maaliskuu 28, 2024, 15:00:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilin kuivatus

Aloittaja Euro, helmikuu 06, 2005, 04:04:02 ap

« edellinen - seuraava »

Minerva

Intohimoisena sienestäjänä minulle tuli kuivureihin liittyen yksi huolenaihe. Tai oikeammin ehkä hyvä syy hankkia viimeinkin hyvä ja kunnollinen kuivuri Obh Nordican tilalle.  ::)

Onko kokemuksia, että kun kuivailee tuollaisella kevyen luokan muovisella kuivurilla paljon chilejä, niin jääkö siihen helposti chilin aromit pysyvästi kiinni? Ritilät tietenkin voi hyvin pestä, mutta itse laitetta ei niinkään. Ja vaikka chilipää olenkin, en halua herkkutatteihini habaneron aromeja.

Excaliburista tai Orakkaasta olen unelmoinut, mutta puoliso ei ole vielä toistaiseksi lämmennyt ajatukselle. Viime vuonna jo tuskastelin vanhan kuivurin kanssa, kun se on tarpeisiin nähden niin olematon. Tatteja sai kuivata yötä päivää ja välillä piti vielä herätä vaihtelemaan tasojen paikkaa.
Toiset syövät elääkseen, toiset taas elävät syödäkseen.

fiba

helmikuu 28, 2015, 07:30:45 ap #221 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2015, 07:34:42 ap käyttäjältä fiba
Lainaus käyttäjältä: Minerva - helmikuu 27, 2015, 14:06:03 ip
Excaliburista tai Orakkaasta olen unelmoinut, mutta puoliso ei ole vielä toistaiseksi lämmennyt ajatukselle. Viime vuonna jo tuskastelin vanhan kuivurin kanssa, kun se on tarpeisiin nähden niin olematon. Tatteja sai kuivata yötä päivää ja välillä piti vielä herätä vaihtelemaan tasojen paikkaa.


Onkohan tämä mistään kotoisin?
http://www.ebay.de/itm/321665015800

Tuli vastaan joskus aiemmin etsiessäni halvempia kuivureita Saksasta.
En kuitenkaan tilannut, kun päädyin laittamaan euron lämpökytkimen alemmalla ohjauslämpötilalla vanhaan "kuumana käyvään" kuivuriin.

Edit: Farenheit lämpötilan säätöasteikkona ja uk-plugi näköjään. Mutta haittaako nuo?

Whili

Lainaus käyttäjältä: Minerva - helmikuu 27, 2015, 14:06:03 ip
Onko kokemuksia, että kun kuivailee tuollaisella kevyen luokan muovisella kuivurilla paljon chilejä, niin jääkö siihen helposti chilin aromit pysyvästi kiinni?

Ritilöiden päälle esim. hyttysverkkoa, niin ei tartu mehut kiinni.  Ja pienet chilitkin pysyvät helpommin paikoillaan.

..ja tuo fiban linkkaama kuivuri näyttäisi melkoselta kuivaustehtaalta  8)

Minerva

Kiitos hyttysverkkovinkistä, kunhan muistan sen vielä myöhemmin.

Melkoinen kuivaustehdas tosiaan fiban linkissä. Jos tuollaisen hommaisi nyt jo, niin olisikohan sieni- ja chilikausi sillä manattu? Pari hassua kantarellia ja chilejä kohtaisi joku hyvin surullinen kohtalo.

Kuivuria pitää oikeasti pähkäillä ihan ajatuksella. Meillä on kuitenkin hyvin paljon sille käyttöä erityisesti satokaudella. Yksi vaihtoehto olisi rakennella oma. Sitten saisi ainakin tarpeeksi ison. :D (Jep ja nyt en ensi syksynä löydä tatin tattia.)
Toiset syövät elääkseen, toiset taas elävät syödäkseen.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Minerva - helmikuu 28, 2015, 18:04:35 ip
Kiitos hyttysverkkovinkistä, kunhan muistan sen vielä myöhemmin.

Melkoinen kuivaustehdas tosiaan fiban linkissä. Jos tuollaisen hommaisi nyt jo, niin olisikohan sieni- ja chilikausi sillä manattu? Pari hassua kantarellia ja chilejä kohtaisi joku hyvin surullinen kohtalo.

Kuivuria pitää oikeasti pähkäillä ihan ajatuksella. Meillä on kuitenkin hyvin paljon sille käyttöä erityisesti satokaudella. Yksi vaihtoehto olisi rakennella oma. Sitten saisi ainakin tarpeeksi ison. :D (Jep ja nyt en ensi syksynä löydä tatin tattia.)


En tiedä miten hyvin toimii muiden syötävien kanssa, mutta ihan uunissa minä kuivatan chilit, ja toimii oikein hyvin. Ja sinnehän menee monta peltiä kerralla :D

masaiman

Lainaus käyttäjältä: fiba - helmikuu 28, 2015, 07:30:45 ap
Lainaus käyttäjältä: Minerva - helmikuu 27, 2015, 14:06:03 ip
Excaliburista tai Orakkaasta olen unelmoinut, mutta puoliso ei ole vielä toistaiseksi lämmennyt ajatukselle. Viime vuonna jo tuskastelin vanhan kuivurin kanssa, kun se on tarpeisiin nähden niin olematon. Tatteja sai kuivata yötä päivää ja välillä piti vielä herätä vaihtelemaan tasojen paikkaa.


Onkohan tämä mistään kotoisin?
http://www.ebay.de/itm/321665015800

Tuli vastaan joskus aiemmin etsiessäni halvempia kuivureita Saksasta.
En kuitenkaan tilannut, kun päädyin laittamaan euron lämpökytkimen alemmalla ohjauslämpötilalla vanhaan "kuumana käyvään" kuivuriin.

Edit: Farenheit lämpötilan säätöasteikkona ja uk-plugi näköjään. Mutta haittaako nuo?


Ei huåno, uk plugi vaihtuu parissa minuutissa kun eikös jännite ja hertsit oo samat saarivaltiossa kun tääläkin. Jos joskus itekkin jotain satoa vielä saisi voisi harkita. Ainakin tuo nykyinen OBH Nordipasca lentää kyllä syvään kuoppaan heti kun saan paremman tilalle...

Jani M

OBH Nordican muovisen kuivurin pystyy purkaa aika atomeiksi. Olen useasti sen tehnyt ja pessyt sähköosia lukuunottamatta koko hökötyksen. Se on muutamalla hassulla ruuvilla kasassa koko systeemi.

masaiman

Niin on, itsekin purin kun yritin selvittää miksi se raklattaa, syypääksi osoittautui puhallinmoottorin paska rakenne eli ei voi mitään. Suurin ongelma sen kanssa on erittäin epätasainen lämmön jakautuminen. Saa silläkin kuivattua mutta niitä helkutin ritilöitä saa olla vähän väliä kääntämässä ettei tavara pala, ne on yks perse pinota kun koskaan osu kohdalleen ja kuivaus on pakko tehdä autotallissa kun sitä moottorin rapinaa kuuntele hullukaan kovin kauaa tulematta sellaiseksi.

Minerva

Katselin itsekin vähän tuota Obh Nordicaa ja helppo se on purkaa. Kiitos Jani M vinkistä. Mutta mutta, vaikka sen saa hyvin puhdistettua, niin silti se on tarpeeseen nähden aika kökkö (kauniisti ilmaistuna) vekotin. Sen pitäisi suoriutua syksyisin kuitenkin noin 100-150 sienilitran kuivaamisesta, marjoja, hedelmiä sekä yrttejä tulee kuivailtua myös useampia eriä, sitten mahdollinen chilisato vielä päälle sekä satunnaiset beef jerkyt ja muut kokeilut. Hintaansa nähden kuivurimme on tehnyt ihan kiitollisesti töitä, ei siinä mitään. Sen kanssa pärjää, mutta helpompaakin voisi olla. Hyvä silti tietää tuo puhdistamisen onnistuminen ja hyttysverkkovinkki, jos en vielä hommaa uutta.
Toiset syövät elääkseen, toiset taas elävät syödäkseen.

Seppo

Isoon käyttöön ostaisin ehdottomasti Orakas-kuivurin. Pikkuisena vaihtoehtona Evermat lienee varsin hyvä, jos ei Orakasta saa kotiin viedä. Ilmeisesti Evermat tekee hyvää jälkeä, kohtalaisen nopeasti ja vähällä rassaamisella.

MiM

Taidan olla täysin älyvapaa. Olen 15 vuotta kuivattanut mitä ruokia olenkin kuivattanut hankalasti mölyisässä kiertoilmauunissa tajuamatta että kodinhoitohuoneessa seisovaa isoa pyykinkuivauskaappia voisi käyttää myös elintarvikkeiden kuivaukseen  :-[

Kehikkoja pitää rakennella ja hygieniasta huolehtia (molempiin suuntiin), mutta onko muita asioita joita tarvitsee erityisesti ajatella tässä tapauksessa? Kyseessä siis sellainen iso kuivauskaappi jonne mahtuu keskikokoinen ihminen mukavasti seisomaan ja joka puhaltaa kylmää tai lämmitettyä ilmaa ylhäältä, ja ylhäällä on myös poistoilma. Isompikin erä mahtuu siis tarvittaessa kerralla.

Vuodenajasta johtuen ensimmäinen tuossa kuivatettava voisi peräti olla paistiliha (Jerky). Jääköhän sellaisesta paljonkin hajua kaappiin? Ehkä ei ole niin hauskaa kävellä kaupungilla jos kaikki vaatteet haisee jerk'iltä  :)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

Hajua voi jäädä, ja jos enemmälti kuin kerran pari sitä tekee, niin kyllä sieltä kuivumisprosesissa rasvaakin irtoaa poistoilman mukaan........

MiM

Toki pelkällä kasvismateriaalilla olisi turvallisempaa touhua. Rasvaa en kuitenkaan pahasti pelkää. Kaapissa on kuivatustelineet poistettavissa ja suurimmaksi osaksi sileät helposti puhdistettavat pinnat. Poistoilma menee muutaman metrin kurttuputken kautta suoraan katolle vievään hormiin.

Voisi kuitenkin vielä miettiä kaapin kokonaan vuoraamista alufoliolla, jos meinaa lihoja käsitellä. Hiukan työlästä, mutta siivoaminen sitten ehkä saman verran helpompaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jesa

Lainaus käyttäjältä: Minerva - helmikuu 28, 2015, 18:04:35 ip
Kiitos hyttysverkkovinkistä, kunhan muistan sen vielä myöhemmin.

Melkoinen kuivaustehdas tosiaan fiban linkissä. Jos tuollaisen hommaisi nyt jo, niin olisikohan sieni- ja chilikausi sillä manattu? Pari hassua kantarellia ja chilejä kohtaisi joku hyvin surullinen kohtalo.

Kuivuria pitää oikeasti pähkäillä ihan ajatuksella. Meillä on kuitenkin hyvin paljon sille käyttöä erityisesti satokaudella. Yksi vaihtoehto olisi rakennella oma. Sitten saisi ainakin tarpeeksi ison. :D (Jep ja nyt en ensi syksynä löydä tatin tattia.)


Mä jättäsin hyttysverkon käyttämättä, niiden valmistusmateriaalista kun ei tiedä. Kuitenkin on tarkoitus kuivata elintarvikekäyttöön.  Mun kuivatuskokemuksen mukaan paras olis rosteriverkko tms kuten Orakas kuivurissa.  Tuo idea vaatteiden kuivatuskaapin muutoksesta kasvikuivuriksi on mielenkiintoinen, siihen saisi kuivatusneliöitä aika tehokkaasti.

Helzy

Mitenköhän toimisi sellainen elintarvikekäyttöön tarkoitettu teflonverkko tuohon kuivuriin?
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Huru-ukko

Hyvin, sulamispiste teflonilla on 327 graadia. Enkä usko siitä myöskään irtoavan sen enempää myrkkyjä kuin teflonpaistinpannuistakaan.

Joni.

Mitenkäs kun ootte kuivannu ja moni varmasti myös jauhanu jauheeksi asti, niin teettekö sekotuksia vaikka paprikan tomaatin ja valkosipulin kanssa vai kaikki omina jauheina? Itsellä juuri kuivumassa levyllinen seven pod brainstrain yellowia ja vähintään toinen mokoma vielä kypsymässä sekä, vajaa levyllinen seven pod burgyndyä on vaa ainakin mun makuun niin tulisia ettei tuoreltaa voin syödä.  ;D

unenkuva

Keskenään oon sekottanut eri chililajikkeita, ja sitten lisännyt mukaan oreganoa ja pippuria

Vuorikaskas

elokuu 18, 2016, 23:19:07 ip #238 Viimeisin muokkaus: elokuu 18, 2016, 23:24:15 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Jotain tällaista tarttis viritellä:  http://yle.fi/uutiset/pahvilaatikko_kuivattaa_sienet_yhdessa_yossa/6332950  Olen joskus uunissakin kuivannut, mutta ei sen lämmön käyttö paljoa houkuta.  Ja kun sieniäkin pitää kuivata.   

Sisään puhallettavalle ilmalle laittaisin kyllä jonkinlaisen suodatuksen. Jos ei muuta niin kateharsoa.  Jos ois auton sisätilan läppäri tai vastaava lämpöpuhallin, sen saisi vain vähän lämmittämään.  Jos ylipäätään tarvitsee lämmittää.

wsad

Minulla on tuossa ollut kasa chiliä (useita eri lajikkeita), kuivumassa hyllyn päällä reilut pari kuukautta. Suurin osa rapsakoitui jossain kuukauden nurkilla. Nyt kaikki on kunnolla kuivannu, paitsi noi huippuväkevät 7pot ja moruga. Ovat tuommosia pehmeähköjä, eivätkä osoita minkäänlaista aikomusta muuksi muuttua. Siirsin viikko sitten vähän lämpösempään, takan päälle.

Onkohan tämä joku yleinenkin ogelma vai ovatko vaan jotenkin pilaantuneet. Ei ole tähän mennessä näin kauaa kuivuminen kestäny.