Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 21:40:14 ip #10340 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 21:46:32 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2018, 21:11:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 27, 2018, 20:46:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2018, 20:30:39 ip
Pellolle vuodessa pitäisi lisätä noin 400kg/ha kalkkia, niin siitä saa aika hyvän kuvan kuinka tehokasta se on. 60litran turvesäkkiin ei kauheasti tarvi laittaa, kun ph vilahtaa reilusti yli 7. Kalkkia ei tarvi kyllä peruskalkittuun turpeeseen lisätä missään tapauksessa chileille, koska se ei paranna mitään, jos selvää puutosta ei ole. Happamalla saa kyllä korjattua, mutta arvonnaksi menee missä suhteessa ja tuo EC 5 riittää yksinään jo tappamaan pienet taimet.


Voi olla että noitten lauseittesi sanoma ja vaikutus on hyvä noin yleisenä neuvona.  Kuitenkaan paria kohtaa en näe todeksi.

Ensinnä kalkkikiven (jauheenkaan)  lisääminen ei pysty nostamaan pH:ta emäksiseksi.  Tämä johtuu siitä että kalkki liukenee lähinnä vain happojen vaikutuksesta.   Kalkkia voi silti olla liikaa, se on toisenlainen asia.   


Toinen kohta on, että kun annetaan lannoitusta multaan, ei sen tarvitse seurata vesiviljelyn taktiikoita.  Voidaan lannoittaa aina kertaluonteisesti, siis periodein, ja muuten annetaan pelkkää vettä.  Annettu lannoitevesi paitsi sekoittuu veteen joka alustassa on ennestään jäljellä ja lisäski turve on mulllan kaltainen alusta eli sillä on myös kyky varastoida lannoitetta. Turpeella on jopa kyky pehmentää vettä minkä tiedän akvaarion yhteyksistä.  Se on nerokas 'luonnon oma käänteisosmoosilaite'.
Miksei ph voi nousta? Olen nostanut ph:n todistetusti 7,5 pelkällä masuunikuonalla. Nousu tosin hidastuu 7 kohdalla, mutta on mahdollista.

Multa kyllä varastoi ravinteita, muttei se tee sitä jos sille ravinteelle on vain ottaja. Eri ravinteet sitoutuu multaan eri tavalla, mutta nitraattityppi ei sitoudu ollenkaan. Lannoitteet on pääosin nitraattityppeä, koska kasvit voi sitä hyödyntää suoraan.


No kai siinä vanhassa ohjeessa on totta varmaan toinen puoli, että kalkkia on turvallista laittaa reilustikin, ettei ole niin noponuukaa.   Jos on hyvin hienoa jauhetta tarpeeksi niin kaipa pH voi nousta yli seiskan.    Mutta seiskassakin on kyllä jo riittämiin kasvilla sopeutumista - kaikki ravinteet eivät imeydy oikein.

Millä lailla muuten mullan pH on mitattavissa?  On sellaisia viisarimittareita jotka tökätään multaan mutta eihän ne mitään järkevää näytä.

Ezmo

Kalkkia voi lyödä pihalla olevaan maahan reilusti, muttei valmiiksi kalkittuun. Eri asia alkaa jostakin 3-4 alkaa nostamaan 6 huiteille.

Mää lyön mullat purkkiin ja lähetän ympäristöpalveluun ja sieltä tulee tulokset ja kiva lasku. Laboratorio on vissiin ainut keino mitata luotettavasti. Pihalla voi seurata ph:n muutoksia rikkakasveista.

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 21:54:09 ip #10342 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 21:56:19 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Tuossa on kaksi juttua, joissa on jännästi kaksi erilaista vaikutusta kupilliselle kalkkia kuutiojalkaan multaa.  Puoli astetta tai asteen, mikä onkin varsin jännää logaritmisessa asteikossa (vmsno):

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16852.msg324027#msg324027
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9266.msg336548#msg336548

vmsno
vai mikä se nyt on

Ezmo

Kalkitus on hankalaa, joten siksi suositellaan käyttämään valmiiksi kalkittuja. Niissä riittää kalkki ainakin ekalle vuodelle ja jos ei mahotonta puskaa tule, niin ei se lopu vielä seuraavanakaan. Puutarhassakin kompostia käyttämällä hyvin pieni osa kalkista etes häviää. Jos vielä käyttää kalsium pitoista lannoitetta, niin ph kyllä pysyy aika vakiona.

sorrii

Juu. Ei tuu mitään ...  8)
Mulla on kohta myynnissä muutama HYL taimi ...  ;) .. (=Tampereella)

Mä oon joskus korjnnut överiä ym. Canna Flush'illa. Se on aika edullinen "ihmeaine" ••..  Käytän soran ja kookoksen pesuun uudelleenkäyttöön.
Se flush tasaa ph'n ja huuhtoo liikoja ravinteita. Toki parin taimen takia pelkästään sen ostaminen vähä hankalaa...

••) yleensä kasvinhoito-ihmeaineet on kalliita ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 23:02:42 ip #10345 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 23:09:11 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Nyt on jo kaksi kertaa mainittu överit, mutta jos katsotten tarkempaa alkuperäistä postiani, niin kuvan tilanteeseen oli tultu ihan laimeilla kasteluilla.

No, joka tapauksessa helppo on vaihtaa pikku pikareitten mullat. Aloin siihen.  Jätän jokusen vaihtamatta vertailuksi.

Eipä paprikoista niin paljoa ole kokemusta ettenkö ottaisi niinsanotusti lusikkaa kauniiseen käteen saaduilla vinkeillä.   Luotetaan nyt pussin tekstiin tällä kertaa:  EUROMULTA.   Käyttövalmis ravinteikas multaseos! Viipurin Turve- ja Multatehdas Oy. Loimaa.

Ezmo

Ei mullassa ole mikään kiire lannoittaa. Yksikin Aji Nuorten tuotti sisällä pelkällä auringon valolla hyvän sadon litran ruukussa ilman lannoitusta. Ekalla kaudella en minäkään montaa kertaa Puutarhan kesää laittanu multaan.

jussa

Eikös kalkkia ole normaalisti vesijohtovedessäkin sen verran, ettei sitä chilejä multaruukussa kasvatellessa juuri tarvitse lisäillä?
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Edelleen vänkään ettei nuo kuvien taimet välttämättä näytä kuolemaa tekevän. Chinensellä varsinkin oon ton näköistä nähnyt. Se canna flush voisi hellemmin neutraloida liian alkalista multaa. Tokihan voi huuhtoa läpi laimealla lantalitkulla jossa säädetty oikea Ph. Mullan kanssa vaan on aina sitten myös se liika märkyys edessä. Vesiviljelyssä ja kookoksenkin kanssa se huuhtominen tai vedenvaihto on helppoa. Mullan vaihtaminen vähän hidastaa, mutta ei näin aikaisin kai haittaa ... Ajoissahan tässä ollaan  :) ...

MINÄ kokeilisin vaan huuhtoa läpi ph-6 vedellä ja odottelisin. Tai en tekisi mitään !
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 28, 2018, 01:14:53 ap #10349 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2018, 01:19:30 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Vaihdoin jo mullat ja siinä samassa rikoin paljon juuria.   :-*  Ajoissahan tässä.  :P    Mutta jätin kuitenkin parit vaihtamatta - en kuitenkaan yhtään chinenseä.

Olihan tuossa paljon vaihtoehtoja missä kiikasti. Saattoihan se kuivunut vanha turvepussikin olla huonoa. En minä tuollaista oiretta ennen ole kalkinlisäyksen takia saanut.  Ekojen mineraalilannotteiden antaminen noin aikaisin ei ennen myöskään ole haitannut - päin vastoin.   Voihan toki olla että ihan aluksi jo laitoin turhan tuhtia liuosta... en mitannut asiaa juuri mitenkään vaan meni ns. tuntumalla Nutrifortea.  :exclam:

Nyt on puutarhamultaa ja uudesta pussista.  Tosin talvehtinutta kesäistä sekin mutta oli avaamaton eikä kastunut sateessakaan.

Ilman kalkkia alkaa sammalta kasvaa pinnalle.  Siis kesän mittaan.  Ja sammal on varmaan happaman merkki.  Mutta kyllä nuo extrakalkit on varmasti syytä jättää myöhempään. Kanankakalannoitukseenkin se on sopinut hyvin.  Kanankakkaa en ihan pienille ekana anna enää. ..

Kastelulannotteiden happamuudet vaihtelevat kovasti.  Jotkut on happamampia kuin toiset.  Jos mä oikein  muistan mittausta niin Nutriforte on hapanta.

Ezmo

tammikuu 28, 2018, 09:37:47 ap #10350 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2018, 09:49:08 ap käyttäjältä Ezmo
Lainaus käyttäjältä: jussa - tammikuu 28, 2018, 00:07:48 ap
Eikös kalkkia ole normaalisti vesijohtovedessäkin sen verran, ettei sitä chilejä multaruukussa kasvatellessa juuri tarvitse lisäillä?
Äkkiä se juomaveden EC on jotain 0,5. Noista puhdistamon vesistä en tiiä, mutta ainakin luonnon puhtaassa vedessä on kaikkea mukana.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 28, 2018, 00:50:32 ap
Edelleen vänkään ettei nuo kuvien taimet välttämättä näytä kuolemaa tekevän. Chinensellä varsinkin oon ton näköistä nähnyt. Se canna flush voisi hellemmin neutraloida liian alkalista multaa. Tokihan voi huuhtoa läpi laimealla lantalitkulla jossa säädetty oikea Ph. Mullan kanssa vaan on aina sitten myös se liika märkyys edessä. Vesiviljelyssä ja kookoksenkin kanssa se huuhtominen tai vedenvaihto on helppoa. Mullan vaihtaminen vähän hidastaa, mutta ei näin aikaisin kai haittaa ... Ajoissahan tässä ollaan  :) ...

MINÄ kokeilisin vaan huuhtoa läpi ph-6 vedellä ja odottelisin. Tai en tekisi mitään !
Eihän sieltä kaikkea tarvi välttämättä vaihtaa. Sormella kaivelee laidoilta pois mikä helposti lähtee tai pitää taimea paikallaan ja kippaa enimmät pois, ja täyttää sen osan uudella mullalla.

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 28, 2018, 01:14:53 apIlman kalkkia alkaa sammalta kasvaa pinnalle.  Siis kesän mittaan.  Ja sammal on varmaan happaman merkki.  Mutta kyllä nuo extrakalkit on varmasti syytä jättää myöhempään. Kanankakalannoitukseenkin se on sopinut hyvin.  Kanankakkaa en ihan pienille ekana anna enää. ..

Kastelulannotteiden happamuudet vaihtelevat kovasti.  Jotkut on happamampia kuin toiset.  Jos mä oikein  muistan mittausta niin Nutriforte on hapanta.
Vaikka sinne multaan laittaa hapanta sekaan, ei sieltä mullasta se kalkki mihinkään häviä. Ainoa mihin se menee on se kasvava kasvi, jos sitä ei sade pääse huuhtomaan. Lannoitetta lisättäessä ph laskee, mutta palautuu takaisin lannoitteen vähetessä. Mullan vakauttava vaikutus vielä vähentää sitä notkahdusta. Sammal tuppaa kasvamaan missä vain, ylhäältä kastellessa mullan pinnasta saattaa kalkki valua alemmas, jolloin ihan pinnassa saattaa olla matalemman ph:n alue.

Chilivaari

tammikuu 28, 2018, 10:18:17 ap #10351 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2018, 10:23:51 ap käyttäjältä Chilivaari
Olipa pitkä keskustelu, jonka varsinaista aihetta ja kuvaa taimista oli jo vaikea löytää, mutta ilmeisesti se oli se pikkukuva isomman kellastuvan taimen alapuolella?
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 27, 2018, 17:50:20 ip

Tästähän oli kysymys???

Pariin seikkaan kiinnitin huomiota:
1) Loimaan multa. Vaikka pussin nimi on vaihtunut, tuolta Loimaalta olen takavuosina saanut niin huonoa multaa, että siinä ei chilit kasvaneet.
2) Keltaisuus taimissa viittaisi typen puutteeseen ja se voi johtua mullasta tai kylmyydestä, jos ovat saaneet vetoa.
Kolmas vaihtoehto olisi myrkytys, sprayn jäädyttävä vaikutus, mutta tuskinpa olet noita vielä ruiskutellut.


Lannoitusta tai kalkitusta noin pienet eivät kaipaa, paitsi jos nuo ovat aivan pielessä ja Loimaalta voi tulla sellaistakin.

Ezmo

tammikuu 28, 2018, 11:05:25 ap #10352 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2018, 11:08:00 ap käyttäjältä Ezmo
Raudan puute näkyy nuorien lehtien keltaisuutena ja typen puute pitäisi näkyä myös vanhoissa lehdissä. Typen puutosoireissa sanotaan, että typen puute näkyy ensimmäisinä vanhoissa lehdissä. Toisaalta korkea ph lisää myös typen puutetta.

Vuorikaskas

tammikuu 28, 2018, 13:06:59 ip #10353 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2018, 13:31:07 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Tuossahan tuo edellisellä sivulla.  Otin siihen nimimerkki DP:n kuvat viime vuodelta alkuun, koska minusta rautapuutoksen näköä on niissäkin.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg344050#msg344050

Belinda Puutarhaturve on tosiaan Loimaalta kuten nyt uusi Euromulta Puutarhamultakin. 


Tässä oireohjekirja kuvineen.
http://www.growingcapsicums.com.au/pdf/1_plant_nutrition/nutrient_deficiency_and_tox_in_caps.pdf

Kyllä minä noihin suihkautin myös Raidia mutta en kauheesti usko että siitä päät vaaleiksi muuttui, koska se oli kevyt suihku etäältä.  Tai sitten olin kännisä.  :P

--------------------------------------------------------------------------------------

Kun ne nyt on uusissa mullissa runnelluin  juurin  ajattelin varmistaa Loimaan Laatumullan vmso toimivuutta laittamalla suihkupulloon Yara Hydro+Calcinit miedosti.  Siis lähinnä lehtilannoituksen periaatteella, vähän tietty siihen multaankin sitä siinä menee.  Tuli vaihdettua natikka takaisin kun monimetallipolttimo lakkasi syttymästä höh.

Laitan kuvan muutaman päivän päästä että miten kehittyy.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 28, 2018, 13:06:59 ipKyllä minä noihin suihkautin myös Raidia mutta en kauheesti usko että siitä päät vaaleiksi muuttui, koska se oli kevyt suihku etäältä.



Kaukaa minäkin rocotoja ruiskin, mutta tuollaista vauriota tuli Raidista:



Jälki näkyy vasta suihkuttelun jälkeen kasvaneissa lehdissä. Silmut ovat herkkiä. Voisi se sinulla olla tätäkin, jos oletamme, että jotkut lajikkeet ovat herkempiä kuin toiset.


sorrii

tammikuu 29, 2018, 01:01:57 ap #10356 Viimeisin muokkaus: tammikuu 29, 2018, 01:04:36 ap käyttäjältä sorrii
Mielenkiintoinen tuo Chilitunarin multatesti. En ollut moiseen törmännyt ...

Vähän ihmetytti kommentti siitä Cannan Coco Prosta; Mun käsittääkseni kunnon kookoksessa ei koskaan ole ravinteita valmiina vaan lannoitus aloitetaan heti alussa samoilla vahvuuksilla kuin vesiviljelyssä. Lannoitettua kookosta ostin kerran Tokmannilta, mutten osta enää  .... Canna(bis?)Pro kookos on ollut mun käytössä varmastikin parasta!
Toisaalta testissä oli muita tietääkseni hyvinkin laadukkaita kookoksia, joilla näytti testikin onnistuneen. Ilmeisesti niitä on lannoitettu testin aikana ?!?
Kolmanneksi mun suosikkini Jiffyt eivät nekään sisällä ravinteita kuin ihan sirkkataimien tarpeisiin, ja ne suositellaan istutettaviksi heti, kun alkaa juuret tulla läpi. Testi siis ei kovin reilu niillekään. Mä olen niissä kyllä kasvattanut jopa 50cm taimia (aji) mutta silloin myös lannoittanut kookoksen tapaan ja valeistuttanut hydrosoraan ...

Tuo testi näytti myös sen, että alustojen käyttöohjeet/suositukset kannattaa tutkia ennen käyttöä, eikä jälkeen  ::)
Ja jos/kun kookosta käyttää, niin kannattaa hommata kookosravinteet myös. Ainakin taimikasvatuksissa, jossa ei ne kustannukset karkaa... Itse käytän taimilla pelkästään kookosta (jatkettuna perliitillä 4-5 + 1) -paitsi tiet vesiviljeltävät.
Tein itse yksityisen testin joskus taimilla kookoksessa, taimimullassa [=Biolan Grobiootti] ja kivivillassa. Kookoksessa lähti alkuun ylivoimaisesti nopeimmin; sitten kivivillaiset meni ohi, mutta kookos hyvin perässä. Reilun kuukauden kuluttua multakasvit olivat puolta pienempiä, laihempia, heikompia kaikinpuolin kun coco- tai villa-taimet. Multaa kärrään sitten kasvimaalle kesällä ... //
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 29, 2018, 00:27:26 ap
Siellä Loimaalla taitaa olla parikin pussimullan tuottajaa.

Ei ollut tarkoitus koko paikkakuntaa mustata, mutta joskus vuosia sitten lähikaupassa ei ollut näin talvella kuin yhtä multaa, muistaakseni joku aurinkomulta tms. ja siinä eivät taimeni kasvaneet. Tarkemmin pussia tutkiessa se haiskahti puhdistamolietteelle ja oli valmistettu Loimaalla. Siitä lähtien olen Loimaata vältellyt, ehkä aiheetta.
Virheitä sattuu kaikille joskus. Klassinen esimerkki lienee Musta Multa, joka virallisessa lannoitetestissä todettiin lähes ravinteettomaksi ja seuraavana vuonna typpeä oli nelinkertainen määrä muihin verrattuna. Olen nuo tutkimusraportit lukenut. Laaduntarkkailu heitteli. Tästäkin on jo toistakymmentä vuotta, mutta huono maine sillä on edelleen.

Huru-ukko

Eikös noissa kaikissa musta multa/puutarhamulta nimellä kulkevissa ole juurikin kompostoitua (2-4v) ihmispaskaa lisättynä sekaan.
Luin jostain artikkelin jossa todettiin tämän vedenpuhdistamoilla syntyvän "tuotteen" menekissä olevan vaikeuksia, koska sitä ei halua kukaan.

Onneksi keksivät siihen ratkaisun lyömällä pussin kylkeen LUOMUMULTA ja menekki oli taattu viherpiipertelijöiden parissa. Ja chilipäiden höhöhö  ;D.

Vuorikaskas

Eipä kai.  Mistä näitä chilipäitä oikein tulee?