Tepinkapsikuumi - Satoa hinnalla millä hyvänsä (1st season)

Aloittaja TepinKapsikuumi, huhtikuu 26, 2009, 22:25:18 ip

« edellinen - seuraava »

TepinKapsikuumi

huhtikuu 26, 2009, 22:25:18 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2009, 00:59:44 ap käyttäjältä TepinKapsikuumi
Jos vaikka päiväkirjaa yrittäisi pitää tästä ensimmäisestä kaudesta.
Kasvatusfilosofia on nyt kokeilla mahdollisimman monia kasvatustapoja ja lajikkeita (jostainhan se on aloitettava) ja löytää itselle sopiva(t).
Lajikkeiksi olen yrittänyt valita helppoja kasvatettavia, helppoja syötäviä ja sitten myös niitä extreme-tulisia, vaikka jauheeksi.
Kolme eri idätystä on tässä otettu ja ensimmäiset joulukuun lopussa. Kasvit tulevat olemaan sisäkasvatuksessa vaikka kyllähän tuo kasvihuone polttelee, mutta järkeilin niin, että jos tämä kausi menee ok ja intoa riittää niin ensi vuonna se on kasvihuoneen aika. Voisihan tuolle eteläseinustalle jotain kokeilla... Nyt seuraa mielestäni pakollinen osio...eli

Kasvini:

Altakasteluruukut:                        Passiivihydrot:          Ämpärihydrot:         Aquafarm:            Waterfarm:

PI441551 f4           3kpl                TurboPube      2kpl     Lemon Drop  1kpl    Aji Cristal  2kpl   Aji White Wax 1kpl
TurboPube             2kpl                PI441551 f4    1kpl     Champion    1kpl
Habanero Big Sun    1kpl                Lemon Drop    1kpl     Red Savina  1kpl
Aji White Wax         3kpl                Pink Habanero 1kpl
Lemon Drop            3kpl
Fatalii                    2kpl                Aeroflo:                                 EBB&Flood:
Surinam Red            1kpl     
Pink Habanero          1kpl              Red Savina           1kpl       Red Savina          1kpl
Bih Jolokia               1kpl              Scotch Bonnet      1kpl       Pink Habanero      1kpl
Scotch Bonnet         1kpl              Pink Habanero       1kpl       Scotch Bonnet     1kpl
Aji Cristal                3kpl              Surinam Red          2kpl       Bih Jolokia           1kpl
tuntematon             1kpl              Habanero Big Sun   1kpl       
Champion                2kpl              Bih Jolokia             1kpl
Bolivian Rainbow       2kpl
Tepin                     1kpl

Ulkona kasvamassa:

Scotch Bonnet     1kpl
Habanero Big sun  1kpl
Tuntematon kasvi 1kpl
Tepin                  2kpl

Pistokkaat:


Pink Habanero 1kpl

Total : 54 kasvia


Päivän kuva aeroflosta:


Edit: tätä kasvilistaa koetan päivittää

Niabo

Mukavan näkösiä lajikkeita :) Jos noista satoa tulee niin voisin olla kiinnostunu muutamista siemenistä ;)

TepinKapsikuumi

huhtikuu 27, 2009, 10:26:01 ap #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2009, 10:44:08 ap käyttäjältä TepinKapsikuumi
Lainaus käyttäjältä: Niabo - huhtikuu 27, 2009, 06:49:44 ap
Mukavan näkösiä lajikkeita :) Jos noista satoa tulee niin voisin olla kiinnostunu muutamista siemenistä ;)


Kauas on pitkä matka, mutta yritän parhaani mukaan saada satoa niin paljon, että en tiedä mihin sitä laittaisin ja tottakai kerätä siemeniä talteen jakoa/vaihtoa varten.
Niin ja tästä päiväkirjasta löytyviä ratkaisujani ja päätelmiäni on enemmän kuin suotavaa arvostella ja kritisoida. Realistisen maailmankuvan omaavana porot ei ole nokassa koskaan jos mielipiteensä perustelee. Kasvatusratkaisuja joudun kuitenkin tekemään ilman kokemusta pelkän lukemani ja näkemäni perusteella.

Päivän kuva:


                                                                   Chilltepin.

TepinKapsikuumi

Tänään tuli paketti italiasta


Tietää minkä parissa saa illalla puuhastella. Aeroflohon pitää saada tilaa


TepinKapsikuumi

huhtikuu 28, 2009, 11:52:05 ap #4 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2009, 14:04:38 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Eihän se italialainen ole tuohon ebbiin ylijuoksuputkea laittanut...se on kohta lähettävä poranteräkauppaan..en mä tota aio ilman ylijuoksua käyttää..on noi timerit sen verran rikkoutuvaa sorttia ollu mulla.
Päivän kuvapari:





Kyseessä kaksi samaan aikaan mullassa turveruukuissa idätetyistä Surinam Red Chinenseistä. Toisen poloisen laitoin turvemultaan altakasteluruukkuun ja toinen pääsi nauttimaan aeroflon kyydistä.
Tilanne on nyt se että toinen on n. 20cm korkea ja toinen yli puolimetrinen ja nuppua pukkaa.
Kysymys kokeneille: nypinkö nuput tuosta vai annanko kukkia ja miksi?
Mun järki sanoisi että pitäs yrittää saada sato samaan aikaan kaikista aeroflossa olevista kasveista, jotta voisi lannoittaa kaikkia samalla tavalla (typpi pois)...nyt osa on vielä kasvuvaiheessa eikä nuputa.

CyberDog


TepinKapsikuumi

huhtikuu 30, 2009, 15:15:06 ip #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2009, 15:36:01 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Eilen iltasella tuli harvennettua tuo aeroflo....

joka toisessa reiässsä on nyt chili...

Ja tänne ne harvennetut joutuivat..


Mulla on tuo EBB nyt tulvimassa 3x /vrk ja 5 minuutilla se nostaa pinnan riittävälle tasolle(pumpun tuotto täysillä 900l/h).
Chinenset ovat nyt n.30-40 cm korkeita.
Onko muutosehdotuksia ajastustiheydelle?

TepinKapsikuumi

No nyt on EBB tulviminen ajastettu 4kertaa vrk ja 2min näköjään riittää ja ihan hyvin tuntuu kasvit voivan. Otetaas pari kuvaa.

Aji White Wax waterfarmissa yhä ilmapumpun kera...Huippu huitelee 106cm kohdalla.


Aeroflossa on nypitty nuppui ja annettu kasvaa. Chinenset n. 50-75cm...saisivat kyllä haaroa lisää että päästäisiin kukitusruokintaan.

Rigsu

onpas hienoja ja hirveän isoja chinensejä! :) mulle kans tollasia *kadehtii*

Ehkäpäs sitten jos noi ihan ihkaensimmäiset omat chinenset saa kasvamaan ja kukkimaan...

joskos sitten oma ukkopolo suostuu ottamaan ebbin tai waterfarmin meillekin... Ledit ja loisteputket mulle on melkein jo luvattu! ;)
#813

est. 28.07.2009

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Rigsu - toukokuu 06, 2009, 15:35:50 ip
onpas hienoja ja hirveän isoja chinensejä! :) mulle kans tollasia *kadehtii*

Ehkäpäs sitten jos noi ihan ihkaensimmäiset omat chinenset saa kasvamaan ja kukkimaan...

joskos sitten oma ukkopolo suostuu ottamaan ebbin tai waterfarmin meillekin... Ledit ja loisteputket mulle on melkein jo luvattu! ;)


Alkaahan ne olla kasvin kokoisia, mutta kyllä sitä on ootettukin. Ilman muuta kannattaa kokeilla vaikka waterfarming systeemiä. Niin huomaat eron ainakin rungon paksuudessa ja pituuskasvussa multakasveihin...sadon koosta tai mausta en sano vielä mitään.

Watt

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - toukokuu 06, 2009, 17:09:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Rigsu - toukokuu 06, 2009, 15:35:50 ip
onpas hienoja ja hirveän isoja chinensejä! :) mulle kans tollasia *kadehtii*

Ehkäpäs sitten jos noi ihan ihkaensimmäiset omat chinenset saa kasvamaan ja kukkimaan...

joskos sitten oma ukkopolo suostuu ottamaan ebbin tai waterfarmin meillekin... Ledit ja loisteputket mulle on melkein jo luvattu! ;)


Alkaahan ne olla kasvin kokoisia, mutta kyllä sitä on ootettukin. Ilman muuta kannattaa kokeilla vaikka waterfarming systeemiä. Niin huomaat eron ainakin rungon paksuudessa ja pituuskasvussa multakasveihin...sadon koosta tai mausta en sano vielä mitään.


Kannattaa pitää silmällä minun waterfarm testausta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5824.0 Lisää inffoa ja vertailukuvia mullassa kasvatettuun  samanlaiseen Ajiin tulossa kunhan alkavat tuosta kasvamaan!
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Chilivaari

Anna sitten niille saman verran ravinteita ja valoa. Muuten ei vertailusta ole paljon iloa.

Taannoin luin eräästä vertailusta, jossa hydrossa kasvoi paremmin. Siellä kasvi sai kymmenen kertaa enemmän lannoitteita ja moninkertaisen määrän valoakin natikasta. Turha noilla asetuksilla on mitään vertailla. Vesiviljelijöiden kuvista olen päätellyt, että siinä kasvaa enemmän vihreää, sekä korkeutta että leveyttä. Makuvertailussa vesiviljelijän chilit ovat yleensä miedompia, jopa vetisempiä, mutta tulisten lajikkeiden kohdalla tuo voi olla etukin.

Watt

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 06, 2009, 18:49:52 ip
Anna sitten niille saman verran ravinteita ja valoa. Muuten ei vertailusta ole paljon iloa.

Taannoin luin eräästä vertailusta, jossa hydrossa kasvoi paremmin. Siellä kasvi sai kymmenen kertaa enemmän lannoitteita ja moninkertaisen määrän valoakin natikasta. Turha noilla asetuksilla on mitään vertailla. Vesiviljelijöiden kuvista olen päätellyt, että siinä kasvaa enemmän vihreää, sekä korkeutta että leveyttä. Makuvertailussa vesiviljelijän chilit ovat yleensä miedompia, jopa vetisempiä, mutta tulisten lajikkeiden kohdalla tuo voi olla etukin.


Muuten sama lannoite, paitsi tuolla hydrossa majailee sen lisäksi akvaariokasveille tarkoitettua lannoitetta, täytyykin lioittaa puolikas tabletti toiselle ajille annettavaan veteen samoin!  ;)

Myöskin kasvupaikka ja valonmäärä on sama molemmilla.
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

TepinKapsikuumi

Mä en sitte aio yrittääkään tehdä mitään poikkitieteellistä tutkimusta kasvatustavoista...Ainoastaan tarkkailen kasvua aloittelijan näkökulmasta ja kumpi tapa on mulle helpompi vaivan ja sadon suhteessa. Esimerkiksi altakasteluruukuissa on nyt Biobizz growta..ja altakasteluruukkujen käyttöohje kai kuuluu että täytä max merkkiin ja anna valahtaa minimiin... no näin olen toiminut ja ne kasvit ei vaan halua juoda...eikä myöskään kasva samalla tavalla kuin vesiviljelyveljensä...eli aloittelijana en vaan saa altakasteluruukkukasvei samaan vauhtiin...no jos kokemuksen kautta pääsis joskus ees lähelle

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - toukokuu 06, 2009, 20:20:52 ip... altakasteluruukkujen käyttöohje kai kuuluu että täytä max merkkiin ja anna valahtaa minimiin... no näin olen toiminut ja ne kasvit ei vaan halua juoda...eikä myöskään kasva samalla tavalla kuin vesiviljelyveljensä...


Ethän jättänyt kevytsoraa siihen alimpaan suppiloon?
Tuon virheen olen itsekin tehnyt ja silloin ei vesi kulkeutunut ylös. Vasta muutaman kuukauden päästä kasvien juuret ulottuivat raoista veteen ja sitä alkoi kulua. Siihen asti oli avuksi kasteltava päältä.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 06, 2009, 20:30:14 ip
...
Ethän jättänyt kevytsoraa siihen alimpaan suppiloon?
Tuon virheen olen itsekin tehnyt ja silloin ei vesi kulkeutunut ylös. Vasta muutaman kuukauden päästä kasvien juuret ulottuivat raoista veteen ja sitä alkoi kulua. Siihen asti oli avuksi kasteltava päältä.



Kyllä mä uskoisin että sitä hydrosoraa löytynee myös kupista, mutta ei kaikissa ruukuissa. Tekeekö se oikeesti kasvun tyrehdyttävän tulpan siihen? Mä kun oon luullu että hydrosora sekä varastoi että läpäisee ja estää siellä pohjalla mullan tiivistymistä. Noh olen kastellut päältä koska uskon että juuret eivät yllä alas asti, mutta hyvä tietää että kuppiin ei saa sitä laittaa.
Olisko sulla laittaa vaikka päivyriisi kuvaa tänä talvena idätetystä chinensestä josta voisi hieman vertailla pituutta ja rungon paksuutta että miten se chinense mullassa kasvaa kun tietää niksit. Muutenkin on ollu ilo katsella päivyrisi kuvia ja vertailuja ja yrittää imeä oppia.

TepinKapsikuumi

On tän blusana ruokitun TurboPuben kasvutapa aika "inhottava" leveyttä tulee mutta korkeutta ei. Pitäiskö tota jotenkin leikata?

Maakari

Leikkaaminen ei turbon kohdalla vaikuta kovin paljoa.
Näin ainakin kuulin jo joltain.
Toivossa on hyvä elää...

UrbanChile

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 06, 2009, 20:30:14 ipEthän jättänyt kevytsoraa siihen alimpaan suppiloon? Tuon virheen olen itsekin tehnyt ja silloin ei vesi kulkeutunut ylös. Vasta muutaman kuukauden päästä kasvien juuret ulottuivat raoista veteen ja sitä alkoi kulua. Siihen asti oli avuksi kasteltava päältä.


Hm...käyttämissäni kevysorissa on kyllä ollut ihan voimakas kapillaari ja vesi on todellakin noussut ruukun pohjalta. Mutta muuten en saanu altakasteluruukkuja koskaan toimimaan (14cm) - multa oli lähinnä aika liian märkää. Perinteisissa ruukuissa homma alkoi toimimaan paljon paremmin. Melkein suosittelisin heittämään ruukkujen välipohjat h*lvettiin, poraamaan pohjaan reijät, lautanen alle ja käyttämään sellaisenaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: UrbanChile - toukokuu 10, 2009, 14:21:59 ip... Melkein suosittelisin heittämään ruukkujen välipohjat h*lvettiin, poraamaan pohjaan reijät, lautanen alle ja käyttämään sellaisenaan.


Tuo on hyvä idea.
Rahastamisen makua on kyllä altakasteluruukuissa. Toisaalta, kyllä niissä jotkut viherkasvit ja julkisten tilojen kasvit menestyvätkin (tai pysyvät hengissä, kunnes ne uusitaan).