Reetan 2017/ antidepressiivistä kasvihuonekasvattelua

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 02, 2017, 15:50:53 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Rähinä-Reetta

heinäkuu 16, 2017, 09:34:35 ap #81 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 16, 2017, 09:57:13 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
Kiitos Trioniskalle linkityksestä. Ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä kasvihuonevalintaan.

Harjakorkeus tuossa on 2.70m. Mallisto on tainnut hiukan muuttua muutamassa vuodessa kasvihuoneet24:llä.

Rähinä-Reetta

16.7.

Trepadeira do Werner by chilejä ja muuta, on Flickr

Ensimmäinen kypsä Trepadeira do Werner. Olipa siinä tulisuutta! Onkohan toleranssini huonontunut, kun mieto-keskitulinen ei oikein riittänyt kuvailemaan poltetta.  :D Ensimmäinen podi chilistä kuin chilistä ei ole yleensä maultaan vielä kovin kehittynyt, täytyy jatkaa tutustumista kauden edetessä.  :)

Rähinä-Reetta

23.7. Täydellisen harmaa ruiskuttelusää tänä iltana, joten pakotin itseni töiden jälkeen liemien valmisteluun ja ruiskutin taas yhden annoksen mäntysuopaa 2-3% ja Neem-öljyä 5ml/l. Edellisestä kerrasta oli kulunut jo liki 4 viikkoa mikäli oikein muistan. Joillain chinenseillä on ollut hiukan lehtioireilua ja löysin Brasileirasta vihannespunkinnäköisen mikroskooppisen pienen otuksen. Lehtioireilu on saattanut johtua kasteluepätasaisuuksistakin.

Tässä vaiheessa tätä niinsanottua kesää mietityttää miten kypsymisen kanssa käy, tuleeko ilmoja vai tuleeko syksy ja talvi vastaan.

Rähinä-Reetta

25.7. Hännäkäs pikku-apulaispuutarhuri oli eilen taas ulkotarhassa (= pihamme, käytännössä) turhautunut pitkään päivään vanhemman koiramme seurassa ja keksinyt omaa puuhaa. Illalla oli kasvihuoneen edustalla purettu yksi multasäkki ja levitelty siihen. Piti sitten kerätä minkä sai talteen ja jaoin ne chilien juurille laatikoihin, mistä olikin hiukan painunut kasvualusta ja kastelu paljastanut juuria.
Pikku-apulaispuutarhuri on myös aikaisemmin purkanut turhautumistaan yhteen nuoreen omenapuuhun ja yhteen nuoreen luumupuuhun joiden rungon se on kalunnut kuorettomiksi. Mitäs jätettiin suojaamatta...
Vanhempi bokserimme sen sijaan osaa käyttäytyä arvokkaasti mitä tulee minun chilijuttuihini. Kun se tulee kasvihuoneeseen mukaan, se kulkee kasvilta toiselle haistelemassa varovasti ikäänkuin osoittaen, että kyllä tajuan ja arvostan.  ^-^

Annoin ensimmäisiä Aji Cristaleita kummitytölle ja hänen poikaystävälleen ja käyttäytyivät kuulemma maukkaasti täytettyinä ja grillattuina.

Rähinä-Reetta

27.7. Aina ei kaikki mene suunnitelmien mukaan, varsinkaan kun ei ole aikaa olla hoksaamassa asioita, kuten milloin joku chili olisi pikaisen tukemisen tarpeessa. Silloin voi käydä vaikkapa niin, että yksi Poblaano horjahtaa Pasillan suuntaan ja Pasillasta katkeaa painavia raakileita kantava oksa.

Katkennut Pasilla by chilejä ja muuta, on Flickr

22 raakiletta kaikkiaan. Ehkä ne on täytettävä ja grillattava raakana...

Rähinä-Reetta

heinäkuu 29, 2017, 09:20:16 ap #86 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2017, 09:22:19 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
29.7. Viimeinkin aurinkoinen ja lämmin päivä. Näyttäisi saavan kaikissa kasveissa aikaan "heräämistä" pitkän kylmän ja liki auringottoman kauden jälkeen. Ihan kuin kasvaisivatkin yhtäkkiä silmissä. Brasileira Marimbondossa on ensimmäiset podit alkaneet värittyä, samoin muissa chinenseissä (Aji Jobito, Aji Dulce Amarillo). Tuleeko nyt vielä kesää vai jääkö pääsato raa-aksi...

**

MeloniStellio2 by chilejä ja muuta, on Flickr
Meloni Stelliossa alkaa viimein löytyä jo peukalonpään kokoisiksi kasvaneita alkuja. Ehkä saan meloneja, syyskesä senkin varmaan näyttää...

Rähinä-Reetta

heinäkuu 30, 2017, 15:40:49 ip #87 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 30, 2017, 18:29:55 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
30.7. Eilen illalla grillasimme osan irronneen oksan Pasilloista. Pari pientä kypsynyttä Poblanoakin oli mukana.

Pasillat grilliin1 by chilejä ja muuta, on Flickr
pasillat grilliin2 by chilejä ja muuta, on Flickr

Täytteessä on ruohsipulituorejuustoa, jota on maustettu mustapippurilla, paprikajauheella, tuoreella korianterilla ja juustokuminalla. Maustaminen käy kätevästi minigrip-pussissa puristellen, sitten vaan kulma saksilla auki ja pursottelemaan paprikoiden sisään.

Niin ja pari erää mansikka-habanerohilloa olen myös keitellyt. Kuulin akateemiselta taholta, että sitä lusikoi mielellään vaikka suoraan purkista, niin tuumin että täytyy keitellä jotta pysyy hillossa.  :D Habanerot tähän vaan oli otettava pakastimesta.

Rähinä-Reetta

elokuu 04, 2017, 09:40:32 ap #88 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2017, 09:59:28 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
4.8. Elokuu, vaan ei aurinkoa. Vähän harmaan perjantaiaamun kuvia:

Chilit2017i2 by chilejä ja muuta, on Flickr
Yleisräpsy.
Takana keskivasemmalla olevat huiskuttimet ovat kauden pettymys, Serrano Tampequino. Toinen varsinkin lentänee näinä hetkinä pihalle ensimmäisenä, kukkii ja karisee sekopäisenä, muutaman piskuisen podin on saanut aikaan.

Chilit2017i3 by chilejä ja muuta, on Flickr
Aji Jobito. Tätä jo maistettiin yksi pieni kypsynyt podi koirien kanssa. Koirat ei niin ymmärtäneet sen päälle, mutta minusta tässä on ehkä paras aprikoosimainen hedelmäisyys mitä olen maistanut.


Tällä kaudella tuli testattua mitä tapahtuu, jos istutan vain yhden taimen per laatikko, Fatalii Gourmet Aji Fantasy ja Aji Cristal ovat hyvät vertailukohteet. FGAF on tavanomaiseen tyyliini kaksi tainta per laatikko.

Chilit2017i5 by chilejä ja muuta, on Flickr

Chilit2017i1 by chilejä ja muuta, on Flickr

Täytyy varmaan pohtia mitä teen ensi kaudella asian suhteen.  :D

**

Ja sitten OT, mun palleroiset.  :-*

Chilit2017i4 by chilejä ja muuta, on Flickr

Varmaankin toistakymmentä meloninalkua, olen niitä puolihuolimattomasti yrittänyt laskea. Pitäisi alkaa viritellä niille riippukeinuja.

TepinKapsikuumi

On kyllä mukavan avara ja valoisa tuo slnun kasvihuone ja kasvitkin näyttää tykkäävän. Nuo riippuvat melonit on kyllä komeat. Toivottavasti saat kestämään ne paikoillaan kypsiksi asti.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - elokuu 04, 2017, 22:07:40 ip
Nuo riippuvat melonit on kyllä komeat. Toivottavasti saat kestämään ne paikoillaan kypsiksi asti.


Juu jää nähtäväksi miten mun viritystekeleen käy, kun ihan itse sen sinne räpelsin.  :D Siellä on ruuvein ja reikälevyin kasvihuonerakenteisiin kiinnitetty teräksinen kierretanko ja rautalankaa kieputeltuna, jotka pitelee verkkoa ylhäällä. Täytyy lisäillä jotain jos alkaa näyttää pahaenteiselle...

Vuorikaskas

Hei en ole sunkaan kuvissa nähnyt punaisia Pasilla Bajioita.  Tummeneeko nuo vaan sitten kypsää kohden vihreästä? Mulla on ekaa kertaa sitä ja olen kai odotellut liian kauan, kun huomasin jo tosi pehmeäksi osan menneen. Googlekuvat viittaisi vähän samaan, ettei niistä punaisia kai tulekaan?   https://www.google.fi/search?q=pasilla+bajio&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwimkaDp-r_VAhXQIlAKHUMVDQQQsAQILA&biw=2560&bih=1331

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - elokuu 05, 2017, 14:16:40 ip
Hei en ole sunkaan kuvissa nähnyt punaisia Pasilla Bajioita.  Tummeneeko nuo vaan sitten kypsää kohden vihreästä? Mulla on ekaa kertaa sitä ja olen kai odotellut liian kauan, kun huomasin jo tosi pehmeäksi osan menneen. Googlekuvat viittaisi vähän samaan, ettei niistä punaisia kai tulekaan?   https://www.google.fi/search?q=pasilla+bajio&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwimkaDp-r_VAhXQIlAKHUMVDQQQsAQILA&biw=2560&bih=1331


Joo eihän niistä kai punaisia pitäisikään tulla. Ihmettelin toista puskaani, kun siinä ei ole lainkaan mustaa väritystä raa'oissa podeissa ja tavallaan odotin, että saattavat olla sekasikiöitä ja tulla vaikka punaista, mutta toistaiseksi on näyttänyt siltä että nekin kypsyvät ruskeiksi.

Vuorikaskas

No näyttäähän nuo ruskeilta jo selkeästi, näinhän sen täytyykin olla. Mulla on vähemmän kasveja ja harvemmin kuin viime vuonna, mutta edelleen sillä lailla liikaa, ettei ole ehtinyt kaikkea tarkastella paremmin. Nääkin Bajiot on niin pahassa paikassa ettei ole tullut riittävästi niitten luo kumarruttua.  Toisin näyttää olevan Reetalla!  Se on kyllä oma luovuuden lajinsa tyytyä tiettyyn yksinkertaisuuteen ja rajata tekemisiään, jotta sitten taas hoito ja sadonkorjuukin tulee tehtyä paremmin.

Rähinä-Reetta

elokuu 07, 2017, 10:24:24 ap #94 Viimeisin muokkaus: elokuu 07, 2017, 10:26:17 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - elokuu 07, 2017, 09:00:38 ap
No näyttäähän nuo ruskeilta jo selkeästi, näinhän sen täytyykin olla. Mulla on vähemmän kasveja ja harvemmin kuin viime vuonna, mutta edelleen sillä lailla liikaa, ettei ole ehtinyt kaikkea tarkastella paremmin. Nääkin Bajiot on niin pahassa paikassa ettei ole tullut riittävästi niitten luo kumarruttua.  Toisin näyttää olevan Reetalla!  Se on kyllä oma luovuuden lajinsa tyytyä tiettyyn yksinkertaisuuteen ja rajata tekemisiään, jotta sitten taas hoito ja sadonkorjuukin tulee tehtyä paremmin.


Kiitos. :D Alkukaudesta kyllä tuntui hiukan tyhjältä, mutta yritin pitää mielessä sen että pakastin on yhäkin täynnä chiliä ja viimekaudella sadon käsittely oli jo työstä käyvää, ei niinkään hauskaa puuhaa.

Nyt ei ole ilmennyt oksakuolemiakaan, kun on ollut vähän ilmavampaa kasvustolla.

Rähinä-Reetta

elokuu 12, 2017, 14:09:21 ip #95 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2017, 12:27:27 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
12.8. Chilit alkavat kypsyä hiljalleen, Fatalii Gourmet Aji Fantasyä laitettiin tänään pannulle ja munakkaan seuraksi lautaselle. Muitakin alkaisi jo olla käytettäväksi asti. Täytynee alkaa viritellä jatkokäsittelylaitteistoja.

Kävimme pienellä lomareissulla Helsingissä, jotta nuoremme pääsi piirtelemään mallista Eläintieteelliseen ja kiertelemään kauppoja. Mummo sillä aikaa huolehti kasvien vedentarpeesta (mummot <3) ja sain itsekin reissata miettimättä millaisessa helteessä chilit kotipuolessa silläaikaa kärventyvät.

Melonissa on aika iloisen elinvoimainen kanta vihannespunkkeja ilmaantunut. Ensiavuksi ruiskutin pelkkää vettä, vaikka eihän se tykkää moisesta kastelemisesta (homevaara), mutta ei se oikein tunnu tykkäävän myöskään mäntysuopa+neem yhdistelmästä. Varmaankin viimeistään huomenna kun ehdin, koitan ratkaista ongelmaa Spruzitin avulla (siitä en vielä tiedä, tykkääkö vai ei). Pitäisi varmaan tehdä chileillekin taas käsittely mäntysuovalla+neemillä, edellisestä on tainnut kulua taas useampi viikko.

Muutama kuva:

Chilit2017i6 by chilejä ja muuta, on Flickr
Trepadeira Do Werner

chilit2017i7 by chilejä ja muuta, on Flickr
Brasileira Marimbondo

chilit2017i8 by chilejä ja muuta, on Flickr
Havannapaprika Habanero


Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: karvainen - elokuu 12, 2017, 16:13:56 ip
Trepadeira Do Werner on kyllä mukavan satoisa...


On se. Ei ole karistanut juuri lainkaan kukkavarsiaan. Ihmeesti se jaksaa tehdä podinalkuja.

Rähinä-Reetta

elokuu 21, 2017, 10:21:03 ap #98 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2017, 06:35:25 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
21.8. Syksyisennäköinen ja -oloinen aamu chililässä. Olen kerännyt jo hiukan Aji Cristalia, Fatalii Gourmet Aji Fantasya ja Trepadeira Do Werneriä kylmäsavustukseen ja kuivatukseen. Pitäisi varmaan latvoa chilit, olin unohtanut sen, voisi jouduttaa kypsymistä.

Chilit2017j1 by chilejä ja muuta, on Flickr

Chilit2017j2 by chilejä ja muuta, on Flickr
Havannapaprika Habanero

Chilit2017j3 by chilejä ja muuta, on Flickr
Serrano Tampequino (Tampiqueno?). Sen sekopäisen kaverin leikkasin poikki ja heitin pihan perälle jo jokunen aika sitten.

Chilit2017j4 by chilejä ja muuta, on Flickr
Pasilla Bajio

Chilit2017j5 by chilejä ja muuta, on Flickr
Ancho Poblano ja lukuisat vioittuneet podit. Olen jo lakannut murehtimasta niitä. Ehkä pidän ensikaudella taukoa näistä kenkuista kookkaista meksikolaisista.

**

OT-osasto ja meloni Stellio

Meloni Stellio4 by chilejä ja muuta, on Flickr
Kuten näkyy olen karsinut kasvustoa melkoisesti. Tämä kausi on tuntunut suosivan sienitauteja ja melonissa on myös joku sellainen. Olen menettänyt jo muutamia hedelmänalkuja, kun versoja on homehtunut "poikki". Sienitauti voi olla myös hedelmissä näkymättömissä, saa nähdä millainen on sato kun viimein kypsyy. Hedelmissä on jo hitunen makeaa tuoksua, mutta korkkimaista pintaa ei ole vielä paljon, jota arvelin kypsyyden merkiksi.

**

Tulipa sitten latvottua chilit samantein. Samalla huomasin, että voisi olla paikallaan vielä tehdä jokin punkki-isku, mäntysuopa+neem tai spruzitus. Nyt se onkin vähän helpompaa ja tehokkaampaa kun on vähemmän lehtimassaa ja piilopaikkoja ötököille. Kuvat siis viimeinen virallinen otos ennen saksintaa.

**

Tuli huomattua chilejä saksiessa eilen, että yksi neljästä Alma Paprikasta riiputtelee lehtiään. Siellä oli lähellä runkoa jokin homehtunut, joka oli sitten ruskettanut koko rungon poikki vähän niinkuin melonissakin. Koko kasvi meni sitten poistoon. Että se siitä riemusta, ettei oksakuolemia ole ollut, kun meni koko runko kerrasta.  >:D

Rähinä-Reetta

22.8. Chilikokkailua.

Chilikokkailua by chilejä ja muuta, on Flickr

Huevos rancheros -ohjeen papusalsaa mukaellen syntyi tänään arkiruuaksi jonkinlainen papukastikkeen väännös meidän kasvisruokailevaa nirsoa teiniä ajatellen. Tomaattimurskaan on lisätty kuullotetut sipulit ja valkosipulit, pannulla pikaisesti käytetyt mustat pavut, oman maan kesäkurpitsapalaset ja pari sopiviksi silputtua Pasilla Bajiota. Mausteina loraus punaviinietikkaa, hunajaa ja suolaa, chilijauhetta sekä juustokuminaa. Hauduteltu riisinkeittelyn ajan.