huhtikuu 19, 2024, 09:56:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

maaliskuu 01, 2014, 16:08:45 ip #780 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2014, 16:14:16 ip käyttäjältä Whili
Osallistujalistalla jouduttu tekemään hieman järjestysmuutoksia !!

Olkaa aktiivisia, ettei vuoronne mene ohitse  8)

Jani M

Pitäskö seuraavallakin kierrolla pitää siemenketjukirjemiitti täällä Oulun seudilla? Mitä Oululaiset mieltä?

Doodle

maaliskuu 03, 2014, 15:14:09 ip #782 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2014, 15:22:05 ip käyttäjältä Doodle
Ja kirje lähti tänään kohti Pirunpalon postiluukkuja :)

Muistakaa muut sitten huomioida tarkasti kirjeen paksuus!! Mulla meinas mennä jo pienestäkin paketointi uusiksi.

Raaka-Arska

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 01, 2014, 17:57:31 ip
Pitäskö seuraavallakin kierrolla pitää siemenketjukirjemiitti täällä Oulun seudilla? Mitä Oululaiset mieltä?


Olishan siinä ideaa ja vois samalla vaikka pitää pienen taimivaihtarin?
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - maaliskuu 04, 2014, 17:04:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 01, 2014, 17:57:31 ip
Pitäskö seuraavallakin kierrolla pitää siemenketjukirjemiitti täällä Oulun seudilla? Mitä Oululaiset mieltä?


Olishan siinä ideaa ja vois samalla vaikka pitää pienen taimivaihtarin?


Jepjoo. Kumpi ilmoittautuu? :D

Doodle

Onko kirje vielä saapunut Pirunpalolle?

Pirunpalko

maaliskuu 09, 2014, 15:16:29 ip #786 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2014, 15:20:26 ip käyttäjältä Pirunpalko
Moikka! Vielä ei ole saapunut meikäläiselle, pyrin saamaan saman vuorokauden aikana eteenpäin kunhan saapuu :)

Edit. Ja ettei vielä tarvitse huolestua, mun postit ohjautuu systerin postiluukkuun ettei elukat tuhoa posteja. Aiheuttaa siis päivän lisämatkaa saapuville posteille.

Pirunpalko

maaliskuu 11, 2014, 10:37:46 ap #787 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2014, 15:40:22 ip käyttäjältä Pirunpalko
Jeh, sain kirjeen äsken postista (eipä mahtunu systerin luukusta alas) käsiini ja lähtee vielä tän päivän noutoon Macex:in suuntaan!

Edit.
Kirje on jatkanut matkaansa mustan makkaran mekkaan ja kerkesi päivän keräykseen :)

Muutaman lajikkeen siemeniä tuli napsittua ja täydennettyä paria pussia omilla siemenillä, on tämä mukavaa!

Macex

Ei oo vielä tänne saapunut, mutta raportoidaan kun paketti täällä.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

Täällä tänään ja pistän eteenpäin

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

sorrii

Taas jäljitän yhden yllärin alkuperää!

Otin vuosi sitten [ennen joulua 2012] ketjukirje2'sta useita Pubeja joita päätin kokeilla. Kaikki eivät itäneet, enkä hirveesti odotellutkaan, kun otin lautalta istutukseen sitä mukaa kun niitä tuli. Hylkäsin loput kun oli riittävästi taimia.
Yksi mielenkiintoinen Orange Rocoto sitten kasvoi kesän paraatipaikkalla mun plantaasillani keskellä peltoa: Kasvoi rocotoksi yllättävän tiiviisti pensasmaisen nätin puskan, jossa tuli reippaasti satoa: Kananmunankokoisia vähän muhkuraisia suippoja hedelmiä jotka kypsyivät keltaisiksi. Ja tulisuus habanerojen paremmalla puolella....

Tutkailtuani asiaa päätin että se on Peru Cusco. Olipa lautalla ollut myös canariota, joten oletin että on siemen sekaantunut sumutellessa tai-jotain..

Tälle kaudelle idättelin pubet taas joulun aikaan ja laitoinpa kontrollimielessä uudelleen Orange Rocotoa. Nyt se ainokainen itänyt taimi on ~30cm korkea. Karvainen. Symmetrinen. Tiiviskasvuinen ... "varkaita" joka lehdenhangassa ???
Näyttää siis selvästikin tulevan taas sama keltainen Azteekkien kosto mun kasvitarhaani....

Tunnistaako joku omiksensa niitä siemeniä. Onko joku muu idätellyt, kasvatellut samaa. Vosiko olla "jonkun" orange rocoto käynyt vieraissa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Perjantain kunniaksi paketti saapui meikäläiselle, vaikkakin postille olisi taas huomautettavaa... Postilaatikkomme sijaitsee muiden tavoin kerrostalon tuulikaapissa, eikä laatikko ole kovin syvä. Laatikko oli painettu pohjaan asti, mutta jäi töröttämään vajaa 2cm luukusta pihalle, eli kuka tahansa olisi ohi kulkiessaan voinut napata sen mukaansa. >:(

Mutta no harm done, johan riitti valinnanvaraa ensi kaudelle! ;D Otin lähinnä vain noita 50+ lajikkeita ja koska itselläni ei ollut siemeniä annettavana, laitoin 20 salpapussia jakoon. :) Maanantaina paketti lähtee kohti Tunaria kunhan posti aukeaa.

niko.m

Tulevaisuutta ajatellen, jos tuohon osallistuisi ja lisäisi siemeniä, voiko ne laittaa toisten samanlaisten siementen kanssa samaan pussiin vai pitääkö laittaa eri pussiin? Jos siis lisäisi vaikka lanternia, niin voiko laittaa toisen lanternin pussiin vaiko omaansa?

Lähteekö syksyllä toinen kirje?

MrJones

maaliskuu 14, 2014, 23:09:08 ip #793 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2014, 23:11:58 ip käyttäjältä MrJones
Uu
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2014, 18:54:59 ip
Taas jäljitän yhden yllärin alkuperää!

Otin vuosi sitten [ennen joulua 2012] ketjukirje2'sta useita Pubeja joita päätin kokeilla. Kaikki eivät itäneet, enkä hirveesti odotellutkaan, kun otin lautalta istutukseen sitä mukaa kun niitä tuli. Hylkäsin loput kun oli riittävästi taimia.
Yksi mielenkiintoinen Orange Rocoto sitten kasvoi kesän paraatipaikkalla mun plantaasillani keskellä peltoa: Kasvoi rocotoksi yllättävän tiiviisti pensasmaisen nätin puskan, jossa tuli reippaasti satoa: Kananmunankokoisia vähän muhkuraisia suippoja hedelmiä jotka kypsyivät keltaisiksi. Ja tulisuus habanerojen paremmalla puolella....

Tutkailtuani asiaa päätin että se on Peru Cusco. Olipa lautalla ollut myös canariota, joten oletin että on siemen sekaantunut sumutellessa tai-jotain..

Tälle kaudelle idättelin pubet taas joulun aikaan ja laitoinpa kontrollimielessä uudelleen Orange Rocotoa. Nyt se ainokainen itänyt taimi on ~30cm korkea. Karvainen. Symmetrinen. Tiiviskasvuinen ... "varkaita" joka lehdenhangassa ???
Näyttää siis selvästikin tulevan taas sama keltainen Azteekkien kosto mun kasvitarhaani....

Tunnistaako joku omiksensa niitä siemeniä. Onko joku muu idätellyt, kasvatellut samaa. Vosiko olla "jonkun" orange rocoto käynyt vieraissa ...


Ookkos Sorrii saanu varmuutta tohon "Orange Rocotoon"?

Itellä kasvamassa Orange Rocoto by Sorrii skk2.
Kasvu on karvaista ja kovin puskamaista. Tietäis vaan nimetä uudelleen...



Lähetetty minun LT26w laitteesta Tapatalkilla

sorrii

maaliskuu 15, 2014, 02:15:07 ap #794 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2014, 02:18:57 ap käyttäjältä sorrii
Hetkinen ... !?!
Oonko MINÄ laittanut niitä nimellä Orange Rocoto? ...enpäs enää muista milloin älysin ettei tuo keltainen puikula ole oikea Orange Rocoto.

Itse oon päätellyt että voisi olla Rocoto Peru Cusco: Kuvaus ainakin sopii jokseenkin.
Nyt vaan tän viestin laitoin kun aloin epäilemään että virhe onkin tapahtunut jo ennen mua. Tokikaan en voi varmistaa hedelmien väriä ja muotoa ennen kesää tuolla uudella taimella.
Viime keväältä muistan vaan että nimenomaan Orange Rocotoa kuvaillaan karvaiseksi. Toisaalta noi tuuheaa pubescensia en ole tavannut koskaan. Eli ei se sinällään paha vahinko ole, kun/jos tietää mitä idättelee.

Jos siis näyttää, että tämän keväinen kasvi on ihan sama kuin viime kesäinen, niin pitää nimetä uusiksi. Arveluttavaa toki nimittää Peru Cuscoksi tai Canarioksikaan kun ei ole varmuutta alkuperästä. Onhan mahdollista että Orange Rocoto olisi ristetynyt jonkun vaikkapa juuri Canarion tai Turbopuben kanssa. Nythän jää vielä kokeilematta tuleeko niistä mun "Orange-rocoto-Perucuscoista" samaa! Tämä nyt idätetty on niistä samoista alkuperäisistä SKK2-Orange Rocoto -siemenistä, eikä omistani, joita edelleen luulin vain itse sekoittamikseni ...

Nätti puska:



Mr Jones voisi mulle raportoida joskus kesällä/syksyllä millainen puska ja hedelmät tuli toisesta sukupolvesta!
Ehdottomasti kasvattamisen arvoinen lajike tämä on jos vaan on vakaa, ettei tule taas seuraavista siemenistä jotain ihan erilaista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: niko.m - maaliskuu 14, 2014, 21:37:17 ip
Tulevaisuutta ajatellen, jos tuohon osallistuisi ja lisäisi siemeniä, voiko ne laittaa toisten samanlaisten siementen kanssa samaan pussiin vai pitääkö laittaa eri pussiin? Jos siis lisäisi vaikka lanternia, niin voiko laittaa toisen lanternin pussiin vaiko omaansa?

Lähteekö syksyllä toinen kirje?
Olisi aivan mahtavaa, jos kaikki lisäykset tehtäisiin omiin pusseihin ja merkittäisiin huolellisesti (alkuperä/kasvattaja, vuosi, itämisprosentti yms),
mutta kun se veisi paljon tilaa jo muutenkin täydestä kirjeestä, niin se on aikas mahdoton ajatus.

Syyskuun paikkella olisi tarkoitus laittaa seuraava kierros käyntiin, mikäli kiinnostusta on riittävästi.

Whili

Tuo sorriin rehu todellakin näyttää Rocoto Peru Cuscolta, eikä ainakaan Orange Rocotolta tai Canariolta.
Siemenien alkuperästä ei ole tietoa.  Hyvä tulinen ja todella satoisa lajike, mutta ei niin maukas kuin OR tai Canarion miedompi versio.

sorrii

Edelleen toivoisin kommenttia siltä/niiltä jotka tuota Orangea on kirjeeseen lisännyt. Nyt ainakin varmistin etten itse siemeiä sekoittanut...
Eli onko voinut ristetyä tai sekoittua siemenet aitoon Cuscoon esim.

Siemeniä pussittaessa voisi kiireessä pyyhkäistä pödältä pussiin pari väärää siementä lojumasta. Nyt vaan Orange pussista on tullut peräti kaksi samaa tuuheaa ja karvaista rocotoa ...

Nimeksi voisi nyt laittaa Rocoto Peludo Amarillo Caco Alto [keltainen karvainen rocoto Rukkamäeltä] ..  8)

PS. Moniko testaa siementensä itämisprosenttia??
Helppoahan se toki olisi ... Mä vaan pitäisin suurena riskinä sitä että olisi pakko sitten istuttaa ne kaikki itäneet ja äkkiä olisi kämppä täynnä ...
Ja jos testaan jonkun satsin itävyyden vaikkapa pari viikkoa kuivatuksen jälkeen, niin onko tieto kuranttia esim. ½v, 1v, ...3v. päästä ?!?
Itsellä taitaa olla reippaasti yli 50 lajia siemeniä isommissa määrissä. Muutamia siemeiä varmaan ~100 lajia  ??? ...kokeilempa kaikki  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Mä heitin Orange Locotoa, mutta oli kyllä omassa pussissaan ja ei varmaan liity tähän tapaukseen.

sorrii

Joo. Tää "orangerototo" -keissi on mielenkiintoinen, kyllä. Taas se taimi kasvaa tosi nätisti: on symmetrinen ja melko tiivis, kun samaan aikaan kaikki muut pubet samoissa olosuhteissa kasvattaa pitkiä raippoja harvakseltaan. Otin siitä viimevuotisesta piruuttani pari pistokasta, kun on kokemus että pistokkaasta alkaa saada satoa kuitenkin niin paljon nopeammin. Ne pistokkaat taas, vastoin yleistä kokemusta, kasvaa holtittomasti pitkiä ohuita oksia minne sattuu ja täysin epäsymmetrisesti ..  ???

Odotan hyvää satoa taas taimeltani  8) 8)
Nyt on tulollaan 5 eri lajia pubeja: jospa saisin ne kaikki ristetymään keskenään ... Yllärit on kivoja  :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`