toukokuu 04, 2024, 16:51:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Minulta saattaa tulla hyvänlainen satsi turbo pube red:n siemeniä, sikälimikäli ovat oikeasti kypsiä kypsiä nuo podit, mitkä tuo pubenraato tiputteli punaisina oksilta. Ainoana rocotona kasvanut täällä äitimuorin hoivissa, joten lajikepuhtaus pitäisi olla kunnossa. Muutamassa noista oli ainakin osa siemenistä hieman enemmän ruskeita, kuin mustia, joten ne ei välttämättä ole itäviä kaikki.

blakk

Sorrii toi paketin mulle torstaina, ja lähtee eteenpäin MrJonesille heti maanantaina. Vielä kun kaiken ehtisi käymään läpi..... :D

sorrii

Onkohan tuo Turbopube Red ihan aito originaali lajike, vaiko joku ristetytymä esim. Turbopuben ja jonkun punaisen rocoton kanssa??
Aidoilla lajeilla löytyy yleensä googlaamalla joku PI-numero.

Olen huomannut muidenkin kommenteissa, että helposti -varsinkin kiiressä- jää katsomatta ja ottamatta kejukirjeestä lajit joilla on pelkkö koodi nimenä. Kuitenkin jos lajikkeella on olemassa se koodi, niin olisihan se joku osoitus kai aitoudesta ... esim: AJI CRISTAL (PI 281320)

Lajikkeita kun alkaa olemaan jo tämmöisellä aloittelevallakin chilipäällä ~130 siemenpankissa, niin alkaa miettimään kunka paljon on järkeä hamstrata jotain risteytymiä/risteytyksiä, varsinkin kun usein ne eivät ole vakaita. Mä sain Fataliin [kaupan hedelmistä] Aji Fantasystäkin tulemaan oranssin pitkulaisen "uuden lajikkeen" ... Samaan aikaan oli kokeilussa Aji Finlandiasta poimittuja siemeniä ja aloin epäillä että siemenet on mennyt lautalla sekaisin, kun Fantasyn piti olla jo vakaa lajike ...
En ole vielä kokeillut idättää siemeniä noista oransseista, vaikkakin sen aion tehdä, kun ovat tosi hyviä maultaan ja täysin erilaisia kuin tähän asti maistamani baccatumit. Jos nyt sitten laitan jossain kohtaa pystyyn oman siemenkaupan, niin voisin nimetä tuon lajikkeen Aiji Fanland .. tai jotain .. by Sorrii Gourmet   ;D ;D ;D

Käsittääkseni taas nuo PIxxx ja CAPyyy ja CGNzzz on kuitenkin lajeja joita on kasvatettu tai jotka ovat kasvaneet kotiseuduillaan vuosikausia, tai satojakin vuosia, ehkä.

Enpäs kyllä itsekään kiireissäni ole kovin tarkkoja selityksiä siemeniini laittanut. Varmaan kaikki tietää Aji Cristalin, Lemondopin ja Rocoto Red'in ilman koodejakin. Epäilyttää vaan sitten esim. tuo Aji Fantasy. Sillä lajilla ei kait ole mitään virallista PI-koodia. Hyvä lajihan se on!! Säilöin juuri eilen etikkaliemeen kilon verran niitä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

marraskuu 02, 2013, 15:04:41 ip #603 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2013, 15:07:05 ip käyttäjältä Jani M
Kai se ihan vakaa lajike on. Fataliillakin on ollut sitä siemeninä tarjolla. PI-koodia tolle on vähän hankala tietää, tuskinpa ne torikauppiaat Etelä-Amerikan toreillakaan tietää, että millä koodilla se on siemenpankeissa. Tuskin tuon nimi edes on mikään "Turbo pube, red" muualla, kuin meidän harrastajien keskuudessa. Joka tapauksessa, hyvää tuo on, ja satoisakin tuntuu olevan.

http://fataliiphoto.net/updates?g2_albumId=22&g2_itemId=34038

sorrii

Ehkä mä vähän epäilin että on harrastajien keskuudessa tullut risteytymä. Näin kyllä sen Fataliillakin...

Vähän hassua että nimetään turbopube rediksi, eikä omaa nimeä, kuten on hyperpube ja ultrapube - ehkä superpube erottuisi muista  8)

Onhan liikkeellä sellainenkin kuin lemondrop red, joka on vielä oudompaa, varsinkaan jos ei maistu sitruunalle ..
Vai maistuuko?? Vaikea kuvitella punaista marjaa jossa olisi sitruunan maku!

Mulla on kasvamassa sellaista chinenseä kuin Limon, joka sekin maistuu sitruunalle, ja oon tietysti miettinyt onko keltaisella värillä ja sitruunan maulla joku yhteys oikeesti; tuskin sitä sitruunamakua kuvitteleekaan, kun esim keltainen paprika tai joku yellow flame ei maistu ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

blakk

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 02, 2013, 14:09:59 ip
Onkohan tuo Turbopube Red ihan aito originaali lajike, vaiko joku ristetytymä esim. Turbopuben ja jonkun punaisen rocoton kanssa??


En tiedä tuon Redin orginaaliudesta/mahdollisesta risteymästä, lajike on kuitenkin ajautunut minulle Tammisillan Puutarhalta.. Sähköpostilla kysymällä varmasti selviää jotain tarkempaa tietoa  ;)

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 02, 2013, 14:09:59 ipMä sain Fataliin [kaupan hedelmistä] Aji Fantasystäkin tulemaan oranssin pitkulaisen "uuden lajikkeen" ... Samaan aikaan oli kokeilussa Aji Finlandiasta poimittuja siemeniä ja aloin epäillä että siemenet on mennyt lautalla sekaisin, kun Fantasyn piti olla jo vakaa lajike ...


Sulla on mennyt siemenet sekaisin, itselleni kävi samoin keväällä...luulin kasvattaneeni Aji Fantasya, mutta puska tekikin saman tyylisiä oranssinpunertavia pitkulaisia podeja.. Eli ovat epävakaata Aji Finlandiaa.

sorrii

LainausSulla on mennyt siemenet sekaisin, itselleni kävi samoin keväällä...


Kuten sanoin, aloin luulemaan että ovat menneet sekaisin. Mä oon kuitenkin jo oppinut ainakin varomaan moista, ja se mahdollisus on hyvin pieni. Kyllä mä ainakin epäilen että Fantasystä tuli tuo. Kyllähän risteytetystä lajista voi tulla poikkeavia yksilöitä vielä vuosikausien kasvattelunkin jälkeen; se mahdollisuus vaan vähenee kun lajiketta aletaan pitämään vakaana!

Onhan noita tapauksia ihmisilläkin, että valkoihoiset saa vaikkapa mustan lapsen - siinä on vielä epäilys että on sattunut "risteytymä" jossain lomareissulla. Mutta kun kiinalainen perhe saa karvapeitteisen lapsen, niin on hyvin pieni se epäilys että olisi rouva sekaantunut apinaan ..  ???

************

Siementen sekaantumista toki voi tapahtua muuallakin kuin siinä lautalla. Esim niitä kerätessä talteen, saattaa jostain hypsähtää mukaan väärää siementä joka on esim. takertunut kattolamppuun tai jotain. ... kaikki on mahdollista minulle.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

blakk

Voi p*rse, laitoin emännän viemään paketin postiin ja ilmeisesti Annuumi-pussi oli pullottanut paketissa sen verran, että postin täti oli katsonut että paketti ei mahdu postilaatikosta, joten MrJones joutuu paketin hakemaan postista.  >:(

Kerpele! Kiitos ja anteeksi.

MrJones

marraskuu 05, 2013, 14:36:57 ip #608 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2013, 18:06:06 ip käyttäjältä MrJones
Kirje saapunut meikälle. Ei tarvinnut Postista noutaa. Matka jatkuu viimeistään Torstaina etiäpäin.

E: Näköjään oli kirje tullut 7€:n postimaksulla meikälle. Onkohan siinä paino päässyt nouseen vai mistähän moinen johtuu?
No anyway, käyn huomenna ruokatunnilla viemään paketin postiin. Jos ei Iivari tän ehtoon aikana anna elonmerkkejä, rustaan kirjeeseen Chilivilin osoitteen.


HotVelo

PP:n pubetäydennys, pussillinen PI585273:n siemeniä tuli tänään postissa, ja liittyy SKK2:n valikoimiin kirjeen ehdittyä Korpilahdelle. Tämän hetkisellä kirjeen etenemisvauhdilla ensi viikolla, hyvässä lykyssä jo alkuviikosta.

tso

Mahtavaa toimintaa! Juuri näin sen pitäisi mennä :)

Itse pääsin tarkistamaan sisältöä tuolla poppiksen saunaillassa ja aivan mielettömän hieno paketti on tarjolla.
Hieman parannusta pussukoiden merkkauskeen tietty olisi hieno juttu.
Mutta se on vaan oma huomio. Ja sisältö vaan näyttää paranevan koko ajan.

Kiitos harrastajille! Onko muuten mitään muuta siemenketjukirjettä liikkeellä 100+ lajikkeella suomessa?

#20

Whili

Lainaus käyttäjältä: MrJones - marraskuu 05, 2013, 14:36:57 ip
Näköjään oli kirje tullut 7€:n postimaksulla meikälle. Onkohan siinä paino päässyt nouseen vai mistähän moinen johtuu?
No anyway, käyn huomenna ruokatunnilla viemään paketin postiin. Jos ei Iivari tän ehtoon aikana anna elonmerkkejä, rustaan kirjeeseen Chilivilin osoitteen.

:o :o :o  Kyllä tuon kuuluisi 3,40€ maksulla mennä.  Painoakaan ei varmaan ole edes 400 grammaa.
Varmaan tuo on luokiteltu paksuutensa vuoksi maksikirjeeksi, jotenka kannattaa pakata tasaisesti ja puristaa turhat ilmat pois pusseista.
Enimmäiskoko: 250mm x 400mm x 30mm

MrJones

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 05, 2013, 21:12:39 ip
Lainaus käyttäjältä: MrJones - marraskuu 05, 2013, 14:36:57 ip
Näköjään oli kirje tullut 7€:n postimaksulla meikälle. Onkohan siinä paino päässyt nouseen vai mistähän moinen johtuu?
No anyway, käyn huomenna ruokatunnilla viemään paketin postiin. Jos ei Iivari tän ehtoon aikana anna elonmerkkejä, rustaan kirjeeseen Chilivilin osoitteen.

:o :o :o  Kyllä tuon kuuluisi 3,40€ maksulla mennä.  Painoakaan ei varmaan ole edes 400 grammaa.
Varmaan tuo on luokiteltu paksuutensa vuoksi maksikirjeeksi, jotenka kannattaa pakata tasaisesti ja puristaa turhat ilmat pois pusseista.
Enimmäiskoko: 250mm x 400mm x 30mm


Kirje lärätty ja puristeltu ylimääräiset mehut pois.
Lähtee huomenna kohti Chiliviliä.

Minbaari


Jotain lisättävää tulossa täältäkin. Eikä siinä vielä kaikki...
#816

Cheini

sweeet.. :) eli saan todennäköisesti jotain "tähteitä" ;)
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Minbaari

No suurinta osaa noistakin jo kirjeestä löytyy, mutta voipi ainakin lisäillä jos näyttää olevan vähissä.
#816

sorrii

Kannattaisi ehkä jonkun seuraavista pakata nuo pikkupusseihin ja ottaa ja uusia näistä niitä isompia jotka on risoja. Mä sieltä uusin Baccatum-pussin, muuten muita, kun mulla taas oli vain niitä pieniä ...

Hyvin siinä laatikossa toki vielä oli tilaa, kunhan puristaa turhat ilmat pihalle ja vähän asettelee.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Capsicum chacoënse var. Exilen siemeniä tuli sitten tämän verran perkattua talteen:


Tosta varmaan riittää kaikille halukkaille...

Minbaari

#816

blakk

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 05, 2013, 21:12:39 ip
Lainaus käyttäjältä: MrJones - marraskuu 05, 2013, 14:36:57 ip
Näköjään oli kirje tullut 7€:n postimaksulla meikälle. Onkohan siinä paino päässyt nouseen vai mistähän moinen johtuu?
No anyway, käyn huomenna ruokatunnilla viemään paketin postiin. Jos ei Iivari tän ehtoon aikana anna elonmerkkejä, rustaan kirjeeseen Chilivilin osoitteen.

:o :o :o  Kyllä tuon kuuluisi 3,40€ maksulla mennä.  Painoakaan ei varmaan ole edes 400 grammaa.
Varmaan tuo on luokiteltu paksuutensa vuoksi maksikirjeeksi, jotenka kannattaa pakata tasaisesti ja puristaa turhat ilmat pois pusseista.
Enimmäiskoko: 250mm x 400mm x 30mm

Juurikin tuon paksuutensa takia meni 7e postareilla, paketti on jo sen verran kovia kokenut, että pahvi antaa hiukan periksi ja painavemmat pussit pääsevät liikkumaan ja menemään limittäin. Enkä emännälle muistanut huomauttaa että kääntää paketin ennen postin tätille antamista, oikeinpäin ja katsoo ettei pullottele turhia :)
Anyway, hyvä että tuli suoraa kotiin.