Kirjoittaja Aihe: Aji Golden  (Luettu 6830 kertaa)

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
Aji Golden
« : Lokakuu 14, 2016, 14:16:15 ip »
Chiliwikissä: http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Golden

En nyt muista mistä siemeneni hommasin keväällä -ehkä siemenketjukirje?
Arvaan kuitenkin, että valintaan on vaikuttanut chiliwikin maininta, että olisi nopea.

Itselläni se oli ylivoimaisesti hitain sadon tuottaja ja kypsyttäjä vertaamatta kuitenkaan rocotoihin. Muuten CW'n kuvaus piti paikkansa hyvin. Makea maku toi mulla mieleen vahvasti Aji Cristalin.

Kasvi oli idätetty helmikuussa muiden Ajien kanssa samaan aikaan. Istuttelin sen huhtiikuulla ~2l. taimiruukkuun, eli aika isoon. Kookoskuituun. Siirsin mökille toukokuun lopulla ja istutin autopottiin. Siellä kasvihuoneessa se jotenkin erottui muista baccatumeista siinä, että se kasvatteli pitkiä oksia kuin joku paju. Tukevia ja korkeita. Raakileita alkoi tulla vasta kun esim. AC'stä ja LD'stä jo poimin kypsiä. Muut kasvit olin poiminut jokseenkin tyhjiksi jo viimeistään pari viikkoa sitten, kun tässä Goldenissa oli ensimmäinen keltainen vasta viime viikonloppuna! Toin siis koko puskan kotiin kypsymään. Täällä lämmössä näyttävät podit keltaistuvan aika nopeasti.

En siis allekirjoita varauksetta tuota mainintaa, että sato kypsyy 5kk'ssa idätyksestä! Saatoin toki itse lannoittaa turhan vahvasti ja liikaa typpeä. Näin on käynyt aikaisempina kesinä tomaateille. Jokatapauksessa samalla hoidolla Aji Cristal oli nopein. Lemondrop seuraava ja Golden vasta sitten.
Muut baccatumit olivat ylivuotisia, eikä voi verrata. Niistä syötiin satoa jo kesäkuussa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Aji Inferno

• Unholy Ring of Fire
    • Profiili
Vs: Aji Golden
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2017, 05:03:46 ap »
Mikähän ihmeen lajike tuokin on? Jengi näyttää nimeävän klassikkochilejä ihan oman mielensä mukaan ja laittavan jakeluun tai myyntiin. :( Kuulostaisi aivan Aji Amarillolta, Perun kansallischililtä. Isokokoinen, pitkäoksainen, pahamaineisen myöhään satonsa kypsyttävä, mutta maultaan varsin mainio kasvi. Hiiteen mitkään Aji Goldenit, jos kyse on Aji Amarillosta. ;) Tiedän kyllä chiliharrastajan houkutuksen alkaa kehittää omia lajikkeitaan - ja vielä paremmin kaupallisten toimijoiden halun saada meidät ostamaan sama kasvi eri nimillä moneen kertaan. Chili kun on myös bisnes.

Mutta jos googlaat Aji Amarilloa ja kasvisi hedelmät yms näyttävät jotakuinkin samanlaisilta, niin silloin se on Amarollo. Tai ehkä mallia "Aji Amarillo v. Golden" ;) 

Chilierakko

• Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2017, 08:07:56 ap »
Täytyypä tarkastella podien eroja kesällä kun molempia on nyt kasvamassa.

Poissa Hubert

• Chiliyhdistyksen hallitus
  • Fatalii
    • Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2017, 09:55:30 ap »
Aji Goldenina myydään varmasti monenlaisia lajikkeita. Chiliwikin artikkelissa sanotaan Aji Goldenin "kasvavan köynösmäisesti ja sopivan amppeliin". Kyseessä on siis ns. "puska-baccatum". Aji Amarillo taas on jättiläiseksi kasvava tukevampi ns. "iso-baccatum", joten eivät ole samaa lajiketta.
Itse olen Aji Golden nimistä lajiketta kasvattanut 2012 ja se oli kyllä aivan erilainen kuin chiliwikin lajike tai Aji Amarillo.

Poissa Whili

• Moderator
  • Carolina Reaper
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2017, 10:12:21 ap »
"Goldenia" kasvattelin parina vuotena. Ekana vuotena kasvoi maltillisesti noin puolentoista metrin mittaan ja kypsää satoakin ehti tulla.
Toinen kausi samoista siemenistä ja kasvua tuli melkein neljä metriä, raakileita oli runsaasti pakkasten tultua  >:(
Varret olivat todella tukevat, eivätkä todellakaan amppeliin sopivia köynnöksiä, joten olenko tuota maukasta oranssia herkkua kasvatellut väärällä nimellä  :-\ 
 ..mutta todellista herkkua tuli kunhan kypsyivät. Ja loistava kylmäsavuchili !!!

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2017, 12:09:54 ip »
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Golden

Tämän Chiliwikin jutun perusteella otin itsekin kasvatukseen viime kesänä: Siinähän luvattiin että kypsyy nopeasti ... [hah  ::)]
Muistelin muuten ostaneeni siemenet Fataliilta ja piti oikein tarkistaa. Ilmeisesti siemenketjukirjeen tavaraa siis kuitenkin...

Mulla se näytti hyvinkin samalta kuin Chiliwikin kuvissa. Maku oli oikein hyvä: Sanoisin että hyvin lähellä Aji Cristalia, mutta isompi ja tuskaisen hidas kypsymään!

On se kesäinen risu talvehtimassa ja tekee nytkin uutta podia. Otin myös pari pistokasta. Mun kokemukseni on, että baccatumeillakin toisvuotinen kasvi tuottaa rajusti enemmän ja nopeammin podia. Ensi kesänä siis aion nautiskella Aji Goldenia heinäkuussa ...  8) 8) 8) On noita turhempiakin lajeja ollut ...

Edelliskesän Aji Amarillo Small esim. oli ihan turha, kirkerä, mauton, kuivakka ... yök. Peruvian Giallo Arancio oli hyvin tuottoisa ja kivan näköinen, mutta maultaan aika tavallinen kuivakka parfyyminmakuinen baccatum ... jne. Harvoin oikeesti tulee vastaa uusia lajeja joihin ihastuu. Aji Golden oli sellainen!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2017, 12:13:39 ip »
Tuli muuten sellainen talvisato tuosta Goldenista. Se kasvoi lemondropin vieressä, joka myös teki podeja. Keltaisia ja pieniä. [=3-4cm]. Mä en niitä väristä erottanut ainakaan helposti, mutta Goldenissa oli paksumpi kanta. Golden oli raakana vaaleanvihreä, kun LD tumman. Maku oli kohdallaan noissa pienissä talvichileissäkin. LD't olivat ehkä tavallista tulisempia ja kitkeriäkin ehkä ...

Poissa karvainen

• Aji Cristal
    • Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 01, 2017, 18:00:22 ip »
Kasvamassa kanssa, pian pääsee maistamaan.