Aloittelija kokeilee myös vesiviljelyä.

Aloittaja TepinKapsikuumi, tammikuu 14, 2009, 13:51:35 ip

« edellinen - seuraava »

TepinKapsikuumi

Tervehdys! Olen kiivaasti lueskellut foorumia ja nyt päätin rekisteröityä.
Tausta: Innostuin tulisesta ruuasta viime kesänä ja tilasin kastikkeita - noh yksi asia johti toiseen ja toinen seuraavaan ja nyt minulla itää 10 lajiketta mullassa sekä aeroflo 14  tilattu(heräteostos  ::)v-peukusta.

Nyt kaipaisin suosituksia kokeneilta, kun olen tosiaan noita lajikkeita tuonne multaan istuttanut, että mitkä lajikkeista viihtyisivät ja ennenkaikkea mahtuisivat elämään rinnakkain kyseisessä vehkeessä ja mitkä lajikkeet kannattaa suosiolla pitää mullassa.
Kiteytettynä: lajikkeet jotka eivät kasva liian korkeiksi eivätkä liian leveiksi ja pitävät vesiviljelystä.
Niin ja milloin siirto olisi paras suorittaa?
Ymmärrän kyllä että yksiselitteistä vastausta ei kaiketi ole ja opetteluksi menee kuitenkin, mutta jos pahimpia virheitä voisin välttää niin olisin kiitollinen.
Osa siemenistä on tilattu Fatalii's seedsiltä ja osa pippurikuninkaalta.
Lajikkeet:
Habanero Big sun
Bih Jolokia
Fatalii
Surinam C.Chinense
Peruvian White
Lemon Drop
Pink Habanero
Aji Cristal
Turpo Pube
C02598 C.Baccatum
Red Savina
Scotch Bonnet
Aji White wax
Chiltepin C.Annuum
(listan 4 viimeistä lajiketta on vielä kylvämättä ja ne voisin idättää ilman multaa)

Kuti


Tervetuloa hurahtaneiden seuraan!

Jos haluat optimoida kasvua, niin laita vain samaa sukua olevia samaan vesijärjestelmään. Annuumit, baccat ja chinenset omiinsa. Sukujen lannoitustarpeella ja -kestolla on eroja. Näin olen ymmärtänyt.

Muussa tapauksessa valkkaa kasvit koon, satohalujen, mielesi ja muiden argumenttien perusteella.


TepinKapsikuumi

Ilmeisesti yritän nyt sitten chinenseä kasvattaa tuossa aeroflo-systeemissä.
Visio olisi laittaa:
Habanero Big sun 2kpl
Bih Jolokia 2kpl
Surinam 2kpl
Pink Habanero 4kpl
Red Savina 2kpl
Scotch Bonnet 2kpl

Ei ole mitään käsitystä että onko tuossa kokoonpanossa mitään järkeä, viihtyvätkö keskenään tai kasvavatko turhan isoiksi
, mutta yritetään. Vielä annan taimien kasvaa ennenkuin siirrän.
Onkohan sitä pumppua syytä pidellä kokoajan päällä vai ajastaa jotenkin?

Peruvian White ja Tepin tuntuvat itävän huonosti tai eivät ollenkaan.

Fudurez

Tepin itää aina ilmeisesti huonosti. Voi kestää jopa kuukausia. Aika isot puskathan noista varmasti tulee, joten parempi olla iso systeemi jos kaikki nuo meinasit kasvattaa.

TepinKapsikuumi

No toinen vaihtoehto on täyttää baccatumeilla, mutta eikös ne kasva vielä suuremmiksi? Niitä ajattelin passiivihydroihin laitella.
Vai pitäisikö jättää kasvupaikkoja ihan tyhjäksi? Mä kuitenkin saan niitä hengiltä niin ei viitsisi jättää yhtään kasvupaikkaa tyhjäksi.
Tästä tulee todellista opettelua ja kokeilua ilman minkäänlaista kokemusta. Täältä foorumilta olen yrittänyt imeä tietoa ja hyvin täällä sitä tuntuu olevan.
Oon hankkinut pH mittarii ja EC mittarii ja pH uppii ja downii. Flora Microo ja Matoo (kunhan saavat toimitettua). Valaistusta hoitaa nää ESL-lamput, että siinä olisi parantamisen varaa mutta kalliisiin valoihin en aio lähteä..noilla on pärjättävä. Tuuletin värisyttelee hentoja baccatumin pitkiä versoja.

Eiköhän tämä jotenkin onnistu kun töidenkin puolesta joutuu johtokykyä ja pH:ta säätämään ja tarkkailemaan.

Fudurez

Laita vaan kaikki kasvamaan. Sitten kun tila alkaa loppua, voit säätää jotakin lisähommaa tai tappaa muutaman kasvin.

TepinKapsikuumi

Nonii. Tänään tuli ladattua tuo aeroflo. 3kpl red savinaa. 3kpl scotch bonnettia 2kpl surinam red 2 kpl bih jolokia 2 kpl habanero big sun 2kpl pink habaneroo. Ravinteina floramato/microo 1ml/litra molempia sekä 2ml/l diamond nectaria (EC 0.8 )
pH pitää tarkistaa huomenna, nyt oli 6.5 paikkeilla.
Kyllä mä meinasin tota pumppua ajastimella käyttää...käyntiäänet tossa on kyllä komeet...on kuin eläisi miesten WC:ssä.

TepinKapsikuumi

pH:n säätäminen tekee hulluksi. Joku milwaukeen perusmalli ollut pH mittarina ja pH näyttänyt ihan järkeviä yli 6 lukemia..kalibroitu on ...tippatesteriä kun tänään kokeilin niin sen perusteella pH olisi liian hapan...en tiedä mihin taas luottaisi.
Vielä ei mitään suurempia kasvupyrähdyksiä ole näkynyt, itseasiassa mullasta siirretyt ovat jopa hieman kärsineet..liian vähän ne valoa saavat, sen tiedostan, mutta näillä mennää...pitäisihän sen auringon kohta tulla hätiin

romantiikka

maaliskuu 10, 2009, 17:32:25 ip #8 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2009, 17:35:58 ip käyttäjältä romantiikka
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - helmikuu 27, 2009, 20:21:58 ip
Nonii. Tänään tuli ladattua tuo aeroflo. 3kpl red savinaa. 3kpl scotch bonnettia 2kpl surinam red 2 kpl bih jolokia 2 kpl habanero big sun 2kpl pink habaneroo. Ravinteina floramato/microo 1ml/litra molempia sekä 2ml/l diamond nectaria (EC 0.8 )
pH pitää tarkistaa huomenna, nyt oli 6.5 paikkeilla.
Kyllä mä meinasin tota pumppua ajastimella käyttää...käyntiäänet tossa on kyllä komeet...on kuin eläisi miesten WC:ssä.


Ohjeista:
Can I turn off my system for any length of time?Generally it's best for the system to run 24 hours per day - always on. However,many people do put their AeroFlo2systems on a timer to save electricity. TheAeroFlo2stays on during the light cycle and turns off for the night cycle, except foran hour of spray in the middle of the night cycle.

Happea sitoutuu veteen ainoastaan kierrolla joten mitä enemmän kiertoa sitä tehokkaampaa kasvua.
Jos meinaat että se pitää ääntä ruiskiessaan niin äänihän pienenee kun sinne kasvaa juuria.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: romantiikka - maaliskuu 10, 2009, 17:32:25 ip

Ohjeista:
Can I turn off my system for any length of time?Generally it's best for the system to run 24 hours per day - always on. However,many people do put their AeroFlo2systems on a timer to save electricity. TheAeroFlo2stays on during the light cycle and turns off for the night cycle, except foran hour of spray in the middle of the night cycle.

Happea sitoutuu veteen ainoastaan kierrolla joten mitä enemmän kiertoa sitä tehokkaampaa kasvua.
Jos meinaat että se pitää ääntä ruiskiessaan niin äänihän pienenee kun sinne kasvaa juuria.


Selvä...laitan ton käymään ainakin päiväaikaan jatkuvasti. Suurin meteli tuntuu kuuluvan laskuputkista kun vesi lorisee täyttöaltaaseen. Vesipinnan tason määrittäminen aeroflossa on askarruttanu kun olen pysäytellyt tota pumppua..se kun tuppaa laskemaa n. 20 mm laskuputkissa olevien reikien takia ja juuret on vielä aika lyhyet...olenkin pitänyt sitä varman päälle aika ylhäällä..n 10 mm verkkoruukun pohjasta ylöspäin pumpun käydessä, jotta juuret ei pääsisi missään tapauksesa kuivamaan...voi olla että sekin on väärää pohdintaa ja nimenomaan pitäisi juuria roikotella ilmassa.
Mulla on saman ajastimen perässä tällä hetkellä waterfarming pömpelissä aji white wax ja sen haluamasta "ajomallista" ei ole mitään käsitystä.

TepinKapsikuumi

Kyllä tää sellasta opettelua on... Näyttää lehdet hieman käpristyneet ja palamislaikkuja bih jolokialla ja surinamilla, eikä pink habanerokaan täysin ilman vaurioita ole päässyt (mullassa idätettyjä kaikki).
Oletan että ravintoliuos oli liian vahvaksi päässyt. Tein uuden satsin ja nyt EC 0.7 pH ~ 6. Onkohan se vieläkin liian vahva? Pitäiskö antaa pelkkää kraanavettä vai tokeneekohan tuolla?

petrile

Pistin ensimmäiset kasvit AeroFlohon n. viikko sitten. Nyt on mm. Aji Cristalin lehdet menettäneet värinsä lehden "päästä" (muuttunut vaalean vihreäksi). Ph n. 6 ja EC 1.85, ravinteina FloraMicro ja -Mato. Valaistuksena 220W ESL.

Nimimerkki: Mitä teen väärin ?

petrile

Sama pää kesät talvet...EC on liian korkea (luin ohjeista väärän rivin).

Nyt vaihtamaan vettä.

TepinKapsikuumi

Annoin vähän periksi valoasiassa kun katselin kolmen viikon takaista kuvaa aerofloon istutetuista kasveista...kitukasvuista on meno...ripustin nyt 120 leveän loisteputkivalaisimen kahdella tuubilla sen ylle, (toinen 6500k ja toinen 2700k) josko tuosta ois apua. Mopo karkaa aina vaan kauemmas tässä touhussa, huomaan. Tilasin Aquafarminkin. Valmislaitteilla mennää vielä, mutta kohta varmaan rakennellaa itse kunhan kokemusta karttuu. On tää sick hobby.
Sen kuitenkin olen  ollut huomaavinani, että yleensä olen talvisin potenut pimeästä ja kylmästä johtuvaa "masennusta" tai vähintään alakuloa niin nyt se on ollu poissa, kamala into vaan ollut seurata miten taimet voi.

LemieuX

Lainaus käyttäjältä: petrile - maaliskuu 19, 2009, 21:03:55 ip
Pistin ensimmäiset kasvit AeroFlohon n. viikko sitten. Nyt on mm. Aji Cristalin lehdet menettäneet värinsä lehden "päästä" (muuttunut vaalean vihreäksi). Ph n. 6 ja EC 1.85, ravinteina FloraMicro ja -Mato. Valaistuksena 220W ESL.

Nimimerkki: Mitä teen väärin ?


Mulla Aquafarmissa EC 0.7 on jo liikaa joillekin lajikkeille(n: 20-40cm). Mm. Aji Cristal ei tykkää ja alkaa käpryttämään lehtiään. Championit ja Lemon drop jotka ovat huomattavasti pienempiä eivät ota minkäänlaista överiä EC 0.7:sta. Pienille chileille antaisin maksimissa EC 0.6, ja kun siitä kasvavat lisäisin maltillisesti pikkuhiljaa. 

TepinKapsikuumi

Loistevalon hommaaminen sai selvän kasvupyrähdyksen aikaan, toki kyllähän aurinkokin on tässä jo näyttäytynyt. Tuntuu siltä että aluksi turvemullassa kasvaneet ottivat etumatkaa vesiviljelykasveihin mutta nyt on kuppi kääntymässä vesikasveille, laitan tässä joku päivä vielä kuvia. Joka päivä saa kyllä puuhastella noiden parissa...re-pottin' and repottin'...niin ja tasoja saa tehdä.
Ikäväkseni oon jotenkin sählänny idätysvaiheessa siemenien kanssa. Mulla on kolme kasvia joiden laji on vielä kauan tuntematon. Olin merkinnyt ne C02598 tarralla, mutta kyllä vaan on niin chinensen lehdet kuin olla ja osaa ilmeisesti mulla ei oo tulossa yhtään noita C02598...outoa
Tepineitä sain 5kpl itämään... on kyllä niin siro ja pieni kasvi vielä että toi kasvaa isoksi varmaan ikuisuuden. Olisi kyllä kiva tietää tarkempi laji.. Pepperkingin chilltepin siemenistä ne on kasvatettu ja korttipakan padan muotoset lehdet sillä on.
Kiva on ollu huomata että kun olen tarjonnu ihmisille taimia niin kukaan ei ole vielä kieltäytynyt....kiinnostusta siis on.

Lufei

Ettei olisi osunut kohdalle f1-hybridejä? Kasvavat lähes aina eri kasviksi kuin mistä ovat tulleet. Aloittelijan veikkaus, korjatkaa ihmeessä.

TepinKapsikuumi

No se jää nähtäväksi että mitä niistä tulee, mutta laitoin tonne picasaan muutaman kuvan. Hyvin huomaa miten kituvaa se kasvu on pikku eslin kanssa.http://picasaweb.google.fi/tepinkuvat/Chilit09#

TurboPuberteth


TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: TurboPube - huhtikuu 13, 2009, 14:18:39 ip
Hienot on vehkeet 8)

Äh, pelkkiä muovinkappaleita.
Yksi Scotch Bonnet tuntuu kärsivän, en tiedä onko kyseessä ravinneöveri, kasvitauti vai mikä?

sen sijainti tossa aeroflossa on aivan tuubin perällä, että oisko sinne kerääntynyt joku seisova ravinnetasku? Muuten ylipäänsä tämän aloittelijan vesiviljelykasvit tuntuvat voivan paksummin kuin turpeessa kasvavat lajitoverinsa.
Lisäilin tänään muutaman kuvan http://picasaweb.google.com/tepinkuvat/Chilit09#