Biohiili

Aloittaja varjak, huhtikuu 10, 2019, 23:25:26 ip

« edellinen - seuraava »

varjak

Aloitan uuden ketjun, koska en löytänyt "biohiili" -hakusanalla mitään valmista. Olen vasta kolmannen vuoden kasvatusaloittelija. Mulla on nyt kasvamassa Pubescenssin Montufaria, Baccatumin Sugar rushia, Chinensen Choco bonnettia, Baccatumin Starfishiä ja Frutescenssin Cabai burungya. Aattelin tänä vuonna kokeilla Carbofexin valmistamaa biohiiltä chileille. Tänä vuonna en aio kokeilla avomaata tai lasitettuparveke (-tai muuta kasvihuoneen tapasta) systeemiä, vaan päätin tuholaisten takia kokeilla noita kasveja monivuotisiksi kämpän sisälle ikkunalle ja keinovaloon.

Ajattelin ladata biohiiltä mun mutsin akvaarion puhdistusvedellä, eli vesi + pohjan imuroitava aine, ja kanankakalla. Nyt kiinnostaiski, että onko jollain kokemusta biohiilestä chilien kanssa (tiiän että se tuote on vähä tälläne hype/mainos -juttu kanssa tällä hetkellä), ja millä tavoin ootte ladannu sitä hiiltä ja missä mittasuhteissa? Ja jos latausta voi tehdä ylimäärin, niin missä suhteessa sitä ladattua hiiltä uskaltaa laittaa kasvualustan sekaan?

Tällä foorumilla ei ole mitään biohiili-aiheista keskustelua ainakaan hakukoneen mukaan, joten tässä ketjussa voisi kaikki puhua muutenkin siihen liittyvistä asioista.

Liityin muuten juuri tälle foorumille, jota olen tosin jo seurannut pitkään, joten moikka vaan kaikille!:)

miiksuli

On nyt eka biohiili kokeilu menossa. Ihan kookoksen sekaan 10-15%. Hyvin on kasvanut :) Mutta en ole tehnyt vertailuja että onko isojakin eroja mutta voi ehkä auttaa stabiloimaan kasvualustaa kun  hiili imee ravinteita itseensä ja vapauttaa ravinteita. Hiilellä on myös korkea pH. Erittäin tulisia chilejä saanut aikaiseksi ja öjyisiä. Makuki ollut ihan hyvä. Ihan orgaanista kuivalannoitetta käyttänyt ja pääosin kotimaista rakkohaurua.

JLe

Biohiili testissä myös täällä => https://www.chilitunari.fi/2019/04/vesiviljely-nro3-paivitys-ja-biohiilta.html
100%, 75% ja 50% seoksilla vesiviljelyssä.

miiksuli

toukokuu 07, 2019, 21:25:10 ip #3 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2019, 20:54:17 ip käyttäjältä miiksuli
Kokeilaanpa nyt sitten itsekin tuota. Täytin 5L kangasruukun biohiilellä ja tökkäsin White Hot Limen sinne. Vertailuksi laitan toiseen kookos, kevytsora, biohiili sekoituksen. Kookosta on siinä ainakin 70%. Ravinteiden saanti toimii neudorffin kuivalannoituksella ja merilevällä. Passiivisesti toimii tuo kastelu. Laitan vadit noille ja vettä sopivasti. Kuvia ottelen myöhemmin kun huono hetki mutta tulee aloitus ja myöhemmin kuvat.

Alotuitus. Vasemman puolenmaisessa biohiiltä pelkästään ja on myös pienempi. Oikealla on 10% biohiiltä, 10% kevytsoraa ja loput kookoskuitua.

JLe

Kun kasvualusta koostuu suurimmalta osalta tai kokonaan biohiilestä, pitää ottaa sitten huomioon pH:n nousu. Se nousee vähitellen tai hyvinkin nopeasti 8,5-10 tasolle. Latausneste ja lannotevesi kannattaa olla siis 5,0-6,0 välillä. Puskurointiin fosforihappoa tai sitruunahappoa.
Ensimmäiset oireet liian korkeasta pH:sta näkyy uudessa kasvussa, joka jää raudan saantiongelmien vuoksi kalpeaksi. Lannoitteessa pienimäärä ammonium- tai ureatyppeä on eduksi.

miiksuli

Vähän ujosti on kasvaneet kun parvekkeella ja säät ollu huonoja. 100% hiilessä oleva kasvanut paksuutta enemmän ja kova halu kukkimaan. Tuo taaempi kookoksessa ja hiilessä tuppaa kasvaman pituutta enemmänkin ja ei niin kova halu tehdä nuppuja. Antaa vielä kasvaa ja kattellaan sitten mllasia kitukasvusia tulee. Ei ole mitään pH kontrollia tällä hetkellä. Voi olla että tuossa orgaanisessa neudorffissa on jotain pH puskuria ja toki merilevä alentaa hieman pH:ta.

miiksuli

kesäkuu 22, 2019, 12:11:29 ip #6 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 22, 2019, 17:03:14 ip käyttäjältä miiksuli
Tuli nytten sitten mitatttua pH. Mittari näytti 8,5. Joka on nyt aika reilusti... Kasvi näyttää voivan hyvin siitä huolimatta. Kova tarve kukkimaan ja kasvaa käytännössä vain paksuutta. Korkeasta pH:sta huolimatta kasvaa kaksi kertaa tuhdimmin kuin kookos+biohiilessä.

Päivitän kuvat myöhemmin tähän.

Ei mitään parhaita kuvia. Vaikea tuosta kuvakulmasta nähdä kun vielä muut chilit ympärillä. Etunmainen on biohiilessä. Pituuttakin noin 5 cm enemmän mitä kookoksessa ja päävarsi on noin tuplasti paksumpi. Kookos, hiili seoksessa nuppuja on runsaammin. Toisaalta tuo paksuus on vain hyvästä kun on tuulinen parveke.


JLe

pH:n nousu kiusasi mua aika pitkään hydrossa ja vastanyt olen saanut pH:n stabiloitua.

Seuraavaksi kannattaa varautua latvamätään.
Vesiviljelyssä latvamätä ei ollut mulla ainakaan ongelma, koska olen pitänyt kalsiumin määrän +200mg/l arvossa (laitettaessa). Sammal-biohiilialustoilla ja puhtaassa hiilessä se oli.
Akuuttiin puutokseen voi antaa kalsiumkelaattia, mutta se ei käy kasvualustan tekoon, eikä sillä pelasta jo syntynyttä latvamätää.

Sammaleelle olen käyttänyt dolomiittikalkkia, mutta kun pH nousee korkealle hiilen vuoksi, olenkin miettinyt kalsiumsulfaattia mahdollisena kalsiumin lähteenä kasvualustassa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: JLe - kesäkuu 25, 2019, 08:39:07 ap
pH:n nousu kiusasi mua aika pitkään hydrossa ja vastanyt olen saanut pH:n stabiloitua.

Seuraavaksi kannattaa varautua latvamätään.
Vesiviljelyssä latvamätä ei ollut mulla ainakaan ongelma, koska olen pitänyt kalsiumin määrän +200mg/l arvossa (laitettaessa). Sammal-biohiilialustoilla ja puhtaassa hiilessä se oli.
Akuuttiin puutokseen voi antaa kalsiumkelaattia, mutta se ei käy kasvualustan tekoon, eikä sillä pelasta jo syntynyttä latvamätää.

Sammaleelle olen käyttänyt dolomiittikalkkia, mutta kun pH nousee korkealle hiilen vuoksi, olenkin miettinyt kalsiumsulfaattia mahdollisena kalsiumin lähteenä kasvualustassa.

Merilevä kanssa toimii pH:n alentimena ja lisäravintona. Suosittelen antamaan koko elinkaaren ajan ja mihin vaan. Miltä latvamätä näyttää?

JLe

https://www.google.com/search?q=latvam%C3%A4t%C3%A4&rlz=1C1GCEU_fiFI847FI847&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjNrKHSp4njAhWv_CoKHcoSA6IQ_AUIECgB&biw=1920&bih=1097