maaliskuu 28, 2024, 09:55:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkasäilöntä

Aloittaja miau., elokuu 15, 2005, 15:00:25 ip

« edellinen - seuraava »

Jamsteri

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 23, 2009, 01:26:28 ap
Mikäs pitäisi olla etikkapitoisuus, että tuohon pH 4:ään päästäisiin?


Pikainen laskutoimitus paljastaa, että 40 mg/l puhdasta etikkaa riittää. Eli siis 10 % etikkaa käytettäessä 0,4 g riittää hyvin tappamaan pöpöt. (Jos etikan %-pitoisuus tarkoittaa painoprosenttia eikä tilavuusprosenttia. Jos se onkin tilavuutta niin sitten on sormi suussa kun sen tiheys muuttuu erilaiseksi. Etikkahappo - vaikka heikko happo onkin - on sen verran vahva, että sitä ei tarvitse lisätä kovin paljoa, että pH:n saa neljään.

CyberDog

No eikös se riipu myös orkkisliuoksen puskuriominaisuuksista?

Jamsteri

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 27, 2009, 00:57:39 ap
No eikös se riipu myös orkkisliuoksen puskuriominaisuuksista?


riippuu tietenkin, mutta lähdin siitä oletuksesta, että etikan lisäksi siellä liuoksessa on vain chilit, mausteet ja suola. Ja nämähän eivät vaikuta. Sitten jos sinne on laitettu atamonia, niin se riippuu sen määrästä. Itse en tiedä, missä suhteessa atamonissa on bentsoehappoa ja natriumbentsoaattia, joten en osaa sanoa oikein mitään sen puskuriominaisuuksista.

CyberDog

Jep. Se on kyllä hyvin totta että tuskin siellä mitään kummempaa on. Mä tosin ajattelin että siellä olis vettä myös?

Rince

toukokuu 27, 2009, 12:42:01 ip #44 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2009, 12:46:45 ip käyttäjältä Rince
LainausPikainen laskutoimitus paljastaa, että 40 mg/l puhdasta etikkaa riittää. Eli siis 10 % etikkaa käytettäessä 0,4 g riittää hyvin tappamaan pöpöt.

Ei näytä toimivan käytännössä aivan noin. Kokeilin laittaa tavallista väkiviinaetikkaa(10%) veteen, tässä tulokset:

puhdas kraanavesi: pH 8.1
2ml/litra = pH 5.00
4ml/litra = pH 4.55
6ml/litra = pH 4.35
8ml/litra = pH 4.23
10ml/litra = pH 4.11
12ml/litra = pH 4.03
14ml/litra = pH 3.98 (1.4 g/l etikkahappoa)

Wikipedian mukaan säilömiseen tarvittava happamuus on 4.6, ei 4.0.

Täytyi ihan maistaa noita liuoksia, pH 5 ei eroa kraanavedestä oikeastaan mitenkään, pH 4 on jo selvästi hapanta (kuin sitruunalla maustettua vettä) mutta ihan juotavaa.  ;D

Lisäys: Säilöntäresepteissä neuvotaan yleensä laittamaan n. 125 ml/l väkiviinaetikkaa, eli 12.5 g/l etikkahappoa  :o
Kai siinä on tarkoitus saada myös sitä etikkaista makua säilöttävään tavaraan.

Janne

Kylläpäs menee tieteelliseksi :D
Mä laitan viinietikkaa yms. aineksia säilöntäliemeen aina vaan niin että maistuu hyvältä ;)
Ja hyvin säilyy, atamonia voi tosiaan ripauttaa sekaan jos haluaa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

CyberDog

Mä taasen haluaisin minimoida etikan tarpeen kun en siitä niin pidä :D

Ja tosiaan etikka tarve on luultavasti suurempaa kun tuossa jamsterin laskussa jos liuospohjana käytetään normaalia hana vettä. Ja se vieläpä vaihtelee asuinpaikan mukaan. Hanavesi siis sisältää vaihtelevan määrän kalkkia yms. muita puskuroivia aineksia.

Jamsteri

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 27, 2009, 13:27:29 ip
Ja tosiaan etikka tarve on luultavasti suurempaa kun tuossa jamsterin laskussa jos liuospohjana käytetään normaalia hana vettä. Ja se vieläpä vaihtelee asuinpaikan mukaan. Hanavesi siis sisältää vaihtelevan määrän kalkkia yms. muita puskuroivia aineksia.


Tämä tosiaan on totta. Itse laskeskelin siitä lähtökohdasta, että veden pH olisi 7. Mutta eihän se hanavesi olekaan tislattua. (Liikaa labrassa vietettyä aikaa? ::)) Oulunkin hanaveden pH taitaa olla jopa 8,5 tai jotain sinne päin.

naga morich

Lainaus käyttäjältä: Jamsteri - toukokuu 28, 2009, 23:29:01 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 27, 2009, 13:27:29 ip
Ja tosiaan etikka tarve on luultavasti suurempaa kun tuossa jamsterin laskussa jos liuospohjana käytetään normaalia hana vettä. Ja se vieläpä vaihtelee asuinpaikan mukaan. Hanavesi siis sisältää vaihtelevan määrän kalkkia yms. muita puskuroivia aineksia.


Tämä tosiaan on totta. Itse laskeskelin siitä lähtökohdasta, että veden pH olisi 7. Mutta eihän se hanavesi olekaan tislattua. (Liikaa labrassa vietettyä aikaa? ::)) Oulunkin hanaveden pH taitaa olla jopa 8,5 tai jotain sinne päin.


Ok.

Hanavesiin lisätään myös klooria joten ph nousee siitäkin.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Herra 47

ottakaa sitten huomioon että myös sen säilöttävän aineen ph:n pitää kans muuttua... Sehän nostaa tarvetta myös hiukan
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 29, 2009, 00:22:42 ap
Lainaus käyttäjältä: Jamsteri - toukokuu 28, 2009, 23:29:01 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 27, 2009, 13:27:29 ip
Ja tosiaan etikka tarve on luultavasti suurempaa kun tuossa jamsterin laskussa jos liuospohjana käytetään normaalia hana vettä. Ja se vieläpä vaihtelee asuinpaikan mukaan. Hanavesi siis sisältää vaihtelevan määrän kalkkia yms. muita puskuroivia aineksia.


Tämä tosiaan on totta. Itse laskeskelin siitä lähtökohdasta, että veden pH olisi 7. Mutta eihän se hanavesi olekaan tislattua. (Liikaa labrassa vietettyä aikaa? ::)) Oulunkin hanaveden pH taitaa olla jopa 8,5 tai jotain sinne päin.


Ok.

Hanavesiin lisätään myös klooria joten ph nousee siitäkin.


Kloorin saa häviämään seisottamalla/keittämällä vettä. Tai tässä uskossa ainakin olen itse. Kemiallisia perusteita mulla ei tohon ole. Joku voisi tuon vahvistaa... Mutta ainakin akvaariopuolella tätä kait käytetään.

massmur

Sain käsiini 3kg purkin Manoliton etikkasäilöttyjä jalapeñosiivuja. Kaikkea tuskin samalla kertaa saan vedettyä naamariin, joten pitäisi saada loput säilytettyä jossain. Metallitönkästä joka tapauksessa otan ne pois, mutta miten on säilyvyyden kanssa, jos vaan kaadan lopun sisällön enemmän tai vähemmän tiiviisiin purkkeihin? Jääkaappisäilytys taitaa olla ainut vaihtoehto?

snu


Kaada loppu sisältö enemmän tai vähemmän tiiviisiin purkkeihin. Jääkaappisäilytys taitaa olla ainut vaihtoehto.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu


Onko kenelläkään yhtään Hillox-pussia? Jos löytyy, niin voisiko siinä olevan ohjeen kirjoittaa tähän ylös. 200g pussissahan on Suola 77 % ja natriumbentsoaattia 6 %, niitä muita mausteita en chileihini tarvitse. Ajattelin tuosta ottaa suolan määrän, ja muuten siitä ohjeesta etikan ja sokerin määrän ja lisäillä Atamonia seokseen. Hillox-kurkuissa on mun mielestä makeus, etikkaisuus ja suolaisuus hyvässä suhteessa.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu


Ostin sitten itse tuota Hilloxia. Pussin kyljessä oleva ohje kuuluu näin:

4-5kg kurkkuja
6-8dl väkiviínaetikkaa
400-600g sokeria
2-2,5l kiehuvaa vettä
1 pussi Hilloxia, jossa siis on 154g suolaa, sinapinsiemeniä, 12g natriumbentsoaattia, maustepippuria ja valkosipulijauhetta.

Lisäksi mausteiksi ehdotetaan tillin varsia, piparjuurta ja mustaherukan lehtiä, joiden soveltuvuudesta chilin kanssa samaan seokseen voi olla montaa mieltä.

#419
Eksyminen on suotavaa.

Jones


Tyhmä kysymys, mutta tuo kylmään liemeen säilöminen ei liene sen kummempaa, kuin antaa liemen jäähtyä, ennenkuin kaataa viipaleitten päälle  ::)

Ei hirveästi kiehdo ajatus jalapeno-etikka-muusista eli olisi mielekkäämpää, kun eivät kypsyisi / pehmentyisi kuuman liemen vaikutuksesta.

Jos ostan esim. tuollaisen ym Hillox-pussin ja keittelen siitä liemet, niin onnistunee ihan sillä? Purkit tieten desinfioidaan kuumassa, mutta tarviiko esim. lisätä atamonia tjms?

snu


Siinä on säilöntäaine mukana.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Rince

Laitoin kuukausi sitten jalapenoja etikkaliemeen (muistaakseni sen 'virallisen' ohjeen mukaan eli n. 1 dl väkiviinaetikkaa per 1 kg lopputuotetta). Mittasin nyt liemen pH:n, se oli n. 3,4. Eli hyvin pitäisi säilyä.

Ja tässä vielä käyttämäni perusohje:

400 g chilejä
1 dl väkiviinaetikkaa
5 dl vettä
1 tl suolaa
2 tl sokeria


biblo

Lainaus käyttäjältä: Rince - syyskuu 03, 2009, 10:31:32 ap
Laitoin kuukausi sitten jalapenoja etikkaliemeen (muistaakseni sen 'virallisen' ohjeen mukaan eli n. 1 dl väkiviinaetikkaa per 1 kg lopputuotetta). Mittasin nyt liemen pH:n, se oli n. 3,4. Eli hyvin pitäisi säilyä.

Ja tässä vielä käyttämäni perusohje:

400 g chilejä
1 dl väkiviinaetikkaa
5 dl vettä
1 tl suolaa
2 tl sokeria




Ilmeisesti ihan tuoreesta chilistä kaikki on nämä säilökkeet veivannut?

Ihan varmistin että tuo kuivatus on melko turhaa?
"Grow food, not lawns"

Minbaari

Eilennä laitoin todella pienen erän chiliä säilöön. Tälläisellä reseptil:
Pilttipurkkiin
3kpl Sudden Death Habaa
2kpl Nagaa
8 Egyptiläistä viherpippurinmarjaa
suolaa
fenkolia
korianteria
sokeria
valkoviinietikkaa
Tätähän ei voisi edes kutsua säilömiseksi vaan joku ajattelee että, "v**** mikä pelle, minä laitoin juuri 2000kg C.Lanceolatumia etikkaan!"  ;D Mutkun piti noille jotain tehdä ennen kun homehtuvat...
#816