LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

Fluoresoiva kalvo, mielenkiintoinen tieto. Mulla on lähinnä valokuvauksen taustatietämystä ja siksi suodatuksista osasin noin sitten näköjään vain pääosin oikein laittaa. Muistuu myös mieleen yksi kaveri joka oli käynyt kasvatuskaupassa ja esitteli kasvivaloaan ikkunallaan.   Se oli jotain 100-150W esl aika korkealla värilämpötilalla ja heijastimena malli "euro".  Myyjä oli kuulemma selittänyt jotain sinisistä aallonpituuksista ja ihan tarkoituksenmukaisen valon olikin myynyt, mutta kaveri yhdisti sen siihen euroheijastimen siniseen suojakalvoon.  Siinä se oli ja oli ollut jo sen verran kauan käytössä että oli aika hankala poistaa kokonaan.  Ihan täysin ei siis myyjän tuote-esittely ja käyttöopastus onnistunut. :-)

Vuorikaskas

maaliskuu 23, 2018, 23:16:49 ip #521 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2018, 01:20:25 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Viliz03 - helmikuu 22, 2017, 14:09:45 ip
Jos 58W loisteputkivalaisin on magneettisella kuristimella silloin se ottaa verkosta 74W ja tehokkuus on ~70lm/W. Elektronista liitäntälaitetta käytettäessä verkosta otettava teho on 54-58W 89-96lm/W riippuen liitäntälaitteen valmistajasta. Eli valoa tulee usimmiten tuplasti mitä loisteputkella. Mitä tulee lediputkien sävyyn niin ei kyllä tuu loisteputkien spektripiikkejä ikävä ja hidasta syttymistä normaalissa valaistuskäytössä.

Cree:ltä tullut kaksi referenssi mallia kasvivalaisimista.



Tekis mieli vielä tänä päivänä kokeilla vertaillen miten lähtee esim parilla 58W T8 putkella. Mulla on vanhastaan Järnkonst merkkisenä 65W kuristimilla tuplarunko tallella ja käytössäkin aika usein. Otttaa seinästä mun mittarin mukaan 130W eli juurikin 65W per putki.  Tuossa ois esim 865 putki 5000lumenia eli 77lumen/watti tolla mun lamppurungolla.   https://www.lamppuexpress.com/osram-lumilux-t8  Tai 840 putki 5200lumenia.

Ai tossa toi Cree mainitaan... taitaa olla sen merkkinen kuin se edesmennyt tutkija.

Kuis on muuten kokemukset kierrekantaisista "maissilampuista"?   
https://www.ebay.de/itm/E27-5-10-15-25-30-40-50W-5730-SMD-LED-Lampe-Gluhbirne-Leuchte-Licht-Birne-Lampe/232640597961?hash=item362a75cfc9:m:m-kqz2RLv4pV4PATrCqYR7Q

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=15W%2F20W%2F25W%2F30W%2F40W%2F60W%2F80W+5730SMD&LH_PrefLoc=2&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=e27+e40+corn+led&_sacat=0
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xe40+corn+led.TRS0&_nkw=e40+corn+led&_sacat=0

Kestää käytännössä vuoden pari vai? Ei tollekaan uskalleta antaa kuin 2 vuoden takuu: https://www.kotiled.com/tuotteet/led-lamput/teho-led-lamppu-e40-100w-6000k/  Taitaa se vaan olla niin että kattellaan mihin ledit kehittyy mutta jos nyt hankkis uutta niin vastaus #502 ja #496.  Dimmable versio ois aika hieno ajatus 150W-340W.

Green Revolucion COB? Mikä noissa oikein on, että on ihan pakko merkitä jotain markkinawatteja?
https://chilitarvike.fi/tuote-osasto/kasvilamput/led-lamput/
https://corpusverde.com/shop/product/greenrevolucion-full-spectrum-cob-led-264

Tuossa  Spider jossa on esitetty vertailuja natikkaan.   Entä sitten CMH.. siinä vasta mielenkiintoinen vertailu olisi.     http://www.viherpeukku.fi/product/455/cob-spider-iv-led-kasvivalo-432-w  Tuonkin kulutus taitaa olla vain vajaa 200W.

Chilijamppa

Hirvittävän kalliita nuo sinun ylläolevat cob led vehkeet, eikä noissa edes mainita minkä valmistajan ledejä noissa oikein käytetään. ::)

Vuorikaskas

maaliskuu 24, 2018, 10:10:16 ap #523 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2018, 10:57:15 ap käyttäjältä Vuorikaskas
On ne.   http://greenrevolucion.com/  Ja tuossakin on tosi niukat tiedot.

Retail 500€ nelimoduli  https://corpusverde.com/shop/product/greenrevolucion-full-spectrum-cob-led-264?search=cob

http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=6/562


Kai tää on sellainen alue, että itse pitäisi tehdä niin homma olisi järkevällä perustalla.   PP:llä on sellainen projekti, jossa muistan että jokusen vuoden käytön jölkeen sitten uudisti komponentteja ja taas mentiin modernilla vehkeellä.   Hällä vois olla myös vertailua CMH:hon mutta en tiedä onko paljoa erikseen niitä kokeillut vai enemmän yhtäaikaa samaan tarhaan.  Taisi kuitenkin olla siinä kyseessä valkoiset ledit eikä monista rakennettu kasvivalo kuten edellä linkeissä ymmärsin olleen.  (Mitähän tuo COB tarkoittaa?)

PP

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 24, 2018, 10:10:16 ap
Kai tää on sellainen alue, että itse pitäisi tehdä niin homma olisi järkevällä perustalla.   PP:llä on sellainen projekti, jossa muistan että jokusen vuoden käytön jölkeen sitten uudisti komponentteja ja taas mentiin modernilla vehkeellä.   Hällä vois olla myös vertailua CMH:hon mutta en tiedä onko paljoa erikseen niitä kokeillut vai enemmän yhtäaikaa samaan tarhaan.  Taisi kuitenkin olla siinä kyseessä valkoiset ledit eikä monista rakennettu kasvivalo kuten edellä linkeissä ymmärsin olleen.  (Mitähän tuo COB tarkoittaa?)


Mulla on siinä isossa lampussa edelleen samat emitterit eli ne COBit (chip on board). Päivitin driverit eli tehonsyöttöpuolen jo vuoden käytön jälkeen. Ne emitterit olisi nyt siinä mielessä vaihdon tarpeessa, että voisi saada 30-40% lisää valoa samalla sähköllä, mutta tämä kevät menee vielä vuoden 2013 (muistaakseni) LEDeillä.

CMH on keraaminen monimetalliko? Semmonenkin on, ja kasvaahan sillä, mutta mitään vertailua LEDiin ei ole.

Auvinen

Mittailin huvikseni iphonen LightMeter ohjelmalla tuota minun 33w led-valo taikinakulho heijastin hommelia.
Mittasin silleen että laitoin valon alle valkoisen A3 paperin 50cm etäisyydelle ja siitä lähdin lukemia mittailemaan. keskellä paperia n.20cm ympyrän alueella näytti 16000 lux ja siitä lähti laskemaan 10000lux tietämiin paperin ulkolaidalle mentäessä. Sitten kokeilin laitta paperin 30cm etäisyydelle ja sillon sain lukemaksi 45000 lux. Oletteko tehny vastaavia mittauksia? olis kiva saada vertailukohta muista valaisimista.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Auvinen - maaliskuu 25, 2018, 17:40:38 ip... kokeilin laitta paperin 30cm etäisyydelle ja sillon sain lukemaksi 45000 lux. Oletteko tehny vastaavia mittauksia?

Olen ja minusta näyttää, että mittari tai mittaustapa on aika tavalla pielessä.
Minulla on 50W työmaavaloja, 4200 lumenia ja niillä tulee 30 cm:n päästä 14.000 luksia. Ammattilaismittarilla.
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/10/onko-led-tyovalosta-chilivaloksi.html


Tehokkaampia ledejä on tietysti olemassa, mutta ei noin paljon tehokkaampia. Heijastin ja valaisukulma vaikuttavat, mutta 30W 120-asteisesta spotista sain samat lukemat kuin tuosta 50W laajalle säteilevästä. Spotista tietysti kapeammalle alueelle.


Auvinen

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 25, 2018, 19:16:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Auvinen - maaliskuu 25, 2018, 17:40:38 ip... kokeilin laitta paperin 30cm etäisyydelle ja sillon sain lukemaksi 45000 lux. Oletteko tehny vastaavia mittauksia?

Olen ja minusta näyttää, että mittari tai mittaustapa on aika tavalla pielessä.
Minulla on 50W työmaavaloja, 4200 lumenia ja niillä tulee 30 cm:n päästä 14.000 luksia. Ammattilaismittarilla.
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/10/onko-led-tyovalosta-chilivaloksi.html


Tehokkaampia ledejä on tietysti olemassa, mutta ei noin paljon tehokkaampia. Heijastin ja valaisukulma vaikuttavat, mutta 30W 120-asteisesta spotista sain samat lukemat kuin tuosta 50W laajalle säteilevästä. Spotista tietysti kapeammalle alueelle.


Tuo kyseinen valo on 270-asteinen ja heijastimella olen tehnyt sitten tuommoinen spottimainen siitä. Mikähän mahtaa olla mittauksessa pielessä... Kun mitataan tuommoisella puhelin softalla, niin kuinka kaukana itse puhelin on pidettävä siitä paperista, josta mitataan? se vaikuttaa aika oleellisesti tulokseen. Minulla se oli n. 10cm päässä mittauskohdasta. Olisi kiva saada oikeat mittaustulokset niin tietää joutaako tuo poppana vaihtoon vai koittaako vielä hommata samanlaisia lisää.

Chilivaari

Voihan tuollakin mittarilla vertailla eri valoja, eiköhän se niiden erot kerro. Muiden tekemiin mittauksiin sitä on vaikea verrata.


En ole noihin kännykkäsovelluksiin perehtynyt, niitäkin on hyvin monenlaisia. Uteliaisuuttani latasin yhden, "LUX Light Meter FREE", joka käyttää iPhonen kameraa mittaukseen. Valkoisesta mitaten sillä saa aivan liian isoja lukemia, mutta sopivasta harmaasta tai ruskeasta pahvista lukemat alkoivat olla niillä haminoilla, heittoja oli enintään kaksinkertaisesti. Mittausetäisyys riippuu pahvin koosta. Kovin läheltä kännykän oma varjo haittaa mittausta, kaukaa kameran kuvaan osuu jo muutakin kuin pahvi.

Auvinen

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 25, 2018, 19:47:26 ip
Voihan tuollakin mittarilla vertailla eri valoja, eiköhän se niiden erot kerro. Muiden tekemiin mittauksiin sitä on vaikea verrata.


En ole noihin kännykkäsovelluksiin perehtynyt, niitäkin on hyvin monenlaisia. Uteliaisuuttani latasin yhden, "LUX Light Meter FREE", joka käyttää iPhonen kameraa mittaukseen. Valkoisesta mitaten sillä saa aivan liian isoja lukemia, mutta sopivasta harmaasta tai ruskeasta pahvista lukemat alkoivat olla niillä haminoilla, heittoja oli enintään kaksinkertaisesti. Mittausetäisyys riippuu pahvin koosta. Kovin läheltä kännykän oma varjo haittaa mittausta, kaukaa kameran kuvaan osuu jo muutakin kuin pahvi.


Juurikin tuolla samalla ohjelmalla mittailin itsekkin. Puhelimena iPhone 7. Eli toisin sanoen mittaaminen puhelimella taitaa olla turhaa.

sorrii

maaliskuu 25, 2018, 20:11:27 ip #530 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2018, 20:15:21 ip käyttäjältä sorrii
Mä ostin pari vuotta sitten tämäntapaisen eBaystä: https://www.ebay.com/itm/LX1010B-Digital-50000-Lux-Meter-Light-Level-Photo-Light-sensor-/222896117613
Siinä se mittauspää [kuvassa suojus päällä] laitetaan suoraan valon alle: Ei mitään epäsuoraa mittailua paperin kanssa ...
Mun ymmärrykselläni näyttäisi aika johdonmukaisia tuloksia päivänvalosta taivaalta ja erilaisista valaisimista. Ts. luulen että lukemat on lähelle ainakin oikeita ...

Lux-o-meter-appia oon kokeillut Windows-puhelimella [Lumia1520] sekä uudemmalla Honor7'lla. Ne eivät näyttäisi tietävän mitään ...

Musta tuo 10'n mittari on ollut kiva lelu ja tuli alkuun kokeiltua sillä kaikki mahdollinen. Avasi kummasti ymmärrystä siitä kuinka paljon ihmissilmä mukautuu ja väittää losteputken valoa melkein päivänvalon vertaiseksi ulkona ...
Mittarilla sai muuten mennä t8-putkesta ~10-15cm päähän, että sain samat lukemat kuin pohjoiselta taivaalta pilvistä ...

"Hauskin" tulos oli kun mittasin uuden pyörän valon 1m päästä 13000lux kun 400W monimetallilla taisi olla vähän alle 10000luxia metrin päässä ...
[pyöränvalossa se spotti oli  ~10cm halkaisijaltaan] ...

EDIT: Vähän huono eBay-esimerkki, kun postitus on niin kallis. Kiinan myyjillä on usein ilmainen toimitus. Haku: Lux meter ebay ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

maaliskuu 25, 2018, 20:12:00 ip #531 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2018, 20:15:07 ip käyttäjältä Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Auvinen - maaliskuu 25, 2018, 20:01:26 ip...mittaaminen puhelimella taitaa olla turhaa.


Eihän se turhaa ole, kunhan et tavoittele absoluuttista totuutta tai vertailukelpoisia tuloksia jonkun muun mittauksiin toisenlaisilla laitteilla. Omia valoja sillä on hyvä vertailla. Vaihda nyt kuitenkin se mitattava kohde keskiharmaaseen tai vaalean ruskeaan, niin et kuvittele lamppujesi olevan ylivertaisia. 15.000 luksia 30cm:n päästä on varmasti jo yläkanttiin tuon tehoiselta.


Ilmoitetut lumenit jo kertovat eron näiden 30 ja 50-wattisten välillä.

miiksuli

Hommasin testiin  full spectrum 30W E14 lamppuja. Oikea kulutus on 7-7,2W. Painoa näille on 56-63 grammaa (riippuen mitä revisionia). Hintaa näille reilu neljä euroa. Huomattavasti parempi jäähdytysteho verrattuna 28W malleihin jotka painaa vain 40 grammaa 6,4-6,6W kulutuksella. 9-9,4% isompi kulutus ja massaa 40-57% enemmän. Pitäs olla pitkäkestoisempia. Hintaeroa on noin euro, kolmanneksen kalliimpi. En ole ehtinyt testaa valotehoa näistä mutta ihan massan puolestakin parempi valinta. Pitää kokeilla vielä perus valkoisia ja lämminvalkoisia LED spotteja miten näiden kompinaatio toimii kasveille. Ainakin valo on ihmissilmälle miellyttävämpi perus spoteilla. Parikymmentä tälläistä olisi 140W seinästä ja hintaakin reilusti alle satanen. Toki ne varjostimet/kannat näihin vielä. Näitäkin voi kasvattaa "loputtomiin" eikä tarvitse "järeätä" jäähdytystä kunhan ilmakiertää huoneessa.

Out of stock monesta paikkaa. Löytyy myös E27 mallit jos niistä tykkää.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=30w+full+spectrum+e14&_sacat=0

30W-45W malleissa on eniten UV:ta, IR:ää, valkoista suhteessa punaiseen/siniseen. 45W mallilla oli parempi suhde mutta menee sen verran isoksi jo että on vaan E27 kannalla. Itselle sopii parhaiten E14.

miiksuli

marraskuu 21, 2018, 09:27:30 ap #533 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2018, 10:27:20 ap käyttäjältä miiksuli
Nyt lähtee. Tälläsen hommasin. Kyllä tuo voisi olla noin 100W kulutuksella. Riittävän kirkas mun silmille ettei kannata kauheasti katella suoraan ilman suojalaseja. En ehtiinyt vielä testaa kulutusta kun en löytänyt toistaiseksi mittariani. Ainut ikävä huomio että on äänekäs mutta halpa. 100 cm etäisyydeltä sain noin 30000 luxia. Varmasti pysyy kasvit ympärivuoden hengissä kun paljon vähemmälläkin selvinnyt. Ellei jopa saa tällä satoamaankin. Ostin siis tuon 500W version. Se vielä pienenä huomiona että lyhyt virtakaapeli tulee mukana.

https://www.ebay.com/itm/Newest-Full-Spectrum-500W-COB-LED-Grow-Light-Lamp-For-Indoor-Plant-Growth-Bloom/223073615853?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=521887854160&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Parempi kuva vielä LED yksiköstä.



Edit. Tuli löydettyä mittari. Tasan 100W kuluttaa. Veikkaan tuulettimien kuluttavan noin 3W/kpl * 2 = 6W ja mutulla muuntaja >95% hyötysuhteella. Eli noin 45W LED yksikkö. Eli voisi olla kuitenkin 50W malleja joita ajetaan hieman alle maksimi tehonkeston.

sorrii

Se on harmillista, että näillä kasvilampuilla eivät valmistajat taida paljon yrittääkään saada niistä äänettömiä. Akvaariovaloilla on toisin: Itsellä on parikin kpl vanhanmallisia "120W" akvaariovaloja. Niissä on tyypillisesti kaksi "kanavaa"; kaksi virtajohtoa; kaksi virtakytkintä; molemmilla kanavilla erillinen säätöpotikka jolla portaaton tehonsäätö [hyvä taiikasvatuksen alussa, kun ei tarvitse suotta paahtaa täysillä] ... Ja kaikissa mitä oon itse ainakin kokeillut, on ollut hyvin hiljaiset tuulettimet; tuskin kuuluu se hurina ...
Mulla on ollut noita 4kpl "testattavana" Ledfinlandilta aika sopuhintaan. (kaytettyjä testivaloja siis) .. Taitamattoman hyvin muuten toimineet taimilla.

Nämä uudemmat cob-ledit kiinnostaisi, mutta ei se meteli. Oon nyt jo kaksi uudempaa [ei cob] ledivaloa ostanut Mars-hydrolta, kun luvattiin että ovat hiljaisia: Viimeinen oli joku "pro-malli": Siinäkin melu oli sellainen, että pistin menemään eteenpäin yhden kevään jälkeen ja ostin keraamisen monimetallin. Palasin purkauslamppukaudelle ...

Tuohon hintaan ja muutenkin kiinakaupoilla ei ehkä tarvitsisi takuista välittää, niin tollaiseen ehkä voisi asentaa isommat hiljaiset 120mm tuulettimet: Leikkaisi kunnon avoimet tuuletusreiät niille. Eihän tuo tietokonekaan tossa vieressä häiritsevää melua pidä, vaikka siinä 6kpl 120mm tuulettimia ja näyttiksessä 3kpl sekä virtalähteessä oma: Kymmenen tuuletinta siis, ja hurina on juuri ja juuri kuuluvaa puolen metrin päässä! Jimm's pc ja moni muukin myy hyviä hiljaisia tuulettimia alk. ~6€/kpl. Arctic Cooling merkkiset on jopa laadukkaita ...
[[mulla tietysti tietokoneessa Corsairin vesijäähy ja ne "paremmat" tuulettimet ...  8)]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

marraskuu 21, 2018, 20:35:41 ip #535 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2018, 22:23:41 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 21, 2018, 11:29:49 ap
Se on harmillista, että näillä kasvilampuilla eivät valmistajat taida paljon yrittääkään saada niistä äänettömiä. Akvaariovaloilla on toisin: Itsellä on parikin kpl vanhanmallisia "120W" akvaariovaloja. Niissä on tyypillisesti kaksi "kanavaa"; kaksi virtajohtoa; kaksi virtakytkintä; molemmilla kanavilla erillinen säätöpotikka jolla portaaton tehonsäätö [hyvä taiikasvatuksen alussa, kun ei tarvitse suotta paahtaa täysillä] ... Ja kaikissa mitä oon itse ainakin kokeillut, on ollut hyvin hiljaiset tuulettimet; tuskin kuuluu se hurina ...
Mulla on ollut noita 4kpl "testattavana" Ledfinlandilta aika sopuhintaan. (kaytettyjä testivaloja siis) .. Taitamattoman hyvin muuten toimineet taimilla.

Nämä uudemmat cob-ledit kiinnostaisi, mutta ei se meteli. Oon nyt jo kaksi uudempaa [ei cob] ledivaloa ostanut Mars-hydrolta, kun luvattiin että ovat hiljaisia: Viimeinen oli joku "pro-malli": Siinäkin melu oli sellainen, että pistin menemään eteenpäin yhden kevään jälkeen ja ostin keraamisen monimetallin. Palasin purkauslamppukaudelle ...

Tuohon hintaan ja muutenkin kiinakaupoilla ei ehkä tarvitsisi takuista välittää, niin tollaiseen ehkä voisi asentaa isommat hiljaiset 120mm tuulettimet: Leikkaisi kunnon avoimet tuuletusreiät niille. Eihän tuo tietokonekaan tossa vieressä häiritsevää melua pidä, vaikka siinä 6kpl 120mm tuulettimia ja näyttiksessä 3kpl sekä virtalähteessä oma: Kymmenen tuuletinta siis, ja hurina on juuri ja juuri kuuluvaa puolen metrin päässä! Jimm's pc ja moni muukin myy hyviä hiljaisia tuulettimia alk. ~6€/kpl. Arctic Cooling merkkiset on jopa laadukkaita ...
[[mulla tietysti tietokoneessa Corsairin vesijäähy ja ne "paremmat" tuulettimet ...  8)]]

Mjoo. Voishan tuon kurkata mitä tuulettimia syönyt. Parhaat tuulettimet on Corsairin, Noctuan ja Fractal Desingin >20€ 120mm painetuulettimet. Hinta laatu on sitten 140mm koko luokassa sitten Thermalrightin tuuletin joka pärjää yhtä hyvin kalliimmillekin tuulettimille. Tuntus kuitenkin vähän hölmöltä ostaa muuten hyvä vehje mutta tuulettimet 40-50€.

Edit. Olikin vaan 80 mm tuulettimet. Neverhööd merkki josta ei löydy edes tietoja. 0,15 ampeerin tuulettimet. Eli 1,8W kulutuksella. Ei tuonne saa isompia mahtumaan. Melkein innostuin kun aluks katoin et mahtuis 92 mm mutta eipä sitten. Paha sanoa saako tuonne parempia tuulettimia tuossa kokoluokassa.



Edit2. Mjahas vois kokeilla Articin F8 TC mallia. Säätyy nopeus lämpötilasensorin mukaan ja on markkinoiden halvin  8). Ääninäyte tuosta COB paneelista: https://ufile.io/i4b2o (linkki toimii 30 vrk)

sorrii

marraskuu 22, 2018, 00:29:13 ap #536 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2018, 00:44:26 ap käyttäjältä sorrii
Mä olen noita AC'n TC-tuulettimia ostellut urakalla joskus. Jimm's ei ota edes postikuluja, niin halpoja ovat. Hinta-laatusuhde siis hyvä. Hiljaisiakin ovat. Mä yhteen wanhaan Led-finlandin lediin sellaisia virittelin: Lämpösensori alumiiniteipillä taustalevyn keskelle. En juurikaan huomannut että olisi nopeus vaihdellut. Ehkä aavistuksen kiihtyi alussa ...

Työn alla on [on ollut 3 vuotta  ???] virittää kaksi 120mm tuuletinta sellaiseen Ledfinlandin 100W custommalliseen pitkulaiseen ledivaloon: Siinä on rungon leveys juuri tuon 120mm ja samaan tapaan noita muuntajia-tai-mitä-ne-oli ja johtonippuja ikävästi tiellä. Idea oli että vaihdan koko kotelon taustan ja teen korotusta tilaan sen pari senttiä. Vaihtoehtoinen tapa, että asentaa suosiolla tuulettimet ulkopuolelle. Se 100W valo on ollut mun testaamista positiivisin yllätys muuten paitsi äänen suhteen. Se huutaa kuin pölynimuri! Siinä kyseisessä ledissä on 60 asteen linssit jokaisella ledillä ja spektrit kuulemma jotain kokeilusetuppia. Sain halavalla  8) ... Sillä kasvattelin ekana talvena yhtä tosi kituliasta Tabascoa joka innostui tukevoitumaan ja kasvoi isoksi tukevaksi puuksi muutamassa kuukaudessa ja teki sen ledin valossa ihan kunnon sadon! Toisena vuonna talvehti Naga Morich sen valon alla [60-80cm päässä!] ja teki satoa kuin kesällä.
Heikko puoli oli sitten, että siniset ledit pikkuhiljaa kärähtivät yksitellen, kunnes 3/5 rivistä pimeni kokonaan ensin ja aika pian sammui koko valo: tuulettimet jatkoivat vaan. Se olisi vieläkin tuolla jossain laatikon pohjalla odottamassa kolvia ja uusia ledejä ... Kuuleman mukaan, ja omankin kokemuksen mukaan jo, ovat ne siniset ledit heikko kohta noissa valaisimissa tyypillisesti.

Edit: Noiden komponenttien tietoja löytää usein Googlaamalla sitä mallinumeroa/koodia: Saattaa samaa tuotetta olla myynnissä monella nimellä. Jos siis näyttäisi että Arcticin vaikkapa ne 80mm TC-tuulettimet kykenisi edes lähelle samoja virtauksia niin voisi kannattaa vaihtaa. 13€ ja ½tunnin työ ... (tosta kuvasta ei erota niitä kirjaimia ja nummeroita)

Löytyi firma, ei muuta: https://www.made-in-china.com/showroom/lejowe  8) 8)
Varmasti korkealuokkaista tekniikaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

marraskuu 22, 2018, 10:28:41 ap #537 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2018, 10:42:06 ap käyttäjältä miiksuli
Kannata edes leikeillä tota kuorta. Pitäs tehä kokonaan uusi kansi ja asetella roinat uudestaan. Onhan nuo 80mm tuulettimet onnettomia yleensä. Mutta Noctua olis ollut ihan hyvä valinta myös. Mutta en halunnut kuitenkaan maksaa 16€ tuulettimesta. Yleensä nuo 80 mm tuulettimet pystynyt 80-90% samaan mitä 120-140 mm tuulettimet suhteessa. Noctua taitaa pystyä lähes 100%. No mutta jos tuo Arcticin TC tuuletin toimii järkevästi niin ihan hyvä eikä tarvinnu maksaa kuin 12€ kahdesta tuulettimesta.  Mutta voihan tuo yllättää  :) Näytti kuitenkin helpolta modata jos tarvii vaikka portaattoman säätimen tuulettimelle tai kytkimen ylikuumentumiselle. Pystys varmaan tuohon laittaa himmennyksenkin LEDeille, mutta ainakaan ite koe tarpeellisena kun voi käyttää pienempi tehoisia lamppuja sitten taimille.

Kattoo nyt miten nuo Peach Bleederit reagoi noihin lamppuihin. Kuuluu super tulisiin. Kukinta alkanut tässä viikon sisällä. Juuri sopivasti. Pidin myös vanhat lamput :D Joita on ainakin 54W edestä. Ainakin fotosynteesi on hyvin vauhdissa. Osa alemmista vaurioituneista lehdistä kellastunut ihan silmissä. Uutta kasvua luvassa.

miiksuli

joulukuu 04, 2018, 23:01:31 ip #538 Viimeisin muokkaus: joulukuu 04, 2018, 23:41:47 ip käyttäjältä miiksuli
Tästähän tuli ihan siedettävä vaikka onkin äänekäs vielä. Homma oli hyvinkin yksinkertainen ja eikä tarvi kolvia. Pienellä talttaruuvarilla pois 3pinniset liittimet tuulettimista. Tilalle 2 pinninen liitin original tuulettimista. Pari nippusidettä, ruuvia ja liima pitää irroittaa mutta ihan simppeli operaatio. Ainut että ne lämpöanturit kannattaa kiinnittää ruuveilla tai lämmönjohdeliimalla rivastoon LED yksiköiden keskelle. Jos ei kuuman kestävää liimaa ole saatavilla niin pienet ruuvit pitää kiinni loistavasti ja hieman lämmönjohdetahnaa väliin tai päälle. Tuulettimet maksoi toimitettuna Jimmsistä 12€ ja LED paneeli toimitettuna 74€. En ottanut liittimistä ja liitännöistä tarkempia kuvia mutta Fractalin mustissa tuuletin johdoissa musta/valko on maa, keskellä +12V punainen, viimeisenä kierrosluku signaali. Sen mukaan kytkee kun noissa tuulettimien johdot on musta ja punainen. Ei voi mennä sekaisin jos käyttää maalaisjärkeä. Niin joo tuohon voi ostaa ihan vaan perus Arcticin F8 tuuletimet ilman lämpöohjausta kun kuitenkin ne käy 100% ellei sijoita ihan reunoille anturit, 38°C on tälle raja kunnes alkaa käydä tuulettimet täysillä. No ite halusin kuitenkin hieman kikkailla.



Edit. Ääni modattuna: https://ufile.io/jqyiw

sorrii

Mittasitko jollain sen siilin lämpöjä? AC'n tuulettimilla taisi mennä täysille jossain 40 asteen tienoilla. Jos oikein kikkailisi ja pyrkisi mahdollisimman hiljaiseen valoon, niin sieltähän voisi pistoolimittarilla etsiä reuna-alueelta pistettä jossa ne lämmöt olisi säätöalueen sisällä. Tuuletin sitten kuitenkin olisi siilin keskellä ... Jospa sietäisi vähän korkeampaa lämpöä/hitaampaa tuuletinta ne ledit ..  ;D
Taitaa olla kriittinen lämpö ledille kun menee yli 50 asteen ...

Mä vaan oon ihmetellyt noita akvaarioledejä, kun ovat niin hiljaiset. Samaa tasoa on kuitenkin tehot kuin LedFinlandin sini-puna-kasviledeilläkin, joissa tuulettimet on kokoajan täysillä. Nähtävästi siis akvaariolampuille on vaan hyväksytty vähän korkeampi lämpötila, jotta saadaan hiljaiseksi. Mulla on niitä pari kpl ollut jo 3 vuotta käytössä puolet vuodesta: Ja sain ne kuitenkin valmiiksi käytettyinä, ja molemmista oli valmiiksi muutama ledi pimeenä. Enempää eivät ole hajonneet mun käytössä. Nämä siis valmistajan/myyjän testivaloja alunperin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`