maaliskuu 29, 2024, 06:37:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chili-amatööri kikkailee 2012

Aloittaja marko-, syyskuu 21, 2011, 19:36:17 ip

« edellinen - seuraava »

marko-

Moro!

Kauden 2012 yritykseen olen miettinyt tällä kertaa enemmän muun perheen mukaanottoa itse chilin kasvattamiseen/maisteluun ja tietenkin itseäni parilla tulisemmalla lajikkeella. Painopiste on tällä kertaa C. Chinensen puolella.

Edellisellä kaudella näytti muuten hyvältä, mutta yksi lajike ei itänyt ollenkaan(Madame Jeannette) ja yhden itäneen lajikkeen(Pink Habanero) onnistuin omatoimisesti murhaamaan. Käytän tulevalla kaudella kahta samanlaista 6kpl idätysastiaa kuin 2011, joten saa nähdä miten tulee käymään.

Kausi on tarkoitus aloittaa joskus Joulu-Tammikuussa. Listassa olevat kaksi viimeistä lajiketta saattavat vaihtua, riippuu siitä saanko kypsiä siemeniä työkaverilta talteen. Käyn läpi kotona olevat siemenet ja päivitän varalla olevat lajikkeet.

Valitut lajikkeet:
-2x Champion (C.Baccatum, lapsille ja emännälle)
-2x Pink Habanero (C. Chinense, lapsille ja emännälle)
-2x Goronong (C. Chinense, Pirun hyvän makuinen kuivattuna, mieto polte)
-2x Sudden Death (C. Chinense, hyvän makuinen ja suht kova polte)
-2x Madame Jeannette (C. Chinense, erittäin hyvän makuinen, pirullisen tulinen)
-2x Red Savina (C. Chinense, pirullisen tulinen)

Mr_Green_

Herkullisen näköinen lista! :) Madame Jeannette on jeees! Hyvän makuinen ja aika ärhäkkä.. ja komea kasvi! Ja nimikin on kaunis.. :)

InkRose

Onpa kerrassaan maukkaan oloinen ja varmasti foorumiaktiivien mittakaavassa harvinaisen tiivis lajikelista! ;D

MrFrost

Laita ihmeessä talouspaperilautalle, tai kivivillaan ne....

Niin ja joo, aika suppea lista :)

Itsellä on jo enskausi käynnistetty, itäneitä on Goronong, Bolivian Rainbow ja kohta tuolta näyttäis Sudden Deathikin pukkaavan sirkanlehdet ylös ZenGrowssa.

Laitoin sitten Omnicolorin tilalle c.flexuosumin, kun ensin mainittu ei osoittanut 3vk jälkeen elonmerkkejä, mieluummin vähän harvinaisempaa tavaraa :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

marko-

Moro!

Chilinsiemenet tuli iskettyä turvemultaan tänä aamuna, pojat auttoivat. Etukäteen mietityt lajikkeet pysyivät, tosin lukumäärä oli 3x eikä 2x per chili. Saa nähdä lähteekö ne nousemaan. Lamppua en ole ehtinyt hommaamaan ja jäin kuukaudella aijotusta istutusajasta.

marko-

Siirrettiin pari championia, pink habanero sekä madame jeannette valoisampaan. Olivat venahtaneet aika lailla madamea lukuunottamatta. Perjantaina ei ollut kuin madame ja tänään puski nuo muut. Aavistuksen keltaisia olivat, johtuukohan tuosta turvemullasta ja sen ravinteista? Madame näytti heikoimmalta noista, ei välttämättä selviä. Ovat toisessa "kasvihuoneessa" nyt ja muiden itämistä odotellaan.

Chilivaari

On varsin epätodennäköistä, että turpeesta johtuisi väri tuossa vaiheessa. Ainoastaan, jos se on liikaa lannoitettu, se voi nuuduttaa taimet, mutta ei kellasta. Venähtäminen ja väri kertovat valon puutteesta. PALJON valoa tuossa vaiheessa, yli 20W sinisävyinen ESL noin 10-15 cm latvoista voisi olla hyvä lähtökohta. Jos ne tähän asti ovat kasvaneet ilman valoa, voit aloittaa vähän kauempaa.

marko-

Valostapa toki johtuu sitten kun ovat olleet pimeässä saunassa. Tässä tuli 30.1 siirrettyä yksi jokaista lajiketta: Champion, Pink Habanero, Sudden Death, Red Savina ja eilen tuli siirrettyä yksi Madame ja Sudden Death. Näitä siirrettyjä olen pitänyt ikkunalla niin että valo osuu niihin mutta eipä se oikein sitä pituuskasvua ole hillinnyt. Tänään pitikin sitten käydä vihdoin viimein hakemassa se Ikean Tertial ja Biltemasta 23W 2700K ESL:



Toivon mukaan pituuskasvu laantuu nyt edes vähän, onneksi ne voi vielä seuraavalla stagella upottaa syvemmälle. Sori huonosta kuvasta, ostin Nikon Coolpix S3100 luottaen Nikonin laatuun mutta paska kamerahan tuo on.

Goronong ei noussut lainkaan, savinaa jäi kaksi tulematta ja yksi pink habanero, madame jeannette ja sudden death jäi myös tulematta. Täytyy nyt vielä tähyillä jos jotain tulee, mutta näillä mennään.

marko-

eilen chilit saivat vähän vettä niskaansa ja kyllä se valo selvästi vaikuttaa kasvuun. Tänään oli iloinen yllätys, yksi red savina oli nostanut päätään. Se pääsi kuolleen madamen tilalle. Saa nähdä nouseeko yhtään goronongia. Yhden sudden deathin onnistuin aijemmin katkaisemaan, muuten siitäkin olisi kaikki itänyt. Yhden pink haban sirkkalehdet ovat kasvaneet yhteen, voi olla että siitä ei tule mitään.

marko-

chilit tuntuvat kasvavan aika hyvin viime kauteen verrattuna, suht harvakseltaan on tullut kasteltua. se on kyllä hauska efekti kun ne taipuvat valon suuntaan, täytyy jossain kohtaa kääntää kipot ympäri. sitä olen pohtinut että pitäisikö ne venahtaneet siirtää nyt tässä vaiheessa syvempään astiaan, ellei peräti kaikki, vai voiko ne tuossa hujoppeina vielä kasvatella lehtiä ilman suurempia ongelmia?

MrFrost

Itse siirtäisin suosiolla syvempään kippoon ja istuttaisin melkein pohjalle. Muttei tosiaan liian isoa ruukkua vielä.

Mulla ei oo tuollaista hujoppisuutta ollut ikinä, villoissa kun idätän nykyään, siirrän suht ajoissa multaan tai pistän sprinklereihin (ei tällä kaudella idätyksiä juurikaan) niin siinä ne vahvistuu hiljalleen.... Multaidätyksissäkin siirsin ajoissa isompaan ruukkuun.
Lannoittamisen olen aloittanut aikaisintaan kun on eka oikee lehtipari tullut.

Goronongista voin antaa sulle pistokkaan, jos tuut käymään pAskistossa jossain välissä.... Idättäminen alkaa ehkä olemaan jo vähän myöhäistä tätä kautta silmällä pitäen, niin toi pistokas lienee paras idea.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

marko-

minulla ne ehtivät pimeässä saunassa venahtamaan kun olin itse työreissulla. kiitos inkrosen, aijon käyttää maitopurkkeja tällä kertaa, saa kaikki vielä lampun alle :) nyt alkaa jo näkymään lehtipareja, täytyy sittwn vissiin maltilla alkaa lannoittamaan. kiitos goronong tarjouksesta, tällä hetkellä keli on niin huono etten viitsi kikkailla ylimääräisiä. autokin jäi työpaikan halliin ja kuljen julkisilla. (jos joku ihmettelee putkeen kirjoitusta, tän kännyn kanssa ei saa rivinvaihtoa!)

MrFrost

Kyl treffaaminen esim Pazilassakin onnistuu, tiistait ja keskiviikot menee Haaga-Helian labrassa (paitsi ensviikko on lomaa).

Eli oon joskus 16-17 aikaan sillä suunnalla....

Tosin kun periodi vaihtuu, niin on vaan keskiviikkoisin tuota koulua siellä enää.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

marko-

toukokuu 22, 2012, 21:26:55 ip #13 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2012, 21:46:22 ip käyttäjältä marko-
Moi,

Olen ollut kovin vaitonainen. On pitänyt moneen kertaan kirjoittaa tänne miten chilit jakselevat mutta aina on tullut jotain eteen ettei ole jaksanut tai muistanut. Kasvit kasvavat yhtä lukuun ottamatta aika hyvin. Pari Championia ovat saaneet todellisen kasvupyrähdyksen ja kasvattaneet varteenkin paksuutta aika reippaasti muihin nähden (ovat haaroittuneet ja kukkaakin meinaa tuupata). Muut ovat puolivälissä näihin verrattuna. Yksi Red Savina on todella pieni.

UPDATE: ne tuli siis siirrettyä isompiin maitopurkkeihin paitsi tuo yksi pikkainen, ehkä sekin lähtisi kasvamaan jos laittaa kasvuvaraa. Ovat myös saaneet Puutarhan Kesä lannoitetta aina kun olen muistanut kastella. Yhden kerran pääsivät nuupahtamaan, muuten ovat olleet tummanvihreitä ja hyvän näköisiä. Pörriäisiä tuntuu suhisevan kasvien ympärillä suht ahkeraan, se ei tietenkään ole hyvä merkki.

UPDATE2: Pink Habanero on todella omituinen ollut alusta asti. Voin laittaa kuvia näytille, sen lehdet ovat olleet röpelöiset ja huonovointisen näköiset koko ajan. Todennäköisesti jokin tauti tai vastaava vaivaa. Se tosin on kasvanut ihan mukavasti mutta näyttää huonolta.

Ajattelin tässä ruveta laittamaan osan kasveja pihalle, kun kelit ovat niin lämpimät ja aurinkokin paistaa. Tällä hetkellä kasvit ovat saaneet ikkunasta valoa + sen 12h ajan 23W lisävalolla (kello 9-21). Ainoa ongelma pihalle laittamisessa on, että plääniä kyllä löytyy mutta ei välttämättä sopivaa/suojaisaa paikka chileille tuulta ja sadetta ajatellen. Kyllä se kasvihuone olisi poikaa.. Laitan jossain kohtaa kuvia tulemaan ja ensimmäisen kauden mukaan vähän mittojakin :-) Tällä kaudella en ole niin paljoa stressannut mitä aiemmin tein.

Kun saan aikaiseksi siirrellä niitä pihalle niin pistän samantien sen verran isoihin ruukkuihin että ei harmita jälkeenpäin.