Onnistuuko ensikasvatukseni?

Aloittaja psyphish, maaliskuu 26, 2010, 11:15:22 ap

« edellinen - seuraava »

psyphish

maaliskuu 26, 2010, 11:15:22 ap Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2010, 11:04:19 ap käyttäjältä psyphish
Hei

Sain pari päivää sitten ensimmäiset siemeneni postissa ja olen todella innoissani harrastuksesta. Haluaisin kuulla mielipiteitä kasvatukseni alun onnistumismahdollisuudesta kun olosuhteet ovat seuraavat:

Turveidätysruukkuja joissa taimi/idätysmultaa, Muovinen kannellinen minikasvihuone kaapissa jonka seinät on vuorattu Mylarilla. Valoina aluksi vaakatasossa olevat 2x32w 6500k, 2x30w 4000k ja 2x21w 6500k ESLit. Ilmanvaihtoa ei oikeastaan ole, mutta kaappi ei ole ilmatiivis. Lämmöt ovat minikasvihuoneen sisällä 27-29c.

Tein ehkä virheen kun en suunnitellut kasvatusta pidemmälle, kasvit mahtuvat elämään kaapissa vain lapsuutensa. Jonkinlainen hylly ikkunan eteen olisi tarkoitus hommata johon sitten voisi kasvit ja valot siirtää. Mielipiteitä?  :)

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: psyphish - maaliskuu 26, 2010, 11:15:22 ap
Valoina aluksi vaakatasossa olevat 2x32w 6500k, 2x30w 4000k ja 2x21w 6500k ESLit.


Tuossa voi tulla tilanne, jossa lähekkäin olevat lamput kuumentavat toisensa hengiltä. Ei noita eslejä ole tarkoitettu poltettavaksi isossa nipussa.


LainausTein ehkä virheen kun en suunnitellut kasvatusta pidemmälle, kasvit mahtuvat elämään kaapissa vain lapsuutensa. Jonkinlainen hylly ikkunan eteen olisi tarkoitus hommata johon sitten voisi kasvit ja valot siirtää. Mielipiteitä?  :)


Joo, kukapa ei tekisi sitä virhettä, että keväällä innoissaan kylvää kymmeniä siemeniä miettimättä mihin sijoittaa kaikki kasvit. Kasvihylly eteläisen ikkunan eteen on kyllä erinomainen ratkaisu, jos siihen on suinkin mahdollisuus. Muuten melkeinpä tarvitset suuritehoisen korkeapainekaasupurkauslampun järkevän sadon tuottamiseen ilman Auringon apua.

psyphish

Eteläisellä puolella tuo ikkuna tosiaan on. Valaistuksen suhteen olen stressannut ehkä eniten, toivottavasti tulee aurinkoinen kesä.

Cold Rose

Turveruukut homehtuu alta aikayksikön, mulla oli 13 tainta turveruukuissa ja viikon päästä jokainen homeessa. Prismoissa myydään pieniä muovisia helvetin halvalla. Aivan pieniä 40kpl n. 2,5e ja hieman isompia 24kpl about saman verran.

TepinKapsikuumi

Joo turveruukkujen kanssa menee vaan hermot. Joko liian märkää tai mikä pahinta, liian kuivaa. Ihan vahdittavaa hommaa kasvattelu turveruukuissa vs. muovi. En suosittele.

psyphish

Harmi kun en tätä tiennyt ennen istutusta. Ajattelin turveruukkujen olevan helppo vaihtoehto kun voi suoraan laittaa isompaan ruukkuun.  :-\

psyphish

Hei taas

Nyt 7 päivää idättämisen aloituksen jälkeen ensimmäinen hentoinen kasvi nousi mullasta. Hometta en ole löytänyt vaikka pahamaineiset turveruukut ovatkin olleet käytössä. Kannattaako ensimmäinen itänyt kasvi laittaa jo omaan ruukkuun pois minikasvihuoneesta, vai antaako sen olla siellä odottamassa muiden itämistä? Kaapin lämpö on yhä n. 28c valojen ollessa päällä.. joka johtaakin toiseen kysymykseeni; Pelkkää 6500k valoa vai onko jotain hyötyä noin alussa antaa myös 2500k valoa, haittaako jos valot ovat päällä 24/7? Kiitos jos jaksoit lukea kokonaan :)

Cold Rose

Lainaus käyttäjältä: psyphish - maaliskuu 31, 2010, 20:22:26 ip
Hei taas

Nyt 7 päivää idättämisen aloituksen jälkeen ensimmäinen hentoinen kasvi nousi mullasta. Hometta en ole löytänyt vaikka pahamaineiset turveruukut ovatkin olleet käytössä. Kannattaako ensimmäinen itänyt kasvi laittaa jo omaan ruukkuun pois minikasvihuoneesta, vai antaako sen olla siellä odottamassa muiden itämistä? Kaapin lämpö on yhä n. 28c valojen ollessa päällä.. joka johtaakin toiseen kysymykseeni; Pelkkää 6500k valoa vai onko jotain hyötyä noin alussa antaa myös 2500k valoa, haittaako jos valot ovat päällä 24/7? Kiitos jos jaksoit lukea kokonaan :)


Itse olen ottanut pois heti kun sirkkalehdet on kunnolla esillä, tosin en mitään haittaa siinä näekkään vaikka pidät pitempään siellä.

Itse olen ymmärtänyt että 6500k innostaa kasvamaan ja 2500k taasen kukkimaan.

Ja ei ÄLÄ pidä valoja 24/7 päällä, kasvit tarvitsevat oman lepoaikansa. Laita vaikka ajastimella 16-14h päällä ja 8-10h pois päältä.

Wolfman

Itselläni on vielä kaikki taimet bilteman minikasvareissa, osittain syynä turhan kuiva sisäilma (kiitos koneellisen ilmanvaihdon -85 rakennetussa rivarissa, korvausilma suoraan ulkoa kylmää/kuivaa ilmaa). Eivät nuo varmaan kasvarissa huonoa tykkää ellei kasvarissa ole tolkuttoman kosteata tai kuumaa, tuo 28c on kyllä aika lämmin mutta tuskin haittaa ? Itselläni kasvareissa lämpöä n. 24-25c valojen ollessa päällä (tai auringon paistaessa kasvariin) ja kosteus 50-60%, tosin pidän usein päivällä etuseinää ainakin osittain auki ettei lämpö ja kosteus nouse liikaa (vielä harvoina) aurinkoisina päivinä.

Valoja ei kannata pitää päällä 24/7, kasvit tarvitsevat "lepojakson" eli laita ainakin yöksi valot pois.

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: psyphish - maaliskuu 26, 2010, 13:24:19 ip
Harmi kun en tätä tiennyt ennen istutusta. Ajattelin turveruukkujen olevan helppo vaihtoehto kun voi suoraan laittaa isompaan ruukkuun.  :-\


Onnistuu se idätys noillakin, mutta vähemmällä vaivalla pääsee muovisilla -tai mikä vielä parempi, kelluvalla lautalla by Chilivaari.

Kannattaa kuitenkin repiä ne ruukut pois multapaakun päältä, kun isompaan laittaa. Eivät sitten ole juurien tiellä. (varsinkin kosteana repeää helposti)
#813

est. 28.07.2009

psyphish

Kiitoksia vastauksista

Annan kasvin olla minikasvihuoneessa ainakin siihen asti kun sirkkalehdet ilmestyvät. Hankala juttu tuo lepoaika kun valot ovat ainoa asia joka pitää kasvatustilan lämmön yli 23 asteessa. Toivottavasti itävät huoneenlämmössä.

Kärsä Babar

maaliskuu 31, 2010, 20:55:51 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2010, 16:59:09 ip käyttäjältä Kärsä Babar
Itse oon ainakin pitänyt ainakin jo viikon päällä 400w natikkaa, hyvin on pärjännyt ilman lepoakin.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

psyphish

Lainaus käyttäjältä: linker - huhtikuu 01, 2010, 07:59:43 ap
Aiemmin oli juttua, että lähekkäin olevat eslit kärventää toisensa.
Minulla on valokuvauskäytössä tällainen:

7 50W esliä (päivänvalosellaista) on säilyneet ehjänä puolisen vuotta.
Päälläoloaika pisimmillään 6 tuntia putkeen, eikä valovoima/värimuutoksia
mitattu aika-ajoin valotus/värilämpömittarilla


Tuollaisen huomasin itsekkin eilen jollain valokuvausliikkeensivustolla. Toimisikohan chileille?

Siirsin pari ensimmäistä sirkkalehdellistä omiin 8x8cm muoviruukkuihin ja käytin yhä höttöistä taimimultaa, turveruukkua revin mahdollisimman paljon pois ennen muoviseen laittoa niin kuin joku suositteli. Nyt kasvit ovat noin 10cm päässä valoista. Kuinka paljon kasveja tarvitsee näin alussa kastella? Alkuperäinen multamöykkyhän on kuitenkin vielä hyvin kostea.

Rigsu

mä vaan toistelen mitä itselleni on sanottu... Ja toisaalta jotain on toivottavasti jäänyt viime kaudelta päähän.

Pikkutaimilla on tärkeää, että multa on tasaisen kosteaa. Kuivuus tappaa, märkyys estää kasvua. Jos mahdollista, kastele alta, lautaselta. Sumuttaminen on myös pienille taimille mieleen. Isompana, eli muutaman oikean lehtiparin jälkeen niiden kannattaa antaa kuivahtaa kasteluiden välillä.

Chilivaarin blogista löytyy paljon asiaa. Suosittelen :)
#813

est. 28.07.2009

psyphish

huhtikuu 24, 2010, 13:25:26 ip #14 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2010, 13:30:31 ip käyttäjältä psyphish
Ei tunnu kasvit kasvavan vaikka olosuhteiden pitäisi olla ihan OK. Valotehoa on yhteensä 6x36w (6400k), mylaria sivuilla ja yläpuolella, auringossakin nuo ovat olleet jokusen tunnin aina kun aurinkoa on saatavilla. Tuuletuksen hoitaa 30cm jalallinen tuuletin, multa (taimi- ja kylvömultaa, pohjalla ruukkusoraa) on parin sentin syvyydestä mielestäni ihan mukavan kosteaa, ei kuitenkaan märkää. Kastelun hoidan altapäin, vettä jossa on biobizz growia (2-4ml litraa kohti), sumuttelen välillä pelkällä vedellä.

Kertokaas jos jollain tulee mieleen jotain mikä voisi olla pielessä.

Tämä kuva on otettu 31.3


Tämä kuva on otettu tänään 24.4

Ilmeisesti kyseessä on bolivian rainbow (Kaikki kasvit ovat nimettömiä keskittymishäiriöinnistäni johtuen)

Kaikki kasvit ovat kasvaneet about samaa tahtia, tuon vanhimman ollessa nyt 6cm, kasvua ei ole mielestäni tullut enää pariin viikkoon lisää.

Olenko vain kärsimätön? Onko 6cm per kuukausi normaalia?

jeQQ

Alle kuukauden kasvanut vasta tuo kasvi, ihan hyvän- ja terveennäköinen! Voi olla, että ottaa spurttia vielä kun saa juuritilan "vallattua", jonka jälkeen panostaa vegetatiiviseen kasvuun.

psyphish

Eli ei taida olla kärsimättömän harrastus. Pitäisi olla joku toinen harrastus tässä kasvattelun rinnalla. Tai sitten pitää vaan psyykata itseään ja olla katsomatta tonne kasvatustilaan vartin välein. TAHTOO PODEJA LEIVÄN PÄÄLLE!

koshui

Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 24, 2010, 13:39:57 ip
Eli ei taida olla kärsimättömän harrastus. Pitäisi olla joku toinen harrastus tässä kasvattelun rinnalla. Tai sitten pitää vaan psyykata itseään ja olla katsomatta tonne kasvatustilaan vartin välein. TAHTOO PODEJA LEIVÄN PÄÄLLE!


Ei ole kärsimättömän hommaa vaikka yllätyin kuinka nopeasti kasvavat. Oheisharrastukseksi vois vaikka kasvatella jotain muutakin.
Kokkaus luonnollisesti sopii tämän harrastuksen kaveriksi. Hinkkaat leipäreseptiä seuraavan 2kk niin sitten on jotain minkä päälle kelpaa chilit laittaa ;)

jeQQ

Ajoitus ja talvivalaistus kuntoon, niin podia tulee ympäri vuoden. ;) Mä olen jo syönyt aika paljonkin omaa satoa ja puskassa löytyy kypsää ja raakiletta! Jopa ihan tämän vuoden siementaimista.

psyphish

C. Lanceolatumia laitoin kolme siementä idätyslautalle.. Ei näy mitään parin viikon jälkeen. Tarviiko noissa harvinaisemmissa willichileissä jotain erityistä säätämistä vai itääkö samalla tavalla kuin "muutkin" ???