huhtikuu 18, 2024, 22:13:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloittamisen vaikeus

Aloittaja Cyradish, toukokuu 05, 2016, 20:45:29 ip

« edellinen - seuraava »

Cyradish

Terve!

30:n rajapyykkiä uhkaavasti lähestyvä espoolainen esittäytyy  ;D

Tiedättekö kuinka jäätävän suuri kynnys on aloittaa uudella foorumilla keskustelu? Ihan itsenikin yllätti. Luin foorumia vierailijana viikon-pari ja nyt kirjautuneena toisen mokoman keräten kuvitteellista rohkeutta.

Mun chileilyt lähti liikkeelle 2014 syssyllä, kun intouduin laittamaan itämaisen ruokakaupan Bird's Eyen siementä multiin (tästä selvisi kaksi tainta isoksi ja nykyään majailevat äidin luona metrin korkuisina puskina) ja samaa aikaa sain kaverilta lahjoituksena parit Pink Haban ja Lemon Dropin isompaa tainta. On vaan kovin hankalaa sovittaa innokkaasti vihreää syöviä kissoja ja matalia taimia samaan talouteen, joten niinhän siinä kävi, että Pink Habat eivät matalampina taimina selvinneet talveen saakka. Lemon Dropit olivat kissan korkeudelta täysin lehdettömiä viime kesän alkuun saakka, kunnes vaihdoin ne niin isoon ruukkuun, etteivät kissat enää yltä niihin  ::) Lemon Drop on jopa minun kaltaisen toivottoman hoitajan kynsissä talvehtinut mallikkaasti jo kahdesti ja toistaiseksi pysynyt täysin tuholaisettomanakin. Nyt se pukkaa jo innokkaana kukkaa ja podia tälle kaudelle  :chili:

Heräsin tänä vuonna todella myöhään tähän chileilyyn ja päätin laajentaa harrastusta. Fataliille tilaus tuli tehtyä vasta huhtikuun alussa ja nyt minulla on vain pienen pieniä taimia vasta tulollaan kaikkea jännää. Aika näyttää, mitkä niistä selviävät isoiksi minun ja kissojeni hoidossa  ;)

Viime kesäkuun lopulta kuva:


Ja samaisen puskan tuotoksia elokuun puolelta väliltä:


Chiliä käytän toistaiseksi todella maltillisesti ruuanlaitossa, mutta tuleepa sitä laitettua niin omiin lihamarinadeihin, thaikkuihin, lasagneen kuin kaikenmoisiin jauhelihakastikkeisiin. Toivon, että satoa tulee tänä vuonna sen verran, että pääsee kokeilemaan chilin savustamista ja mahdollisesti jonkinlaista omaa suklaata :)

MiM

Tervetuloa foorumille, Cyradish. Kuten varmaan olet huomannut niin täällä on mukavaa ja leppoista porukkaa, joten hermoiluun ei ole tarvetta.

Chilisuklaan kanssa olen itse jonkin verran painiskellut. Kuivatusta sen tekeminen on helppoa, mutta jos haluaa tuoreesta chilistä tehdä, niin voi tulla ongelmia. Tuossa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10290.msg319813#msg319813 hiukan tarinaa minun kokemukista (vaikka mitä minä tiedän minkälainen huippukokki olet, jos osaat suklaanteon paljon paremmin niin kerro ihmeessä vinkkejä)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Trioniska

Sanotaanko että hyvin viimeistelty esiinmarssi säädetyn kuvakoon kanssa  ;)

Yksi mitä kannattanee tehdä on kissalle viljellä sitä kissan viheriäistä että erehtyisi vain sitä jyrsimään ja laittaa amppeleita tai ketjuilla viritellä ruukkuja kattoon, toki toivonsa voi laittaa että riittänee nykyinen  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Jame

Tervetuloa! Täällä on jo aika monta espoolaista foorumilla.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

0lli

Tervetuloa mukaan ja menestystä tulevalle kaudelle! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Cyradish

Kiitos! :)

Haaveissa ja vakavassa harkinnassa on oma kukkapöytä näille, mutta onneksi mulla on vähän vielä aikaa suunnitella jotain ratkaisua kasveja suojellakseni.

Wolfman

Tervetuloa :)

Eihän sitä chiliä tarvitse aina paljoa laittaa ruokiin, itsekin käytän useimmiten melko maltilisesti makua antamaan ja aika harvoin tulisia ruokia. Kun kokeilet suklaan tekemistä niin älä masennu jos ei se jämähdä, toimii suklaakastikkeenakin jos vaan saa jotenkin pursotettua ;) Tuli Lahden messuille nyt keväällä kokeiltua appelsiinihabanero-suklaata ja suklaakastikettahan siitä tuli  ;D

Cyradish

^ :D

En minä mikään kokki ole ja koskaan en suklaata ole kokeillut tehdä, mutta ajatuksena chili+suklaa kuulostaa niin kivalta, että haluan päästä kokeilemaan. Kaupan chiliset suklaat, kun tuppaavat omaan makuun olemaan aivan liian tummia.

Wolfman

Löytyihän se Chiliresepti lehdessä oleva resepti täältä foorumilta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8810.msg128562#msg128562  Eli tuo TT:n resepti on myös Chilifestin tiimoilta julkaistussa reseptilehdessä http://kauppa.poppamies.fi/chilifest-finland--chilireseptilehti

Tuosta tulee tosin aika tummaa ja itselläni se ei jämähtänyt mutta syynä voi olla osin että käytin voin sijasta Sunnuntai-leivontamargariinia. Tuo margariini ei huoneenlämmössä ole kovinpaljoa voita pehmeämpää, voi olla ettei sulatettu margariini jämähdä samallatavalla kuin voi  ??? Lopputulos oli kuitenkin hyvää esim. jäätelön päälle  :P Jos tuosta meinaa kastikkeeksi niin lisää maitoa -> vaaleampi lopputulos ja jää juoksevammaksi, tuo oma keitokseni oli vähän paksuhkoa.

Noita suklaareseptejä taitaa löytyä netistä aikapaljon, chilijauhetta vaan sekaan  ;)

tp.teppet

Voin suositella chilisuklaa keksejä, ovat meinaan sen verta hyviä että vaikka tehnyt usein varsin tulisia niistä, niin ovat silti maistuneet hyvin myös chiliin tottumattomille. Eräällä tutulla masokistinen meininki keksien kanssa kun ei ole tuliseen tottunut mutta kuulemma pakko aina syödä ja kärsiä kun ovat tarjolla kun maku yhdistelmänä niin hyvä :) Fatalii jauhetta ja tavallista talous tai leivontasuklaata olen käyttänyt.

Cyradish

Chilikeksejä? Joo, hyvä idea! Mulla on yksi amerikkalainen suklaakeksiohje, johon saattaisi chili istua vielä lisäksi.  >:D

Ideana oli kokeilla ihan kaupan suklaata ja sen temperointia, kun halutut kuivatu lisukkeet on sekoitettu joukkoon... mutta niin, katsotaan mihin tämäkin innostus sitten lopulta minut taas vie, kun chilimopo ainakin keulii jo jossain pitkällä horisontissa  ;D

Täytyy tässä lähipäivinä laittaa oma päiväkirja pystyyn, vaikkei omat taimet ole kuin suurimmalta osilta vasta sirkoilla.