Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MarLind77 - toukokuu 14, 2018, 21:58:09 ip
Aloittelija kysyy: Mitä multaa/kasvualustaa suosittelette kun siirrän chilit lopullisiin ruukkuihinsa? Taimimullassa olleet tähän asti. Käykö esim. perus puutarhamulta?


En käytä multaa ollenkaan. Kookoskuitua, kasvusammalta ja vesiviljelyä :)

MRgreen

No Ilehän nyt onkin ihan spesiaalimies mitä tulee kasvualustoihin. Puutarhaturvekin on ihan hyvä. Ja kookoskuitu. Ja kasvusammal (ekologisuutensa puolesta ehdoton, kotimaisuusaste 100%). Mut vesiviljely on ehdottomasti paras mitä tulee varsinkin satoisuuteen. Myös liikakastelulta välttyy.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - toukokuu 15, 2018, 10:27:05 ap
No Ilehän nyt onkin ihan spesiaalimies mitä tulee kasvualustoihin.


Ohhoh, kylläpäs sieltä kehuja tuli :)

MRgreen

En kehu mutta totean. Jatkaha kuule samaan malliin! Green man vaikuttaa aika mielenkiintoiselta  :thumbup:

sorrii

Kookosta -*perliitillä jatkettuna yleensä- käytän minä, niille jotka eivät ole vesiviljelyssä. Mullasta siirtäminen vesiviljelyyn vaatii juurien huuhtomista ...
Perliittiä siksi, että ylikastelen rutiinilla  ;D ... ja käytän mökillä Autopotteja joissa kookos yksistään tuntuu turhan vetiseltä vaikka laitan alle pari senttiä hydrosoraa aina.

Kasvusammal on aika mielenkiintoinen uutuus johon saatan minäkin siirtyä, kunhan kuulen kokemuksia enemmän. Tuli yksi (rikkinäinen halvalla) säkki ostettua kerran, mutta sekoittelin sen hätäpäissäni turvemullan sekaan että sain tarpeeksi alustaa rocotoilleni  8) ... Ei siinä ehtinyt kauppaan kun piti ruukuttaa äkkiä. Jäi siis kokeilu itseltä väliin tältä kesältä ...
Autopotteihin voisin toki sitä vielä laittaa kun ei ole chilien mökkikausi alkanut. Epäilen vaan, ettei se olisi parhaimmillaan noissa Autopoteissa sekään ilman reilua annosta perliittiä. Kookos on halvempaakin.

Mä kyllä luulen että aloittelijalle viksuinta olisi vaan puutarhaturve isossa ruukussa, tai se sammal. Kookos vaatii jatkuvaa lannoittamista ja ehkä ymmärrystä kasvin oireille jos menee alusta liian vahvaksi esim.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Plantopia

Mä oon kanssa ihan aloittelija chilien suhteen, mutta hyvin oon ainakin toistaiseksi mullalla pärjännyt, tätä oon käyttänyt:
https://pavunvarsi.fi/kasvualustat/multa/canna-terra-professional-multa-50l.html

Oikeastaan olen laittanut tuohon samaan multaan myös tomaatit, paprikat ja ihan koristekasvejakin, kaikki ovat pärjänneet tosi hyvin.  Tai oikeastaanhan tuo kai on mullan ja turpeen seosta, johon on lisätty vielä perliittiä. Mutta hyvin on toiminut, tosi ilmavaa verrattuna aiemmin käyttämääni pirkka kestomultaan, joka meni aika nopeasti sellaiseksi tiiviiksi klöntiksi, päältä kun kastelen. En ole edes enää ostanut lisää taimimultaa, kun itäneet siemenetkin lähtee ihan suoraan nopeaan kasvuun tossa.  Hinta tossa on jopa edullsempi kuin noilla markettimullilla, kun 20e saa kuiteskin 50 litraa. Ja ainakin riittää koko kesäksi tuollainen valtava säkki.  ;D

Huru-ukko

Mikä sitten on milloinkin edullinen  ;).
Minä käytän  Kekkilän Puutarhaturvetta 320 l, hintaa on 18.50€. Sillä kasvattanut kaikki lukuunottamatta taimia, jo Martatkin sen tiesi 50 vuotta sitten että taimet kannattaa idättää taimimullassa, joko ostettuna tai itsetehtynä.

Toki sitten liemienkin kanssa tulee läträttyä.


Vuorikaskas

toukokuu 15, 2018, 15:34:49 ip #10647 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2018, 21:53:57 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 15, 2018, 14:04:57 ip
Mikä sitten on milloinkin edullinen  ;).
Minä käytän  Kekkilän Puutarhaturvetta 320 l, hintaa on 18.50€. Sillä kasvattanut kaikki lukuunottamatta taimia, jo Martatkin sen tiesi 50 vuotta sitten että taimet kannattaa idättää taimimullassa, joko ostettuna tai itsetehtynä.



Edullinen ja tarpeeksi hyvälaatuinen kelpaa tännekin. Kekkilän turpeet on kyllä ollut hyvää. Täällä pari vuotta olen jättänyt 320 paalit ostamatta koska paikallinen halpahalli järjestää lavakaupalla aina Belinda Puutarhaturvetta kolme 80l säkkiä 7,95€ ja sama hinta Belinda Puutarhamullalle mutta 50 l säkkejä. Nuo ovat olleet viime vuosina oikein hyvää laatua.  Ja on tuoretta tavaraa tuossa kaupassa olleet.

Nyt tein kokeeksi rokotoistutuksen  Ventipot 20l reikäruukkuun puolet puutarhamultaa ja puolet kasvuturvetta sekoituksen.  Verrokissa pelkkää turvetta.   (20l Ventipot näkyi olevan vain 16,5l.  Nuo italialaiset on joskus kuin kiinalaiset mitoissa. Pah! ::)

Taimimullat on mulla jääneet väliin.  Kasvuturpeessa olen yleensä idätellyt ja taimet nostattanut.  Harvemmin siinä on huonosti käynyt.  Hiukan se on altis homehtumaan mutta sitä osaa varoa.

-T-

Miten nämä turpeet / kookoskuidut toimii "kestokasteluruukuissa" kuten Orthexin Pauliinassa? Onko mitään erikoishuomioita?

Vuorikaskas

toukokuu 15, 2018, 18:17:32 ip #10649 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2018, 18:24:57 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: -T- - toukokuu 15, 2018, 17:44:22 ip
Miten nämä turpeet / kookoskuidut toimii "kestokasteluruukuissa" kuten Orthexin Pauliinassa? Onko mitään erikoishuomioita?


Mulla ei ole suoraa vastausta koska Pauliinoita en ole käyttänyt, mutta kuitenkin huomioita turpeen ja kookoskuidun eroista jo vähän.  Kookos on mulle uutta ja aiemmin olin jo ehtinyt todeta kuinka se on ilmavaa ja läpipäästävää.  (Ainakin tämä Advansed Coco XL)  Esimerkiksi kun sekoitin puolet kookosta ja puolet turvetta oli se vaikuttavan erilaista koostunmukseltaan niin että kookossekoituksesta valui vesi läpi kuin siivilästä ikään.  Tänään huomasin sitten yhdessä vertailuistutuksessa samaa:  Oli 20l muoviruukut joihin istutin pystyyn kasvin kanssa kastelu/ ilmastointiputken.  Putki on 32mm muoviputkea ja sen alapäähän olen porannut noin 6mm reikiä viiden senttimetrin matkalle.  Tämmöiset ruukut ovat olleet käytössäni jo parina kesänä.  Ruukun pohjalla ja alakulmassa on isoja reikiä, mutta ne olen peittänyt muovilla. Muovi nousee 5-8 cm sivua, joten sinne alas muodostuu sellaista tilaa, josta vesi ei valu pois ruukusta vaikka multa sen sinne päästäisi.

Kuva olisi kertonut helpommin.  ;D

No sinne putkeen sekä  päälle olen sitten kesän mittan kastellut.  Yleensä aina sekä että, jolloin vettä tulee pohjaosaan ja pinnalle.  (Keskellekin olisi hyödyllistä saada laitettua!) Tämänpäiväinen uusi huomio istutuksia tehdessäni oli kookos-turve 1+1 sekoituksen huomattavan suuri läpipäästävyys niin etten saanut putkea täyttymään vaan vettä meni sinne aina vaan. Turveruukkuun samoin reippaasti isosta kastelukannusta putkeen kaataen putki täytyy helposti ja sitten pitää odottaa muutamia sekunteja  että se laskee. 

Omasta näkövinkkelistäni kookos vaikuttaa turha kuivalta matskulta moneen tottumaani istutus-, kastelu- ja kasvatustapaan.   Mullat vaihtelevat, mutta aika usein ne ovat moneen turhankin vettä pidättäviä.  Turve on moneen usein sopivaa.

Vuorikaskas


miiksuli

En sanoisi liian kuivaksi vaan imee vettä hyvin, ilmavaa  ja kuivuu nopeasti. Pientä kevytsoraa kookoskuidun päälle niin ei pääse kuivumaan niin nopeasti. Lopulta kasvista ja lannoituksesta kiinni miten selviytyy. Sanoisin että jos kasvi uupuu liian herkästi vaikka tottunut auringon valoon ja kasvualusta kostea niin enempi vaan fosforia kehiin ja pH:ta alemmaksi. Juuristo vahvistuu, lehtivihreän ja entsyymien tuotanto ehostuu.

Eli siis ääni kookoskuidulle täältä.

Vuorikaskas

toukokuu 16, 2018, 08:43:45 ap #10652 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2018, 08:59:11 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Kookos: Koostumus edellyttää tasaista kastelua.   Tämä on itselleni jo huono asia, sillä se tarkoittaa kuivumista käytännöissäni.  Mutta on listassa minullekin positiivisia ylläreitä, esim että Kationinvaihtokapasiteetti samanlainen kuin turpeellahttps://www.farmit.net/kasvinviljely/erikoiskasvien-viljely/kasvihuoneviljely/kasvihuoneviljely-kaesikirja/kasvualusta

Olen minä tuota karkeaa Advanced Coco XL kuitua laittanut myös erilaisten multien sekaan ilmavuutta antamaan. Toimii siinä tehtävässä hyvin. Kevytsorakokeilut eivät sen sijaan  ole rohkaisseet jatkoon, mutta tutkimukset on kesken.  8)


P.S.  Kauhulla ajattelen tuota pH:n ja muun säätöä jos sitä pitäisi ruveta astiataimillakin vahtaamaan.  Vesiviljelyn yhteydessä olevat säädöt piisaa mulle kyllä.  Turpeessa ja muissa maaperän "mullissa" sopivasti kalkittu tarkoittaa myös pitkälti huolivapaata pH:n säädöistä.   

Myöskään luonnonlantojen kanssa ei ehkä kookos ole se osuvin lähtökohta?


skemppi

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 16, 2018, 08:43:45 ap
Kookos: Koostumus edellyttää tasaista kastelua.   Tämä on itselleni jo huono asia, sillä se tarkoittaa kuivumista käytännöissäni.

Aika huoletonta on ollut kookoksen kastelu. Saa kastella ihan kunnolla ja kun kuivuu niin kastelee reilusti uudestaan. Aika samalla tavalla kastelen kuin multaa, mutta kokoksen kanssa ei tarvitse huolehtia liiasta märkyydestä. Ja voi jättää vaikka aluslautasellekin vielä vettä puskuriksi.

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 16, 2018, 08:43:45 ap
P.S.  Kauhulla ajattelen tuota pH:n ja muun säätöä jos sitä pitäisi ruveta astiataimillakin vahtaamaan.  Vesiviljelyn yhteydessä olevat säädöt piisaa mulle kyllä.  Turpeessa ja muissa maaperän "mullissa" sopivasti kalkittu tarkoittaa myös pitkälti huolivapaata pH:n säädöistä.   

En ole varma onko tuo kookokselle tarkoitettu kommentti, mutta minulla ainkaan ei ole mitään huolta ollut tuosta. Kastelen normaalilla hanavedellä eikä ole ongelmia.

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 16, 2018, 08:43:45 ap
Myöskään luonnonlantojen kanssa ei ehkä kookos ole se osuvin lähtökohta?

Ei pitäisi tämäkään olla mikään ongelma. Nestemäisenä en ole kokeillut, mutta biotabsit ainakin toimivat hienosti mykorritsalla maustettuna.

miiksuli

toukokuu 16, 2018, 13:15:46 ip #10654 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2018, 17:49:47 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 16, 2018, 08:43:45 ap
Kookos: Koostumus edellyttää tasaista kastelua.   Tämä on itselleni jo huono asia, sillä se tarkoittaa kuivumista käytännöissäni.  Mutta on listassa minullekin positiivisia ylläreitä, esim että Kationinvaihtokapasiteetti samanlainen kuin turpeellahttps://www.farmit.net/kasvinviljely/erikoiskasvien-viljely/kasvihuoneviljely/kasvihuoneviljely-kaesikirja/kasvualusta

Olen minä tuota karkeaa Advanced Coco XL kuitua laittanut myös erilaisten multien sekaan ilmavuutta antamaan. Toimii siinä tehtävässä hyvin. Kevytsorakokeilut eivät sen sijaan  ole rohkaisseet jatkoon, mutta tutkimukset on kesken.  8)


P.S.  Kauhulla ajattelen tuota pH:n ja muun säätöä jos sitä pitäisi ruveta astiataimillakin vahtaamaan.  Vesiviljelyn yhteydessä olevat säädöt piisaa mulle kyllä.  Turpeessa ja muissa maaperän "mullissa" sopivasti kalkittu tarkoittaa myös pitkälti huolivapaata pH:n säädöistä.   

Myöskään luonnonlantojen kanssa ei ehkä kookos ole se osuvin lähtökohta?
Ei ole pakollista tuo pH:n seuraaminen kookoksessa.  Se että miten ajat asiat kokee että haluatko temppuilla ravinteiden saannilla.

https://dairy.ahdb.org.uk/news/technical-article-archive/october-2013/testing-shows-low-ph-levels/

Vuorikaskas

toukokuu 16, 2018, 14:38:10 ip #10655 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2018, 14:47:37 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Kekkilän ammattiviljelyn turpeissa saattaa olla joitain joissa on sekaan laitettu kookoskuitua?   Tällaista kerrottiin jossain vanhassa keskustelussa.

Pitääpä kokeilla huomaanko mitään eroa kokoonpainuvuudessa tai jossain kesän mittaan kun osaan istutuksia sekoitan turpeen sekaan 1/4 kookosta.

https://www.kekkilaprofessional.com/fi/tuotteet/vihannekset-marjat-ja-yrtit/


https://www.schetelig.com/kekkilan-kasvualustat-ja-lannoitteet
https://www.schetelig.com/kekkila-kasvualustat-ja-lannoitteet-marjanviljelyyn


WhattaChafak

Hei, mistä löytäisin hiukan isompia taimiruukkuja? Tyyliin 12-13cm halkaisijalla. Tuntuu että kaikkialla on vain noita 8cm, joissa mulla nyt on chilit. Alkavat olla sellaisia 20cm korkeita, niin varmaan hyvä aika siirtää. Vai?

Chilivaari

Et ollut maininnut asuinpaikkakuntaasi profiilissasi, joten laitetaan verkkokaupan osoite:
https://chilitarvike.fi/tuote-osasto/ruukut-ja-alustat/ruukut/


sorrii

Pavunvarressa myös aika hyvin noita kestävämpiä taimiruukkuja. Kertakäyttöisiä Nelsonin(?) ruukkuja on esim. Bauhausissa 10kpl pakettina ~5€: Nekin sitkeää muovia, joten kestävät kyllä useamman käytön ...

Vaikka kyllähän 9cm ruukussa chili voi aika isonakin viihtyä: Mulla isoimmat Ajit lähes metrin mitassa. Vähän tiheässäkin vielä, kun ei oo ehtinyt oikein ....

Valona 315W keraaminen. Ja alustana kookos+perliitti ja parin sentin hydrosora salaojana. Joutuu noita kastelemaan kohtuu usein  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

WhattaChafak

Niin joo, Vaasassa tosiaan asun mut tääl oon jo kierrelly kaikki. Kiitos vinkeistä, juurikin noita kertakäyttösii hain koska kovamuoviset nii kalliita ja tarvin aika monta.