huhtikuu 20, 2024, 01:11:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mansikka - Kuukausimansikka .. ?!

Aloittaja sorrii, toukokuu 03, 2013, 15:41:33 ip

« edellinen - seuraava »

AirMan

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 05, 2016, 11:20:02 ap
LainausVaan nyt on uudet kuukausimansikat taimiruukuissa. Hyvin ne viime kesänäkin onnistuivat ja jaksoi hämmästyttää, miten niin mitättömästä siemenestä ja taimenrääpäleestä kasvoi niin tuuhea mansikkapuska.


Kuinka aikaisin oot kylvänyt ne?

Nämä tämänvuotiset on kylvetty helmikuun puolivälissä. Edelleenkin ovat melko mitättömiä rääpäleitä. Pituutta 4-5cm ja muutama pieni lehti. Vaan jos edellisellä reseptillä menee, niin antaa noiden vahvistua kesän ajan kasvihuoneessa ja sitten täräytän ne loppukesällä ulos mansikkapenkkiin.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

AirMan

Kuukausimansikoiden osalta tämä vuosi meni niin, että täräytin kolme tainta ulos mansikkamaalle ja kolme kasvihuoneeseen. Molemmissa ovat kasvaneet hyvin ja kasvihuoneessa niistä on tullut joitakin kymmeniä oikein makeita marjoja. Mansikkamaalla vasta kukkivat.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Huru-ukko

Minun  kasvimaan (aidattu alue) syrjässä olevat (yli 10  :question:) Rugenit selvisivät talvesta hyvin, siis viime vuonna istutetut, ilman suojauksia.
Satoa alkoi tulla samoihin aikoihin kuin puutarhamansikastakin. Ovat noin puolet isompia kuin metsämansikat, ja puolet mauttomampia. Toki silti hyviä  :). Ja satoisia.

Jos ensivuodeksi istuttaisi niitä kukkapenkkeihin maanpeitekasveiksi.
Niistä ei ehkä tule satoa syötyä koska koira  :o....


sorrii

Mulla on viljelypalstallani pari puskaa 5'stä Rügenista selvinnyt talven yli: Siirsin niitä kyllä syksyllä toiseen paikkaan - kaksikin kertaa. Ei juuri marjoja ole ehtinyt ...
Mökillä on kasvihuoneen sivussa ja muuallakin jokseenkin villiintyneninä samoja 2v sitten idätettyjä: Ei niitä enää erota luonnon mansikoista, joita siellä on joka paikassa. Marjat on kyllä isompia ja ehkä vähän mauttomampiakin kuin luonnon mansikoilla.

Offtopicina mainittakoon pari mansikkapuskaa jotka ostin taimina LiDListä [sieltä näiden Rügenien siementkin]: Puskissa oli muutama raakile ostaessa, joista pari kypsyi pian istutuksen jälkeen, ja suurin osa nahistui ja/tai mätäni. Istutin laatikoon jossa ollut päällä kennomuovi-kasvilava ilman kansia.
Sitten nuo tekivät aivan alyttömän paljon uusia kukintoja, jotka ovat tukevia kuin puut, ja näyttävät kaikki jokseenkin myös kehittyvän marjoiksi: Valitettvasti ne marjat eivät maistu oikein millekään, vaikka komeita ovat. Lajike lienee "Fragraria Grillimaisteri" ... makumaailma aika sama: vetinen, vähän hapan ...



ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Nyt on koettu sekin että puutarhamansikan raakileet häviää. Nettiä tutkiessa paljastui että ne on ainakin oravan tekosia. Niitä käy vieläkin tuossa lintulaudan alla tonkimassa maata johon tiaiset viskeli siemenenkuoria.

Mustikoita tulee ilmeisesti aika vähän tännepäin; halla keväällä. Eikä ne vähät mitä sieltä löytyy ole vielä kypsiä. Rastaat vetelee poskeensa punaherukan raakileet. Pitänee virittää verkko jos jotain jäisi, ainakin niitä rastaita jää siihen verkkoo kiinni.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 03, 2019, 20:28:10 ipPitänee virittää verkko jos jotain jäisi, ainakin niitä rastaita jää siihen verkkoo kiinni.

Naapurin verkossa räpisteli eilisen päivän harakka. En päässyt pelastamaan, eikä naapurikaan ollut kotona.
Varo sitten siilejä. Verkon helmat eivät saa viistää maata tai siilin poikaset tarttuvat niihin, kun lähtevät ensimmäisille tutkimusretkilleen.


Huru-ukko

Verkko on viritetty kokonaisvaltaisesti niin että reunat on maassa ja rimojen kanssa vasten maata.  Luuletko tosiaan että jättämällä verkon puskan päälle siitä olisi jotain huötyä ? Rastaat hyppää ja lentää kyllä oksille jos ne haluaa.

Siilejä ei ole täällä näkynyt sen 19 v. aikana yhtään jonka olen asunut täällä. Tein joskus niille pesiäkin jos sattuisi ja laitoin kalanpalasia puskien alle jos joku satunnainen kulkija perustaisi reviirin.
Asun varsinaisen kylä ulkopuolella muutama sata metriä.

Tietysti verkko tulee tarkistettua montakin kertaa päivittäin. Oravat on todennäköisempi vaihtoehto takertumisille, mutta luulen että ne saa itsensä verkosta irti hampaillaan.

sorrii

Minkähänlaista soppaa tulisi rastaista  ???

Mulla kävivät sorsat syömässä punaherukoita viime kesänä! Näin useana päivänä kokonaisen perheen heinäsorsia marjapensaissa. Kun oli marjat syöty alaoksilta, alkoivat hyppiä ylempiin oksiin. Se oli aika koomisen näköistä: Hyvä että joku ne syö ...  8) 8) .. Verkot pidän vaan järvessä, jos sielläkään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Rastas sopasta tulee nykyisen lain mukaan arvokasta....... Rastaat syövät mielestäni aika lailla samaa ruokaa kuin kanatkin, joten olettaisin niiden lihan olevan kelvollista, ehkä hyvääkin. Maistamiseen riittää yksikin, mutta peukalon pään kokoisia rintalihoja pitäisi olla keittoon tai ruuaksi aika kasa.

sorrii

Mä olen pitänyt rastaita lainsuojattomina. Ostin tehokkaan Gamonkin ja amerikkalaisia metsästyspateja jo  ;)

(en oo muuten yhtään lintua silti ampunut. 20mm laudasta menee kyllä kivasti läpi)

Niitä sorsia ehkä sitten voisi muutaman verkoilla pyytää ... eikös sorsia ihan metsästetäkin  8)

Kuukausimansikoista tuli mieleeni: Mä idättelin LiDLin siemensetistä niitä joskus 5v sitten (ketjun alussa) ... On niitä puskia ollut huonolla hoidolla mökillä nyt jo monta vuotta. Viime kesänä istuttelin ne väliaikaisesti vähän turhan kuivaan paikkaan, niin eipä ole tullut syötäviä marjoja nyt. Sitkeästi ne silti pysyy hengissä!

Voisivat siis olla kuitenkin ihan palkitsevia kasvatettavia edellyttäen kuitenkin ainakin muutaman neliön kasvtusalaa, että saisi marjoja joskus enemmän kuin kourallisen. Nyt mulla taitaa olla 4 "pensasta" edelleen niitä 5v vanhoja rutikuivassa paikassa enkä edes ole varma onkon seassa luonnonmansikoita joita kasvoi paljon edellisessä paikassa josta ne puskat pelastin ...

Idättely ja taimien kasvatus on aika vaiva jos tekee sen oikein, mutta puskat sitten elävät ilmesesti aika pitkään. Ekana kesänä ei välttämättä saa yhtään marjaa ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`