maaliskuu 29, 2024, 08:39:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yrttien vesiviljely

Aloittaja Tija, tammikuu 29, 2013, 08:18:28 ap

« edellinen - seuraava »

Mirka

Hei, kiitos, suuntaan siis Lidliin! Saan ehkä hullun maineen tutkiessani niitä juuristoja, mutta eipä kait se niin justiinsa ole!  8)

sorrii

Onko kukaan mitannut EC'tä noissa valmispaketeissa ohjeen mukaisesti lannoitettuna??

Mä ostin mielenhäiriössä Herbien Stockmannilta kun sain halavalla - eukon kämppään.
Siinä paketissa tuli yksi pussi lannoitetta vihreille ja yksi kukkiville kasveille, mutta ei alustaa eikä nykytavan mukaisesti kunnollista ohjettakaan ...

Sain käsityksen, että ohjeen mukaan laitetaan siemenet itämään niihin vaahtoalustoihin -kivivilla varmaan käy myös  :) - ja "sitten kun itävät" lisätään veteen se pussi lannoitetta. Vaikuttaa lannoite jokseenkin olevan Puutarhan Kesää tms. n-p-k-arvoiltaan. Vesitila on valmistajan mukaan 2.1l - minä kyllä sain sinne 2.5l eikä mennyt kuin millin yli max-merkin ... Oudolta tuntuisi, että juuri itäneille kasveille annettaisiin heti täysi pussi lantaa! Luulisi että 1/4-osa tai max. ½ pussia alkuun ?!?

Mä laitoin sitten muutaman [6kpl] yrtin itämään pikkukuutioihin perinteisesti salaattirasiaan jääkaapin yläkomeroon, eli lämpimään ja pimeään. Parin päivän päästä oli sitten itänyt rucola sekä thai basilika: Siirsin kuution Herbieen.
Parin pävinä päästä alkoi tuntua että rucolat kuolee nälkään, joten pistin veteen vähän starttilannoitetta: en viitsinyt tuhlata heti sitä Tregrenin kallista pussia. EC tuli jonnekin 05-0.8 kieppeille kokemuksella arvaten. Nyt vaan näyttää sitten melkein viikon jälkeen ettei enää mikään idä, ja ne itäneetkin voi aika huonosti. Rucolat kaatuilee ja Thai Basilikat näytävät jämähtäneet siihen 1cm ituvaiheeseen. Persilja-kuutiosta näyttäisi nousevan yksi terveen näköinen taimi, jota voisi yhtä hyvin luulla pieneksi chilin taimeksi. .... Kaikenkeikkiaan näyttää vähän huonolta.

Mietinkin missä vika:
-Olenko vain malttamaton
-Laitoinko lannoitteen kuitenkin liian hätäisesti
-Eiköhän starttilannoite sopisi yrteille siinä kun muillekin kasveille

Ja kuinkahan pitkään ne idut pärjäisivät ilman lannoitetta jos tosiaan odottaisi vähän pidempään uudella yrityksellä ... ?

On muuten aikamoista kiskontaa niiden Herbien lannoitteiden hinta. Sellainen laatikko jossa taisi olla 6 pussia lannoitetta maksaa ~12€
Eli ½tl Puutarhan Kesää maksaisi 2€  8) ... kuinka vitun tyhmiä ihmiset on, jotka noita ostaa  ???
Kiskonta on muuten Suomen laissa edelleen rangaistavaa. Mitäköhän kävisi jos tekisi ilmiannon jollekin kuluttaja-viranomaiselle ...
Hinnan voisi jotenkin sulattaa jos mukana tulisi kunnon ohjeet ja tiedot lannoitteen koostumuksesta ja suositellut EC- ja Ph-arvot jne.

((Ei pitäisi aina yrittää liikaa!))

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Diego

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 05, 2015, 12:19:15 ip
Onko kukaan mitannut EC'tä noissa valmispaketeissa ohjeen mukaisesti lannoitettuna??

Mä ostin mielenhäiriössä Herbien Stockmannilta kun sain halavalla - eukon kämppään.
Siinä paketissa tuli yksi pussi lannoitetta vihreille ja yksi kukkiville kasveille, mutta ei alustaa eikä nykytavan mukaisesti kunnollista ohjettakaan ...

Sain käsityksen, että ohjeen mukaan laitetaan siemenet itämään niihin vaahtoalustoihin -kivivilla varmaan käy myös  :) - ja "sitten kun itävät" lisätään veteen se pussi lannoitetta. Vaikuttaa lannoite jokseenkin olevan Puutarhan Kesää tms. n-p-k-arvoiltaan. Vesitila on valmistajan mukaan 2.1l - minä kyllä sain sinne 2.5l eikä mennyt kuin millin yli max-merkin ... Oudolta tuntuisi, että juuri itäneille kasveille annettaisiin heti täysi pussi lantaa! Luulisi että 1/4-osa tai max. ½ pussia alkuun ?!?

Mä laitoin sitten muutaman [6kpl] yrtin itämään pikkukuutioihin perinteisesti salaattirasiaan jääkaapin yläkomeroon, eli lämpimään ja pimeään. Parin päivän päästä oli sitten itänyt rucola sekä thai basilika: Siirsin kuution Herbieen.
Parin pävinä päästä alkoi tuntua että rucolat kuolee nälkään, joten pistin veteen vähän starttilannoitetta: en viitsinyt tuhlata heti sitä Tregrenin kallista pussia. EC tuli jonnekin 05-0.8 kieppeille kokemuksella arvaten. Nyt vaan näyttää sitten melkein viikon jälkeen ettei enää mikään idä, ja ne itäneetkin voi aika huonosti. Rucolat kaatuilee ja Thai Basilikat näytävät jämähtäneet siihen 1cm ituvaiheeseen. Persilja-kuutiosta näyttäisi nousevan yksi terveen näköinen taimi, jota voisi yhtä hyvin luulla pieneksi chilin taimeksi. .... Kaikenkeikkiaan näyttää vähän huonolta.

Mietinkin missä vika:
-Olenko vain malttamaton
-Laitoinko lannoitteen kuitenkin liian hätäisesti
-Eiköhän starttilannoite sopisi yrteille siinä kun muillekin kasveille

Ja kuinkahan pitkään ne idut pärjäisivät ilman lannoitetta jos tosiaan odottaisi vähän pidempään uudella yrityksellä ... ?

On muuten aikamoista kiskontaa niiden Herbien lannoitteiden hinta. Sellainen laatikko jossa taisi olla 6 pussia lannoitetta maksaa ~12€
Eli ½tl Puutarhan Kesää maksaisi 2€  8) ... kuinka vitun tyhmiä ihmiset on, jotka noita ostaa  ???
Kiskonta on muuten Suomen laissa edelleen rangaistavaa. Mitäköhän kävisi jos tekisi ilmiannon jollekin kuluttaja-viranomaiselle ...
Hinnan voisi jotenkin sulattaa jos mukana tulisi kunnon ohjeet ja tiedot lannoitteen koostumuksesta ja suositellut EC- ja Ph-arvot jne.

((Ei pitäisi aina yrittää liikaa!))


Mullaki on tommonen herbie käytössä. Ei tosiaan kiinnostais alkaa maksamaan noista tregrenin lannotepusseista maltaita. Mulla vaan ei oo minkäänlaista ec-mittaria. Osaisitko heittää jonkilaista arviota minkälaista määrää tota puutarhan kesää kannattais heittää sekaan?

sorrii

Puutarhan kesän suositus 5g/4l. tekee EC 1.6 joka näytti suurinpiirtein olevan myös Tregrenin omalla. Mä laitan vettä 2.4l ja tasaisen teelusikallisen (=ei kukkurallinen)

Kaupan basilika sopeutui hyvin, mutta siinä oli kirvoja -kuten lähes aina niissä on. Mä annoin sen yrtin liota Provado-liuoksessa yön yli. Ei oo kirvoja enään  :D
Yksi lehtipersilja on nyt jotenkin myös siihen Herbieen sopeutunut. Toinen tavallinen persilja kitui ja melkein on kuollut.

Kaupan yrtit jotka on mullassa, eivät taida kovin hyvin viihtyä näin märässä systeemissä. Oon ajatellut seuraavaksi kokeilla niin, että pesen sellaisesta juuret puhtaaksi mullasta ja tungen kivivillakuutioon. Siemenestä en vielä viitsi idätellä...

Ei ole kyllä mikään nerokas ostos ainakaan mulle, kun oon kuitenkin rakennellut chileillekin monenlaisia nft- yms systeemeitä. Jotkut ihan tyylikkäitäkin esim. IKEAn kiiltävään Pluggis-laatikkoon.. Herbiessä on hyvä ja siisti valaisin. Muuten se on turhan pieni ja aika äänekäskin. Pieniä Jebao vesipumppuja saa halvimmillaan 2,95€ ja ovat hiljaisempia ... Tän Herbien annan varmaan pois.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Diego

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 08, 2016, 00:31:46 ap
Puutarhan kesän suositus 5g/4l. tekee EC 1.6 joka näytti suurinpiirtein olevan myös Tregrenin omalla. Mä laitan vettä 2.4l ja tasaisen teelusikallisen (=ei kukkurallinen)

Kaupan basilika sopeutui hyvin, mutta siinä oli kirvoja -kuten lähes aina niissä on. Mä annoin sen yrtin liota Provado-liuoksessa yön yli. Ei oo kirvoja enään  :D
Yksi lehtipersilja on nyt jotenkin myös siihen Herbieen sopeutunut. Toinen tavallinen persilja kitui ja melkein on kuollut.

Kaupan yrtit jotka on mullassa, eivät taida kovin hyvin viihtyä näin märässä systeemissä. Oon ajatellut seuraavaksi kokeilla niin, että pesen sellaisesta juuret puhtaaksi mullasta ja tungen kivivillakuutioon. Siemenestä en vielä viitsi idätellä...

Ei ole kyllä mikään nerokas ostos ainakaan mulle, kun oon kuitenkin rakennellut chileillekin monenlaisia nft- yms systeemeitä. Jotkut ihan tyylikkäitäkin esim. IKEAn kiiltävään Pluggis-laatikkoon.. Herbiessä on hyvä ja siisti valaisin. Muuten se on turhan pieni ja aika äänekäskin. Pieniä Jebao vesipumppuja saa halvimmillaan 2,95€ ja ovat hiljaisempia ... Tän Herbien annan varmaan pois.

Okei, mäpä kokeilen tuota teelusikallista. Oon kasvattanu nuo yrtit tossa kivivillassa nyt ihan siemenestä asti ja sillä tregrenin annospussilla pärjätty tähän asti. Nyt sais pikkuhiljaa vaihtaa litkut ja vois tosiaan tohon puutarhan kesään siirtyä. Itelle tuo vesiviljely on uus juttu ja tuo herbie on kyllä näppärä ja kivuton tapa tutustua hommaan. Kiitosta vinkistä!

sorrii

Jaahas. Aikaa on mennyt, ja Herbie myyty pois ajat sitten. Nyt lorisee ja hurisee Zen6 taimikaapissa. Toistaiseksi. Se on pakko sammuttaa yöksi että saa nukuttua. Taas näyttää, että basilika on ainoa joka viihtyy kunnolla. Tällä kertaa kaikki 6 ovat kaupan yrttejä. Persilja jäi muuden jalkoihin. Timja mi kituu jotenkin. Samoin oregano. Rouhosipuli näytti ensin kuihtuvan pois, mutta on vähän piristynyt ja pukkaa uutta heinää.

Basilika tuli nikn isoksi, ettö on pudonnut reiästä säiliön pohjalle! Oon leikannut viikoittain jokseenkin oksa per päivä (~20cm) ja tilalle yleensä kasvaa 2 oksaa. Laitoin sitten kerran 4kpl vesilasiin. Niilläkin jo kaikilla nyrkin kokoinen juurakko lasissaan! Kasvaa siis tuo basilika ilman mitään vesipumppuakin ihan riittövösti!

Osaisköhän joku risteyttää jonkun chilin basilikan kanssa 8)..
Ei jaksais enää syödä basilikaa kaiken kanssa!  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Kokeile risteyttää capsicum pubescens ja betula pubescens  :o Siis hieskoivu

Huru-ukko

Minä olen viljellyt kesäisi yrttejä multaruukuissa, osittain talvellakin. Nytkin 9 l. ruukussa venäläinen isolehtinen basilika. Aamuisin pari kolme lehteä aamupala voileivän/sämpylän päälle on ruhtinaallista.

Pidän niiden vesiviljelyä ainakin osittain tarpeetomana, kesällä kun kun kylvää peltoon, ja syksyllä korjaa pellosta suoraan pakastimeen mieleiset, niin ne riittää hyvin 1-2 hengen talouksiin.  Puolen litran pakasturasiaan saa sopimaan mm. 3 rivi m. tillikylvöksen helposti, joten tilaa ne ei siellä vie. Ja vastaa täysin tuoretta kun heittää graavatun kirren tai siian päälle. Tosin tääällä hetkellä vihreinä pakastimessa on basilikaa, tilliä. persiljaa, rosmarinia ja meiramia. Kylvin viime keväänä paljon enemmän, mutta katsoin että nämä riittää talven mausteiksi.

Uskomatonta nämä Razorin näppikset, älytön määrä virkelyönteja kossupullon jälkeen.  Siitä Sorrii sinun vertailuistasi baccoista ja rocotoista toisessa ketjussa, muistaakseni baccat oli sulla tunneleissa, ja rocotot ilman suojaa, ainakin osa. Voin väistää muurin......

sorrii

Nuo paleltumiset on vuosien kokemuksen tuomaa mutua. Kaikkia on ollut kasvarissa, ulkona, tunneleissa. Tampereen palstalla täysin ulkona oli joskus R. Red Peruvian ja pari muuta pubea sekä Aji Cristal ja Lemondrop lumentuloon asti. LD kesti selvästi pisimpään elossa...
Mutua on sekin, että niillä on yksilö-eroja: Varmaan voisi vuosien valinnoilla jalostaa sitä kestävyyttä ... Jos viitsisi...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`