toukokuu 13, 2024, 02:36:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Humalat - Humulus lupulus

Aloittaja juksu, helmikuu 18, 2013, 14:22:46 ip

« edellinen - seuraava »

juksu

helmikuu 18, 2013, 14:22:46 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2013, 15:32:27 ip käyttäjältä juksu
Morjesta.
Ei hakukone löytänyt humalista vielä mitään keskustelua täältä, pahoittelen mikäli olen väärässä ja topikki jo löytyy.

Eli kasvatteleeko täällä joku eri humalalajikkeita? Itse tulee tehtyä olutta ja rakastan suuresti kunnolla humaloituja oluita joten tästä syystä kiinnostus humalia kohtaan on kasvanut. Suomessa noiden kasvatus taitaa olla melko pientä ja onhan se totta että helpoimmalla pääsee kun tilaa läjän humalapellettejä tai kukintoja suoraan jostain oluentekoon vihkiytyneeltä saitilta.
Nuot humalat vaan maksaa itse asiassa melko paljon ja olisihan se mielettömän hienoa tehdä oma olut omista humalista.

Ebaystä näyttää löytyvän jotain siementä, mutta olisiko chiliheeboissa myös näistä kiinnostuneita viherpeukaloita? Tai onko jossain tullut vastaan joku hyvä nettikauppa mistä kannattaa siemeniä tilata?
Itseä kiinnostaisi eniten nuo jenkki humalat joista tulisi katkeroa sekä aromia.

Tuota normi humalaa mitä kasvaa monilla omakotitalojen pihoilla en ole vielä jaksanut kokeilla, mutta ensi kesänä häätyy käydä joitain kukintoja hakemassa vanhempieni pihalta. Uskoisin kyllä että ei paljon happoja noista löydy.. :(

Jos jotain nyt alkoi kiinnostamaan enempi humalat niin tuosa pari linkkiä
Hopunion
Kotiolut.com
- mind is a terrible thing to taste -

Herpiili

Ihan vaan vinkkinä, enemmän tuloksia saattaa tuottaa Humulus lupulus  ;)

juksu

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 18, 2013, 15:27:01 ip
Ihan vaan vinkkinä, enemmän tuloksia saattaa tuottaa Humulus lupulus  ;)


Totta turiset.. empä hoksannu tarkastaa tuota tieteellistä nimeä, hätäseen muistelin että meni noin. Olishan toi pelkkä humalatki riittäny tietty.
Mulla tulee muutenki kirotusvihreitä monasti, joten pahoittelut niistäkin.. jos niitä löytyy mun kirjotuksita täällä foorumilla.
- mind is a terrible thing to taste -

Siku

Kotiolut foorumin perustajana tunnettu Suorama lienee sinulle tuttu nimimerkki.

Noh kuitenkin, hän eksyi tälle foorumille viime keväänä etsiessään humalan kasvatukseen sopivia lannotteita.
Jos et ole asiasta kotiolut foorumin puolella jutellut, niin kannattaa kysellä.

Ryhis

Meinasin viime kesäksi laittaa humalaa kasvamaan parvekkeelle, koemielessä toki. Mutta sitten luin jostakin, että humala kerää aivan tolkuttomasti tuhohyönteisiä itseensä ja asia jäi.

Hauskahan tuota olisi koettaa, mutta ei omalla parvekkeella.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

juksu

Lainaus käyttäjältä: Siku - helmikuu 18, 2013, 15:51:27 ip
Kotiolut foorumin perustajana tunnettu Suorama lienee sinulle tuttu nimimerkki.

Noh kuitenkin, hän eksyi tälle foorumille viime keväänä etsiessään humalan kasvatukseen sopivia lannotteita.
Jos et ole asiasta kotiolut foorumin puolella jutellut, niin kannattaa kysellä.


Tjuu kyllä on tuttu.
Tuolla olen lueskellutkin noista humalista, kunhan ajattelin nyt täältäkin kysellä pirruuttani.
- mind is a terrible thing to taste -

Siku

Lainaus käyttäjältä: juksu - helmikuu 18, 2013, 22:26:13 ip
Tuolla olen lueskellutkin noista humalista, kunhan ajattelin nyt täältäkin kysellä pirruuttani.


Ei se väärin ole. Kyllähän täällä saa ja oikeastaan pitääkin jutella muista mielenkiintoisista kasveista. Foorumin käyttäjäkunnan joukossa on varmasti huomattavasti enemmän humalasta kiinnostuneita ihmisiä, kuin millään muulla puutarhafoorumilla.

Suoraman aiheesta kysellessä kävi kieltämättä itselläkin tuon kasvamaan laittaminen mielessä. Pari kotiolut erää olen tehnyt, tosin vain yhden mäskäten, ja olisihan se hienoa käyttää itsekasvattamaansa humalaa.

Käsittääkseni "satoa" tulee kunnolla vasta toisena vuonna. Tai ainakin vaatii chiliä pidemmän esikasvatuksen?

hessi

Humala on sit villi lisääntymään eli valtaa helposti pihan :)
omani kasvaa kallionkoloissa ja silti on lisääntynyt rajusti!
Yhden pakkasin vuosia sitten juurimattoon ettei leviäis vaan toisinpa kävi :)
tarvitsee hyvän kiipeämis tilan, ennen vanhaa oli niin sanottuja humalasalkoja
saa helposti kasvamaan vaikka männyn runkoon tai sähkötolppaan niin kun mulla :D

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Iivari

Olisikohan jollain humalan siemeniä pistää tulemaan postimiehen mukana?

Larski

Lainaus käyttäjältä: Miquel - elokuu 14, 2014, 20:23:47 ip
hetken lueskeltuna turvallisempi vaihtoehto olisi pätkä juurta sekä hede- että emikasvista jotta sato olisi varmistettu.

Hölmö kysymys: mihin tarvitaan emi- ja hedekasvi, kun yleensä käytetään vain kukinto? Vai oonko taas ihan pihalla?

Miquel

Poistin koko viestini.  ;D Selailin pikaisesti googlea ja tuo arvio molempien kasvien tarpeellisuudesta oli väärää "mutuilua" toisaalla netissä... Eli kuten sanoit, niin noista käytetään pelkkiä emikukintoja. Lähistöllä oleva hedekasvi ainoastaan heikentää käpyjen makua.  ???

Yhtäkaikki, sain humalaa nyt hankituksi puolitutulta ja suunitteilla olisi pihalle ensikesäksi jonkinnäköinen kuvankaltainen häkkyrä, jossa kasvusto muodostaa luonnollisen katon:



En tiedä menestyisikö tuollaisessa muutkin köynnöstävät kasvit, kuten esimerkiksi hyppykurkku ja rypäle.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0