huhtikuu 19, 2024, 07:59:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilejä ja muita eläimiä 2014

Aloittaja Caide, lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip

« edellinen - seuraava »

Caide

Vähän mietin, että pitäisikö laittaa tuosta löydettyjä siemeniä kasvamaan:



Eli Aji Panca/Aji Brown. Kuivattuna juurikin tuota maistoin ja en huomannut tulisuutta kyllä lainkaan. Pitäisi olla ainakin lajikepuhtaus suht taattu. Tein siitä limen ja öljyn kanssa tahnan, samaan tyyliin, kuin paikalliset usein tekevät ja olihan se hyvä, mutta se tulisuus... Kolme chiliä olisi tarkoitus pitää sisällä vierashuoneessa LEDivaloissa eristettynä muista kasveista, toivoen, että pärjäisivät vuosikaupalla. Tabascon kasvatan yhdeksi infernon vinkistä ja tuo voisi olla toinen, kolmas olisi ehkä Aji Charapita, jos saan pidettyä sitä hengissä, kasvaa todella kitukasvuisesti ja pari taimea jo heitti vitoset nurkkaan.

Onko jollain mielipiteitä heittää asiaan liittyen?

SK

Kerran ole yrittänyt aji Pancaa c.chinense kasvattaa. Sain siitä kesän aikana muutaman podin kypsäksi.
Maku eikä tulisuus säväyttänyt millään lailla, joten en suosittele.
Muistaakseni muillakin oli samoja kokemuksia ja on ollut todella hankala saada pientäkään satoa kypsäksi.

Caide

Lainaus käyttäjältä: SK - lokakuu 29, 2013, 19:11:32 ip
Kerran ole yrittänyt aji Pancaa c.chinense kasvattaa. Sain siitä kesän aikana muutaman podin kypsäksi.
Maku eikä tulisuus säväyttänyt millään lailla, joten en suosittele.
Muistaakseni muillakin oli samoja kokemuksia ja on ollut todella hankala saada pientäkään satoa kypsäksi.

Muistan samaa kuulleeni ja tosiaan se maku. Mulla on ensi vuodelle tulossa pääosin maukkaita lajikkeita kasvatukseen ja ei viitsisi tuollaista ottaa monivuotiseksi projektiksi.

Tässä kun olen istunut ja hipelöinyt siemenpussejani tuli mieleen muutama muukin mitä tekisi mieli laittaa itämään, mutta olisiko sitä niin fiksu, että ei kasvata listaa taas liian suureksi?
Näköjään mun raiskaamat ritsatkin näyttää elpymisen merkkejä ja ehkä säilyy hengissä ensi vuoteen:


HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 29, 2013, 19:23:40 ip

Tässä kun olen istunut ja hipelöinyt siemenpussejani tuli mieleen muutama muukin mitä tekisi mieli laittaa itämään, ...


Taitaa olla tuo chilimiesten yleinen iltahuvi näin vuoden viime kuukausina.   ;D  ::)

Itse hiplasin pusseja eilen ehtoolla. Töissä nauru maittoi, kun asiasta kerroin. Omaa pitkää listaa olen valmistelemassa, aika kärkipäähän lajeissaan olen laittanut sinulta saamani Charapitan, Amarillon ja Perun Rocoton.

Caide

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - lokakuu 29, 2013, 19:31:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 29, 2013, 19:23:40 ip

Tässä kun olen istunut ja hipelöinyt siemenpussejani tuli mieleen muutama muukin mitä tekisi mieli laittaa itämään, ...


Taitaa olla tuo chilimiesten yleinen iltahuvi näin vuoden viime kuukausina.   ;D  ::)

Itse hiplasin pusseja eilen ehtoolla. Töissä nauru maittoi, kun asiasta kerroin. Omaa pitkää listaa olen valmistelemassa, aika kärkipäähän lajeissaan olen laittanut sinulta saamani Charapitan, Amarillon ja Perun Rocoton.

Hyvä, että on siemenet kelvannut ja toivon mukaan itävät. Mulla oli paljon ongelmia tuon Charapitan kanssa ja ei meinannut itää millään. Kun sain itämään, niin pari sirkkalehtistä rääpälettä kuoli. Muutenkin todella kiva nähdä millaisia kasveja muilla tulee samoista siemenistä eri olosuhteissa verrattuna omiin.

Caide

Kausi 2013 on ollut paketissa jokusen päivän. Työkiireiden takia en ole vielä tehnyt loppuyhteenvetoa, mutta teen sen blogiini jossain vaiheessa. Työn alla on myös chilinkasvatusaloituspaketit töihin, missä on 160 pussia siemeniä ja hiukan kirjoitusvirheitä vilisevää ohjeistusta. Tässä vielä taulukkoa kuluneesta vuodesta, mikä meni ihan hyvin, kiitos pitkän kesän.



Kilo oli tavoitteena ja se piru vie toteutettiin!  8)

jewe

Hieno taulukko, taidat olla varsinainen tilastofriikki. :)

Omat tämän kesän kokemukset Aji Pancan kasvattamisesta olivat kovin masentavat kuten olen päiväkirjassanikin todennut ja itse en kasvata sitä enää koskaan kun makukin oli mitäänsanomaton mutta kai tuostakin kasvista osaava kasvattaja saa kilokaupalla satoa, ainakin tuolla etelä-amerikassa tuntuu olevan kovin suosittu ja varmaan täytyy olla siellä satoisakin.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 29, 2013, 19:54:54 ip
Kausi 2013 on ollut paketissa jokusen päivän. Työkiireiden takia en ole vielä tehnyt loppuyhteenvetoa, mutta teen sen blogiini jossain vaiheessa. Työn alla on myös chilinkasvatusaloituspaketit töihin, missä on 160 pussia siemeniä ja hiukan kirjoitusvirheitä vilisevää ohjeistusta. Tässä vielä taulukkoa kuluneesta vuodesta, mikä meni ihan hyvin, kiitos pitkän kesän.

Kilo oli tavoitteena ja se piru vie toteutettiin!  8)


Siis onko tuo 3,6kg siementen paino?

Caide

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 29, 2013, 20:16:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 29, 2013, 19:54:54 ip
Kausi 2013 on ollut paketissa jokusen päivän. Työkiireiden takia en ole vielä tehnyt loppuyhteenvetoa, mutta teen sen blogiini jossain vaiheessa. Työn alla on myös chilinkasvatusaloituspaketit töihin, missä on 160 pussia siemeniä ja hiukan kirjoitusvirheitä vilisevää ohjeistusta. Tässä vielä taulukkoa kuluneesta vuodesta, mikä meni ihan hyvin, kiitos pitkän kesän.

Kilo oli tavoitteena ja se piru vie toteutettiin!  8)


Siis onko tuo 3,6kg siementen paino?

Juu ja satoa tuli vähän toistakymmentä tonnia. Siitä en pitänyt kuin kottikärrylasteista tukkimiehenkirjanpitoa.

Caide


Caide

lokakuu 31, 2013, 21:35:10 ip #30 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2013, 21:36:56 ip käyttäjältä Caide
Kakkapurkkeja olisi vino pino, muttei paljoa täytettä. Rocotoa tulossa jossain vaiheessa, kunhan kuivaavat. Annuumien maku ei kyllä parane jauheenakaan, pitäisi varmaan sekoittaa niitä johonkin joukkoon, kun vähän niissä on sellainen tujakka tulisuus, mikä ei kutkuta makuhermoja.



Pitäs käydä ottamassa kuvia tammukoista yläkerran kasvatuslaatikosta, mutta laiskuus. Pitäisi kirjoitella blogia, mutta ajanpuute. Tarinaa ja kuvia olisi tallessa ja unohtuu pian, jossei kirjoita ylös, joskos vähän viikonloppuna kerkeis.

Edit: niin joo, nimilaput tulostin arvatenkin tulostimella ja vetäsin gines kontaktimuovilla, tuntuis toimivan ja vedän varmaan noi jääkaapin purnukat samalla setillä vielälö vähän muistaa mitä niissä on...

Caide

marraskuu 03, 2013, 16:47:05 ip #31 Viimeisin muokkaus: marraskuu 03, 2013, 17:05:38 ip käyttäjältä Caide
Eilen asennettiin ekat chiliasennukset kaudelle 2014. Lautta kelluu broiskupaketissa, mikä soveltuu hyvin tuohon, koska on korkea ja läpinäkyvä kansi. Annoin yhden muksullekin mukaan, niin voi äitinsä luona laittaa chilejä kasvamaan :) Bonchikisan siemenet on tuolla itämässä ja Zen Growhun laitan varmaan vielä huomenna tai tänään yhdet siidut.



Tein myös 160 pussukkaa siemeniä töihin. Siellä alkaa 9 viikon lomautukset ja ajattelin, että olisi kiva saada vähän uusia harrastuksia porukoille.


Hubert

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 03, 2013, 16:47:05 ip

Tein myös 160 pussukkaa siemeniä töihin. Siellä alkaa 9 viikon lomautukset ja ajattelin, että olisi kiva saada vähän uusia harrastuksia porukoille.




Mahtavaa! Virtuaalinen hatunnosto!

Caide

Menee kohta ihan täysin heikki ton bloggerin kanssa. Eilen jäi kirjoitus kesken, kun piti lähteä päivystyskeikalle ja nyt tuo ei julkaise taikka tallenna blogitekstiäni. Ajattelin ensin, että kuvatila on täynnä ja poistelin jo vanhoja kirjoituksia jonkinmoisen kasan, mitä en kauhean mielelläni tekisi. No ei se auttanut. En tajuu mikä on ja hermot jo niin riekaleina, että en jaksa enempää yrittää. Olkoot koko blogi sitten ilman kirjoituksia.

Caide

marraskuu 05, 2013, 08:13:02 ap #34 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2013, 08:30:20 ap käyttäjältä Caide
Olin punkkien takia heittänyt ulos useamman kasvin tarkoituksena antaa niiden kuolla. Ihme ja kumma, Starfish ja Aji Cristal oli siellä hyvässä hapessa ja ei ollut kolmen asteen pakkanenkaan tappanut. Punkit oli varmaan ottanut Ritolat, kun kasvit oli pari viikkoa nököttänyt vesisateessa ja oli vähintäänkin kosteassa ollut, ellei jopa märässä. Pesin juuret, leikkasin ritsoiksi ja vaihdoin mullat ja nyt katotaan jos ne vielä kesti tuon rääkin.

Peter Pepper oli mulla tänä vuonna kasvamassa ja siitä tuli iso hieno yli metrinen puska, mutta sato jäi muutamaan raakileeseen, mitkä vahingossa leikkasin sutenööreillä irti, kun karsin tuota loppukesästä ::) Nekin heitin sitten naapurin pusikkoon. Tuo on sätkinyt tappina ikkunalaudalla jonkin aikaa, mutta nyt heitin senkin menemään. Ei tuollaisella oikein mitään kasvatusarvoa ole, kun esaritkin puuttui marjoista  >:(

Muuten on ritsat lähtenyt uuteen kasvuun ja jotain vihreetä töröttää vähän joka kasvupisteestä. Toivon mukaan noi punkit on nyt kuollut. Olen lämpösellä vedellä suihkinut noita vielä kuitenkin säännöllisesti.

Caide

No kerran kun tuo idätyslautta tuolla jo on, niin heitin ohimennen pari puben siementä lautalle. En siis kyennyt odotella enempää.


Caide

Chilivaari tuolla blogin puolella jo kyselikin, että millä nimellä kutsuisimme tuota Perusta saamaani Rocotoa. Itsekin huomasin, että on hiukan hankalaa, kun sillä ei ole nimeä. Käsittääkseni nuo nimetään yleensä kylän tai maakunnan mukaan. Nyt en ole saanut tietooni kasvupaikkaa, niin ajattelin, että kutsutaan sitä sitten ostopaikan mukaan. Pienellä salapoliisityöllä olen aika stiletti, että kauppa, mistä nuo on ostettu, sijaitsee Limassa kadulla nimeltä Santa Natalia. Eli kutsutaan tuota jatkossa Rocoto Santa Nataliaksi. Kyseessä ei tietenkään ole mikään virallinen nimi, mutta ei kai tässä kauheeta rikosta tehdä.

bluesman

 Ei kannata pitää varmana punkkien katoamista vaikka hyvältä saattaa näyttääkin. Life finds its ways (Jurassic Park).
Nukkuvia lepoasteita voipi olla kasvi täynnä ja ennenkuin huomaatkaan saattaa infektio olla levinnyt kaikkiin kasveihin.
Koekemusta on tässä suhteessa ihan riittävästi.

Caide

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 06, 2013, 08:52:41 ap
Ei kannata pitää varmana punkkien katoamista vaikka hyvältä saattaa näyttääkin. Life finds its ways (Jurassic Park).
Nukkuvia lepoasteita voipi olla kasvi täynnä ja ennenkuin huomaatkaan saattaa infektio olla levinnyt kaikkiin kasveihin.
Koekemusta on tässä suhteessa ihan riittävästi.

Ok. Täytyy jatkaa tarkkailua ja suihkutuksia. Voisi jonkin uuden myrkytyksenkin kohta taas antaa...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 06, 2013, 08:12:15 ap... millä nimellä kutsuisimme tuota Perusta saamaani Rocotoa.

Rocoto Santa Natalia.
Kuulostaa ihan hyvältä ja on hyvin perusteltu Caiden Perusta tuodulle rocotolle. Aletaanpa käyttää sitä. Minulla ne itivät juuri ja ihan 100% noin viikossa. Mainitsit sen tuliseksi. No, katsotaan syksymmällä. Jos tuo viihtyy Suomen kesässä.