maaliskuu 29, 2024, 09:32:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pimientos de Padron

Aloittaja perniö, huhtikuu 15, 2016, 20:53:55 ip

« edellinen - seuraava »

perniö

Osuiko nyt oikealle aihe-alueelle?

No, kumminkin Salon Plazan S-ryhmän kaupassa on ainakin tällä hetkellä myytävänä Pimientos de Padrón- chilejä. Muutama pussi tarttui mukaan hetken googlailun jälkeen.

Uusi tuttavuus, katsotaan huomenissa esikoisen kanssa miltä maistuvat.





Trioniska

Lainaus käyttäjältä: perniö - huhtikuu 15, 2016, 20:53:55 ip
Osuiko nyt oikealle aihe-alueelle?

No, kumminkin Salon Plazan S-ryhmän kaupassa on ainakin tällä hetkellä myytävänä Pimientos de Padrón- chilejä. Muutama pussi tarttui mukaan hetken googlailun jälkeen.

Uusi tuttavuus, katsotaan huomenissa esikoisen kanssa miltä maistuvat.


Taitaa samoja olla Hyvinkään Prismassakin myynnissä, en ole vielä ostellut mutta silmäillyt kyllä  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

perniö

Valmistin tämän ohjeen mukaan: http://www.seriouseats.com/recipes/2015/05/spanish-style-blistered-padron-pepper-recipe.html

Ihan jees, lämpöä saatikka poltetta ei ollut laisinkaan yhdessäkään podissa.

Noita voisi tarjota grillisapuskan ohessa sillä ohjeistuksella, että kukin palko puraistaan kerralla eikä nysvätä sitä suikaleiksi. Vaatii ehdottomasti hyvän öljyn sekä rapean sormisuolan ihan just ennen syömistä.



Whili

Padron on suosittu tapas-chili.  Yleensä tuleton, mutta välillä löytyy yllätyksiä  ;D

Chilivaari

Itse kasvatetuissa kyllä oli mukavaa pikku poltetta useimmissa. Niitä lienee erilaisia kantoja, monet ovat todenneet ne tulettomiksi.
Mausta pidin: http://chilivaari.blogspot.fi/2010/07/parasta-annuumia-mita-olen-maistanut_07.html

perniö

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 16, 2016, 21:07:24 ip
Mausta pidin: http://chilivaari.blogspot.fi/2010/07/parasta-annuumia-mita-olen-maistanut_07.html


Kuule, arvaatko minkä sivun kuukkeloittin siellä kaupassa?  ;D

Tuollaisen suosituksen jälkeen ei ollut kahta vaihtoehtoa, että pitäisikö ostaa vaiko eikö.

Tänään pitää hakea lisää noita sekä katsella, josko löytyisi oikein hyvää oliiviöljyä.

Chilivaari

Kyllä ne wokkiinkin sopii, mutta tapaksena, omana ohjelmanumeronaan sopivien juomien kera tosiaan ovat mainioita suomalaisellekin.

Kaltsu

Padronia vaivaa kitkeryys ja karvas vihanneksisuus, kuten monia vihreitä kasviksia. Vaatii paljon öljyä, happoa, suolaa ja sokeria jotta maku olisi tasapainoinen. Jos haluaa herkutella paistetulla chilillä niin kannattaa mielestäni kokeilla makeampia, hieman tulisempia ja paksulihasia, mehukkaampia lajikkeita. Ja kypsiä....
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

sorrii

Noita Padroneita on ollut tänä vuonna Prismassa [Koivistonkylä, Tampere] ja S-Marketeissa iso pussi alle pari €uroo. Ostin keväällä ja nyt syksylläkin kerran. Välissä kokeilin vertailun vuoksi omia kasvattamia kesällä. Ne S-kaupan padronit ovat olleet kaikki täysin tulettomia. Maku on kyllä kohdallaan. Omissa meni päinvastoin, eli olivat lähes kaikka kitkerän tulisia.

Tuo kommentti että ovat vihanneksisia ja kitkeriä on musta sikäli turha, että tässä nyt minä ainakin tavoittelen autenttista kokemusta verrattuna niihin Espanjassa tai vaikka Kanarialla. Sellaisiahan ne ovat, ja mun mielestäni hyviä omalla tavallaan.

Onhan Venäläinen kaviaarikin ihan liian suolaista ja tyhmän tummaakin väriltään: Vihreä Kallen kaviaari on paljon parempaa  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 17, 2016, 14:17:03 ip
Noita Padroneita on ollut tänä vuonna Prismassa [Koivistonkylä, Tampere] ja S-Marketeissa iso pussi alle pari €uroo. Ostin keväällä ja nyt syksylläkin kerran. Välissä kokeilin vertailun vuoksi omia kasvattamia kesällä. Ne S-kaupan padronit ovat olleet kaikki täysin tulettomia. Maku on kyllä kohdallaan. Omissa meni päinvastoin, eli olivat lähes kaikka kitkerän tulisia.

Tuo kommentti että ovat vihanneksisia ja kitkeriä on musta sikäli turha, että tässä nyt minä ainakin tavoittelen autenttista kokemusta verrattuna niihin Espanjassa tai vaikka Kanarialla. Sellaisiahan ne ovat, ja mun mielestäni hyviä omalla tavallaan.


Kuukausi sitten ostin noita rasiallisen Espanjassa. Rasiassa oli n. 25 podia, joista yksikään ei ollut tulinen. Espanjassa on kyllä ravintolassa saanut ihan toimiviakin Padroneita.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Kannattaa kokeilla omaa kasvatusta Suomen kesässä, pitkällä päivällä - varsinkin jos vain tuliset "toimii" 8) 8)
Palstallani aurinkoisella pellolla ja muovitunneleissa niistä tuli kaikista terävän tulisia jo vhireinä. Samoin muuten kävi myös Greek Pepperoneille, joiden siiduja ostin joskus Semillasilta. Ostamieni siementen selosteessa oli ohje, että ne pitäisi poimia kun ensimmäisissä alkaa näkyä punaista. Ekalla kerralla annoin kaikkien kypsyä punaisiksi ja niistä tuli törkeän terävän tulisia ja kitkerän makuisia. Oikeaoppisesti kasvatetut ja poimitut ovat tulettomia, mutta ~1/10 pitäisi olla tulisia. Siitä nimitys Espanjalainen ruletti.
Mökillä on kasvihuone puolet ajasta päivän mittaan puiden varjossa. Siellä toimi Padronit chilipäälle hyvinkin sopivasti: 1/3 - 1/5 podeista oli tulisia: aika miedon tulisia, niin että joku normaalikin ihminen pystyi niitä kuitenkin syömään. Täysin tuliset Padronit maistuivat mun mielestä aika pahalle.

Mä maistelin useamman kerran viimeksi Canarialla alkupalana noita ravintoloissa, enkä muista saaneeni yhtään tulista. Valjen vaimo sensijaan on saanut täydellisen chilikammon eikä suostu maistamaankaan mitään missä on chiliä. Sille oli veli joskus ravintolassa [Kanarialla varmaan] että maista vaan - ei nää ole yhtään tulisia ...   ^-^ ^-^ ^-^
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Erilaisia ovat Padronit totta tosiaan. Poikani toi kesällä marketista tarjouspadroneita ja roskiin menivät meillä: https://chilivaari.blogspot.com/2019/06/meita-huijataan-kaupassa-pdronin-nimella.html

sorrii

Minä ostin vuosia sitten Prismasta Nelsonin siemeniä "Chili Padron". En silloin tiennyt niistä mitään. Pussin ohjeessa sanotttiin, että pitäiisi poimia vihreänä, juuri ennenkuin alkavat kypsyä, jolloin muuttuvat kitkeriksi ja polttavan tulisiksi. MINÄ en totellut, kun ajattelin että kunnon chilipää haluaa tulista. Pahoja olivat..yök!

Luettuani tarinaa noista, idättelin parin vuoden kuluttua uusia. Silloin laitoin kasvamaan Peltolammin viljelypastalleni: Keskelle aurinkoista peltoa ja muovitunneliin. Nyt sitten poimin vihreänä: Olivat jo aika pirullisen tulisia, taas. Vieressä muuten kasvoi Semillas'ta tilaamaani Golden Greek Pepperonia: Ne kasvit näyttivät ihan identtisiltä  ???  Hedelmät näyttivät ihan samoilta. Maistuivat samoilta. En tiedä tänä päivänä menivätkö jotenkin sekaisin ... Maku niissä oli käsittääkseni kyllä aika oikea, mutta tulisia oli 10/10.

Parilla Kanarian saarten reissulla oon sitten ravintoloissa tilannnut useinkin alkupalaksi Pimontos de padron, ja hyviähän ovat olleet, mutta tasan kaikki ihan tulettomia  :-[ . Prismasta/S-marketista oon sitten ostanut niitä halpoja ja ovat mielestäni olleet kyllä hyvän makuisia, mutta järjestään tulettomia. Maku ihan sama kuin Teneriffalla ja Canarialla. Säilyvyys kiitettävän hyvä: Maakellarissa mökillä säilyivät kesällä viikkoja ...

Niin. Mun analyysini on, että kasvuolosuhteet mun tunneleissani, jossa aurinko paisteli (tai päivänvalo) 16 tuntia ja enemmän, ja lämpö nousi muovin alla varmaan 40 asteeseen, niin tulisuuttakin silloin tulee ...

Pitäisi ehkä taas kokeilla. Mulla on vieläkin jäljellä niitä 10v vanhoja Nelsonin siemeniä. Kyllähän ne itää ...
((viime keväänä idättelin muuten aika monia yhtä vanhoja ja sain kyllä jotain itämäänkin ...))
Ajattelin vaan jo että tuo meni sarjaan "turha kasvattaa, kun kaupastakin saa". Vaan laitanhan mä jalapenojakin, vaikka kaupoissa ollut niitä ~8€/kg. Omat on parempia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Minä ostin kesällä Cittarista Heinän puutarhan viljelemiä Padroneita. Niissä oli mielestäni sopivasti tulisuutta, mutta koko oli jo luokkaa 1/3 suippopaprika kun taas Baskimaassa syömäni Padronit olivat samaa kokoluokkaa kuin ne kaupan tulettomatkin.

Fataliilta tilasin Pimientos de Gernikan siemeniä. Luulisin, että ovat aika lailla samaa tavaraa kuin Padronitkin, mutta katsotaan sitten kesälläjos/kun satoa tulee.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.