siivu pois, kun joku siirtyy parempaan!
Samalla periaatteella sit se perus 17(18)-50 putki, niin veikkaan että pääset huomattavasti halvemmalla tai saat samaan 450€ hintaan, pirun paljon parempilaatuista kamaa :)

Vaikka tämmöinen:
Nikon D3100 kitti 250€ ja säästyneet rahat laitat vaikka bisseen, led-lamppuun tai käytettyyn 50-60mm macroon 8)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn