Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Khone

Terveppä terve kaikille foorumilaisille toivottelee upouusi chiliamatööri.

Elikkäs, laitoin kaksi viikkoa sitten cayennea itämään (pidin puoli vuorokautta vesilasissa ennen turvemultaan laittamista) ja nyt kun kaksi viikkoa on kulunut mutta pintaan ei ole putkahtanut mitään, ajattelin tutkia hieman. Kaivoin yhden siemenen esille, ja katsoin, että yksi pieni sentin pituinen häntä oli siemenelle kasvanut. Lieneekö tämä normaalia kasvuvauhtia, itsestä tuntuu hyvin vähäiseltä kasvulta, jopa pysähtyneeltä sellaiselta, jos vauhti on tuollaista? Ei sillä, että kärsimätön olisin, mutta haluaisin vähitellen jo jotain mullan pintaankin näkyville :) Turvemulta on kokoajan ollut kosteahkoa, ja olen pitänyt muovikelmua ruukun päällä pitääkseni kosteuden tasaisena. Myöskään homeitiöitä ei ole päässyt kehittymään, eikä tuholaisia ole ollut näkyvissä. Lämpötila on ollut +20 ja +30-välillä kasvatustilassani. Mitä tehtävissä, onko kasvu normaalia vai luovutanko ja laitan uusia siemeniä uudella tekniikalla tulemaan? Jos näin, mitä kannattaisi tehdä siemeniä idättäessä?

Nike

No kyllä tuo hieman ylihitaalta kuulostaa jopa chileille,mistä siemenet ovat peräisin? Toisaalta,jos yhdellä siemenellä oli jo "häntä",niin sen pitäisi tulla päivässä-kahdessa jo ylöskin. Jos lämmöt ovat kohdallaan ja normaaleja (ei siis mitään villilaatuja,yms.) idättää,niin kyllä viikossa yleensä jotain ilmestyy,viimeistään kahdessa.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Khone

Siemenet on peräisin ihan puutarhaliikkeestä ostetusta siemenpussista. Lupailevat 85% itävyysprosenttia.

Sauli Särkkä

Kyllä ne sieltä nousevat, älä hätäile ;)

Pistin viime kesänä joskus kesäkuussa..vai olikohan peräti heinäkuussa itämään pihalle, ulos, sään armoille, kukkapenkkiin Aji Cristalin siemeniä. Sieltä nousi joka ikinen parissa viikossa, viimeinen kolmannella viikolla.

EDIT: Tarkennus: kuten huomasitkin, oli siemen itänyt. Mikäli alku oli edelleen järkevän värinen (valkoinen/valkoharmaa/jopa vaalean vihertävä) oli se tulossa kohti pintaa pikkuhiljaa. Nakkaa muutama siemen multaan, pidä pakettia vaikkapa tietokoneen näytön päällä muovien alla vajaan kolmenkympin lämmöissä niin kyllä ne sieltä nousevat.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Nike

Siemenliikkeen siemenet voi mrkistä riippuen olla vähän mitä laatua vaan...
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Siemenliikkeen siemenet voi mrkistä riippuen olla vähän mitä laatua vaan...



Hyvä pointti. Tämä on yhtäpitävä kauppojen "punainen chili" -viitteen osalta kaikkien chilituotteiden osalta, joissa valmistaja ei osaa sanoa yhtään minkälainen chili on valmistuksessa ollut mukana...tai sitten sitä tarkempaa lajiketta ei kilpailu, ym. syistä voi ilmaista.

Punainen chili voi olla mikä tahansa chili, joka kypsyy punaiseksi ja niitä on vähintäänkin satoja lajikkeita, ellei jopa tuhansia.


Kauppojen "cayenne"-siemenet ovat yleensä thai-tyyppisten chilien siemeniä ja lajike voi olla, kuten todettua, ihan mikä vaan. Luotettavin siemenlähde lienee meillä päin Jukka (Fatalii) sekä muut chiliharrastajat.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Khone

Itsekin ajattelin, etten luultavasti tuosta tarkkaa lajiketta saa tietää, mutta chilien kasvatusinto oli niin kova, että päätin, että jostakin on aloitettava. Kulinaristiksi ryhdytään sitten myöhemmin, kunhan taitoa on kartutettu ;)

Ainoa mitä siemenpussin tietoläpyskässä lukee ko siemenistä, että olisivat Capsicum fruntences-sukua, Paprika De Cayenne. Itse asiassa hämmästyin tätä nyt kun tarkemmin katsoin, että olenko itse jotain käsittänyt väärin, vai eikös itse cayennepippuri kuulu Annuum-sukuun?

EDIT: Jälkiviisaana on tietenkin hyvä todeta, että olisiko tämä Cayenne aasialaista alkuperää, jolloin se voisi tietolähteiden mukaan olla frutescens?

EDIT2: Toisaalta menin aivan sekaisin määrittelyissä luettuani infernon infoa chileistä, etten enää tiedä lajikkeista mitään.  :D

theBro

Nuo kaupalliset toimijat väittävät enemmän asian vierestä kuin itse asiaa. Pakkauksen tekstien perusteella olettaisin, että chilisi kasvattaa pitkuilaisia palkoja. Muuta ei sitten varmuudella voi uskoakaan. Sitten, kun kasvi on tuottanut muutaman lehden, voi jo melko varmuudella tunnistaa sen Annuumiksi  :wink:

Aji Inferno

Frutescensit ovat aasiassa melkoisen harvinaisia, vaikka niitäkin kuuluu olevan... Afrikan Piri Pireistä jo ehkä puolet on fruteja (loput annuumia), ja Etelä-Amerikan chileissä frutescens on jo suht' tavallinen tuttavuus. Eli kyllä tuo erittäin luultavasti on annuum - mutta senhän tosiaan sitten näkee! :)

Eipä muuten suuri ihme jos Infernon jutut sekoittivat päätä noissa sukulaisuusasioissa... Chilien sukulaisuudet kun ovat tieteellinen sekasotku tätä kirjoitettaessa. Tieto on ristiriitaista, epävarmaa, ja suurelta osin enemmän tai vähemmän virheellistäkin. Mutta eiköhän siihen ala lähitulevaisuudessa tulla enemmän tolkkua, ja kaikki uusi tieto kyllä päivitetään Infernoonkin. Pitääkin laittaa kohta päivitys uusista juuri löydetyistä chililajeista... ;)

Khone

Tilannetietojen päivitystä, nyt olikin sitten jo ensimmäinen vihreä varren alku työntynyt mullan lävitse, eli eiköhän ne tuosta nyt sitten lähde kun vaan pidän lämmön sopivana ja annan valoa. :)

Saboteur

Nostelenpa vanhaa ketjua kun alkoi askarruttamaan fataliin siementen itämisaika. Missä ajassa on toisilla kasvattajilla alkaneet fataliin siemenet puskemaan itua kun itsellä tuli jo kolme viikkoa täyteen eikä vieläkään mitään.

Siemistä osa on mullassa kelmun alla ja osa on kostean talouspaperin välissä kelmulla peitetyssä rasiassa. Molemmat ovat 25-30 asteen lämmössä vuorokauden ympäri ja samoilla menetelmillä idätetyt jalapenon ja lemon dropin siemenet itivät 1-2 viikossa. Siemenet hommasin chilimaailmasta. Kuinka pitkään noita kannattaa odottaa ennen kuin toivon kasvusta voi heittää?

Wiski

Mulla on sama ongelma - fatalii ei ole itänyt n. 3 viikon jälkeenkään. Muut chilit (pubescens, chinense, annuum, baccatum) iti about viikossa samoissa olosuhteissa. Tuskinpa nuo enää itävät, mutta odotellaan nyt kun ei homettakaan vielä näy..

Doe_J

Mulla ottivat myös Red Fataliit kauiten kaikista, ja itämisen jälkeenkin kasvavat tosi hitaasti. Itse asiassa kolmesta siemenestä sain kunnolla itämään vasta viimeisenä laitetun. Olisko mennyt joku kolmisen viikkoa tai vajaa itämiseen, samassa idätystilassa nopeimmat annuumit pomppasivat ylös jossain kolmessa päivässä.

Timppa75

Mulla iti Fasselta ostetut Red Fataliin siemenet alta kahdenviikon,5:stä siemenestä iti 4.Eli aika vikkelästi,kun taas viimekaudella laitoin Habanero White Bullet:in siemeniä itämään 8 kpl.Eikä yksikään itänyt,olosuhteet ovat olleet samat,28 astetta lämmöt.Itse olen tehnyt silleen että jos ei siemenet ole itäneet neljän viikon jälkeen,lähtee vermeet tunkiolle ja uusi satsi idätykseen.En kylläkään ole kasvattanut mitään villichilejä.
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

thp

Hidas fatalii ilmoittautuu joukkoon. Kaikista tähän asti itäneistä Fassen ihmemaasta peräisin olevat Yellow Fataliit malttoivat viimeisenä työntää itsensä näkyviin, yli kolmen viikon jahkailun jälkeen. Tosin mulla on kestänyt tällä kertaa kaikissa tuhottoman(?) kauan.
#005
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Sauli Särkkä

Lienee hidas vuosi. Itsehän en ole vieläkään saanut omia nappuloita itämään..vaikka se on sinänsä surkean pieni homma. Purkki, väliaine, kosteus, siemen, näytön päälle ja done. Siihen menee ehkä pari minuuttia.

Inspishän tässä iskee..jospa sitä keksisi jonkinlaisen multapurkkisetin ja viimeistelisi valaisimen viikonloppuna.. ;)


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Saboteur

Viidettä viikkoa jo mennään eikä vieläkään fataliit ole itäneet. Laitoin muutaman uuden fataliin siemenen itämään jos vaikka niistä tulisi jotain.

Mikä on muuten idätyksessä maksimilämpö itujen ilmaantumiseen asti? Saako olla kovin paljon yli 30C? Kun laitoin nuo viimeisimmät siemenet itämään vähän lämpimämpään paikkaan kuin aikaisemmat.

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "Saboteur"Viidettä viikkoa jo mennään eikä vieläkään fataliit ole itäneet. Laitoin muutaman uuden fataliin siemenen itämään jos vaikka niistä tulisi jotain.

Mikä on muuten idätyksessä maksimilämpö itujen ilmaantumiseen asti? Saako olla kovin paljon yli 30C? Kun laitoin nuo viimeisimmät siemenet itämään vähän lämpimämpään paikkaan kuin aikaisemmat.


Hmm... Mä laitoin red fataliit viime keskiviikkona itämään ja sunnuntaina niihin oli jo kasvanut juuri. Olohuoneen pöydällä ovat olleet ja sisälämpömittari sanoo 22.5 astetta ja ovat siis suodatinpussissa ja valossa. Siemenet ovat Fataliilta ostettuja, luultavasti viime kesän satoa taikka sitten edellisen kesän. Meneekö sitten sirkkalehtien ilmestymiseen viikkoja, sen aika näyttää.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Fatalii

Itse laitoin tälle kaudelle suuremman satsin fataliita itämään, reilut 30 siementä joista iti liki kaikki paria siementä lukuunottamatta.
Hitaampi oli verrattuna moniin muihin lajikkeisiin, jalapenot ja ramirot (jota kasvatan tulevaa risteytysprojektia varten) itivät annuumeille tyypilliseen tapaan parissa päivässä.

Viikossa-puolessatoista iti suurin osa noista Fatalii -siemenistä 28-29 asteen kivivillalämmöissä.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Mike

Minä olen laittanut siemeniä kylvömultaan reilun laijivalikoiman. Kaikkia niitä mitä olin suunnitellutkin, 10-15 eri lajia. Jokaista lajia laitoin multaan vähintään 8 siementä. Jotain jopa kymmeniä. Ensimmäiset viikkoa ennen Joulua ja siitä asteittain viimeviikkoon asti.
Tuloksena pari itänyttä PI-441551:stä. Ei muita. Kaikki siemenet lienevät vanhoja, mutta pettymys on siltikin ollut suuri.
Kaikki siemenet olivat ensimmäisen kuukauden ajan 28 - 30 asteen lämmösssä. Nyt ovat normaalissa sisälämpötilassa. Mitään en ole vielä ottanut pois kun eivät ole homehtuneetkaan.

Nyt alkaa chili-innostus olemaan koetuksella. Minulla on jo toinen huono ituvuosi peräkäin. Aina tulee jotain, mutta kuitenkin vain murto-osa yritetyistä.

Älkääkä sanoko että syy on alustassa, tuuletuksessa tai lämmöissä. En USKO!