huhtikuu 18, 2024, 20:01:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Kirje olisi tarkoitus saada vuosikokouksen jälkeen kierrokselle.

Kierros 2/2014 on talven ainut kierros ja seuraava startannee vasta ensi syksynä...


..Joten ilmoittaudu mukaan.

Jani M

Pidetäänkö Oulussa taas siemenketjukirjemiitti?

Mitä mieltä Oululaiset?

PP



Riittääkö 1400 kpl Montufarin siemeniä? :D

Ihan kaikkia en lähetä, mutta yli 1000 tulee kirjeeseen. Eikähän noista saa jokusen uuden chilistin ihastumaan tähän herkkuun.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 20, 2014, 14:04:35 ip
Riittääkö 1400 kpl Montufarin siemeniä? :D

Ihan kaikkia en lähetä, mutta yli 1000 tulee kirjeeseen. Eikähän noista saa jokusen uuden chilistin ihastumaan tähän herkkuun.


Sulla näytti olevan kasvatuslistalla useampi mielenkiintoinen chinensekin (Bonda, Pink Habanero, Cajamarca), joiden siemeniä mielellään haluaisin kirjeestä bongailla :).

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - syyskuu 20, 2014, 14:30:53 ip
Sulla näytti olevan kasvatuslistalla useampi mielenkiintoinen chinensekin (Bonda, Pink Habanero, Cajamarca), joiden siemeniä mielellään haluaisin kirjeestä bongailla :).


Onko näitä jo tulossa täydennyksenä joltain muulta? Tällaiset perusherkut kuuluu ilmanmuuta mukaan, joten tulee täälltä ellei muualta. Niiden puhtautta en takaa, Montufar sen sijaan on varmasti itseään.

Jani M

Mun bondissa ei näkynyt kuin muutama kehnon näköinen siemen per podi. En tiedä miksi näin, mutta niitä lienee turha laittaa edes jakoon. Eli kannattanee jollakin laittaa, kellä niitä siemeniä on.

bluesman

 Täältä tulee alkuviikosta satsi johon voin laittaa viimekauden Bondaa mukaan. Ja muutakin kivaa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 20, 2014, 15:14:39 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - syyskuu 20, 2014, 14:30:53 ip
Sulla näytti olevan kasvatuslistalla useampi mielenkiintoinen chinensekin (Bonda, Pink Habanero, Cajamarca), joiden siemeniä mielellään haluaisin kirjeestä bongailla :).


Onko näitä jo tulossa täydennyksenä joltain muulta? Tällaiset perusherkut kuuluu ilmanmuuta mukaan, joten tulee täälltä ellei muualta...
Tervetulleita ovat. Varsinkin tuo Pink habanero on ollut todella kysyttyä tavaraa.

HotVelo

Olin jo melkein unohtanut, että minullahan on viime viikonlopun Pink Habaneron kerättyä satoa vielä varmaan puolet kolmen litran erästä perkaamatta, puskassa kypsänä samanmoinen määrä. Eli kunhan niitä saan perattua ja siemenet kuivattua, niin täältäkin on tiedossa aika läjä siementä.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Jani M - syyskuu 19, 2014, 18:43:01 ip
Pidetäänkö Oulussa taas siemenketjukirjemiitti?

Mitä mieltä Oululaiset?


Juu tää ois hyvä ....jos vain kiireiseen aikatauluun mahtuu :) nykyään arkipäivät sopii paremmin kuin illat ja viikonloput :D

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 21, 2014, 07:09:19 ap
Tervetulleita ovat. Varsinkin tuo Pink habanero on ollut todella kysyttyä tavaraa.


Habaneroista puheenollen, onkos tuo kirjeen Habanero Golden nyt se aito oikea kuubalainen, jota oranssiksikin kutsutaan? Ja Habanero "red" oikean punainen muunnos?

Whili

Lainaus käyttäjältä: chipe - syyskuu 21, 2014, 15:04:59 ip
Habaneroista puheenollen, onkos tuo kirjeen Habanero Golden nyt se aito oikea kuubalainen, jota oranssiksikin kutsutaan? Ja Habanero "red" oikean punainen muunnos?
Pussin kyljestä: 
lisännyt:CossuOne   
saatu:chiliyhdistys

kuka osaa kertoa ??

Jani M

Siellä nyssäkässä pitäis olla semmosta ku Sudden Death Habanero, se on oranssi habanero, joka maun ja ulkonäön puolesta muistuttaa erittäin tarkasti oikeaa havannapaprikaa, eli lienee ihan alkuperäinen originaali habanero.

Whili

Aidosta ja oikeasta habanerosta ei ole tietoa, mahtaako olla enään kellään  ???
Suddden death haba on todella maukas. Tuosta Golden habasta ei ole tietoa, mutta saattaa olla taas yksi uusi versio samasta lajikkeesta.

sorrii

Mä otin SKK2'sta alunperin Turkulaista [Ruissalon kasvitietellisestä peräisin] Havannapaprikaa olettaen että se voisi olla "aika aitoa Habaneroa" ...
[oon tätä täällä pohtinut jo moneen kertaan  :-[ ..]

Näyttää tulevan ulkona kasvaneesta yksilöstä suippoja oransseja podeja, ja olen epäillyt että oon itse sekoittanut taimen joskus. Podit näyttävät aikalailla Nagalta, mutta eivät ole niin kovin tulisia. Eikä kasvin lehvästö näytä nagalta.

Nyt kotona, sisällä oleva yksilö on tehnyt muutamia raakileita: oudon vaaleita, ihan omansa muotoisia podeja, jotka voisin itse uskoa olevan vaikapa aitoja  :)
Ehkäpä sanoisin kurpitsan muotoisiksi. [nyt ei tuu kuvahommista mitään!]

Olosuhteet taitavat mun chinenseillä aiheuttavan suuriakin muutoksia podien kokoon ja muotoon. Alkukesän Petenerot olivat normaalin muotoisia, mutta pieniä. Loppukesän sato sekä mökillä kasvihuoneessa, että viljelypalstalla muovitunnelissa näyttää lähinnä TSMB'ltä!?! Muhkuraisia, röpelöisiä, pelottavan näköisiä suorastaan ...
Josko olisi mahdollista että muovitunnelin Havannapaprikat ovat suippoja ja tasaisessa sisälämmössä ovatkin "kurpitsoja" ... Akvaarioledin takia valkoisia ..  ??? ??? ???
Vaikea ajatella että olisin tässä kohtaa kasveja sekoittanut, kun ovat kuitenkin jo viime vuotisia ja yksilöt hyvin tunnistettavia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 22, 2014, 11:27:49 ap
Mä otin SKK2'sta alunperin Turkulaista [Ruissalon kasvitietellisestä peräisin] Havannapaprikaa olettaen että se voisi olla "aika aitoa Habaneroa" ...
[oon tätä täällä pohtinut jo moneen kertaan  :-[ ..]


Täällä ja täällä on kommenteissa infoa tuon Ruissalon Havannapaprikan alkuperästä. Alkuperäinen lahjoittaja on siis kertonut puutarhalle että tuo olisi Madame Jeanette. Nyt kukaan ei taida olla enää ihan varma mikä se on?

sorrii

Mulla siis voi olla ulkona oleva HP sekaantunut tai siementen antajalla jo risteytynyt. Sisällä kasvava näyttäisi hyvinkin tuolta linkissä kuvatulta Ruissalon Havannalaiselta. Mulla sisätiloissa kasvaneena se tuskin on risteytynyt, eli puhdasta siementä tullee vähän kohta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

Katson milloin kerkeen Ruissalon kautta nappaamaan takuulla oikeita havanna paprikoita ^-^ Ne on kivoja. Ja tietty ku miltei lähistöllä löytyy "lajipuhdas puska"

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

NPhoBiaz

Multa tulee seuraavaan kiertoon aimo läjä lajipuhtaita Tabascoja, mikäli kaikki menee putkeen. :) Tähän kiertoon ei kerkeä.

Jani M

Allaolevassa kuvassa nuo täysin oranssit, habaneronmuotoiset kaverit (kuvassa on myös mm. bonda ma jacquesia) ovat kasvaneet hyötykasviyhdistyksen havannapaprikan siemenistä. Ovat erittäin maukkaita. Voin seuraavasta kypsästä podista raapasta siemeniä talteen, jos joku tarvitsee. Vieressä on kyllä ollut sitten scotch bonnet, joten sitä voi huonolla tsägällä olla seassa. Joskaan en usko, että niiden tuloksena ainakaan mitään kovin pahaa käyttöchiliä tulis. :D