huhtikuu 18, 2024, 07:19:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Chilinäppi

Missä vaiheessa olette keränneet rustican siemenet. oletteko odottaneet, että siemenkota muuttuu ruskeaksi, vai joko vihreästä kodasta olette keränneet?

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla


sorrii

Minä odottelin että olivat ihan kuivuneita. Hyvin itävät ainakin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Tarkoitus on idättää ketjukirjeestä otetut siemenet tänään. Olen perehtynyt asiaan lukemalla ketjun läpi. Koska kyseessä on vuoden 12 -siemenet odotan itävyyden laskeneen jonkin verran.

Eli sotken sekaisin kaktusmultaa ja hiekkaa. Tiputan siemenet kostetaan multaan. Lisään siementen päälle multaa ja peitän normaaliin tapaan Elmukelmulla. Kouliminen on sit normaalisti.

Jotenkin noin sen on mentävä.. Sais semmoiset tupakit jotka pystyisivät tarjoamaan erityis tilanteissa  :)
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Vuorikaskas

toukokuu 14, 2016, 09:13:31 ap #383 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2016, 10:13:40 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - toukokuu 13, 2016, 17:56:07 ip

Olen perehtynyt asiaan lukemalla ketjun läpi.


Lisään siementen päälle multaa




Toivottavasti saat kasveja alkuun.  Siemeniä ei peitetä Hyötykasviyhdistyksen Kessu -siemenpussin mukaan ja samaa bongasin sivulla 2.  (Selasin ketjua vain siihen asti.)



Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 27, 2016, 15:07:45 ip
Hommasin palturintupakan siemeniä Hyötykasviyhdistyksestä oikeastaan ihan vaan tuholaiskarkotuksen tarkoituksessa. Olen lopettanut savuttelun kolme kuukautta sitten vedettyäni kolmekymmentä vuotta. Aiemmin olen kessua joskus kasvatellutkin ja minulla on myös hallussani vanha suomalainen tupakankasvatusopas.  Voisin sitä tänne jossain vaiheessa vähän referoida tosissaan (poltettavaksi) kasvattavien tietoon.



No nyt sitten kun oli tarkoitus katsoa kirjaa, en taas sitä löytänytkään.    :P  Joskus myöhemmin...

Siinä on sellaista erikoistietoa, jota on vaikea nykyään muuten tavoittaa. Tietotaito on pitkälle kadonnut, kun tavoitteena on hyvälaatuisen tupakan menestyksekäs tuottaminen näillä kulmilla.  Muutenhan kasvina ei tuo ole vaikea, mutta että siitä hyvää poltettavaa saisi, alkaa jo maan ominaisuuksista ja erityisista lannoituksista.

Terva

Olen laiska, myönnetään. Vastaus olisi varmaankin löytynyt jostain tästä ketjusta mutta silti:

Kasvatan toista kesää tupakkaa (Virginialaista) ja tällä kertaa tosissani, viime kerralla sato jäi korjaamatta. Taimet, noin 50 kpl  ovat kasvamassa erilaisilla paikoilla ja nyt minua, tilan puutteen johdosta, kiinnostaisi tietää, mitä matalampia kasveja voin kasvattaa tupakan varsien väleissä, vai voinko mitään?

Olen ymmärtänyt, että tupakka karkottaisi aika hyvin tuholaisia. Onnistuisiko vaikkapa salaatin kasvatus samassa penkissä, viimeksi kun etanat olivat minua nopeampia. Mitä muita pieniä hyötykasveja voisi kasvattaa tupakkien väleissä?

anttipellonpaa

Finnish Organic Tobacco Company Oy järjestää lauantaina 24.9.2016 tupakan kasvatuksen kurssin, jossa käydään läpi kasvatus ja jalostus eri tuotteiksi omaan käyttöön. Kurssi pidetään Alavudella minun, Antti Pellonpään luomutilalla. Olen Suomen ainoa virallinen tupakantuottaja. Tupakan kotitarvekasvatus on täysin laillista omaan käyttöön. Kysy lisätiedot anttipellonpaa@hotmail.com tai 050 567 6006.

sorrii

LainausToivottavasti saat kasveja alkuun.  Siemeniä ei peitetä Hyötykasviyhdistyksen Kessu -siemenpussin mukaan..


Wanha kunnon waarin idätyslautta rulaa tässäkin!
Mä olen idätellyt paperin päällä:
-reilusti ripottelen siemeniä
-kun alkaa häntiä näkyä siirrän veitsenkärjellä niitä varovaisesti muutaman mullan päälle
(-itse käytän taiteilijan palettiveistä ja kookos-perliitti tai Jiffy7-patukka)
-minä olen ripotellut vähän sitä "multaa" päälle: pari milliä - myös Jiffyssä voi vähän siirtää sitä turvettä

En ole oikein hahmottanut tykkäävätkö ne pikkutaimet märästä vaiko ilmavammasta alustasta. Luulen että aika kosteassa viihtyvät, eivätkä mätäne ylikastelullakaan. Jiffyt oon pitänyt aika märkinä ja kyllä jokaisesta on aina pari-kolme tainta lähtenyt nousemaan. Parin sentin mitassa oon siitä nipsinyt yleensä huonoimmat pois ja jättänyt yhden tai joskus kaksi taimea kasvamaan.

Tän vuotisista Virginiantupakoista jotka idättelin huhtikuun alussa, on tullut 10-15cm korkeita taimia, joissa isoimmat lehdet ~10 x 15cm

Tuo pintaan istuttaminen on näillä vähän outoa sikäli, että se juuri on aika hento ja löysä taimen kokoon nähden ja ne kaatuvat helposti. Mä olen kouliessani isuttanut vähän syvemmälle ja karsinut alalehtiä pois.

Pidin viime kesäisistä yhden kasvamassa talven yli kotona. Se oli aika kova kasvamaan ja kukkikin koko talven, kun sai chilien ledivaloa osansa. Leikkasin siitä varren kolmeen kertaan talven aikana, kun alkoi olla 1.5m korkea: Nopeasti se lähti tekemään uusia latvoja.
Tuo talvehtinut tupakka olikin sellainen 4-latvainen puska, kun vein sen viime viikolla mökille kasvihuoneeseen. Istutan sen ulos varmaan koristekasviksi myrskyn jälkeen ....

Eipä ole tullut tupakkatuotteita juuri itse tehtyä, kun en polta enään. Siskoni annoin kääriä sätkiä kerran, ja kyllä tuo sanoi että ihan hyvää mietoa tupakkaa siitä tuli.
Käytin vielä pari kk sitten nenänuuskaa ja kokeilin sitä myös tästä. Se oli ihan tuhtia tavaraa nikotiinipitoisuudeltaan, mutta mautonta. Sekoittelin sitä Engalnnista tilattuun Super-Menthol -nuuskaan jatkeeksi. Se on ollut vaan niin halpaa tavaraa tilata [~3€/25g - toimitus 4 purkille ~6€ - tulli ei puuttunut kertaakaan 3 vuoden aikana...] ettei ole järkeä omia valmistaa.

Nikotiinilientä oon tehnyt sumuttelua varten, ja näyttäisi että kaikki tuholaiset häviävät pitkäksi aikaa kun sitä käyttää. Eikä ole näkynyt kämpässä lentäviä itikoitakaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jukkan

Laitoin liian aikaisin ulos taimia. Ulkona pellossa olleet mahorkka ja virginia on kärsineet kylmästä säästä. Ruukussa katoksessa olevat on ok.
Kovin hitaasti kasvaneet. Lienee lannoituksen puutetta ?  Mitä lannoitteita ulkona kannattaisi käyttää ?

sorrii

Samaa litkua oon minä antanut kuin chileillekin ... oli sitten sisällä tai ulkona:
Sisällä kasvattelin kookoskuidussa ja kookosravinteella. Atami B'Cuzz oli parasta. Aika samat ne on ne n-p-k't kaikissa.
Ulkona istutin maahan ja samaa kananpaskaa sai sitten myös tupakka. Mulla oli iso virginialainen muovitunnelissa, jossa korkeutta 1.2m: Kasvoi samantien kiinni kattoon! Sitten se alkoi tehdä haaroja ja samalla yrittä vangatä ylös muovin läpi ...

Mä olin istuttanut kotona sen Virginialaisen pieneen Ventipottiin ja upotin potteineen myöhemmin maahan. Kun sitten kaivoin syksyllä sen potin ylös näki hyvin ne juuret. Sehän oli tupakka kasvattanut 4cm paksun varren ja niitä sormen vahvuisia juuria tunki sen Ventipotin läpi joka puolelta. Oli siinä saksilla, puukolla ja kirveelläkin hommia kun irrottelin ruukun talteen ...  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Hyvin lähti siemenketjukirjeen Burley variation -12 vuodelta kasvamaan kokoa. Alkuun kasvu junnasi paikallaan mutta nyt kk aikana on ottanut kokoa. Ehkä tuosta saa tupakin syksyllä saa.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

anttipellonpaa

Finnish Organic Tobacco Company järjestää toisen tupakan kasvatuksen kurssin lauantaina 17.12.2016 klo 13. Kurssi pidetään Alavudella luomutilallani. Kurssilla opit kasvatuksen siemenestä omien tupakkatuotteittesi (esim. pureskeltava mällitupakka) valmistukseen asti. Asiaa myös tupakan kasvatuksesta yritystoimintana. Ja tupakan kasvatushan on aivan laillista omaan käyttöön. Mutta jos teet siitä yritystoimintaa, niin sitten tietysti paperisota lisääntyy huomattavasti. Lisätietoja anttipellonpaa@hotmail.com

kasvattaja

Maistoin ensimmäisen savukkeen Burley variatiosta.
Mausta jäi positiivinen kuva, eikä ollut liian ärmyä, että olisin pahoinvoinut. (En polta, nuuskaa, tai käytä muita nikotiinipitoisia tuotteita, koska keho ei siedä juurikaan nikotiinia).
Kuinka olette kuivanneet pikku-erien lehdet maun takaamiseksi?
Ne mitä maistoin olivat kuivuneet kiinni kasviin
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Jeebles

Tervehdys kaikille!

Tässä kaikin puolin aloitteleva vihermiespeukaloinen sepustaa sekavia ja kyselee asioita.
Tilasin tuosssa syksyllä Exotic Gardenilta virginialaista ja rusticaa joita taisi olla virginialaista 100 ja rusticaa 200 siementä, ainakin pussin mukaan. Näistä osan ripottelin suoraan multaan ja osaa idättelin lautalla. Kahden viikon kärsimättömän odottelun lopputuloksena oli yksi itänyt rustican siemen!
Tämän kyseisen rustican sain kasvateltua sisällä perus prisman kasvivalon alla siihen pisteeseen että sain siitä siemenet uusiin koitoksiin.
Nämä tuoreet siemenet itivät ja alkoivat tarjotella sirkkalehtiä jo neljässä päivässä.
Tämä kaikki on siis koeluontoista asiaan tutustumista josta päästäänkin sitten hiipimällä sinne asian suuntaan..

Nyt kun kesä kuitenkin on sieltä tulossa vastaan ja esikasvattelu kausikin on vain jokusen kuukauden päässä niin kyselisin että onkohan kenelläkään jäänyt lojumaan jonkin muun lajikkeen kuin rustican siemeniä? Niitä on nyt kaikkiin tarpeisiin ja halu saada kesäksi ulos kasvamaan esim. virginialaista rustican kaveriksi on kova. Tarkoituksena siis saada tupakkia poltettavaksi asti kasvateltua ja hiostettua.
Nuo EG:n siemenet ei oikeen enää houkuta ja tobaccoseed:ilta tilaaminenkin voi johtaa pettymykseen.

Eli jos jollakulla on joutilaita siemeniä joista tahtoo luopua puhdasta hyväntahtoisuuttaan tahi kohtuullista korvausta vastaan niin viestittäkää.

Kiitos. :)

sorrii

Mulla on tuoreita Virginialaisia paljon. Mahdollista että on Burley'tä. Kasvit sekaantuivat joskus, eikä niissä ollut näkyvää eroa. Oon kasvatellut koristeena ja tuholaisia torjuvana kasvina parina kesänä.
Viime kesänä yksi kasvoi ulkona pellolla 2m korkeaksi ja varsi tyvestä ~5cm paksu!

Mulla siis oli ketjukirjeestä Virginia, Burley sekä pelkkä Virginia ... Rustica pärjäsi huonoimmin ulkona!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caggiva

Pitkään pitänyt itsekin hankkia siemeniä.
Tilasin juuri täältä kokeeksi ne mitä oli saatavilla:
http://www.yrttilato.fi/Sivu-/-Tuoteryhmae/Sivu-/-Tuoteryhmae-42
Katsotaan mitä noilla saisi aikaan.

kasvattaja

tammikuu 18, 2017, 17:19:33 ip #395 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2017, 17:32:17 ip käyttäjältä kasvattaja
Tuossa reunassa näkyy Burley variation siemenketjukirjeestä käyttäjältä El Borracho.
Ensi kesänä pitää antaa kasvutila yhdelle tai kahdelle tupakille. Nyt tuossa ruukussa oli liian ahdasta. Eivät olisi kerenneet tuuleentua ulkona, ennen pakkasia. Sisällä saivat kypsyä rauhassa loppuun

Tuosta sai muuten todella hyvät savut!
Kaveri joka on polttanut pitkään kehui, että kasvista käännetty tupakka oli paras tupakka mitä hän on elämänsä aikana polttanut  :thumbup:




Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

Mä en oikein edes jaksanut selvittää miten noita voisi käyttää. Yksi käyttötapa (kokeilu) mulla on ollut nikotiinivesi, jota liotin kiehuvalla vedellä lehtisilpusta. Ehkä se toimi kirvoilla ... Vähän arvelutti sen käyttö kuitenkin. Muuten on mennyt suurin osa biojätteeseen tai kompostiin (eli maahan) varmaan parikymmentä kiloa mulla  ???

En ole ymmärtänyt tuota "tuuleentumista". Mulla ne lehdet pysyy vihreinä, ja sitten kuivuu ja käpertyy yleensä. Kerran mä kokeilin jotain pika-käsittelyä, jossa pataan sulloin tiukasti lehtiä muhimaan hiljaisella lämmöllä pari tuntia. Sitten kuivasin tummuneet lehdet. Mun siskoni kokeili niistä pari sätkää ja sanoi, että ihan ok maku: Mieto, mutta "ihan ok". Itse kokeilin tehdä nuuskaa [aitoa, eli nenänuuskaa!] mutta se oli aikas mautonta, hajutonta. Sekoitin englantilaiseen SuperMenthol-nuuskaan sitä 50/50 ja siinä se meni jatkeena. Nyt en käytä enää edes sitä nuuskaa, eikä sitä enää myydä postitse. Turun- tai Tampereen Tupakkakauppakaan ei enää myy sitä. Joten lopetin koko mönjän käytön. Suuhun en sitä toista - uåtsalaisten valenuuskaa- menisi laittamaan.

Mulla tupakka voi pysyä pienessä määrin koristekasvina ja itikoiden tappajana keväällä sisällä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jeebles

Komeasti kasvaa kasvattajalla kaikki kuvassa näkyvä! ^-^
Mikäli sinulle on sattunut jäämään ylimääräisiä Burleyn siemeniä niin olisin kiinnostunut.
Ja myös jos sorrii on halukas lähettämään mainitsemiaan tuoreita Virginian siemeniä niin nekin kelpaavat mainiosti.

Itse olen nyt kuivatellut osaa lehdistä hitaasti t-paidan mutkassa ja osan olen ensin kuivattanut roikuttamalla jonka jälkeen kostuttanut ja laittanut tiiviiseen lasipurkkiin patterille. Nyt muutaman päivän jälkeen on lasipurkissa olevat lehdet kokolailla ruskeita eivätkä tuoksu enää teelle, vaan jollekin jota en osaa kuvailla. Tuoksu ei kuitenkaan ole vastenmielinen. Availen purkkia päivittäin ja nuuhkin ja kostuttelen lehtiä tarpeen mukaan. Tarkoitus olisi jatkaa tätä prosessia kuusi viikkoa.

Innokkaana aloittelijana sumuttelin ilmeisesti liian väkivaltaisesti poloisia taimiani ja rivistö on harventunut muutamalla yksilöllä.
Tosin vastavuoroisesti lojumaan jäänessä vanhan kasvin ruukusssa on alkaneet sinne tietämättäni pudonneet siemenet itää joten no harm done. ;D

kasvattaja

Laitoin kaikki Burleyn siemenet itämään. Varastossa ei ole yhtään.

Kuivatin lehdet roikottamalla hormin vieressä, jonka jälkeen suihkutin hiukan lehtiä vedellä ja laitoin muovipussiin. Pussi oli lämpimässä uunin päällä. Tuulettelin pussia päivitäin. Prosessin aikana lehtien haju muuttui.
Käänsin osasta lehdistä sikareita, mitkä pyörettelin elmukelmuun, mitä aivailin aika-ajoin kosteuden poistamiseksi. Kuivettuaan sikarit pysyvät hyvin muodossaan, ilman mitään muuta poppaskonsteja. On jonnekkin special -tilanteeseen hienoa poltettavaa   :fire:
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

KuntaKinte

Tänne kerään tupakan kasvatukseen ja ennen kaikkea nuuskan valmistukseen liittyviä kuvia ja juttuja: https://www.facebook.com/kessujanuuska/
Tervetuloa tykkäämään sivuista :-)

KuntaKinte